Gå til innhold

Har ikke "tid" til å trene


Hawk P

Anbefalte innlegg

Tronaldo kom i forkjøpet.

Ola nordman og kari nordman er smarte nok til å skjønne forskjellen på mosjon og trening selv om begrepene brukes om hverandre.

Ikke alle burde, kan eller vil trene

Alle burde, kan og evner til å mosjonere.

Kari har tid til å gå 10 minutter til butikken istedenfor å kjøre i 2 minutter.

Ola har også tid til å ta på seg sko og gå en runde rundt nabolaget.

Det er ikke sikkert kari har tid til å trene, eller er motivert for det.

Ola bryr seg ikke om trening, han er særdeles ikke motivert for det.

Kegil understreker det ganske fint i sin spissformulering.

At vi - i treningsbobblen - kan tillate oss over enehver tvil å bedømme personer ut ifra om de trener eller ikke er ganske fantastise. Ikke minst gi råd - helst over nett - om hva de bør gjøre og hvor ofte. Sist jeg snakket med en økonom prakket han aldri ned over huet på meg at jeg burde spare på kvitteringene mine, skrive budsjett (helst i excel) og planlegge fondsparing. Istedenfor tipser han meg om en god sparingsordning og lot det være med det, der har vi i treningsbobble sinnsykt mye å lære.

Så nyudtannet PT tok det meg godt over 10minuttern og svare på spørsmålet "hva burde jeg trene?" når personer spurte. I dag er er svaret todelt og veldig enkelt. A) liker du og trene? B) Anbefaler deg å gå en eller flere turer i uka.

90% av de som spør, svarer at å gå tur er aldeles ikke dumt og det burde de gjøre oftere. Resten av de 10 prosenten er mer interresert i treningstips.

Denne parallelen kan forøvrig dras til andre hobbyer. Se på fiskere, folk som er lidenskaplig opptatt av bil eller tilogmed økonomi - de bærer den samme byrden, å bruke alt for mye tid isolert på en ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle har tid til å oppfylle helsedirektoratets 30 minutter, men alle har ikke tid til å stille i bikinifitness. That's it.

Det er jo jævlig urettferdig!

Jeg fortjener jo å kunne stille i hva som helst, egentlig.

For jeg er snill, arbeidsom, fornuftig, og trener minst 30 minutter daglig, i snitt.

Dessuten spiser jeg activia når andre spiser boller.

Gidd ikkje mer... Helvete....

Gi meg en øl.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner man kan bli irritert over oss "no exucess". Jeg skjønner at ikke alle brenner for fitness og trening generelt.

Det som plager meg er overvektige som bare "godtar" at de ikke har tid og bare lar den usunne livsstilen ta mer og mer over.

Da spes min mor, som er single, har 9-17 jobb og utenom dagligdagse gjøremål ALDRI har tid til å trene. Hun har blitt 20kg tyngre på 4 år, og unnskyldningene kommer lettere og oftere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 2 unger i 3-5 års alderen, men klarer å få skvist inn et par timer trening, 5 ganger per uke. Jeg klarer dette ved å starte tidligere på jobb, for så trene rett etter jobb. Da er jeg hjemme til middag, og får tid til unger osv.

Hadde jeg ikke gjort dette måtte jeg komt meg ut etter klokken 20:00, måtte fått dama til å sitte hjemme alene å passe ungene 5 dager i uken...+jeg ville fått ingen tid til å dasse rundt på sofaen/gjøre mine ting.

Kunne jeg ikke kunne begynt tidlig på jobb hadde jeg faktisk "ikke hatt tid" til å trene slik som jeg vil, og da hadde jeg heller gitt faen i hele treningen.

Handler om prioriteringer. Familie>Dasserundt tid>Trene i mitt tilfelle. Å kun gått på jobb, passa ungene, for å så skynde seg på trening, for å så skynde seg i seng kunne ikke gått for meg. Må ha tid til å slappe av også! Kunne evt begynt på en tredagers workout istedenfor 5 som idag da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benksliteren , har "ola og kari" fleksitid og kan starte tidligere på jobb? Du sier selv at om du ikke hadde kunnet gått tidligere på jobb, ville du også nedprioritert trening, noe jeg forstår veldig godt.. Familie først (y)

Jepp, så synes "har ikke tid" til trening er et greit svar. Har ikke tid til trening, for jeg skal sitte på sofaen å se Jack Bauer svinge seg på TV er et helt legitimt argument. Hos den personen går TV>Trening.

Synes "treningsfolk" er litt værre utgaver enn Jehovas Vitner. Plager deg OVERALT! Familieselskap, på jobb, vennekrets osv. Alle rekrutterer(y) Er en som maser litt selv, men jeg synes vi presser mye på folk som rett å slett ikke har interessen for å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, så synes "har ikke tid" til trening er et greit svar. Har ikke tid til trening, for jeg skal sitte på sofaen å se Jack Bauer svinge seg på TV er et helt legitimt argument. Hos den personen går TV>Trening.

Synes "treningsfolk" er litt værre utgaver enn Jehovas Vitner. Plager deg OVERALT! Familieselskap, på jobb, vennekrets osv. Alle rekrutterer(y) Er en som maser litt selv, men jeg synes vi presser mye på folk som rett å slett ikke har interessen for å trene.

Enig der ;)

Men så ser jeg og det andre perspektivet. Det er folk som ville hatt stor helsemessig gevinst av å prioritere annerledes, og "ta seg tid" til å trene :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har tid til å være i aktivitet. Alle kan nok trimme et par ganger i uka også. Og det er tilstrekkelig for å opprettholde god helse. Men jeg har forståelse for at en del sliter med å trene systematisk over lang tid. Skal man pakke baggen, kjøre/gå/sykle/whatever til treningssenter, varme opp, trene, dusje, vaske/tørke/brette/rydde treningsklær, så tar det fort 2-3 timer pr. økt.

Les for øvrig http://ditillo2.blogspot.no/2011/01/free-will-and-free-weights-dan-john.html?m=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der ;)

Men så ser jeg og det andre perspektivet. Det er folk som ville hatt stor helsemessig gevinst av å prioritere annerledes, og "ta seg tid" til å trene :) hehe

Joda, mye gevinst med å holde seg i god form. Dog kan hard trening være tøft for hjertet, spesielt folk som ikke har vært i veldig god form, som plutselig trener som de var en toppidrettsutøver.

Da tenker jeg spesielt på disse Tour de France rytterene på 40+++ som sykler som satan var i helene på dem, deltar i ritt osv. Flere av disse eldre herrene trener som de var 20 år og nettopp tatt ut til Team Sky, får problemer med hjertet. Til og med verdensklasse utøvere som er unge og godt trent kan få hjerteproblemer under foreks kardio trening. Alt med måte er et godt begrep:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke "tid" til å trene.

Denne kommentaren fra folk som ikke trener gjør meg provosert. Hva går all denne tiden til ?

La oss se på realiteten:

Helsedirektoratet anbefaler :

Voksne bør være fysisk aktive med minimum 150 minutter moderat intensitet per uke eller minimum 75 minutter med høy intensitet per uke.

For å oppnå ytterligere helsegevinster bør voksne øke den moderate fysiske aktiviteten inntil 300 minutter i uken, eller inntil halve tiden med høy intensitet.

Da tar vi utgangspunkt i 4 timer i uken slik at man også oppnår en ytterligere helsegevinst.

la oss se litt på dette regnestykket.

4 timer i uken X 52 uker = 208 timer trening på et år

8 765 timer inneholder et helt år

Det anbefales 6-8 timer søvn. Da tar vi utgangpunkt i 7 timer X 265 dager =

2555 timersøvn på et år

Jobb - : 08:00 - 16:00 = 253 dager (tatt bort 5 uker ferie og 7 røde dager) =

228 dager X 8 timer = 1824 timer med jobb i året

Da ser vi på regnestykket 1 år 8765 t - 2555 t (søvn) - 1824 t

(jobb) =

4386 timer til rådighet i året uten om jobb og søvn.

208 timer med trening for å holde helsen i sjakk .

Så istedenfor å se den siste episoden med alle baker, ta den ekstra kjøreturen på butikken for å handle chips posen du glemte, bare slappe av litt på sofaen en halvtime eller andre unnskyldninger for å la være å gjøre noe fysisk aktivt.

DU har fremdeles 4178 timer til rådighet så man går nok ikke glipp av noe. heller tvert i mot. Man opplever en helsegevinst som igjen kan føre til at andre aspekter i livet oppleves bedre.

Så ikke bruk tiden som en faktor for at du ikke driver med fysisk aktivitet. Det er til og med latskap i en unnskyldning.

Det er ikke så mye som skal til.

Dette må være et av de mest overbærende og minst reflekterte og informerte forumsinnlegg jeg har lest på hele internett (og det er ganske stort, så gratulerer). Jeg lurer på: Hva har du med om folk trener/trimmer/mosjonerer eller ikke og hva deres begrunnelse for det ene eller det andre er? Fint lite, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må være et av de mest overbærende og minst reflekterte og informerte forumsinnlegg jeg har lest på hele internett (og det er ganske stort, så gratulerer). Jeg lurer på: Hva har du med om folk trener/trimmer/mosjonerer eller ikke og hva deres begrunnelse for det ene eller det andre er? Fint lite, spør du meg.

Jeg vil si du tok prisen rett ut av hånden til trådstarter.

Når det er sagt; har ikke trådstarter lov å ytre sin mening?

Han har ikke pekt på en spesiell person, bare ytret noe han følte hadde frustrert vedkommende. En mulig omformulering hadde kanskje vært på sin plass for førsteinnlegget, men poenget bak er det vanskelig å være uenig i.

Ingen i hele Norge er så opptatt at de ikke kan gå i trappen kontra å ta heisen. Indiska sa det veldig bra.

Alle har tid til å oppfylle helsedirektoratets 30 minutter, men alle har ikke tid til å stille i bikinifitness. That's it.

Dette må ikke være å løfte jern, eller trene mot birken. Dette er å yte litt over det å stå stille og kan deles inn i bolker på 10 minutter gjennom dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet jo at de som påstår at de ikke har "tid" til å trene (og ja,jeg skjønner at ikke alle må være intr i å stille eller intr i å få lavest ,mulig fettprosent og masse muskler) disse menneskene har enten havnet i en dårlig sirkel hvor de jobber så mye at de bare jobber og sover ellers har de mistet seg selv en eller annen plass og er generellt oppgitt og har ikke energi til trening.

Og sist men ikke minst man er ikke intr i sunnhet overhodet og spiser dårlig og dermed alver mer av den dårlige energien som gjør at man faktisk kjenner seg sliten hele tiden og tror at dette er kroppens måte å si at den må hvile på.

Mens de aller fleste bryr seg kke om trening og helse overhodet og orker ikke..de aller fleste som ikke har tid prioriterer ikke trening for en gurnn..de føler ikke noe lyspunkt rundt det og ser ikke hvorfor de skal prioritere det heller. Selvfølgelig så er ikke alle disse klar over hva trening kan gi en utenom bare god kondisjon eller biceps/sprettstump. De mangler kunnskapen til å vite bedre. Men de altså overser alt det andre som faktisk JEG mener er viktigere som :

Mestringsfølelse/selvtillit-

og her under kommer altså alle andre lignende ting som generell velvære og være fornøyd med sin egen kropp og forebygging av sykdommer og plager. Reduserer depresjon og gir generel en god følelse.

S misser de poenget med kotinuitet...de fatter ikke at resultatene tar tid å få og gir seg før de ser hva de kan oppnå...jeg synes faktisk det er drit synd at folk ikke har "tid" til å prioritere trening og helse for de går glipp av alt det fantastiske som finnes i den verdenen. Man trenger ikke være fanatsisk for å nyte følelsen man får av å mestre ting,få til nye ting med kroppen og ikke minst ha kontroll over egen krop ved trene og spise rett.

Frutrerende...Jeg tenker bare at jeg er glad jeg har inkludert det meste i mitt liv. Mange tror de må droppe cafebesøk og tid med venner og kjæreste og alt for å prioritere trening...altså..man KAN få i pose og sekk om man planlegger riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet jo at de som påstår at de ikke har "tid" til å trene (og ja,jeg skjønner at ikke alle må være intr i å stille eller intr i å få lavest ,mulig fettprosent og masse muskler) disse menneskene har enten havnet i en dårlig sirkel hvor de jobber så mye at de bare jobber og sover ellers har de mistet seg selv en eller annen plass og er generellt oppgitt og har ikke energi til trening.

Og sist men ikke minst man er ikke intr i sunnhet overhodet og spiser dårlig og dermed alver mer av den dårlige energien som gjør at man faktisk kjenner seg sliten hele tiden og tror at dette er kroppens måte å si at den må hvile på.

Mens de aller fleste bryr seg kke om trening og helse overhodet og orker ikke..de aller fleste som ikke har tid prioriterer ikke trening for en gurnn..de føler ikke noe lyspunkt rundt det og ser ikke hvorfor de skal prioritere det heller. Selvfølgelig så er ikke alle disse klar over hva trening kan gi en utenom bare god kondisjon eller biceps/sprettstump. De mangler kunnskapen til å vite bedre. Men de altså overser alt det andre som faktisk JEG mener er viktigere som :

Mestringsfølelse/selvtillit-

og her under kommer altså alle andre lignende ting som generell velvære og være fornøyd med sin egen kropp og forebygging av sykdommer og plager. Reduserer depresjon og gir generel en god følelse.

S misser de poenget med kotinuitet...de fatter ikke at resultatene tar tid å få og gir seg før de ser hva de kan oppnå...jeg synes faktisk det er drit synd at folk ikke har "tid" til å prioritere trening og helse for de går glipp av alt det fantastiske som finnes i den verdenen. Man trenger ikke være fanatsisk for å nyte følelsen man får av å mestre ting,få til nye ting med kroppen og ikke minst ha kontroll over egen krop ved trene og spise rett.

Frutrerende...Jeg tenker bare at jeg er glad jeg har inkludert det meste i mitt liv. Mange tror de må droppe cafebesøk og tid med venner og kjæreste og alt for å prioritere trening...altså..man KAN få i pose og sekk om man planlegger riktig.

Jeg er glad det er noen som tar på seg oppgaven med å være et prakteksempel på akkurat det jeg snakket om tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må vel få lov til å si sin mening og syn på saken. Det er rimelig vanskelig at ingen vil være et eks på noe du har uttalt deg om tidligere i tråden. .Jeg ser ikke problemet eller poenget med å kommentere meningen min om dette med et slikt svar. Så lenge jeg ikke har brutt noen forumsregler så var det vel strengt tatt ikke nødvendig eller hva? Og nå sporer vi jo helt av tema også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet jo at de som påstår at de ikke har "tid" til å trene disse menneskene har enten havnet i en dårlig sirkel hvor de jobber så mye at de bare jobber og sover ellers har de mistet seg selv en eller annen plass og er generellt oppgitt og har ikke energi til trening.

Og sist men ikke minst man er ikke intr i sunnhet overhodet og spiser dårlig og dermed alver mer av den dårlige energien som gjør at man faktisk kjenner seg sliten hele tiden og tror at dette er kroppens måte å si at den må hvile på.

Feil - og det er ikke min mening. Dette er feil.

"Alle" vet ikke at de som påstår at de ikke har tid til å trene faller i en av kategoriene

a) havnet i en dårlig sirkel hvor de jobber for mye

B) mistet seg selv en eller annen plass og er oppgitt og ikke har energi til trening

c) man er ikke "intr" (antar du mener interessert) i sunnhet, men "alver" (antar du mener avler, ikke Legolas) dårlig energi

Logisk sett følger ikke din påstand fra premissene og de andre påstandene. Der en logisk diskontinuitet som er feil. Det har ikke med "mening og syn" å gjøre.

(Bevis: Jeg "vet ikke" det du påstår at jeg vet. Jeg er en del av settet "alle".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subjektivt ser jeg ingen grunn til å trene om man ikke liker å trene.

For høyt saltnivå i maten, alkohol, røyking, ekstremsport osv osv er også helsemessig farlig for deg. Tipper alle her inne havner under minst 1 av de få eksemplene jeg nevner.

Hvorfor drikker du alkohol? Fordi jeg liker å drikke alkohol. Hvorfor trener du ikke? For jeg liker det ikke.

Driv med det du liker å gjøre, fremfor å bruke fritiden din på ting du ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...