Jump to content

Interbellum

Members
  • Content Count

    359
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Interbellum

  • Rank
    Advanced Member

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hvor god tid har du til å gjøre research, og hvor mye trenger du? Be om hjelp på biblioteket Treffliste i Bibsys Ask For statistikk, sjekk SSB.no. Her er det mye å ta av... For eksempel Ungdoms levekår og Helsestatistikk 1962 Et greit sted å begynne kan være snl.no med Sosiale forhold i Norge Håper det hjelper
  2. Jeg kan bidra med et kakebunntips til ostekake: brownieskake Det er absolutt å anbefale. Testet og funnet i orden gjentatte ganger. Ønsker du å gå "all in" kan du i tillegg toppe den med bringebærkrem. Vi snakker da om en trollkrem, bare med bringebær
  3. No worries Kan tipse om denne, som du kanskje har lest allerede: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/greyskull-lp.30118/ Når det gjelder støtteøvelsene kan det være greit å ikke gå full retard fra og med dag en, men heller legge til øvelser etter hvert som du føler for det.
  4. Mandag Benkpress / Press Knebøy Onsdag Press / Benkpress Markløft Fredag Benkpress / Press Knebøy Utover dette er det bare å fylle på med relevante øvelser. Den vanligste plug-in'en er chins alternert med curls. Jeg anbefaler imidlertid en ro-øvelse hver mandag og fredag (uten at jeg helt har tatt konsekvensen av dette selv... enda). Alle øvelser er 2x5, 5+ unntatt markløft som er 1x5+ (Støtteøvelsene har litt andre sett/reps) Jeg hadde startet på cirka 80 prosent av 5 RM og satset på små økninger fra økt til økt.
  5. Det der er om ikke den eneste måten å kutte løk på, så i hvert fall den mest fornuftige. Kan supplere med et effektivt bro-tips: Skyll løken etter at du har delt den i to. Skal du skrelle og kutte opp mange løk kan du med fordel la de ligge i vann (gjerne varmt) i kjøkkenvasken mens de venter på tur. Skallet blir mykt og de blir mye lettere å skrelle.
  6. Jeg så denne først nå, men til neste gang: Kildekompasset Pro bro tip: Sørg for at referansene er helt korrekte etter hvert som du legger de inn i litteraturlisten. Legg inn eller slett referansene etter hvert som du bruker de i teksten din.
  7. Regner med det skal være systematic review, altså en systematisk oversikt / systematisk oversiktsartikkel. Bra saker som du bl.a. finner i Cochrane http://onlinelibrary.wiley.com/cochranelibrary/search/ Hilsen bibliotekaren
  8. Skaff deg en kokebok Den siste jeg kjøpte var denne: http://www.haugenbok.no/Generell-litteratur/kokeboeker/Hverdagsmat2/I9788275476720 Slike kokebøker er ofte delt inn i temakapitler som f.eks. salater, fisk, supper etc. Når du mangler inspirasjon eller fantasi velger du et kapittel; gjerne tilfeldig, og lager den første oppskriften du ikke har laget før i det kapitlet. Garantert mange nye spennende matopplevelser
  9. Hei, jeg ville ha blandet kondisjon og kroppsvektsøvelser med mobilitetsøvelser og vanlig styrketrening, med vekt på vanlig styrketrening. Sjekk calisthenics for inspirasjon til kroppsvektsøvelsene, og agile eight for mobilitet. Når det gjelder program, treningsprinsipper og filosofier hadde jeg sjekket ut Sheaffer, J. Greyskull LP 2nd ed. Sheaffer har også en bok om høyintensitets utholdenhetstrening:100 Conditioning Workouts for the Modern Viking. PS! Med de tallene du oppgir (høyde, vekt, tidligere styrke etc), tror jeg tror dere vil få en flying start ved å kjøre Starting Strengt et halvt års tid
  10. Hei og god jul Du klarer lett å løpe 5000 i august hvis du begynner forberedelsene nå. Sørg bare for at du starter treningen for lett, og at du øker treningsbelastningen gradvis, jevnt og planlagt. Det som uansett betyr aller mest er kostholdet ditt og hverdagsaktiviteten din. Vent med joggingen; begynn med å gå. Gå gjerne med tempo, men øk mengden gradvis. Start med styrketrening to til tre dager i uka, fullkroppsprogram. Samme prinsipp her; start for lett, men øk belastningen gradvis, jevnt og planlagt. God tur og lykke til!
  11. Velg passende verktøy til oppgaven du skal løse. Du må åpenbart finne noen kompromisser når du skal pakke tursekken, men en allroundkniv er uansett aldri feil. Kniven skal være rimelig "rambo" før den blir førstevalget for å felle et tre Selv en stor samekniv kan bli litt slitsom til det formålet, så en god sag med lav vekt er et bedre alternativ, og et lettere alternativ sammenlignet med en solid øks.
  12. Jeg foreslår at du ikke slår sammen kniv og sag, men heller bærer på to ting Kjøp en solid allround kniv av god kvalitet, som passer hånden din, og en lett og funksjonell sag.
  13. Hei, Fast døgnrytme er i hvert fall alfa og omega. Fortsett med de vanlige aktivitetene og ikke dropp de sosiale møtepunktene. Utover dette er det bare å kjøre på med lysterapi (2500 to 10,000 lux). Kjøp sesongkort på nærmeste svømmehall / badeland There was a significant, clinically large benefit favoring light therapy over placebo.Some patients have an immediate response to light therapy, though typically it takes two to four days before a sustained response is evident. Some studies have found that it can take several weeks for patients to respond [36]; thus, a lack of response within the first week does not necessarily indicate a treatment failure. However, the treatment plan should be reevaluated if patients deteriorate or if response (eg, reduction of baseline symptoms ≥50 percent) does not occur within four to six weeks. UpToDate - Topic 1705 Version 8.0
  14. Gode oppvarmings- og mobilitetsøvelser for bedre baseløft DeFranco Agile 8
×
×
  • Create New...