Gå til innhold

Hvordan har du gått ned i vekt?


Helene

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den dagen jeg så vekta på 99 kg la jeg vekk vekten for en stund og begynte å trene. Men det var mer trening for gøy. Kun ned til 96 kg, så begynte jeg å tenke kosthold -kuttet ut sukker.....etterhvert 94 kg, trente litt styrke, men fant ut at jeg ville ha PT så kombinert med ernæringsråd og hard styrketrening er jeg ned på 81 kg. Snopet og cola har jeg kuttet ut. Snart er Øvommen borte WEEEE

Disiplin mht til kostholdet, samt bevisst på å være aktiv har vært min nøkkel. Arbeidet videre skjer gjennom knallhard trening og inspirasjon finner jeg her :D

btw drømmekroppen......er ikke der ennå -> minn meg på det om 8 mnd så kanskje jeg nærmer meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmekroppen har jeg ikke oppnådd enda, men har oppnådd mer enn jeg drømte om før jeg gikk ned i vekt.

Slanket bort 26 kg fra juni i fjor til juni i år (mesteparten fram til februar) med å ta det nice and slowly. Fulgte Børge Fagerli sitt advanced concept med carb cycling og et balansert kosthold med moderat underskudd. Før det hadde jeg gått ned fra ca 115 kg over noen år til 104 kg med mye opp og ned i vekt på forskjellige dietter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg la om livsstilen min var det ikke en kamp mot vekten, men å endre kroppssammensetning - aldri i verden om jeg trodde jeg skulle se ut som en bodyfitnessutøver(hvertfall ikke før jeg var langt oppi 20årene), men så feil kunne jeg ta :)

Jeg var så heldig å bli introdusert for styrketrening fra startfasen og dens mange store fordeler fremfor bare kondisjonstrening (men jo, jeg var også en joggejente) -> jeg ble hekta og leste alt jeg kom over, prøvde og feilet = erfaring!

Jeg veier nå 5-6kg mer enn jeg gjorde da jeg så ut som en vanlig, litt tynnfeit jente for 4år siden

Men må vel 10kg eller mer for å komme i konkurranseform igjen, men den gang den sorg - jeg stortrives i eget skinn NÅ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved et par anledninger har jeg hatt behov for å gå ned i vekt. Da har jeg gjort ca følgende, til info veier jeg aldri mat, ei heller å summerer jeg daglig kaloriinntak.

Spise sunt og nok, men samtidig øke treningsmengden litt.

Frokost: makrell i tomat eller Havregryn og proteinshake.

Lunch: feks makrell i tomat, eller havregryn og en proteinshake, eller kylling og ris.

Middag: Er familiemann, så her er det demokrati og det blir vanlig middag.

Kvelds: Tunfisk sammen med nykokt brokkoli og tacosaus (det er faktisk "veldig" godt). Eller fiberkjeks med salami etterfulgt av en proteinshake.

Forøvrig prøvde jeg å unngå å ha mer enn en shake for dagen.

Ettersom dette har vært perioder med lite karbohydrater har jeg valgt å spise litt ekstra kiwi, melon (frukt med mye væske).

Holder meg stort sett til vann i disse periodene, velger å kutte ut juice, saft og lignende. Hvis jeg føler meg litt slapp før trening bruker jeg former for koffeintilskudd (sukkerfri redbull mm).

Øker treningsmengden litt i form av 2 stykk løpeøkter i uka, (helst om morgen for min del, men ikke et must). Løpeøktene består av ca 1 times jogging, eller bakkeintervall (høyere puls) av type 8x30 sekunders intensitet.

Hvis man ikke har løpt noe særlig før vil jeg på det varmeste anbefale pulsklokke. Tren med riktig puls, da er det også lettere å motivere seg. Sier pulsklokka at nå er det for høy fart, ro ned og evt gå, hold deg til sone 1 og 2 (pluss en økt med høyere puls)

For meg fungerte det bra, men jeg vet at med dagens informasjon om proteininntak ville jeg nok prøvd å fått i meg et ekstra proteinrikt måltid (feks svinekjøtt med grønnsaker).

Min fremgangsmåte med andre ord:

Spise litt sunnere, kutte ut "skjulte kaloribomber" (les juice, brus mm), spise mat som gir metthetsfølelse (for min del blir jeg mett nok av en stor boks makrell og 4 knekkebrød).

Øke treningsmengden litt, for meg fungerer løping veldig bra for å gå ned i vekt.

De ulike måltidene som jeg har skrevet opp er mat som jeg liker og kan spise daglig. Før en konkurranse gikk jeg ned ca 6kg ved denne metoden over en periode på ca 3 uker. Stort sett hadde jeg nok metthetsfølelse, men sprakk et par ganger innimellom og koste meg med både et stykke gulerotkake og sjokoladekake hvis jeg følte for.

---

Men om metoden min tåler et "vitenskapelig og kritisk lys" har jeg ikke peiling på. For meg var det viktigste å spise mat jeg likte og som min kropp responderte bra på. Godt mulig den er temmelig suboptimal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått ned mye, men tatt rundt 5 kg i sesong, så jeg har brukt lang tid for å opprettholde prestasjonsnivå. Det høres kanskje rart ut at jeg skal ha problemer med vekt, med alt fra 6 til 12 økter i uken, men litt hormonforstyrrelser og overspising over lengre tid gjorde meg rett og slett lubben.

Endret på følgende:

- Kuttet brød, det beste jeg visste, som jeg har spist i 4/5 måltider så lenge jeg kan huske. Vondt første måneden, går bedre nå.

- Lest, lest, lest. Nye retter som CC med fun, havregrøt med protein, egg og hvitter, kesamsaker, kyllingvariasjon. Oppmerksomhet på kaloritetthet i ulike varer, og av det ubegrensede mengder sopp, tomater, spinat etc.

- Matpakke og planlegging.

- Ikke stresset over vektvariasjon fra dag til dag, tatt høyde for mulig vann i kroppen og lignende.

- Omega-3-tilskudd.

- Tatt til meg skryt selv om vekten står i ro, antatt at jeg har endret litt sammensetning. Positivitet gjør så mye.

- Unngå sultenhandling.

- Forsøke meg på andre kriseløsninger først når trangen er som størst: frukt, eggefluff og siste alternativ før kapitulering: nutrilett-/nutrislimbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunn bare tatt tak i selvdisiplinen min. Takket være at den er i tipp-topp shape har jeg gått ned i vekt. Har kuttet ut sukker, brus, ferdigmat, brød, kaloriholdige drikker (-skumma melk og lett sjokomelk når jeg har dårlig tid etter trening og før svømminga). Spiser ikke potetgull og snop lengre (og trives best med det!). Det beste av alt er at søtsuget er borte!

Jeg begynte med å veie og telle kalorier i alt jeg spiste. Etter en stund sluttet jeg med det og tok det på feelingen, noe som uten unntak har fungert bra siden jeg spiser stort sett det samme hver dag og ikke skeier ut i helgene annet enn med ekstra middag eller tørrfisk som snacks ;) Nå kan jeg i tillegg også feks spise 1 kakestykke i selskap uten at jeg overspiser, siden jeg har kuttet ut sukker og heller ikke synes det er like godt lengre. (Edit: =ikke avhengig lenger!)

Så jeg spiser:

- Havregryn med skummamelk til frokost

- Kyllingsalat til 10-kaffi på jobb

- Kyllingsalat til lunsj på jobb (+ kanskje en banan på fredager, viktig å kose seg litt ;) )

- Før styrketrening: Havregryn med skummamelk eller 1 banan + 2 fres

- Før utholdenhetstrening om jeg er sulten rett etter jobb: 1 banan og uansett 1 fres

- Middag på treningsfri dager/etter trening på treningsdager: enten kylling eller fisk, til tider svin/biff som proteinkilde, masse wokede grønsaker og ris

- Blir jeg småsulten på kvelden spiser jeg 1 pakke tørrfisk og drikker mye vann

- Drikker generelt mye vann gjennom dagen, og kaffe frem til lunsj

I tillegg trener jeg hver dag, 4 dager med styrke, 3 dager med cardio. Blir ca 3000-5000 kcal per uke, avhengig av intensitet/varighet på øktene. Sommerhalvåret er jeg oppe i 7000-8000 kcal siden jeg da går mange lange fjellturer og ofte flere per uke i tillegg til vanlig trening. Har også en aktiv jobb der jeg må bruke musklene og kroppen en god del, så det hjelper nok også på i forhold til å forbrenne energi :)

Og ja: Har gått ned 11,5 kg siden 19. mars med bare å gjøre dette. Har ikke lidd noe under det og har tilogmed tatt meg en fest i ny og ne, hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært på diett en gang. Det var vel i 2005-2006. På den tid veide jeg rundt 87-88kg og ville ned til 82-83 (183cm...). Måten jeg gjorde det på var 4 fullkroppsøkter i uka (2 veldig lette, en passe lett og en veldig tung) - i kombinasjon med 2 økter kardio og 24kcal/kg (ultimate diet style...). Det gikk forsåvidt greit, men når jeg var i mål på 82kg sleit jeg med søvnproblemer og stor sult. Så selv om formen ble bra - var ikke alt som det skulle likevel.

Ikke noen solskinnshistorie men den er i alle usensurert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri tillatt meg selv å gå mer enn 5kg over min idealvekt, men når (hver gang dette skjer haha) så setter jeg opp en belønning til meg selv f.eks. får en ny bukse, ansiktsbehandling, selvbruning, frisør etc (kun én av tingene daaaa) når jeg er tilbake til idealvekt.

Evt. om motivasjonen er lav kjører jeg i tillegg 'holde tilbake livsnødvendige ting' Ingen nye acrylnegler, farging av ettervekst etc. før målet er nådd. NB! Funker bare om du er like spoiled som meg :p

Så i begynnelsen av januar får jeg nok en belønning igjen - me like:cool:

"Zuckerbrot und Peitsche - dietten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien min ned i vekt har gått over mange faser og lang tid. Jeg begynte først med å øke aktivitetsnivået mitt fra et par "lunteøkter" à maks 30 min/uka, til ca 3-4 mer intense økter/uke (gruppetreningstimer). Dette kombinert med å kutte sjokolade (synder nr 1). Jeg begynte å notere meg hva forskjellige ting inneholdt, og fokuserte hovedsakelig på fettet. Da ble det å bytte ut lettrømme med kesam (først vanlig, siden mager) og fet gulost med lett gulost. Gikk ned klesstørrelsen jeg hadde gått opp (fikk såvidt trøkka meg inn i den igjen, hah) og ble stående der en god stund, med litt jojo-vekt.

Så fikk jeg øynene opp for at sukker hadde mye skyld i vektproblemet mitt, og kuttet sukkerholdige, flytende kalorier. Roa ned litt på smågodtet også.

Deretter begynte jeg å få øynene opp for kalorier inn - kalorier ut. Dermed økte jeg aktivitetsnivået litt til og begynte med kaloriregnskap. Slutta med full utskeiing fredag, lørdag og søndag. Rundstykker med "godt pålegg" i helgene ble bytta ut med havregrøt. Slutta å ha O'Boy og søtpålegg i huset. Det ble for det meste kun brukt til mauling uansett. Jeg begynte å tenke mer på at "en kalori er en kalori" uansett, og at kroppen ikke kan stille seg inn på helgemodus eller "kaketirsdag med venninnene"-modus og se bort ifra kosekaloriene. Dermed kutta jeg en periode søtsaker i helgene også. Ble mer varme bær og slikt. Eller en eske läkerol eller to. Kutta ned på alkoholen, og drakk så kalorifattige alkoholvarianter jeg klarte når det først skulle drikkes. Mye Nutrilett har jeg også spist. I tillegg hadde jeg to lavkarbomåltider om dagen. Stort sett lunsj og middag (mager proteinkilde og grønnsaker).

Det funka bra resultatmessig, men å ligge på 1100-1300 kcal daglig gjorde at jeg var konstant sulten. Mettheten varte sjelden lenger enn 1-2 timer. Det er ingen kul følelse, og førte selvfølgelig til et par megasprekker underveis.

Pr idag ønsker jeg meg en mer definert kropp, men legger meg på et litt høyere kaloriinntak. Gjennomsnittlig 1500 kcal, og rundt 1700 på treningsdager. Ellers følger jeg prinsippene mine med å ikke skeie ut for mye og ikke minst bevege meg mest mulig. Dette funker også, men det går litt saktere. Helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekk med brød, gjær, sukker, all meieriprodukter utenom litt yoghurt, mindre kjøtt, men spiser litt kylling, noe fisk, masse tofu og egg. Har prøvd meg på lavkarbo ("høyfett") med liten effekt ang vektnedgang. Formen ble bra da, men må gå ned i vekt for å holde meg motivert. Har prøvd blodtypedietten med kjempebra nedgang, men blir så utrolig lei og en smule slapp når det skal kombineres med styrketrening. Mister boosten...

Nå spiser jeg 2-3 av måltidene med grønnsakswok, tofu, linser og egg. Og et "måltid" med biolayoghurt og bær og litt nøtter i nøden. Har uten å tenke det gått over til periodisk faste igjen, og trives med det. Trenger mere mat på kvelden. Har begynt med MultiGreens, og drikker 3 liter av det om dagen. STOR forskjell ang fysing og småspising. Så det er å anbefale! Teller ikke kcal lenger, blir helt vrengt i hue av det- hehe.

I en periode trente jeg 6 dager i uka, men nå trener jeg etter hva jeg føler sånn. Og da blir det ca 4 dager i uka. Trener kun styrke utenom å gå med hunden. Slenger inn noen økter med kettlebells for å få opp pulsen. Trening skal være gøy, derfor blir det ikke noe cardio;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...