Gå til innhold

Har ikke "tid" til å trene


Hawk P

Anbefalte innlegg

Helt ærlig synes jeg denne regla med "alle har tid" og "det handler om selvdisiplin/motivasjon/lidenskap" er mye mer provoserende enn påstander om at man ikke har tid til å trene. Dette kommer fra en som selv trener om lag ti timer i uka.

Mange treningsfanatikere forstår ikke dette med at det ikke er noe mer iboende frelse i trening enn det er i andre ting som seiling, vinsmaking, frimerkesamling eller andre hobbyer. Deres perspektiv på trening fører til at de ALLTID skal attribuere andres mangel på vilje til å trene til feil og mangler ved deres karakter, som for eksempel latskap, "feilprioritering" og manglende virkelighetsorientering. Vi snakker om mennesker som formodentlig lykkes godt på andre arenaer i livet og som helt sikkert har god helse likevel, også skal man sitte her og plukke fra hverandre deres karakter basert på ens egne snevre oppfatninger og lidenskaper.

Just stop it. Hvis en trenger dette for å booste sitt eget ego og håndtere egne mindreverdighetskomplekser så er det på tide å gå i seg selv i stedet. På samme måte som en selv kommer med alskens unnskyldninger for andre ting, så finnes det absolutt formildende omstendigheter og unnskyldninger for å ikke trene. Vanlige folk bygger faktisk ikke en gym i garasjen for å kunne løfte vekter, eller reiser en time med bil hver vei til et treningsstudio.

Hvordan hadde du likt det hvis noen konstant skulle lekse deg opp med "du må bare være MOTIVERT/LIDENSKAPELIG og ha SELVDISIPLIN :)" når du sa at du ikke hadde tid til å være med på seiltur – en ting som kan sies å være viktig for trivsel og psykologisk helse om du liker det? Du hadde sannsynligvis oppfattet det som fullstendig absurd at noen skal insinuere at dette er noe du bør være motivert for uansett.

Man trenger faktisk ikke trene på den måten de fleste av oss her inne gjør for å ha god helse. Så lenge man er fysisk aktiv på et eller annet vis så kan de aller fleste leve et godt liv. Les denne: http://myrevolution.no/s/du-ma-ikke-trene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har stoppa helt å trene styrke. Mest pga så usosialt det er. Bor ikke i en by så har vekter i kjellerstuen. Er veldig opptatt og er mye med venner på dagene. For min del så spiller jeg kun fotball, der mine venner spiller. Gidder ikke dra hjem fra f.eks bading på sommeren fordi jeg må trene styrke. Så at alle har tid er greit nok, men da må man prioritere den der løftinga noe satans spørr du meg. For min del er det ikke verdt det! Om jeg tar 90 eller 120 i benkpress betyr lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lett å ha tid til å trene når en er hjemmeværende, og med au'pair og hushjelp ;)

Haha, dette er forresten også ganske morsomt. I fitnessverdenen går det som regel i "jeg studerer 'fulltid' og har både deltidsjobb, marsvin og Instagram-konto, men jeg trener likevel! Har jeg tid så har du tid! NO EXCUSES!! <3"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo aldri så enkelt som i disse regnestykkene som legges frem. Til en viss grad handler det jo selvsagt om prioriteringer, men utsagn som "20 minutter et par ganger i uka" henger lite sammen med virkeligheten. Hvor mange er det som med hånden på hjertet kan si at de kan gjøre unna dagens trening på 20 minutter (og da snakker jeg ikke om kun den tiden man svetter)?

For å ta meg selv som et eksempel: jeg er treg om morgenen, så jeg er nødt til å stå opp klokka 7 for å kunne gjøre meg i stand og reise sånn at jeg er klar på jobben klokka 8. Klokka 16 slutter jeg, og med normal rushtrafikk og kanskje en tur innom butikken for å handle inn de siste ingrediensene til middag er jeg forhåpentligvis hjemme rett før 17. Så skal middag prepareres, lages, spises og ryddes opp etter, og det er sjelden vi er helt ferdige etter middag før 18. Jeg trener mandag, onsdag og fredag klokka 20, men drar et kvarter-halvtime før dette for å komme til treningssenteret. Det vil si at hvis jeg overhodet har lyst til å sette meg ned og ta en pust i bakken i løpet av de dagene jeg trener så må det bli mellom 18 og 19:30 - vi er sjelden hjemme fra treningssenteret noe særlig tidligere enn 21, og da er det en dusj, rask kveldsmat og rett i seng.

Så - selv om selve treningen ikke tar noe særlig mye lenger tid enn en time, så er det faktisk en hel dag jeg ikke får brukt til noe annet de dagene jeg trener. Jeg vil tro min situasjon ikke er veldig unik - og jeg har ikke en gang barn. Hvordan folk med barn har tid til å trene skjønner jeg ikke.

"Ja, men du kan jo bare ta en rask joggetur rundt i nabolaget". Nei, det kan jeg ikke. Jogging er så hinsides dørgende kjedelig at jeg mangler ord for å uttrykke det. I hvert fall rundt i nabolaget. Jeg tviler på at jeg er alene om den meningen også. Så "20 minutter om dagen er alt som trengs" stemmer bare hvis man trives med jogging i nærmiljøet eller tilfeldigvis har et gym i huset. Nær sagt hva som helst annet, så blir tidsregnestykket langt høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dels enig.

Enig i at en får tid til å gjøre det en prioriterer å gjøre.

Uenig i regnestykket. Hva med de som pendler? Hva med de som jobber mye mer enn "vanlig" fulltid? Hva med de som har nære familiemedlemmer som er svært syke, etc etc?

Men som sagt, vi får til det vi vil få til.

klart det finnes unntak ,som med alle ting.

Vi snakker om "ola" og "kari"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo aldri så enkelt som i disse regnestykkene som legges frem. Til en viss grad handler det jo selvsagt om prioriteringer, men utsagn som "20 minutter et par ganger i uka" henger lite sammen med virkeligheten. Hvor mange er det som med hånden på hjertet kan si at de kan gjøre unna dagens trening på 20 minutter (og da snakker jeg ikke om kun den tiden man svetter)?

For å ta meg selv som et eksempel: jeg er treg om morgenen, så jeg er nødt til å stå opp klokka 7 for å kunne gjøre meg i stand og reise sånn at jeg er klar på jobben klokka 8. Klokka 16 slutter jeg, og med normal rushtrafikk og kanskje en tur innom butikken for å handle inn de siste ingrediensene til middag er jeg forhåpentligvis hjemme rett før 17. Så skal middag prepareres, lages, spises og ryddes opp etter, og det er sjelden vi er helt ferdige etter middag før 18. Jeg trener mandag, onsdag og fredag klokka 20, men drar et kvarter-halvtime før dette for å komme til treningssenteret. Det vil si at hvis jeg overhodet har lyst til å sette meg ned og ta en pust i bakken i løpet av de dagene jeg trener så må det bli mellom 18 og 19:30 - vi er sjelden hjemme fra treningssenteret noe særlig tidligere enn 21, og da er det en dusj, rask kveldsmat og rett i seng.

Så - selv om selve treningen ikke tar noe særlig mye lenger tid enn en time, så er det faktisk en hel dag jeg ikke får brukt til noe annet de dagene jeg trener. Jeg vil tro min situasjon ikke er veldig unik - og jeg har ikke en gang barn. Hvordan folk med barn har tid til å trene skjønner jeg ikke.

"Ja, men du kan jo bare ta en rask joggetur rundt i nabolaget". Nei, det kan jeg ikke. Jogging er så hinsides dørgende kjedelig at jeg mangler ord for å uttrykke det. I hvert fall rundt i nabolaget. Jeg tviler på at jeg er alene om den meningen også. Så "20 minutter om dagen er alt som trengs" stemmer bare hvis man trives med jogging i nærmiljøet eller tilfeldigvis har et gym i huset. Nær sagt hva som helst annet, så blir tidsregnestykket langt høyere.

Skal man trene for å opprettholde helsen finnes det flere øvelser man kan gjøre hjemme uten å måtte jogge. De fleste har en stol og muligens en trapp til rådighet

eks: varm opp med hoppetau. kjør pushups, sit ups, burpees, utfall, knebøy, dips,etc listen er laaaaaang - uten at det var det jeg skulle gå i dybden på her . Det finnes nok av unnskyldninger - å skylde på tid holder ikke for meg , men for å poengtere det så finnes det noen særskilte unntak .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man trene for å opprettholde helsen finnes det flere øvelser man kan gjøre hjemme uten å måtte jogge. De fleste har en stol og muligens en trapp til rådighet

eks: varm opp med hoppetau. kjør pushups, sit ups, burpees, utfall, knebøy, dips,etc listen er laaaaaang - uten at det var det jeg skulle gå i dybden på her . Det finnes nok av unnskyldninger - å skylde på tid holder ikke for meg , men for å poengtere det så finnes det noen særskilte unntak .

Joda. Men så var det også det at noe man skal drive med hver dag resten av livet er nødt til å være i hvert fall i noen grad lystbetont - det har med mental helse å gjøre. Så igjen: med mindre man synes burpees og trappejogging er festlig er ikke dette reelle alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men så var det også det at noe man skal drive med hver dag resten av livet er nødt til å være i hvert fall i noen grad lystbetont - det har med mental helse å gjøre. Så igjen: med mindre man synes burpees og trappejogging er festlig er ikke dette reelle alternativer.

ser den men det er kun fantasien som setter stopper. Ellers har man bestemt seg for at det ikke skal fungere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig synes jeg denne regla med "alle har tid" og "det handler om selvdisiplin/motivasjon/lidenskap" er mye mer provoserende enn påstander om at man ikke har tid til å trene. Dette kommer fra en som selv trener om lag ti timer i uka.

Mange treningsfanatikere forstår ikke dette med at det ikke er noe mer iboende frelse i trening enn det er i andre ting som seiling, vinsmaking, frimerkesamling eller andre hobbyer. Deres perspektiv på trening fører til at de ALLTID skal attribuere andres mangel på vilje til å trene til feil og mangler ved deres karakter, som for eksempel latskap, "feilprioritering" og manglende virkelighetsorientering. Vi snakker om mennesker som formodentlig lykkes godt på andre arenaer i livet og som helt sikkert har god helse likevel, også skal man sitte her og plukke fra hverandre deres karakter basert på ens egne snevre oppfatninger og lidenskaper.

Just stop it. Hvis en trenger dette for å booste sitt eget ego og håndtere egne mindreverdighetskomplekser så er det på tide å gå i seg selv i stedet. På samme måte som en selv kommer med alskens unnskyldninger for andre ting, så finnes det absolutt formildende omstendigheter og unnskyldninger for å ikke trene. Vanlige folk bygger faktisk ikke en gym i garasjen for å kunne løfte vekter, eller reiser en time med bil hver vei til et treningsstudio.

Hvordan hadde du likt det hvis noen konstant skulle lekse deg opp med "du må bare være MOTIVERT/LIDENSKAPELIG og ha SELVDISIPLIN :)" når du sa at du ikke hadde tid til å være med på seiltur – en ting som kan sies å være viktig for trivsel og psykologisk helse om du liker det? Du hadde sannsynligvis oppfattet det som fullstendig absurd at noen skal insinuere at dette er noe du bør være motivert for uansett.

Man trenger faktisk ikke trene på den måten de fleste av oss her inne gjør for å ha god helse. Så lenge man er fysisk aktiv på et eller annet vis så kan de aller fleste leve et godt liv. Les denne: http://myrevolution.no/s/du-ma-ikke-trene/

Tok utgangspunkt i helsedirektoratet anbefalinger som er et minimum i forhold til fysisk helse. Nevnte aldri at man skulle gå på treningstudio eller løfte vekter . Det er snakk om fysisk aktivitet.

Var heller ingen arena man skulle lykkes på ,men heller en arena man bør delta på med tanke på gevinstene man får av å være i fysisk aktivitet noen få timer i uken. MEN her dømmes ingen, hvis noen er fornøyd med å sitte å la kiloene ta kontroll og setter begrensninger for de fysiske rammene i livet så er jo det et eget valg.

Det viktigste er å være fornøyd med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men så var det også det at noe man skal drive med hver dag resten av livet er nødt til å være i hvert fall i noen grad lystbetont - det har med mental helse å gjøre. Så igjen: med mindre man synes burpees og trappejogging er festlig er ikke dette reelle alternativer.

Skjønner du ikke at dette bare er fordi du er lat og fordi du prioriterer feil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig at alle burde trene.

Derimot enig at alle burde mosjonere.

Alle har tid til å mosjonere, mosjon er mye.

Trening er snevrere.

vil si mosjonere brukes ganske synonymt med trening.

"å mosjonere" " å trimme"

selv om det ikke er like systematisk og målrettet.

men da kan jeg jo understreke også at jeg skrev - fysisk aktivitet på slutten av innlegget.

regner med du godtar mosjon under fysisk aktivitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så mosjon går ikke under paraplyen trening ?

Jeg er for skikkelig trening og jeg synes alle burde være fysisk aktiv da det er en skummel trend med fete barn som sitter foran TV og PC ved enhver anledning.

Da synes jeg iallefall at det er bedre med mer hverdagsmosjon, turer, sykkeltur eller en eller annen form for aktivtet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel å finne noe man liker så man kan holde seg i aktivitet mener jeg. Å tvinge seg gjennom styrketreninger man ikke kan fordra vil neppe vare så lenge uansett. Liker du å spille fotball så gjør du det, samme med håndball og andre sporter du liker. Om man skal trene tungt i tillegg så er det vel i dag veldig normalt å dra på seg ryggskader og diverse muskelskader i tillegg som plager deg veldig. Jeg føler meg faktisk mye bedre i kroppen etter jeg slutta med all den tunge markløften, bøyen, benkpressen og det der. Rett og slett herlig å ikke ha vondt i håndleddene og ryggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så hjertens enig med Keegil! Hva er dette behovet for å gnu inn til folk at hvis de ikke finner "tid" er de late, ubrukelige og kommer til å dø en tidlig og smertefull død? Jeg trener, men det koster. Jeg lever et aktivt familieliv, og har full jobb. For meg er det som regel full rulle fra jeg står opp kl 06 til ungene er ferdig administrert på diverse aktiviteter/ vennebesøk/ foreldremøter/ bursdager/ avslutninger osv osv rundt klokka 2030. Da er det vanligvis min første sjanse til å svinge rumpa nedom sofaen hele dagen, og det er ingen overdrivelse. 2-3 dager i uka drar jeg imidlertid på trening i stedet for å sette meg ned, og stuper i seng når jeg kommer hjem 2 timer senere.

Jeg kjenner på kropp og sjel at det er en fornuftig investering og prioritering, og ikke minst så liker jeg å trene - det er selvsagt derfor jeg gjør det sånn. Men det fører til at jeg ofrer sosial kontakt med venner, jeg har ikke tid til andre hobbyer og huset ser til en hver tid omtrent bombet ut. Det er klart at jeg står midt oppi de travleste årene ifht barn og familie, men det gjør også at jeg virkelig skjønner dem som sier at de ikke har tid. Single voksne mennesker uten barn burde få munnkurv i sånne diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil si mosjonere brukes ganske synonymt med trening.

"å mosjonere" " å trimme"

selv om det ikke er like systematisk og målrettet.

men da kan jeg jo understreke også at jeg skrev - fysisk aktivitet på slutten av innlegget.

regner med du godtar mosjon under fysisk aktivitet

Det er forskjell på aktivitet, mosjon/trim og trening, selv om begrepene fort brukes om hverandre. Som du sier så er det forskjell på mål og hvor systematisk aktivitetene utføres. Går vi ut fra Rip og Lon Kilgore så bruker de følgende definisjoner (løst etter hukommelsen):

Aktivitet er alt som innebærer alt annet enn å sitte på rævva eller ligge på sofa eller i seng. Går du en tur, plukker bær, henter unger i barnehagen, shoppe, vaske, rydde osv.: Aktivitet.

Mosjon/trim er fysisk aktivitet som innebærer høyere intensitet enn enkel aktivitet; og som kjennetegnes av at det gir en viss effekt der og da, men ikke på lengre sikt. Zumba kan være et eksempel. Det gir en viss treningseffekt der og da, du hopper og spretter og svetter og forbrenner kalorier og har det gøy, men du blir neppe særlig sterkere og kondisen går ikke opp etter at kroppen først har tilpasset seg i løpet av relativt kort tid. Så kan du dra hjem og spise litt kake for å sørge for å fylle på kaloriene som du nettopp forbrant for å være sikker på at vinninga går opp i spinnga.

Trening er fysisk aktivitet som fører til bedring i ytelse/prestasjon, og da over lengre tidsrom. Trening er mer en prosess mot et mål. Du blir sterkere. Du løper raskere. Du blir mer eksplosiv. Dette krever strukturert planlegging (et godt treningsprogram), innsats (overlast -> superkompensasjon) og tilstrekkelig restitusjon (mat, hvile, søvn).

Disse definisjonene gir mening for meg. Det er greit å ha begreper på ulike former for aktivitet, slik at vi kan snakke om det samme. Ellers er jeg enig med HenrikWL: Trening tar tid. Hvis jeg og madamen noen gang skulle finne på å reprodusere så kan jeg ikke skjønne hvordan jeg skal få tid til å trene med åttetilfirejobb og full tidsklemme. I alle fall ikke uten å gå ned i stilling, og da blir det føkkøpp med betjening av lån og whatnot. Jeg har det travelt nok fra før uten barn. Hjemmegym blir mer og mer attraktivt. Hvis man regner på det i et 5-års perspektiv så ser plotseli ikke prisen for et velutstyrt hjemmegym så ille ut, tvert imot. Bare det å kunne høre på hvilken musikk jeg vil og ikke bruke vektstenger der folk har gnidd svette rompebakterier på burde være grunn nok :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk dårlig samvittighet, fordi jeg trener.

Jeg har barna mine annenhver uke. Jeg hentet på skole og var hjemme 16:30. Så er det tre timer til sengetid. Av den tiden skal jeg finne 70-80 minutter til å trene. En time til å lage mat og spise. Lekser.

Jeg er så heldig at jeg har treningsrom i huset, så når barna leker på plenen så er jeg ute hos dem mellom settene. Løfter litt jern fem ganger oppogned. Så kan jeg prate med dem om dagen deres. Jeg får det akkurat til å passe på riktig side av egen samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...