Gå til innhold

Hvordan har du gått ned i vekt?


Helene

Anbefalte innlegg

Først og fremst så er jeg utrolig lite glad i alt som heter cardio, å jogge eller sykle for eks. er det verste jeg vet. Så jeg fant en treningsform hvor man trener utholdenhet som jeg syntes var så gøy at jeg gikke 110% hele tiden uansett. Begynnte å bokse på hobbybasis fordi det var så moro, så moro at jeg ikke merket hvor sliten jeg var før treningen var over!=) Trikset er å finne noe man syns er moro=)

Så tok jeg et skikkelig skippertak når det gjelder matspisingen, spiste gjevnlig. Da ble forbenningen min bedre, og til slutt gikk det av seg selv. Jeg blebestandig sulten etter 2 timer, så da var det naturlig å spise. Så var det å holde seg unna godsakene! Spiste mye kanel for å holde sukkersuget unna og drakk mye vann. Samt sluttet å ha godis i huset =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter flere forsøk på trening og sunt kosthold (etter statens anbefalninger) ble jeg så lei av å bare gå opp i vekt at jeg en periode egentlig hadde gitt litt opp. Jeg spiste akkurat hva jeg ville og trente så og si aldri. Sa alltid til meg selv "jeg skal starte på mandag, må bare spise masse godteri i helga først". Hver helg ble "min siste sjanse til å spise akkurat hva jeg ville". Da vekta tippa over 81,6 fant jeg ut at HER måtte det gjøres noe drastisk. Jeg var lei av å være den største i gjengen, den med dårligst kondis i klassen og generelt en av de mest usunne. Mamma hadde prøvd lavkarbo før og det ble redningen min også.

Siden 7.mars har jeg gått ned 15kg og har enda noen kg å miste. Trodde 15kg skulle være nok, men har fortsatt alt for mye magefett som skal bort i løpet av 2012.

Jeg trener nå 6-10 økter i uka med varierende intensitet og syns dette funker bra for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når vekta viste 115 kg var det på tide å gjøre noe (sammen med en del andre faktorer). Begynte å tilegne meg så mye kunnskap som mulig, fra så mange kilder som mulig, da klarte jeg å få en hvis oversikt over hva som var svada og hva som faktisk kunne fungere. Ellers er det jo som alle sier; forbrenn mer enn du tar inn. Og det er akkurat det jeg har gjort. Har brukt vektklubben.no som pekepinn på hvor mye jeg spiser, og brukt dette som minimumskrav til hvor mye jeg skal trene (helst trener jeg mer enn det og, noe som jo er enda bedre).

Tre ting som jeg ser på som superviktig for vektnedgang:

- Kunnskap

- Forbrenn mer enn du tar inn

- Planlegg alt! Kosthold, trening, innkjøp, utskeielser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det begynte med at jeg slutta å spise og trente en del (jogging seff). Gikk ned 10-12kg, og med kiloene forsvant humør, selvtillit og gleden over livet.. Merkelig nok, uansett hvor mye ned jeg gikk ble jeg aldri fornøyd :p

Ble mye mer fornøyd med meg selv etter at jeg begynte å spise og trene riktig :)

Nå spiser jeg normalt/sunt, trener moderat/lett og har ikke lagt på meg annet enn det som er vanlig under graviditet. Ser fram til å komme skikkelig i gang med trening og kosthold til neste år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jeg gikk ned i vekt ja... Vel, startet med at jeg gikk til legen. Den brutale sannheten var at jeg stod i fare for lavt stoffskifte, diabetes, høyt blodtrykk og div andre ulumske sykdommer. Utrolig hva kniven på strupen gjør med motivasjonen din :)

Men sånn rent diett og treningsmessig så gjorde jeg som så mange andre, jeg kuttet brød, poteter, pasta og ris. Knekkebrød med valgfritt pålegg til frokost og lunsj, og middagene mine består nå ofte av 500g grønnsaker med en kyllingfilet, svinefilet eller noe lignende. Blir du ikke mett av det, så kan jeg ikke hjelpe deg :p Ellers så trener jeg nå styrke 4 ganger i uka, og innimellom har jeg en langkjøring etter styrken. Forbrenner som bare det, og har gått ned 20kg, i tillegg til at jeg har blitt sinnsykt mye sterkere :)

Men ja, å gå til legen er det smarteste jeg noensinne har gjort. Anbefales dersom man er overvektig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært på diett en gang. Det var vel i 2005-2006. På den tid veide jeg rundt 87-88kg og ville ned til 82-83 (183cm...). Måten jeg gjorde det på var 4 fullkroppsøkter i uka (2 veldig lette, en passe lett og en veldig tung) - i kombinasjon med 2 økter kardio og 24kcal/kg (ultimate diet style...). Det gikk forsåvidt greit, men når jeg var i mål på 82kg sleit jeg med søvnproblemer og stor sult. Så selv om formen ble bra - var ikke alt som det skulle likevel.

Ikke noen solskinnshistorie men den er i alle usensurert :)

Hvorfor slet du med søvnen? Merker jeg sov utrolig bra når jeg gikk på lowcarb (20%E karbs), men dårlig med energi på dagen. Nå spiser jeg ca. 50%E fra karbohydrater, og våkner nesten alltid en gang om natten og har urolig søvn. Kan det hende at jeg har lavt blodsukker? Lavt stoffskifte? Jeg har masse med energi på dagen nå, men søvnen irriterer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mentale er viktig - har man virkelig bestemt seg, får man det til. Litt mer konkret: jeg er ingen fan av lavkarbodietter, men vil jeg ned i vekt, bytter jeg ut vanlig karbobasert frokost med protein/fettfrokost. 100-150 gram kylling eller annet magert kjøtt + en liten håndfull nøtter. I tillegg lar jeg kveldsmåltidet være proteinbasert. Til lunsj og middag spiser jeg fornuftige karbohydrater som ris, grønnsaker osv. Slike små justeringer gir resultater, uten at det går ut over energi og ork!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mentale er viktig - har man virkelig bestemt seg, får man det til. Litt mer konkret: jeg er ingen fan av lavkarbodietter, men vil jeg ned i vekt, bytter jeg ut vanlig karbobasert frokost med protein/fettfrokost. 100-150 gram kylling eller annet magert kjøtt + en liten håndfull nøtter. I tillegg lar jeg kveldsmåltidet være proteinbasert. Til lunsj og middag spiser jeg fornuftige karbohydrater som ris, grønnsaker osv. Slike små justeringer gir resultater, uten at det går ut over energi og ork!

Helt enig, bruk hodet,spis smart, og selv om man kutter ned på karbohydratene, så trenger man ikke å prøve lavkarbo. Det er forskjell på lavkarbo og mindre karbo i kosten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter russetiden så stelte jeg meg på vekten og så ned på tallene som kom opp og de var 3 sifret. (var russ i 2009) og vekten var på utrolige 112kg. Jeg er 187 høy og forstod at dette er ikke bra. Jeg begynte på helsestudio når jeg var 16 år, og alle gutter kjenner jo til det å bli sterkest i benkpress :p Det var jo egentlig det all trening på helsestudioet gikk ut på, tren bryst!! Ja jøss ble jo sterk i benk til slutt..

Så startet det hele. punktvis nedover kan jeg beskrive var jeg byttet ut og droppet.

1. Cola ble til Zero.

2. Brødskiver ble til havregryn

3. Egg og bacon ble til bare egg

4. Kebab ble til norsk mat.

5. øl ble til sprit når jeg var på fest (ja faktisk!) ble morsomt uansett!

6. bare brysttrening ble til helekroppen trening.

7. Gå forbi 3d møller ble til å løpe på dem isteden.

8. Se på tour De France ble til å sykle Tour De France ( nei ikke bokstavelig talt :p )

Hadde egentlig ikke noe som helst peiling på det å gå ned i vekt i det hele tatt, lite kunnskap om trening generelt. Begynte å sette meg ned foran dataen og klikke meg rundt på forskjellige nettsider om ditt og datt. Og kom over mange forskjellige blogger som gjorde ditt og datt og spiste det og det. Og jeg prøvde mye forskjellige tips og råd. Noe fungerte litt og noe ga egentlig ingen mening. Når jeg fikk litt mer forståelse for hvordan jeg skulle gjøre dette med å gå i underskudd, så ble egentlig alt mye enklere. Jeg ble mer bevisst på hva jeg spiste og hvor mye trening jeg egentlig hadde gjort på 1 uke. Jeg telte ikke bokstavelig talt Kcal, men hadde en liten formening og hvor mye jeg hadde kjørt i meg på en dag. Etter rundt et halvt år så ble det egentlig til en vane og spise slik jeg gjorde ( Gjør jo det samme nå, har jo blitt en vane ;) )

Vekten min ligger nå på 80-82kg stabilt. Fra 96cm rundt midjen til 79cm. Målte ikke noe annet så vet ikke hvor mye reduksjon jeg har andre steder. Har også målt fettprosent for ca 1 mnd siden Inbody 720 trur jeg helsestudioet mitt bruker (husker ikke i farten) Målingen viste da 10.6% stoler ikke helt på sånt. Det var noe av min fremgangsmåte. Er nok mye mer jeg har gjort også, men det er noen av de viktigste endringene jeg har gjort (trur jeg) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter russetiden så stelte jeg meg på vekten og så ned på tallene som kom opp og de var 3 sifret. (var russ i 2009) og vekten var på utrolige 112kg. Jeg er 187 høy og forstod at dette er ikke bra. Jeg begynte på helsestudio når jeg var 16 år, og alle gutter kjenner jo til det å bli sterkest i benkpress :p Det var jo egentlig det all trening på helsestudioet gikk ut på, tren bryst!! Ja jøss ble jo sterk i benk til slutt..

Så startet det hele. punktvis nedover kan jeg beskrive var jeg byttet ut og droppet.

1. Cola ble til Zero.

2. Brødskiver ble til havregryn

3. Egg og bacon ble til bare egg

4. Kebab ble til norsk mat.

5. øl ble til sprit når jeg var på fest (ja faktisk!) ble morsomt uansett!

6. bare brysttrening ble til helekroppen trening.

7. Gå forbi 3d møller ble til å løpe på dem isteden.

8. Se på tour De France ble til å sykle Tour De France ( nei ikke bokstavelig talt :p )

Hadde egentlig ikke noe som helst peiling på det å gå ned i vekt i det hele tatt, lite kunnskap om trening generelt. Begynte å sette meg ned foran dataen og klikke meg rundt på forskjellige nettsider om ditt og datt. Og kom over mange forskjellige blogger som gjorde ditt og datt og spiste det og det. Og jeg prøvde mye forskjellige tips og råd. Noe fungerte litt og noe ga egentlig ingen mening. Når jeg fikk litt mer forståelse for hvordan jeg skulle gjøre dette med å gå i underskudd, så ble egentlig alt mye enklere. Jeg ble mer bevisst på hva jeg spiste og hvor mye trening jeg egentlig hadde gjort på 1 uke. Jeg telte ikke bokstavelig talt Kcal, men hadde en liten formening og hvor mye jeg hadde kjørt i meg på en dag. Etter rundt et halvt år så ble det egentlig til en vane og spise slik jeg gjorde ( Gjør jo det samme nå, har jo blitt en vane ;) )

Vekten min ligger nå på 80-82kg stabilt. Fra 96cm rundt midjen til 79cm. Målte ikke noe annet så vet ikke hvor mye reduksjon jeg har andre steder. Har også målt fettprosent for ca 1 mnd siden Inbody 720 trur jeg helsestudioet mitt bruker (husker ikke i farten) Målingen viste da 10.6% stoler ikke helt på sånt. Det var noe av min fremgangsmåte. Er nok mye mer jeg har gjort også, men det er noen av de viktigste endringene jeg har gjort (trur jeg) :)

Veldig god jobb med å innarbeide vaner, i stedet for å kalle det diett. Tror jeg copy-paster listen din til brødrene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag for 1,5 år siden bestemte jeg meg for noe måtte skje:mad: .Jeg prøvde grete rode men jeg ble lei av å måtte tenke mat hele tiden.:whistling: (hadde mye å tenke på).Jeg trengte noe som var lettvindt og enkelt....stertet med noka diett...her brukt den i perioder nå i 1,5 år og 25 kg er borte:).Har i perioder brukt 3 måltider per dag + middag(kjøtt /fisk,droppet poteter helt)Jeg har aldri vert i bedre form,det kan også blodprøvene mine bevise:p.Har oxo trena mye det siste året.Drømmekroppen er ikke der ennå,men den er mye bedre nå en da:thumbsup:.

Tror jeg er den eneste her som har valgt en noka løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mentale er viktig - har man virkelig bestemt seg, får man det til. Litt mer konkret: jeg er ingen fan av lavkarbodietter, men vil jeg ned i vekt, bytter jeg ut vanlig karbobasert frokost med protein/fettfrokost. 100-150 gram kylling eller annet magert kjøtt + en liten håndfull nøtter. I tillegg lar jeg kveldsmåltidet være proteinbasert. Til lunsj og middag spiser jeg fornuftige karbohydrater som ris, grønnsaker osv. Slike små justeringer gir resultater, uten at det går ut over energi og ork!

Lavkarbo defineres opp til 150 g kh pr dag - alle som spiser lavkarbo spiser ikke høyfett eller ketogent (under 20 g kh pr dag). 150 g er ganske mye kh, iallefall dersom man kutter ut brødmaten, der er det plass til både litt frukt, bønner/linser/litt ris noen rotgrønnsaker i tillegg til overjordsgrønnsakene. Et ganske variert kosthold mao. Leste et sted at diett betyr livsstil på latin, og det liker jeg mye bedre enn betydningen som legges i den norske bruken av ordet. Lavkarbolivsstil. Passer mye bedre på meg, iallefall :)

Jeg har gått ned 19,1 kg (fra 73,4 til 54,3 kg) på lavkarbo. Jeg teller ikke kalorier og veier ikke maten min, men vil tro jeg har vært i ketose store deler av tiden. Jeg har hatt som tommelfingerregel å ikke spise mat med mer enn 5 g kh pr 100 g vare - noe som gjør inntaket av karbohydrater svært begrenset. For min kropp var det helt riktig. Jeg slanket meg med noe tilnærmet Fedon-kost tidligere, men trivdes ikke på langt nær så godt med det. For meg er det viktig å spise meg mett og å spise mat jeg liker. Jeg må også virke godt; hverdagen er hektisk og jeg har ikke mulighet til å flate ut på sofaen etter jobb. Så energinivået har hatt mye å si for at jeg fortsatt spiser ganske strengt. Og så er jeg opptatt av ren, uprosessert mat som ikke inneholder masse skumle tilsetningsstoffer, og at matkvaliteten er god. Jeg liker også å lage mat, prøve nye smaker og synes jeg spiser veldig mye godt :) Jeg har ingen restriksjoner på fett, så lenge fettet er der fra naturens side (i kjøttet/fisken) eller kommer fra helfete meieriprodukter, avocado eller kokos. Av og til spiser jeg frukt, bær, rotgrønnsaker og nøtter, og synes disse kildene til karbohydrat er bedre enn korn eller veldig stivelsesholdig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo defineres opp til 150 g kh pr dag - alle som spiser lavkarbo spiser ikke høyfett eller ketogent (under 20 g kh pr dag). 150 g er ganske mye kh, iallefall dersom man kutter ut brødmaten, der er det plass til både litt frukt, bønner/linser/litt ris noen rotgrønnsaker i tillegg til overjordsgrønnsakene. Et ganske variert kosthold mao. Leste et sted at diett betyr livsstil på latin, og det liker jeg mye bedre enn betydningen som legges i den norske bruken av ordet. Lavkarbolivsstil. Passer mye bedre på meg, iallefall :)

Jeg har gått ned 19,1 kg (fra 73,4 til 54,3 kg) på lavkarbo. Jeg teller ikke kalorier og veier ikke maten min, men vil tro jeg har vært i ketose store deler av tiden. Jeg har hatt som tommelfingerregel å ikke spise mat med mer enn 5 g kh pr 100 g vare - noe som gjør inntaket av karbohydrater svært begrenset. For min kropp var det helt riktig. Jeg slanket meg med noe tilnærmet Fedon-kost tidligere, men trivdes ikke på langt nær så godt med det. For meg er det viktig å spise meg mett og å spise mat jeg liker. Jeg må også virke godt; hverdagen er hektisk og jeg har ikke mulighet til å flate ut på sofaen etter jobb. Så energinivået har hatt mye å si for at jeg fortsatt spiser ganske strengt. Og så er jeg opptatt av ren, uprosessert mat som ikke inneholder masse skumle tilsetningsstoffer, og at matkvaliteten er god. Jeg liker også å lage mat, prøve nye smaker og synes jeg spiser veldig mye godt :) Jeg har ingen restriksjoner på fett, så lenge fettet er der fra naturens side (i kjøttet/fisken) eller kommer fra helfete meieriprodukter, avocado eller kokos. Av og til spiser jeg frukt, bær, rotgrønnsaker og nøtter, og synes disse kildene til karbohydrat er bedre enn korn eller veldig stivelsesholdig mat.

Wow, flink du er!! Hva spiste du?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg er kommet i mål, men jeg gjorde det på den eneste måten jeg virkelig tror på; sunt kosthold sammensatt med gode treningsøkter. På denne måten mener jeg selv at det er best sjanser for å bevare resultatene, og et sundt forhold til både kropp, mat og trening :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, flink du er!! Hva spiste du?:)

Takk :) Til å begynne med spiste jeg mye erstatninger; jeg bakte solsikkebrød og knekkebrød og kuttet bare ut høykarbopålegg og -tilbehør til middagen. Men etterhvert følte jeg at alle disse frø-produktene ble i meste laget - de beste dagene hadde jeg når jeg spiste kjøtt og grønnsaker/salat til alle måltider. Omstillingen var hard, formen var på bånn i flere uker - for så å bli mye bedre enn den var før omleggingen. Det var også veldig rart å bli SÅ bevisst på hva jeg spiser og hva det inneholder. Uvant for meg å kikke på mer enn holdbarhetsdato - og jeg fikk mange overraskelser når jeg begynte å lese innholdsdeklarasjonen på matvarene. Etterhvert har jeg kuttet ut frokost og spiser kun lunsj, et mellommåltid og middag. Både lunsjen og middagen er store måltider med mye mat - jeg liker å spise meg skikkelig mett. En typisk matdag for meg nå:

Lunsj (ca 11): Kjøtt/fisk/fugl fra kantina (kommer litt an på hva han lager - av og til blir det karbonade), remulade eller Creme fraiche, oliven/paprika/tomat/feta el.l. fra salatbaren + en tallerken eggerøre. Vil tippe at det tilsvarer ca 3-4 hele egg.

MM (i bilen på vei hjem 16.30): Nøtter og litt tørket kjøtt (beef jerky).

Middag (ca 18.30-19-ish): 2-400 g kjøtt/fugl/fisk, minst en halv tallerken grønnsaker, emulsjonssaus (eggeplommebasert) eller fløte/Creme fraiche-basert saus.

Nå må jeg få understreke at målet mitt har hele tiden vært normalvekt og en sunn fettprosent. Problemet mitt har egentlig ikke vært så voldsom overspising tidligere - mer at jeg har spist NOE MER enn jeg trenger OVER TID. Da sniker det seg på, og er veldig vanskelig å bli kvitt. For meg har det vært veldig deilig å kunne spise når jeg er sulten - til jeg er mett - og oppdage at kroppen selv regulerte inntaket av mat til et lite UNDERSKUDD. Dermed forsvant kiloene, sakte, men sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...