Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

Noe jeg synes er bra med Crossfit er økt interesse rundt de olympiske løftene, samt knebøy og frontbøy.

På et vanlig treningssenter er det som regel ingen som tar knebøy, og olympiske løft er vel snart bare en myte.

Men, når man kaller det for "Crossfit" så er det plutselig ikke så farlig lengre og både unge og godt voksne kaster seg ut i det..

Ikke utelukkende positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har crossfit infiltrert forsvaret, også? Er du sikker på at det ikke var sirkeltrening?

Ja, veldig sikker! : )

Befalet vårt, er også Crossfitt instruktør! Så, vi fikk kjørt oss de gangene han hadde øktene våre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var du stasjonert?

Veit de hadde en ganske utvanna (og kritisert crossfit-instruksjon) på GSV. De så forsåvidt en forbedring når de gjennomførte de fysiske testene, men andelen skader økte voldsomt og evnen til å prestere, for de som ikke var delvise, i felt var lavere enn tidligere (uten at det trenger å være en sammenheng)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var du stasjonert?

Veit de hadde en ganske utvanna (og kritisert crossfit-instruksjon) på GSV. De så forsåvidt en forbedring når de gjennomførte de fysiske testene, men andelen skader økte voldsomt og evnen til å prestere, for de som ikke var delvise, i felt var lavere enn tidligere (uten at det trenger å være en sammenheng)

Jeg var stasjonert på Rygge, og var i Nasjonal Innsatsstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å gå alt for mye inn i det med ræva teknikk etter hvert som man møter kondis-veggen og andre ting som sikkert er diskutert...

Hva kaller man en som driver med crossfit? En "crossfitte"

Hva kaller man en crossfitte i garderoben? En "crossdresser"

Så regner jeg med at folk forstår hva jeg mener om crossfit :p

P.S. For ordens skyld, og for å late som om jeg kan være seriøs til tider - jeg tror crossfit er veldig bra for dem som er i veldig god form og har lang erfaring med trening. For alle andre ser jeg på det som like sunt på lang sikt som å melde seg som kamikaze-flyger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et spørsmål som egentlig ikke går direkte på crossfit . Men syns det er unødvendig å starte et nytt emne.

Jeg prøvde crossfit, og vi gjorde en øvelse hvor vi løfta stanga opp over brystet, mens albuene var over stanga (med et smalt grep), mens man sto oppreist. Hva heter denne øvelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål som egentlig ikke går direkte på crossfit . Men syns det er unødvendig å starte et nytt emne.

Jeg prøvde crossfit, og vi gjorde en øvelse hvor vi løfta stanga opp over brystet, mens albuene var over stanga (med et smalt grep), mens man sto oppreist. Hva heter denne øvelsen?

Kan det være upright rows: Barbell Upright Row

?

Merk at det er en del skepsis om nytte- og helse-effektene til denne skulderøvelsen. F.eks. Eric Cressey:

Lifting after Shoulder Surgery | Eric Cressey | High Performance Training, Personal Training

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål som egentlig ikke går direkte på crossfit . Men syns det er unødvendig å starte et nytt emne.

Jeg prøvde crossfit, og vi gjorde en øvelse hvor vi løfta stanga opp over brystet, mens albuene var over stanga (med et smalt grep), mens man sto oppreist. Hva heter denne øvelsen?

Sumo Deadlift High Pull - SDHP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes Citius og Kvartbøy, det er den øvelsen jeg tenkte på :D Dere er knall! Prøvde de nemlig selv på treningssentret. Men får vondt i håndleddene og litt skuldre (men gud så støl jeg blir). Så jeg tenkte jeg måtte ta en nærmere titt på teknikken før jeg evt implementerer den i programmet. Når det er sagt, så skal jeg ta en titt på Eric Cressey artikkel først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit er en magisk treningsform. Ja, noen løfter med dårlig teknikk, men det gjør folk overalt. Crossfit gjør interessen for trening høyere, som er utelukkende positivt i en verden hvor alt for mange er feite latsabber. Syns det er sinnsykt mange som hater på crossfit helt uten grunn, og de fleste som gjør det blir jo knust av crossfittere på alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit er en magisk treningsform. Ja, noen løfter med dårlig teknikk, men det gjør folk overalt. Crossfit gjør interessen for trening høyere, som er utelukkende positivt i en verden hvor alt for mange er feite latsabber. Syns det er sinnsykt mange som hater på crossfit helt uten grunn, og de fleste som gjør det blir jo knust av crossfittere på alt mulig.

Enig med deg! CrossFit har all ære for at interessen min for trening generelt, baseløft og olympiske løft spesielt, har gått fra omtrent fraværende til å bli en stor interesse. Treningsformen gir en god allsidig fysikk dersom en samtidig legger inn litt styrketrening ved siden av. Jeg liker også den smittende treningsgleden fra det gode miljøet. Trening med klokke er også gøy. Mest av alt gir det en styrkeutholdenhet som jeg synes er fascinerende.

Det er noen negative aspekter selvfølgelig og teknikk som du nevner er en av de. Jeg har sett nybegynnere med katastrofal teknikk og jeg tror litt mer erfaring burde være krevd før man får delta i wods. Det kunne godt også vært krevd mer av instruktører enn level 1 kurs i dagens form også. Selv har jeg en pause fra wods for tiden av tre hensyn a) bygge styrke (med starting strength) og B) teknikk trening (så jeg kan utføre mange reptisjoner med relativt høy belastning samtidig som jeg opprettholder god teknikk) og c) akilles skade fra løping

CrossFit kan også være katastrofalt for ekstreme konkurranse mennesker som ofrer alt av teknikk i et desperat forsøk å slå sidemannen. "Leave your ego at the door" kan høres ut som et cheesy slagord, men er myntet på de som lar konkurranseinnstinktet gå på bekostning av teknikken.

Jeg tror også CrossFit HQ (buisnessen) provoserer mange med latterlige uttalelser som at CrossFit bygger mer ren muskelmasse enn det bodybuildere klarer, sosial media håntering som jeg linket til ovenfor, reiligøse crossfittere som snakker drit om andre treningsformer. Det kan nok også få folk til å hate CrossFit og kanskje oss som driver med det også. Selv synes jeg det er tragisk at CrossFit er noe som kan provosere mennesker til den grad at de må hate det, men det sier kanskje mer om dem enn det de hater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil kjempegjerne drive med Crossfit (var på en prøvetime, og elsket det!) Men de voldtar jo lommeboka mi. Det er uaktuelt å betale 2500kr for et kurs (like dyrt som en PT!) for å hele tatt kunne begynne med crossfit. Irriterende. Hvorfor kan ikke SATS og Elixia tilby dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kjempegjerne drive med Crossfit (var på en prøvetime, og elsket det!) Men de voldtar jo lommeboka mi. Det er uaktuelt å betale 2500kr for et kurs (like dyrt som en PT!) for å hele tatt kunne begynne med crossfit. Irriterende. Hvorfor kan ikke SATS og Elixia tilby dette ?

De har vel sirkeltrening noen plasser, mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fra statusen min på facebook:

En ung, søt jente kom sammen med crossfit-PT-en sin. Hun var litt bekymret for vektene, men ble raskt oppmuntert av PT-en som kom med gullkornet "Det er ikke så farlig! Du trenger jo ikke å kjøre strict om det blir for tungt". Wait - WHAT?

Det skjedde faktisk i dag, og det var ikke snakk om noe 1RM-løp. Det var ikke snakk om en erfaren "student", og...PT-en fikk opplæring i markløft for et par uker siden. Tror de skulle kjøre bøy i dag. Uansett. FAIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fra statusen min på facebook:

En ung, søt jente kom sammen med crossfit-PT-en sin. Hun var litt bekymret for vektene, men ble raskt oppmuntert av PT-en som kom med gullkornet "Det er ikke så farlig! Du trenger jo ikke å kjøre strict om det blir for tungt". Wait - WHAT?

Det skjedde faktisk i dag, og det var ikke snakk om noe 1RM-løp. Det var ikke snakk om en erfaren "student", og...PT-en fikk opplæring i markløft for et par uker siden. Tror de skulle kjøre bøy i dag. Uansett. FAIL!

Vel. Jeg synes dette høres søkt ut. Dersom dette virkelig er en crossfit level 1-trener så burde han vite at det ikke finnes noe annet enn "strict" knebøy. Begrepet brukes ikke en gang. Når det gjelder markløft er den eneste "slacken" som kan tillates metoden "touch & go" der en får utnyte det at vektene spretter når man slipper dem. Som oftest er dette ikke tillatt i konkurranse, og man lurer bare seg selv ved å gjøre det.

Strict er heller et begrep som brukes i pullup-varianter, press vs pushp ress/jerk, HeSPU/HSPU osv.

CF L1-kurset er primært et kurs som gir innføring i hva som legges til grunne i crossfit, crossfit-definisjonen av fitness og en liten instruksjon i de 9 "fundamentale" øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg synes dette høres søkt ut. Dersom dette virkelig er en crossfit level 1-trener så burde han vite at det ikke finnes noe annet enn "strict" knebøy. Begrepet brukes ikke en gang. Når det gjelder markløft er den eneste "slacken" som kan tillates metoden "touch & go" der en får utnyte det at vektene spretter når man slipper dem. Som oftest er dette ikke tillatt i konkurranse, og man lurer bare seg selv ved å gjøre det.

Strict er heller et begrep som brukes i pullup-varianter, press vs pushp ress/jerk, HeSPU/HSPU osv.

CF L1-kurset er primært et kurs som gir innføring i hva som legges til grunne i crossfit, crossfit-definisjonen av fitness og en liten instruksjon i de 9 "fundamentale" øvelsene.

Jeg aner ikke noe om crossfit - jeg bare hørte hva han sa - og at han sammenlignet det med kipping i chins/pullups. Så jeg vet ikke hva du synes høres søkt ut, men det bekrefter jo bare det jeg alltid har ment og det er at dårlige PT-er er farlig. Dårlige crossfit-PT-er er livsfarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...