Gå til innhold

VG: Vil forby billig smågodt (Jepp, Jørgen Foss)


Anbefalte innlegg

Det kan jo vises å være et positivt utkom at de setter ned priser på usunne ting. At folket har blitt sunnere og kjøper mer sunnere varer = De må finne på måter å få solgt den andre dritten og. Tilbud kommer jo som oftest av at man vil øke kjøpet av noe fordi det blir brukt for lite penger på ift. bedriften som produserer. De tjener godt på sunne varer = derfor holder de det sunne dyrt. Jeg tror folk er generelt mer obs på hva de kjøper, og at fler og fler tar til fornuften og at slike tilbud bare er utkommet av det :)

Oh no no no, du skulle bare visst hvor mange kilo smågodt vi har solgt nå i påsken. Tilbudet er for å dra folk inn i butikken med håp om at de tar med seg andre varer også. Vi tjener veldig lite på å selge smågodt så billig, utrolig lite. Dette er ikke for å selge ut gammel smågodt, vi har faktisk tatt inn og solgt så mange kilo at det er en skaaaaaam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei, fakta: vi har et nasjonalt og globalt massivt problem med overvekt. Vi har et problem med at folk spiser for mye og beveger seg for lite. Sykdommer som følge av dårlig livsstil fører til massive kostnader for samfunnet. Og det fører til at folk dør. Det å ukritisk påstå at overvekt er selvpåskyldt og at folk trenger å ta seg sammen forekommer meg en veldig simplistisk tilnærming til et så stort problem i samfunnet. Ja, vi kan godte oss med vår sunne fornuft og riktige mengde påskegodt. Vi kan si at folk tross alt burde vite hva sukker gjør med kroppen. Vi kan skyve problemet over på dem og si at det er disse menneskene som ikke har selvkontroll. Men med dagens tilstand, hvordan kan det virkelig være noen tvil om at vi trenger tiltak på samfunnsplan?

Jeg mener ikke at overvektige mennesker ikke er sterke nok til å oppnå en bedre livsstil på egenhånd. Men jeg mener at vi lever i et samfunn som praktisk talt kaster overvekten etter oss. Det betyr ikke at samfunnet ene og alene er ansvarlig og at individet er maktesløst, for det er mange flere faktorer som ligger bak. Det er mange faktorer vi ikke kan gjøre noe med. Men hvorfor ikke gjøre noe der man faktisk kan?

Et fokus på å forhindre fremfor å fikse overvekt er noe jeg synes bør prioriteres. Vi setter inn store tiltak som fedmeoperasjoner o.l til de som allerede er blitt overvektige. Men jeg mener bestemt at et større fokus på å hindre overvekten i utgangspunktet vil gi fordeler til alle parter. Om tiltak for dette bør involvere de forslagene JF foreslår, er jeg ikke sikker på at jeg er enig i. Jeg har tro på at tiltak nevnt tidligere i tråden, f.eks. innenfor markedsføring kan ha større effekt.

Men å påstå at det å forby nedsatte priser på smågodt er å straffe de som normalvektige? Det ser jeg som relativt perspektivløst. Om 10 kr mer for hektoen på smågodt er det som skal til for bedre folkehelse (og jeg sier ikke at det nødvendigvis er det, det er en annen sak), er de 10 kr virkelig da så viktig for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden kansje men..

Totalt sett utgjør nok smågodt en så liten del av overskuddet hvert år, så de fint kan velge og selge med minus i en periode for og øke salget i resten av butikken.. Samme tenker nok europris, og mange andre forretninger. Og det er nok mindre marginer på produkter som kommer fra landbruket her i norge enn på smågodt... Et tankekors, er jo at f.eks reitan eier mere og mere av industrien som forsyner de.. Ta et google søk på reitan + norsk kylling, hugaas rugeri eller nordfjord... Det sikrer om ikke annet mere penger i lommen til reitan, og ikke bare bedre tilgang på råvarer.. Hadde det ikke hvert penger i det så hadde det ikke blitt gjort.. Når de i tilegg lanserer billig serier for og øke volumet på varer de har og selge. Har du en kilo kylling og pumper inn 10% vann så har du økt råvaretilgangen din uten og øke antall innkjøpte kilo, klarer du i tilegg til og overbevise folk om at det er det folk faktisk foretrekker så er du i mål..

Point is, Vær en bevist forbruker, løp mellom butikker, pass på tilbud og vis at gjerne at du foretrekker kvalitet og utvalg fremfor utspedde billige produkter. Slutt f.eks og kjøp ferdigpakka biff fra gilde og kjøp heller i løsvekt fra en slakter, Ikke noe spesielt dyrere er min erfaring, kjøttet kommer uansett fra gilde. Kjøp f.eks frukt og grønt fra mange av de frukt og grønt butikkene som finnes utenfor kjedene. Kansje ikke billigre, men du slipper ferdigpakka slagskadede(de er halvråtne) tomater du ikke får sett på før du pakker de i posen.. Utvalget er dessuten bedre.. Har du sett en kokebanan eller en fersk rosenkål på kiwi?? Et anna alternativ, om du bor på rette plassen, eller har en kjøpmann som bryr seg er og etterspørre produkter .. Her jeg bor er det 7000 innbyggere og det var 6 matbutikker(2 joker, 2 kiwi, 1 rema1000 og 1 coop mega).. Samvirkelaget, eller coop mega den elste og butikken med ferskvaredisk, og litt bedre utvalg tapte (ikke omsetningsøking på 6-7 år) .. Rett og slett pga av pris, og at de eldre som sverget til samvirkelaget blir mindre i antallet..

En anna ting da er jo at salget av ferdigmat går opp, mens folk bitcher over dårlig utvalg.. Skjønn det den som kan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så bare overskriften på denne tråden og tenkte: 'Nå igjen, har ikke han fått nok oppmerksomhet for et år nå da?'

Handler ikke om oppmerksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det heller er viktigere at sunn mat blir billigere enn å gjøre dritt mat dyrere, eventuelt heller å øke prisen på det usunne hvis det må til for å veie opp for billigere sunn mat. Jeg ville si at det er et større problem om folk ikke har råd til sunn mat enn at folk har råd til og selv velger usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel kanskje ikke å forby ting..jeg er motstander av å forby ting, men det eneste som skjer når smågodt er på billigsalg er følgende:

1. produsentene tjener mye mer penger

2. personer med litt vondt i viljen (includes myself...) vil spise mer godis

3. kids skriker mer til foreldrene fordi små tall som 4kr og 5kr skjønner de også

Jeg kjøper vanligvis ikke smågodt (pga pris) og jeg synes EEEGENTLIG det smaker litt harskt i blant, men jeg tok med meg lavt blodsukker traska inn på Rema 1000 for å kjøpe næringsrik mat... og jeg ble møtt med "4.90,- pr hekto smågodt" klistra over hele butikkveggen...da kjøpte pappa smågodt.

Med andre ord bør man kanskje forby det likevel? :p Eventuelt produktplassering som noen har nevnt før meg...At man blir sulten når man ser på mat er noe alle vet. At veldig mange handler i butikken når de er sultne er også noe alle vet...At handlekøen fører til at man står og tripper og får lyst på noe ...er noe markedsførerne vet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At folk faktisk i det hele tatt vurderer å forby smågodt på billigsalg skremmer meg. Det bør ikke være statens ansvar å kontrollere hvor billig eller dyrt godteri skal være, at folk tenker den veien er helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk faktisk i det hele tatt vurderer å forby smågodt på billigsalg skremmer meg. Det bør ikke være statens ansvar å kontrollere hvor billig eller dyrt godteri skal være, at folk tenker den veien er helt utrolig.

Begrunnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det vil være samfunnsøkonomisk optimalt, med en høyere særavgift for å demme opp for eksternalitetene, i tråd med klassisk samfunnsøkonomisk teori. Samfunnsøkonomi bygger på prinsippet om konsumentsuverenitet, og at individets handlinger er den beste indikatoren på hva som er det beste for indivdets velferd. Nyere adferdsøkonomiske arbeider åpner på den andre siden for at avgifter og reguleringer kan bedre folks valg, (avhengighetsgoder) og at folk kan ønske seg slike tiltak som en form for selvregulering. Dette er knyttet opp mot b.a. nåtidsskjevhet (hyperbolsk diskontering) dvs. at vi spiser sjokoladen i kveld, selv om dette ikke er i tråd med planene for fremtiden og vi egentlig ikke ønsker det.

For meg virker det som at det er mye som taler for statlig inngripen.

Samfunnsøkonomisk teori har riktignok en tendens til å male et rosenrødt bilde av økonomiske virkemidler for å kontrollere atferd. Det er ingen tvil om at slikt fungerer, men i hvilke tilfeller og hvor stor effekten blir er svært vanskelig å anslå.

Det forandrer ikke at dette er utrolig interessante tema fra et samfunnsøkonomisk perspektiv! Jeg skrev selv en kort semesteroppgave om differensiering av priser og særavgifter på "sunne/usunne" matvarer, og det finnes en del forskning som tyder på at særavgifter på usunt konsum fungerer i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsøkonomisk teori har riktignok en tendens til å male et rosenrødt bilde av økonomiske virkemidler for å kontrollere atferd. Det er ingen tvil om at slikt fungerer, men i hvilke tilfeller og hvor stor effekten blir er svært vanskelig å anslå.

Det forandrer ikke at dette er utrolig interessante tema fra et samfunnsøkonomisk perspektiv! Jeg skrev selv en kort semesteroppgave om differensiering av priser og særavgifter på "sunne/usunne" matvarer, og det finnes en del forskning som tyder på at særavgifter på usunt konsum fungerer i mange tilfeller.

Mikroøkonomi blir ofte en teoretisk lek som gir et veldig lettvint bilde på hvordan vi når effektivitet, enig. Men (jeg mener) at det ikke er tvil om at vi står ovenfor markedssvikt, og korrigering av markedssvikt er tross alt en av offentlig sektors 4 primære oppgaver. Jeg må innrømmer at jeg ikke skal være for brysk, for jeg regner med at det er klokere hoder har vurdert saken og sikkert har innsikt jeg ikke har. Derfor skulle jeg gjerne blitt opplyst hvis noen har en praktisk begrunnelse for kun fiskale hensyn bak sukkeravgiften f.eks.

I tillegg er jo funnene som brukes i adferdsøkonomien basert på psykologi veldig interessant, (og muligens med mer praktiske forutsettninger?). Det skal jeg lese mer om en dag jeg får tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikroøkonomi blir ofte en teoretisk lek som gir et veldig lettvint bilde på hvordan vi når effektivitet, enig. Men (jeg mener) at det ikke er tvil om at vi står ovenfor markedssvikt, og korrigering av markedssvikt er tross alt en av offentlig sektors 4 primære oppgaver. Jeg må innrømmer at jeg ikke skal være for brysk, for jeg regner med at det er klokere hoder har vurdert saken og sikkert har innsikt jeg ikke har. Derfor skulle jeg gjerne blitt opplyst hvis noen har en praktisk begrunnelse for kun fiskale hensyn bak sukkeravgiften f.eks.

I tillegg er jo funnene som brukes i adferdsøkonomien basert på psykologi veldig interessant, (og muligens med mer praktiske forutsettninger?). Det skal jeg lese mer om en dag jeg får tid!

True dat. En veldig morsom lek, i det minste!

7.3.6 Sukkeravgift - regjeringen.no

Sukkeravgiften er en særavgift, og selv om det ligger fiskale hensyn bak så nevnes redusert sukkerkonsum som en mulig positiv bieffekt. Prinsipielt skal det imidlertid ikke knyttes flere målsetninger til samme økonomiske virkemiddel, og dette, kombinert med at virkningene på konsum er vanskelig å fastslå, er vel grunnen til at satsen er satt utelukkende basert på fiskale hensyn.

Hvis du vil lese om konsumeffekter som følge av prisendringer på sukkerholdige varer, ta en kikk på følgende studie (hvis du klarer å finne den... jeg hadde den en gang i tiden, men finner den ikke igjen):

Gustavsen, Rickertsen, 2006. «The Effects of Taxes of Sugar-Sweetened Carbonated Soft Drinks: A Quantile Regression Approach.» Norwegian Agricultural Economics Research Institute.

Forøvrig en del bra info her også:

2 The Role of Economic... - regjeringen.no

Atferdsøkonomi er kjempeinteressant, og jeg skulle gjerne visst mer om temaer som f. eks. nåtidsskjevheter og ustabile preferanser. Står på leselisten min også!

Ellers er det kanskje greit å ikke ta dette sporet så altfor langt før tråden utvikler seg til en konkurranse i økonomisk teorirunking! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...