Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

Det er det siste du sier der, som jeg liker ved Crossfit. Deretter er min oppfattning at om individer innad i crossfit tar et steg utenfor boksen (pun intented) og tenker selv så ender mange opp med nettopp den konklusjonen du og jeg sitter å funderer på - hva er det egentlig med Crossfit man liker sett bort fra energien, folkene og kompetansen som er der.

For min del er nettopp de tre argumentene og noen flere for at jeg velger å bedrive den sporten jeg gjør.

Crossfit er desverre unikt mer i negativ forstand enn i positiv forstand om man ser helhetlig, mener jeg.

Det virker som om det skjer mer og mer spesialisering også innenfor crossfit. Jeg kjenner til flere som nesten bare trener olympiske løft og sannsynligvis har en treningshverdag som er ganske lik din.

Selv driver jeg mer med styrketrening enn noe annet. Tar en wod av og til. Som regel mest romaskin ifbm styrketreningen.

En fordel for meg sånn sett er at jeg kan lære mye av andre innenfor eksempelvis vektløfting. Ellers er jeg enig i at det koster mye og det kan godt være jeg skifter treningssenter igjen etter hvert, men det er verdt noen kroner å ha både utstyr og kompetanse i treningshverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som om det skjer mer og mer spesialisering også innenfor crossfit. Jeg kjenner til flere som nesten bare trener olympiske løft og sannsynligvis har en treningshverdag som er ganske lik din.

Selv driver jeg mer med styrketrening enn noe annet. Tar en wod av og til. Som regel mest romaskin ifbm styrketreningen.

En fordel for meg sånn sett er at jeg kan lære mye av andre innenfor eksempelvis vektløfting. Ellers er jeg enig i at det koster mye og det kan godt være jeg skifter treningssenter igjen etter hvert, men det er verdt noen kroner å ha både utstyr og kompetanse i treningshverdagen.

Ikke for å nitpicke, men om de spesialiserer seg på olympiske løft, trener de ikke da vektløfting istedenfor Crossfit?

Mitt råd, uansett sport, er å kontakte en klubb. Der kan man trene til absurde lave priser og man får garantert møte personer som sitter på enorm kunnskap innenfor idretten, jeg var innom en vektløfterklubb og der trente en av norges beste utøvere en økt. Ergo begynenr jeg å trene der vil jeg støte på en av de atletene i Norge innenfor den sporten jeg utøver som kan gi masse erfaring - til en pris som er så latterlig lav at den somregel bare er en årsavgift. Jeg tipper det samme gjelder for styrkeløft, turn, friidrett etc.

Det argumentet faller således bort om man liker det litt mer variert. I tillegg ser man effekten av at crossfitgymmer har blitt popluært i de større kjedene. Elixia har gjort helomvending og noen av senterene ser ut som et Crossfitgym til tider. Minuset der blir at det omtrent er like dyrt, men kanskje noe mindre kunnskap.. og uansett kunnskap som må betales om utenpå medlemsavgiften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å nitpicke, men om de spesialiserer seg på olympiske løft, trener de ikke da vektløfting istedenfor Crossfit?

Mitt råd, uansett sport, er å kontakte en klubb. Der kan man trene til absurde lave priser og man får garantert møte personer som sitter på enorm kunnskap innenfor idretten, jeg var innom en vektløfterklubb og der trente en av norges beste utøvere en økt. Ergo begynenr jeg å trene der vil jeg støte på en av de atletene i Norge innenfor den sporten jeg utøver som kan gi masse erfaring - til en pris som er så latterlig lav at den somregel bare er en årsavgift. Jeg tipper det samme gjelder for styrkeløft, turn, friidrett etc.

Det argumentet faller således bort om man liker det litt mer variert. I tillegg ser man effekten av at crossfitgymmer har blitt popluært i de større kjedene. Elixia har gjort helomvending og noen av senterene ser ut som et Crossfitgym til tider. Minuset der blir at det omtrent er like dyrt, men kanskje noe mindre kunnskap.. og uansett kunnskap som må betales om utenpå medlemsavgiften.

Tja, jeg vet ikke hvorfor de ikke trener på en vektløftingklubb istede. Her i Kristiansand har vi KAK som er både styrkeløft og vektløfting, men jeg er usikker på hvor stort vektløfting miljøet er der. Er enig med deg i at den beste kompetansen finner man i egen klubb.

Grunnen for at man fortsetter å betale et crossfit medlemsskap kan være at en ikke ønsker å spesialisere seg helt, men også trene mer generelt som du er inne på.Eventuelt kan treningsmiljøet også spille en rolle. Medlemsskap i en vektløfterklubb er som du sier så billig at man uansett kan ha det i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet ikke hvorfor de ikke trener på en vektløftingklubb istede. Her i Kristiansand har vi KAK som er både styrkeløft og vektløfting, men jeg er usikker på hvor stort vektløfting miljøet er der. Er enig med deg i at den beste kompetansen finner man i egen klubb.

Grunnen for at man fortsetter å betale et crossfit medlemsskap kan være at en ikke ønsker å spesialisere seg helt, men også trene mer generelt som du er inne på.Eventuelt kan treningsmiljøet også spille en rolle. Medlemsskap i en vektløfterklubb er som du sier så billig at man uansett kan ha det i tillegg.

Det er så mye enighet ute å går hos oss at om vi fortsetter tror jeg dette blir en av de kjedeligste avsporingene dette forumet har hatt:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye enighet ute å går hos oss at om vi fortsetter tror jeg dette blir en av de kjedeligste avsporingene dette forumet har hatt:blush:

For å få en underholdene diskusjon, bør kanskje en representant for den marginale gruppen crossfittere (1-2%), som er heltfrelst på crossfit, lider av stort selveksponerings -og valideringsbehov, samt har enormt ego, komme med sine innspill.

Selv tilhører jeg den enda mer marginale gruppen crossfitter som hovedsakelig trener styrketrening (som Grey Skull Linear Progressen) og som deltar på en wod av og til for at kondisken ikke skal gå helt i dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om crossfit nå eller noe annet? Crossfit er vel en av de treningsformene som i minst grad trener biceps. Jeg har aldri sett noen som har curlet i de årene jeg har trent på et crossfit senter.

Men for all del. alle har rett til å kritisere. Det er bare litt slitsom med personer som på død og liv skal generalisere alle som driver med crossfit som en bestemt type. Det er like hensiktsmessig som å generalisere alle som trener på Elixa.

Så at diskusjonen har fortsatt etter dette, men tenker likevel jeg skal svare siden jeg tror du misforsto hva jeg mente.

Jeg hadde et hysterisk morsomt ordspill på at guns kan bety biceps... samtidig som jeg kritiserte en ordning som går på å snakke om at "det er ikke systemet som er feil, det er individene" mens det er akkurat disse individene som fronter organisasjonen.

Som sagt, HQ er idioter. Men idioter tiltrekker seg idioter. Og det er idiotene som roper. Det er da lov til å kritisere nevnte organisasjon.

Primært tenker jeg nå på NRA, men sammenlikningen fungerer. Jeg liker våpen. Våpen er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør som deg FrkDiaz. Trener styrke (GSLP) på et crossfit senter. Jeg skiller meg kanskje litt ut der, for jeg trener mest styrke og ikke så mye wods, samtidig som jeg nekter å bruke de engelske ordene for knebøy, markløft, rykk, vendig og støt ;). Trener der som deg pga utstyret, kompetansen, oppfølgingen og miljøet.

Om bare alle hadde vært som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg har ikke fått med meg det som er på den siste videoen her, og kan si det at jeg er enig i mye av det som har blitt sagt over.

Grunnen til at jeg fortsatt trener på et crossfitsenter selv om jeg har meldt meg inn i en styrkeløftklubb er mye pga utstyret, men også pga det sosiale. I starten trengte jeg de organiserte timene for å trene, både for å komme meg opp av sofaen og pga at jeg hadde lite kunnskap. Nå kan jeg en del mer men bruker fortsatt trenerne til å sjekke teknikk, spør om hjelp hvis jeg trenger det.

Nå hadde jeg flaks og kom til et senter med flinke trenere som lærte meg gode teknikker, og er fullt klar over at så lett som det er å åpne et senter, så er det like lett å havne på et sted hvor trenerne ikke kan nok til å lære bort riktig teknikk eller ikke bryr seg om annet enn pengene som kommer inn. Her mener jeg det burde vært mye høyere krav for å kunne starte opp selv og få godkjenning fra HQ, slik at man heller har få senter med bra kvalitet i stedet for mange med halvgod kvalitet.

Grunnen til at jeg bruker de engelske ordene for mark, bøy, rykk og støt iblant er fordi det var det jeg lærte da jeg lærte øvelsene, og da er det de som sitter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som deg FrkDiaz. Trener styrke (GSLP) på et crossfit senter. Jeg skiller meg kanskje litt ut der, for jeg trener mest styrke og ikke så mye wods, samtidig som jeg nekter å bruke de engelske ordene for knebøy, markløft, rykk, vendig og støt ;). Trener der som deg pga utstyret, kompetansen, oppfølgingen og miljøet.

Jeg er heller ikke uenig at det flere som er veldig opptatt med å ta selfies, instagramme og legge ut bilder av seg selv som de råååeste i byen. Det har imidlertid ingenting med crossfit å gjøre, men med enkelte personers oppmerksomhetsbehov. Du finner de samme typene innenfor alle treningsformer.

Jeg trener et spesialisert crossfitprogram (om man egentlig kan kalle det det, siden cf-hq hevder at man ikke skal spesialisere seg). Crossfit football. Det er egentlig et treningsprogram utviklet for amerikansk fotball, men noe tilpasset crossfit sitt øvelsesdomene. Vi kaller øvelsene for de amerikanske navnene fordi programmeringen er satt opp med disse - og det gjør at det er litt lettere å søke opp videoer. Spesielt som i dag når det står "single leg alternating bounds" osv. (Og så har vi både trenere og medlemmer som ikke er norske).

Jeg opplever programmet som vesentlig mer solid enn de nærmest tilfeldige øktene som er på mange av treningsentrene rundt omkring.

Invictus sitt program er også solid for dem som ønsker å bli bedre i crossfitkonkurranse.

Føler også det er en del haters gonna hate, men samtidig legger jo den veldig amerikanske stilen til crossfit opp til det. Og siden jantelov nærmest er fremmedord der borte legger jo gud og hvermann ut videoer selv uansett hvor god teknikk de har (vi har ALLE vært der teknikkmessig). Dessverre blir de av idioter pushet hardere, eller av late trenere bare ignorert når de presser seg selv.

Det er tydeligvis ikke om å gjøre å ta vare på seg selv. Så lenge man er raskere enn han ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener et spesialisert crossfitprogram (om man egentlig kan kalle det det, siden cf-hq hevder at man ikke skal spesialisere seg). Crossfit football. Det er egentlig et treningsprogram utviklet for amerikansk fotball, men noe tilpasset crossfit sitt øvelsesdomene. Vi kaller øvelsene for de amerikanske navnene fordi programmeringen er satt opp med disse - og det gjør at det er litt lettere å søke opp videoer. Spesielt som i dag når det står "single leg alternating bounds" osv. (Og så har vi både trenere og medlemmer som ikke er norske).

Jeg opplever programmet som vesentlig mer solid enn de nærmest tilfeldige øktene som er på mange av treningsentrene rundt omkring.

Invictus sitt program er også solid for dem som ønsker å bli bedre i crossfitkonkurranse.

Føler også det er en del haters gonna hate, men samtidig legger jo den veldig amerikanske stilen til crossfit opp til det. Og siden jantelov nærmest er fremmedord der borte legger jo gud og hvermann ut videoer selv uansett hvor god teknikk de har (vi har ALLE vært der teknikkmessig). Dessverre blir de av idioter pushet hardere, eller av late trenere bare ignorert når de presser seg selv.

Det er tydeligvis ikke om å gjøre å ta vare på seg selv. Så lenge man er raskere enn han ved siden av.

Men sett bort fra internett-hatinga.

Hva tenker du som trener crossfit om CFHQ sine synspunkt? Og for ikke å snakke om games osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sett bort fra internett-hatinga.

Hva tenker du som trener crossfit om CFHQ sine synspunkt? Og for ikke å snakke om games osv.

Jeg kjenner bare til dem gjennom dette forumet så har ikke brydd meg så mye om det. Jeg forholder meg til min trening, og mine økter - og de jeg trener sammen med. Folk med litt erfaring fra treningsbransjen siler informasjonen sin godt uansett kilde. Ut i fra hva jeg har hørt er ikke utsagnene nødvendigvis noe verre enn jeg har hørt fra andre aktører, for ikke å snakke om treningsblader (for kvinner).

Jeg tror flere kan ha godt av å vektlegge det folk sier om sin egen trening, og sitt inntrykk fremfor å tillegge dem argumenter fra CF hq. Da jeg tok level 1 satt jeg igjen med et vesentlig bedre inntrykk av crossfit enn jeg gjorde før. Selv om jeg tar forskningen og påstandende deres med en klype salt - basert på egen erfaring.

Jeg tror også at skal man være god i alt (ikke best, men god) så må man ofre såpass mye fra nisjene at man bare blir medium. I CF-konkurranser er det en viss bias mot styrkerelaterte øvelser der sterke utøvere får et fortrinn fremfor bevegelige, eller teknisk dyktige. Jeg skulle likt å sett økter med 100m sprint for tid. Kort hvile og så max reps frittstående hspu. Faller du er du ute. Da skal man se at Froning og co kommer til å slite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat her jeg mister CF som sport. Man skal på død og liv kalle det for Crossfit, men man indetifiserer seg ikke med de som driver sporten fra toppen. Noen er faktisk motstandere.

At noen klarer å sile infoen er bra, at alle klarer det er langt nær sannheten. At utsagnene ikke er værre enn andre steder? Vis meg en sport, idrett, magasin eller nyhetsmedie som har funnet opp hjulet på nytt f.eks i pullups og som rett ut kommer med misslende informasjon. Treningsblader er en ting, men dette er til tider et ordentlig propaganda maskineri, i ordets rette forstand.

CF konkurransene har i mange tilfeller vist seg å være en parodi på Crossfit og hvorfor sporten tiltrekker så mye negativitet.

Jeg har også skjønt - og der har jeg få argumenter mot - at noen velger å trene spesifikt for å hevde seg i The Games. Da er kipping essensielt siden det er tillatt, måtte det seg være HSPU eller Pullpups. Er det tullete? Ja, men problemet ligger i sporten og kjerneverdiene heller enn hos utøveren selv ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orker ikke lese alle 14 sider. Her er et program som svt har. En fyr som tar for seg ulike treningsprogrammer, bl.a crossfit. (og Fitness, mma, styrke). Morsomt program!

http://www.svtplay.se/video/2020222/svett-etikett/avsnitt-6-crossfit

Utrolig kul serie. Veldig imponerende det han fikk til, særlig Strongman og militærmarsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...