Jump to content

Benksliteren

Members
  • Content Count

    135
  • Joined

  • Last visited

About Benksliteren

  • Rank
    Member

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hvis du har venner som er treningsveiledere, hvorfor går du da til en PT? Få dem til å lære deg teknikk og de øvelsene du ønsker, og program. Bruk youtube og internett for å få svar på det de ikke kan hjelpe med. Evt kan du forhøre deg rundt og få anbefalt deg en PT som andre anbefaler. Fatter ikke hvorfor folk bare tar første PTn som er tilgjengelig på et senter, da det er mye udugelig der ute. Dog er det mange med ekstremt mye bra kunnskap, og disse finner du om du bare leter.
  2. Det er slettes ikke fy med havregryn og grove kornprodukter. Jeg sier bare at man kan redusere inntaket av karbohydrater. Du får plenty av energi via fett og proteiner. Bare prøv å spis tre egg, og en cottage cheese til frokost så kan du se hvor lenge du går før du blir sulten igjen. Noen er svært avhengige av karbohydrater og dette går utover humør og følelsen av å ha energi i kroppen. Dette må du finne ut av via din egen kropp. Jeg mener iallefall at hvis du ønsker å gå ned i vekt uten å miste mye muskler så ville jeg kuttet mest på karbohydratene, og holdt et høyt fett og protein innhold i maten. Skulle jeg kun gått ned i vekt hadde jeg lagt meg på sofaen og slappet av. Så hadde kiloene rent av, bare jeg passet på at kcal inn var lavere enn kcal ut Er faktisk ikke værre enn det :-) Det som er vanskelig er å gå ned i vekt uten å miste for mye muskler osv. Det er derfor det er så mye teorier og mas på ernæring. Finn noe som du kan leve med hver dag, og gjør små forandringer som passer deg og din livstil. Kutter du på alt vil du falle tilbake i samme grop. Små forandringer kan være: Vann istedenfor juice, Frukt istedenfor juice, Karbonadedeig istedenfor kjøttdeig, Kesam istedenfor rømme, Grovbrød fremfor loff. Osv osv. Disse små forandringene merkes nesten ikke i det daglige, men kan utgjøre en stor forskjell gjennom et helt år. Men husk, trening er ikke must for å gå ned i vekt. Du trener kun for å oprettholde muskelmasse og kunne øke mengden kcal man kan spise hver dag. Mer trening = Mer mat, men også mer sult.
  3. Hvis målet ditt er vektnedgang må du ofte kutte på ting. Så lenge du får nok antioksidanter og vitaminer i kostholdet ditt er det ikke nødvendig å spise mer bær og frukt. Mye kalorier i frukt og bær, hvor mye av dette er sukker. Grønnsaker er det som regel veldig liten mengde kalorier pr 100g og derfor lite karbohydrater. Mitt tips hadde vært å kutta kornprodukter, potet og pasta og heller økt inntaket av grønnsaker for føle deg mer mett om du skulle gå i underskudd. Bær og frukt kunne du tatt frem som mellommåltider og når søtsuget melder seg. Grunnen for jeg ville kutta kornprodukter, pasta og poteter fremfor bær, frukt, grønnsaker, fett og proteiner er fordi det er denne gruppen av mat som gir veldig lite annet enn energi. Da ville jeg heller brukt mitt daglige kcal forbruk på mer nyttige matgrupper. Merk: Jeg mener ikke å kutte alt, men å redusere inntaket av den litt enfoldige energigruppen.
  4. Ja det ser veldig likt ut. Skummet igjennom og leste spesielt under "Biorytmedietten – observasjoner og erfaringer"( http://fitnessbloggen.no/biorytmedietten ) og det viste iallefall igjen mye av det min gode doktor prater om i sitt research. Jeg spurte tidligere om det i en tråd hvorfor det har seg slik at "alle" kaster inn havregryn til frokost, for å så spise proteiner resten av dagen. Hvorfor ikke bytte ut havregrynet til kveldsmat og kose seg med fett og proteiner til frokost? Føler folk spiser veldig mye karbohydrater i treningsmiljøet i norge. Greit nok med utholdenhetstrening som langrenn, svømming og ski, men de fleste som løfter tungt spiser det samme som de som fokuserer på utholdenhetsbasert idrett da spesielt til frokost. Føler det ligger litt i folkesjela til nordmenn å øse inn med karbohydrater til alle måltid. Brød til frokost, brød til lunch, potet til middag, brød til kvelds. Hos meg er karbo kun nødvendig til kvelds og etter/før trening, og fett og proteiner står høyere i kurs. Sorry hvis jeg sporer av tråden din her, men ville bare si at PTn din kanskje ikke er helt på vidda med å prøve å kutte karboinntaket.
  5. Digger Rip. Han er så grumpy og rett på sak:D Leste videre på linken du sendte og fant en tråd hvor han svarer på spørsmål fra lesere. En som spurte hvordan han kunne gå ned i fettprosent: "Eat fewer calories. Why do you want to be blow 10% bodyfat? Are you a bodybuilder? And if you're a bodybuilder, why don't you already know how to diet?" Og sånn fortsetter han Han vet hvordan å gjøre trening enkelt, og det er det svært få som formidler i disse dager
  6. Jeg er fasinert av ernæring i forbindelse med trening. Har lest en del artikler av en bodybuilder og doktor som heter Jacob Wilson. Han snakker om en studie han har gjort i forbindelse med det å kutte mye karbs i dietten, og erstatte dette med fett og proteiner. Så tror at det ikke er så dumt å kutte litt på karbohydratene. Han snakker spesielt om å kutte karbs til frokost for å så få første karbohydratinntaket 4-5 timer etter første måltid på dagen, typisk rundt lunchtider. Dette er for å "programmere" kroppen til å forbrenne fett fremfor karbohydrater resten av dagen. Jada får litt litt vodoo, broscience, scientologi nykker av slike utsagn, men mannen har laget endel studier rundt dette. Kan sammenlikne det med genetiske variasjoner hos folks forbrenning. Ektomorfe personer har svært vanskelig for å legge på seg fett, nesten uansett kosthold, mens andre kanskje har et litt motsatt problem. Tanken bak dette er å få lurt kroppen til å tenke på samme måte som det genetisk er programmert hos ektomorphe personer. Synes uansett det er svært spennende tema, og kan være en ide og lese seg litt opp som andre ovenfor her sier. Dette er spesielt vinkla mot "bodybuildere", men er vell knapt noen som er mer interessert i å miste fettprosenter en den gjengen. Google "jacob wilson metabolic flexibility" for artikler, og så kan jeg anbefale podcasten til Ben Pakulski episode 006 som er første på google søket om du vil chille med en podcast hvor de snakker om nøyaktig dette.
  7. Jo mer muskler du har på kroppen, jo mer uintelligent ser du ut. Tror iallefall dette gjelder veldig mange. Ser vi på TV ol. så er de smarte ofte små folk med briller og rart hår, mens de dumme er svære idrettsfolk med muskler. Gjenganger i veldig mange TV-serier, både for voksne og barn (Jonny Bravo anyone?) Gleder meg til jeg ser skikkelig dum ut
  8. Du "bør" ta det som du ikke får i deg via vanlig kost. Omega 3 er bra om du spiser lite fisk/valnøtter, proteinpulver om du ikke får i deg nok protein via mat. Vitaminer om du er dårlig å spise frukt og grønnsaker. Som du ser kan du få i deg alt dette via normal mat, så kosttilskudd er ikke nødvendig. Dog er det lettvint og billig. Du har også kreatin som kan være verdt å prøve. Det er godt dokumentert, så kan anbefales å lese seg litt opp til. Preworkout er også i vinden i det siste, men bruker det kun personlig for å få en wakeup på tunge dager. Det finnes mange flere kosttilskudd enn hva jeg nevner, som ZMA, BCAA osv, men her må heller noen andre assistere deg.
  9. Sprøtt hvor mye mindre det løftes med utstyrsfritt. Imponerende uansett(y)
  10. Da falt valget på gull, og er greit fornøyd med resultatet. Litt lei gullfarge, men ser iallefall bedre ut nå enn utgangspunktet. Brukte bengalakk gull metallic spray (quick heter den nå). Nå må jeg bare merke dem med kilo.
  11. Mine favoritter: Nudler, pasta, havregryn, melblanding som du steker til brød, egg, bacon, masse smør, potetstappe, og det du liker av krydderier. Du kan kjøpe ferdig poser a la militærets rasjoner. Smaker ganske greit, og er veldig enkelt. Koster litt, om ikke du har lagret en hel garasje full av rasjoner fra dine år i militæret som jeg har Blir også enklere når zombiene begynner å komme på døra. Jeg liker også å tørke mine egne blandinger. Anbefales! Kjøp inn grønnsaker, kjøtt og snarkokt ris/pasta. Tørk kjøtt og grønnsaker i ovnen ved å sette ovenen på 50 ish grader, sett en skje el. i komfyrdøra slik fukt slipper ut. La stå overnatt og det skal være ganske bra tørket. Så er det bare å hive dette oppi poser med ris og krydder/saus/tørrmelk også er det bare å koke opp og nyte. Går ganske kjapt, veier lite og smaker like godt som du gjør det selv. Ligger sikkert mange gode videoer av dette på nettet.
  12. Jada jeg bruker dem for å lage et poeng, og det er sunnere å være vegetarianer enn mine eksempler. Vegetarianere kan spise veldig mye bra mat, og få i seg nesten alle de viktige næringstoffene de trenger. Desverre er mennesket et kjøttetende dyr, og har gjort seg avhengig av kjøtt/fisk/fugl. Poenget mitt var i dagens samfunn kan du klare deg med en kropp full av fett og minimalt av muskler, eller skinn og bein på den andre skalaen. Et fullverdig kosthold er ikke så viktig som det var når vi var jegere og sankere, da de sterke overlevde, mens de svake døde av sykdom osv. Jeg har full respekt og forståelse for folk velger å være veganere, men jeg ville aldri kunne anbefale noen å bli veganer, da kroppen ikke får alt som den trenger.
  13. Dette var kostholdet til en jeg kjenner: Loff med agurk og paprika, grandiosa, poteter (spesielt pommes frites), og fint lite ellers. Jeg fikk sjokk og "tvang" han til å begynne med litt kylling, da det har ganske nøytral smak. Nå spiser han mye mer, dog fremdeles loff med agurk paprika lunch hver dag. Problemet her er at han var vant med å spise dette, og taklet derfor ikke tanken på annen mat. Er enig med Raptorial at du beveger deg inn i en gråsone når det kommer til mat. Sett deg heller små mål om å prøve å spise litt utenfor dine normale preferanser, gjerne 1-2 måltider i uken. Trenger ikke slenge på T-bone steaken første gang, men noe enkelt å greit? Mitt syn på saken. Om det er varmt eller kald spiller for øvrig ingen rolle, men tror du bør tilvenne deg litt varm mat også, slik at du ikke får et så bredt ekskluderingsfelt. Lisa Vegetarianere klarer seg. Det gjorde også grandiskollegaen min, samt han i Hellstrøm som utelukkende spiste godteri og chips hver dag, til hvert måltid. At det er optimalt/bra er en helt annen ting.
  14. THIS! Jævlig tidspunkt å kansellere på også! Drittkanal!
  15. Gode tips her. Men ønsker du å trene det som forsvaret ser etter gjelder Pushups, liggende hangups( beina på en stol under en bom, og dra deg opp til brystet når stanga) situps og kondisjon i form av 3000m. For å bli god på dette må man trene dette. Vil anbefale å trene hovedsaklig på pushups, hangups og situps. Ta foreks annenhver dag 80% maks reps x3, hvor siste sett er til failure på alle 3 øvelsene. Løping/kondisjon kan trenes på samme dag som styrken, eller dagen imellom. Leste at du slet med beinhinnebetennelse? Elipsemaskin er ikke et dumt alternativ til spinning som skåner beina. Høres vondt ut med beinhinnebetennelse før garden, da det går hardt utover føttene med feltsko og asfalt. Lykke til fra en gammel Fenrik
×
×
  • Create New...