Gå til innhold

Har ikke "tid" til å trene


Hawk P

Anbefalte innlegg

Har ikke "tid" til å trene.

Denne kommentaren fra folk som ikke trener gjør meg provosert. Hva går all denne tiden til ?

La oss se på realiteten:

Helsedirektoratet anbefaler :

Voksne bør være fysisk aktive med minimum 150 minutter moderat intensitet per uke eller minimum 75 minutter med høy intensitet per uke.

For å oppnå ytterligere helsegevinster bør voksne øke den moderate fysiske aktiviteten inntil 300 minutter i uken, eller inntil halve tiden med høy intensitet.

Da tar vi utgangspunkt i 4 timer i uken slik at man også oppnår en ytterligere helsegevinst.

la oss se litt på dette regnestykket.

4 timer i uken X 52 uker = 208 timer trening på et år

8 765 timer inneholder et helt år

Det anbefales 6-8 timer søvn. Da tar vi utgangpunkt i 7 timer X 265 dager =

2555 timersøvn på et år

Jobb - : 08:00 - 16:00 = 253 dager (tatt bort 5 uker ferie og 7 røde dager) =

228 dager X 8 timer = 1824 timer med jobb i året

Da ser vi på regnestykket 1 år 8765 t - 2555 t (søvn) - 1824 t

(jobb) =

4386 timer til rådighet i året uten om jobb og søvn.

208 timer med trening for å holde helsen i sjakk .

Så istedenfor å se den siste episoden med alle baker, ta den ekstra kjøreturen på butikken for å handle chips posen du glemte, bare slappe av litt på sofaen en halvtime eller andre unnskyldninger for å la være å gjøre noe fysisk aktivt.

DU har fremdeles 4178 timer til rådighet så man går nok ikke glipp av noe. heller tvert i mot. Man opplever en helsegevinst som igjen kan føre til at andre aspekter i livet oppleves bedre.

Så ikke bruk tiden som en faktor for at du ikke driver med fysisk aktivitet. Det er til og med latskap i en unnskyldning.

Det er ikke så mye som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til dels enig.

Enig i at en får tid til å gjøre det en prioriterer å gjøre.

Uenig i regnestykket. Hva med de som pendler? Hva med de som jobber mye mer enn "vanlig" fulltid? Hva med de som har nære familiemedlemmer som er svært syke, etc etc?

Men som sagt, vi får til det vi vil få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dels enig.

Enig i at en får tid til å gjøre det en prioriterer å gjøre.

Uenig i regnestykket. Hva med de som pendler? Hva med de som jobber mye mer enn "vanlig" fulltid? Hva med de som har nære familiemedlemmer som er svært syke, etc etc?

Men som sagt, vi får til det vi vil få til.

Da går det under hva en prioriterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da går det under hva en prioriterer.

Det er vanskelig å bortprioritere pendling til jobb.

Føler det å generalisere at folk som ikke trener, prioriterer det vekk, blir noe a'la :

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/foreldre-og-barn/finansfrue-marte-krogh-ta-dere-sammen-og-tren-mer/a/10072330/

Er lett å ha tid til å trene når en er hjemmeværende, og med au'pair og hushjelp ;)

NB: De fleste som ikke trener, og bruker denne unnskyldningen, har mer enn nok tid til å trene. Men det gjelder ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å bortprioritere pendling til jobb.

Føler det å generalisere at folk som ikke trener, prioriterer det vekk, blir noe a'la :

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/foreldre-og-barn/finansfrue-marte-krogh-ta-dere-sammen-og-tren-mer/a/10072330/

Er lett å ha tid til å trene når en er hjemmeværende, og med au'pair og hushjelp ;)

NB: De fleste som ikke trener, og bruker denne unnskyldningen, har mer enn nok tid til å trene. Men det gjelder ikke alle.

Joda, noen livssituasjoner er mer utfordrende enn andre, men for min del så ville jeg valgt å prioritere min egen helse fremfor å ha veldig lang vei til jobb. Enten ved å flytte nærmere jobb eller å finne en jobb som er nærmere. Og uansett så kan man alltid klare å presse inn 15-20 min et par ganger i uka med f.eks intevalltrening e.l.

Så igjen så kan man alltid klare å få inn en form for fysisk aktivtet om man prioriterer det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, noen livssituasjoner er mer utfordrende enn andre, men for min del så ville jeg valgt å prioritere min egen helse fremfor å ha veldig lang vei til jobb. Enten ved å flytte nærmere jobb eller å finne en jobb som er nærmere. Og uansett så kan man alltid klare å presse inn 15-20 min et par ganger i uka med f.eks intevalltrening e.l.

Så igjen så kan man alltid klare å få inn en form for fysisk aktivtet om man prioriterer det :p

Hehe, joda, men nå var det snakk om 4 timer i uken ^_^

Har du unger, pendlerjobb (Er ikke bare lettere å flytte / finne en ny jobb. F.eks jobber du i Oslo / Stavanger, vil boligprisene for en bolig med plass til unger, være godt over 3,4 millioner i sentrum, mens om du pendler, får du noe ok til 2,2-2,5 mill).

Og er ikke bare bare å få jobb, har aldri vært så mange arbeidsføre uten jobb i Norge nå, på mange tiår.. :-P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer fint å skvise inn en treningsøkt de dagene jeg jobber 9.30-22. Det handler om vilje, motivasjon, brennende ønske om å oppnå sitt mål og selvdisiplin. Mangel på tid er en ubrukelig unnskyldning men lett å bruke. Alle klarer å få til 30min treningsøkt, bare man planlegger dagen bra og legger opp til den treningsøkten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får til det man vil, så enkelt er det! og det gjelder både om du er singel eller om du har seks unger, fem sauer, to hunder og ei ku. Vil man så klarer man for da prioriterer man.

Det handler om prioriteringer, men er vel enkelte som prioriterer den halvtimen med å lese på senga for ungene, istedenfor å løpe i skauen. Men ja, alt i alt handler det om prioriteringer.

Det er vel bare så enkelt, at alle ikke prioriterer kropp / velvære / helse like mye som oss her inne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om prioriteringer, men er vel enkelte som prioriterer den halvtimen med å lese på senga for ungene, istedenfor å løpe i skauen. Men ja, alt i alt handler det om prioriteringer.

Det er vel bare så enkelt, at alle ikke prioriterer kropp / velvære / helse like mye som oss her inne :)

Man kan gjøre begge deler og;) Lese først, så springe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan gjøre begge deler og;) Lese først, så springe

Joda, hehe ;-) Men som sagt.. ikke alle prioriterer likt :-p

Men ja, en løpetur i ny og ne, ser jeg ingen unnskyldning for å ikke gjøre. (y)

Styrketrening er litt større utfordring (komme seg til/fra treningsstudio ect.)

EDIT : Har sett mange spreke mødre som jogger med barnevognen, så for jogging sin del er det no excuses !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hehe ;-) Men som sagt.. ikke alle prioriterer likt :-p

Men ja, en løpetur i ny og ne, ser jeg ingen unnskyldning for å ikke gjøre. (y)

Styrketrening er litt større utfordring (komme seg til/fra treningsstudio ect.)

EDIT : Har sett mange spreke mødre som jogger med barnevognen, så for jogging sin del er det no excuses !

Vektrom i garasjen! :couchpotato:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...