Gå til innhold

VG: Vil forby billig smågodt (Jepp, Jørgen Foss)


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest nobro
Vil bare minne på om at dette ikke skal utvikle seg til en tråd med drittslenging og mobbing av Jørgen Foss slik den andre Foss-tråden gjorde. Innlegg som er upassende slettes fortløpende.

Moderator

Kan vi ikke bare bli enige om at vi ikke skal snakke stygt om Jørgen Foss når han slutter å fremme forsøk på å bestemme over oss med voldsmakt?

Edit; var det du som slettet postene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Hva med totalforbud mot smågodt? Vi har jo tross alt 1 000 000 overvektige i Norge i motsetning til kun 150 000 dopingbrukere, 150 000 narkotikabrukere og 75 000 horekunder.

Er du ute etter en egen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer opplysning blant folket ved farene for overvekt hadde vært noe. Å sette opp prisene på godteri er jeg ikke for, folk må kunne bestemme selv å ta egne valg. Bedre opplysning for bedre valg er noe annet. Alt for mye statlig regulering på produkter allerede i min mening.

Tilbud på cola, pizza og lignende da, burde dette også stoppes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Mer opplysning blant folket ved farene for overvekt hadde vært noe. Å sette opp prisene på godteri er jeg ikke for, folk må kunne bestemme selv å ta egne valg. Bedre opplysning for bedre valg er noe annet. Alt for mye statlig regulering på produkter allerede i min mening.

Tilbud på cola, pizza og lignende da, burde dette også stoppes?

Folk er veldig klar over farene med overvekt, finnes ikke en dag i ett eneste medie det ikke er grundig dekket. Dessuten er det en grunn til at ingen bryr seg om forslagene hans, fordi det er bare tøv. Jo mer Foss prater, jo mindre oppslutning får han rundt saken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mer opplysning blant folket ved farene for overvekt hadde vært noe. Å sette opp prisene på godteri er jeg ikke for, folk må kunne bestemme selv å ta egne valg. Bedre opplysning for bedre valg er noe annet. Alt for mye statlig regulering på produkter allerede i min mening.

Tilbud på cola, pizza og lignende da, burde dette også stoppes?

folk vet da at man blir feite av å ligge på sofaen og spise søppel. Latskap er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er jo sånne supertilbud ganske ''høytidsbaserte'' da. Det er ofte i forbinnelse med jul og påske man ser disse tilbudene på ekstra kos, og det er da vel sånn det skal være? Overvektige burde da også ha muligheten til å kose seg uten å ruinere seg til høytider. Det er vel bare at flere må forstå at det er hverdagen som teller mest, også kan heller butikkene være pålagt lavpriser på sunne alternativer til hverdags, istedet for forbud mot tilbud på usunne iblandt. Balanse i butikkstrategiene = Balanse til folkets helse. WIN WIN. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen problemer i det han sier annet enn evt. for produsentene. Det er ingen som er avhengig av å ha regelmessig tilgang på billig godteri. Hvis det er en spesiell anledning kan man fint betale litt mer. Det forundrer meg folk som har et minimalt budsjett på godteri anser dette frihetsinnskrenkende. Det er ikke fascisme å ikke få kjøpe godteri på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endring av produktplassering ville nok uansett hatt en langt større effekt enn endring i pris så lenge kjøpskraften er så stor som den er.

Kunne ikke sagt det bedre selv !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste vet at overvekt er et problem, og at det er assosiert med utvikling av flere andre livsstilsykdommer. Problemet er vel mer det at de IKKE vet hva som er sunt, og hva som er gode alternativer til en usunn livsstil.

At prisen på smågodt blir senket i høytider som påsken mener jeg er "uproblematisk". En person som ikke har god innsikt i helse vil kjøpe godteri uansett om det er "vanlig" pris eller om det er tilbud. Selvfølgelig skjønner jeg at innkjøpet kanskje blir noe større, men poenget er at pris ikke er avgjørende. Som Vegard L sier tror jeg at produktplassering er mye viktigere enn pris.

Syntes det blir litt lavmål at folk kommer med svar som " åååå herregud, har de ikke selvdisiplin?! alle klarer å si nei hvis de vil". Det er lett å si for oss treningsjunkies på dette forumet. Jeg kan komme med et annet eksempel fra min hverdag. Jeg har aldri smakt alkohol, og jeg er totalt avholds. Hvordan blir det da om jeg sier " ååå herregud, har dere ikke selvdisiplin?! klarer dere ikke ha det gøy uten alkohol ? klarer dere ikke å si nei ? hvorfor gidder dere når alkohol har den virkningen på kroppen som den har?! HÆÆÆ hæææ hæææ?! skam dere !! " Samme gjelder for de som røyker, sett at røyk er knyttet til større avhengighet. Sukker blir også en avhengighet for de overvektige, det blir derfor vanskeligere å si nei og lettere å takke ja til det som gjør de lykkelig, spesielt når tilgjengeligheten er så stor som den er. Det er lettere for dere som drikker alkohol å si ja, enn å si nei fordi dere kanskje syntes det er godt, og fordi dere kommer i god stemning av det / blir mer glad. Nok om det, kanskje dårlige eksempler, men dere skjønner tegningen

Hva kan man gjøre? Totalforbud er en "enkel" men dårlig vei å gå. Personlig er jeg veldig for at folk skal få lov til å bestemme over sin egen kropp, da tenker jeg på godteri, dop, alkohol og røyk etc etc. Så lenge lasten ikke går direkte utover andre personer syntes jeg slike ting burde være tillatt. Jeg kjøper argumentet som " Jeg gidder ikke bruke mine skattepenger på at folk som ikke klarer å ta vare på seg selv skal bli behandlet " selvfølgelig er jeg enig i at dette er uheldig bruk av skattepenger.

Jeg tror det er mye mer å vinne på informering i tidlig alder. Da tenker jeg ikke på informasjon som "sjokolade er usunt" , men mer informasjon om hva karbohydrater , fett og proteiner er, hvordan spise variert? Gode alternativer til usunne matvarer ?

For den eldre generasjonen kan bedrifter kanskje gjøre en innsats, da tenker jeg på seminarer eller bedre tilgjengelighet på sunne matvarer i kantiner. Jeg vet at det er flere og flere bedrifter som tilbyr seminarer og kurs for sine ansatte knyttet til mat og livsstil, fordi de ser at sykefraværet er lavere. Man kan selvfølgelig diskutere hvorvidt et sunnere kosthold og livsstil er direkte knyttet til dette eller hvilke andre faktorer som spiller inn.

Ha en super påske alle sammen :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lavmål og komme med slike utsagn.. Viss ikke voksne mennesker klarer og begrense bruk og inntak på egenhånd. Uansett på hva det måtte være. Burde man få bli feit eller syk. Uansett konsekvenser så¨må vi få bestemme hva vi skal putte i kroppene våre. Så lenge vi ikke skader 3 person. Staten kan ikke lage nye regler på alt som er farlig. Det er slik en dobbeltmoral.. Når skal dette tas tak i? Dette er et STORT samfunnproblem.

Alkoholen dreper

600.000 DØR AV ALKOHOL HVERT ÅR I EUROPA:

En av fire menn som dør før de er 30 år dør på grunn av alkohol.

I Norge dør det 400 mennesker hvert år som følge av alkohol.

Hvert år dør 3.000 finner av alkoholrelaterte skader.

I Danmark er det 2 500 dødsfall knyttet til alkohol

Sverige har 1 700 alkoholrelaterte dødsfall

Norge bruker 18 milliarder kroner på alkoholrelaterte kostnader per år.

Totalen for de 12 vesteuropeiske landene, er 800 milliarder kroner.

Totalt sett er antallet alkoholrelaterte dødsfall dobbelt så høyt i Europa sammenlignet med resten av verden.

Undersøkelser viser at alkoholen i europeisk sammenheng utgjør den tredje viktigste helserisikoen, mens den kommer på femteplass i global sammenheng.

WHO har beregnet at alkohol står for fire prosent av den totale sykdomsbyrden i verden.

Det er ikke bare drikking for å bli beruset som utgjør et problem. Et høyt daglig forbruk selv om det skjer i forbindelse med måltider utgjør en stor helserisiko. Actis betviler forskningsrapporter som sier at det er sunt å drikke litt alkohol. Det er ikke sunt å drikke alkohol

Kvinner som er 40 pluss drikker dobbelt så mye som mødrene våre. Om 20 år tror jeg at det er et større antall kvinner som er innlagt på sykehus på grunn av alkohol. Denne gruppen drikker kanskje mandag eller onsdag og så i helga, og så skal de på hyttetur og da skal man ha med masse vin.

Det dør 1,8 millioner mennesker i verden av alkoholrelaterte skader hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...