Gå til innhold

VG: Vil forby billig smågodt (Jepp, Jørgen Foss)


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

At butikkene setter ned prisene på smågodt i påska synes jeg er helt greit. Det er jo tross alt lov å kose seg i ferien, men at Europris har lørdagsgodt til lørdagspris HVER lørdag hele året er mer skummelt. (Da jeg var på Europris på lørdag kjøpte jeg smågodt til 161 kroner, og det er oppspist nå. Jeg delte altså, lover! Hvis ikke kunne jeg nok bare rullet hjem i fra fjellet)

Jeg må si meg enig med flere her om at det burde være mer fokus på å ha tilbud på sunn mat i stedet for smågodt, chips og brus. Når har for eksempel cottage cheese vært på tilbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke snodig at de setter ned prisene i påsken da? Hvis det er noen som hadde tjent på å forby kriskrig på smågodt i påsken så er det jo forhandlerene. Folk kommer jo uansett til å kjøpe shitloads av godteri i påsketider.

Nei - det er uansett begrenset hva folk handler av smågodt, det blir ikke store penger om det koster 12 kr kiloen eller 5. -men det er lokketilbud for å få de til å kjøpe HELE påskehandelen i butikken sin. For folk handler jo som GALE bare butikken er stengt et par dager. Veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kan få sagt det mye klarere enn Jamie gjør der, anbefaler å bruke fattige 22min på å se (eller høre i bakgrunnen) dette.

Vi holder på å se USA tendensene her i Norge også når det kommer til fedme..

Er interessant å høre hva en person som Jamie mener, men den videoen der tar jo ikke tak i hovedproblemet i USA, som er samme grunn til at det ikke er veldig sammenlignbart med Norge. Fedmeepedemien i USA er forankret i fattigdom, der er det ikke her i Norge. Her er folk feite for at de (som regel) velger den livvstilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobro
Kan handle om at sak er greit og person ikke er greit.

Det er JF som velger å gjøre dette til en personlig sak. Han kunne gått ut og sagt at han synes det er dårlig gjort av matbutikker å selge smågodt for billig siden det utfordrer overvektige med dårlig selvkontroll.

Men nei. Istedet velger han å kreve at kjøpmenn som selger billig smågodt blir satt i fengsel. Det er personlig. Han vil at jeg skal settes i fengsel hvis jeg ikke følger hans prissetting.

DERFOR synes jeg det er helt legitimt å kritisere han som person, og det er ikke bare tullete, men også direkte barnslig av dere å opptre som Goebbelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min problemstilling er at de økonomiske eksternalitetene knyttet til konsum av usunn mat er veldig store. Vi har en sukkeravgift som er fastsatt ut ifra fiskale hensyn og ikke for å prise inn eventuelle skadevirkninger ved konsum av sukker. Avgift på sukker er heller ikke en gradert avgift grunnet administrative problemer. Vi har heller ingen avgifter ment for å korrigere for annen form for usunt kosthold, (nordmenn har for høyt inntak av fett, spesielt mettet fett, salt osv.). Ser vi dette sammen med den rådende ideologien for medisinsk behandling hvor absolutt egalitarisme er gjeldende så blir jeg bittelitt frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er JF som velger å gjøre dette til en personlig sak. Han kunne gått ut og sagt at han synes det er dårlig gjort av matbutikker å selge smågodt for billig siden det utfordrer overvektige med dårlig selvkontroll.

Men nei. Istedet velger han å kreve at kjøpmenn som selger billig smågodt blir satt i fengsel. Det er personlig. Han vil at jeg skal settes i fengsel hvis jeg ikke følger hans prissetting.

DERFOR synes jeg det er helt legitimt å kritisere han som person, og det er ikke bare tullete, men også direkte barnslig av dere å opptre som Goebbelser.

Enig - han er jo en offentlig person - og har valgt å gå ut og angripe enkelte yrkesgrupper, ergo må det være lov å si hva man syns om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er JF som velger å gjøre dette til en personlig sak. Han kunne gått ut og sagt at han synes det er dårlig gjort av matbutikker å selge smågodt for billig siden det utfordrer overvektige med dårlig selvkontroll.

Men nei. Istedet velger han å kreve at kjøpmenn som selger billig smågodt blir satt i fengsel. Det er personlig. Han vil at jeg skal settes i fengsel hvis jeg ikke følger hans prissetting.

DERFOR synes jeg det er helt legitimt å kritisere han som person, og det er ikke bare tullete, men også direkte barnslig av dere å opptre som Goebbelser.

Helt alvorlig, hvorfor snakker du om å sette folk i fengsel? Det er helt umulig å argumentere rasjonelt mot slike idiotiske stråmenn.

Enig - han er jo en offentlig person - og har valgt å gå ut og angripe enkelte yrkesgrupper, ergo må det være lov å si hva man syns om akkurat det.

Så du mener det å angripe en sak og det å angripe en person er samme ting? Er det dermed det samme for deg om jeg sier at meningen din er helt på trynet eller om jeg sier at du er helt på trynet?

Ja, du har all din rett til å si at Foss sine uttalelser er idiotiske, feil eller hva som helst annet. Det er ikke det samme som at det er greit å si at Foss er idiotisk, feil eller hva som helst annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Helt alvorlig, hvorfor snakker du om å sette folk i fengsel? Det er helt umulig å argumentere rasjonelt mot slike idiotiske stråmenn.

Før du begynner å kalle meg idiot i en debatt som handler om at man ikke skal angripe person så kan du fortelle meg hva som er vanlig konsekvens av å bryte norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard du er så pro JF at hadde han opprettet parti hadde du stemt dit.

Er virkelig vanskelig å respektere en som JF når han ikke engang kan respektere seg selv.

inb4 innlegget mitt blir slettet av nord koreranske diktaturer, for det her er sensur på høyt nivå.

Siden du mener at det ikke er alright å kritisere offentlige personer, må nesten dere i ledelsen sette et samlet begrep på hva angripe betyr.

Enda en "verdens største biceps", og han har ikke jukset, neida... :) | Fitnessbloggen Forum

Her har vi en av våre kjære moderatorer som kaller fyren idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle vet vel at potetgull, brus, godteri og fast food er usunt?

Joda. Men alle vet ikke om gode alternativer, eller hva som defineres som sunt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard du er så pro JF at hadde han opprettet parti hadde du stemt dit.

Jørgen Foss er allerede aktiv politiker, og jeg stemte på ingen måter i hans retning sist om det skulle være av interesse. Jeg har flere ganger uttalt meg veldig kritisk til Jørgen Foss sine uttalelser i media, uten at jeg trenger å angripe han som person av den grunn.

Innlegget ditt kan gjerne stå for min del, det sette ikke akkurat deg i et spesielt godt lys. Kan sitere deg for sikkerhets skyld, siden du muligens kan komme til å tenke deg om og sletter innlegget ditt selv.

inb4 innlegget mitt blir slettet av nord koreranske diktaturer, for det her er sensur på høyt nivå.

Siden du mener at det ikke er alright å kritisere offentlige personer, må nesten dere i ledelsen sette et samlet begrep på hva angripe betyr.

Enda en "verdens største biceps", og han har ikke jukset, neida... :) | Fitnessbloggen Forum

Her har vi en av våre kjære moderatorer som kaller fyren idiot.

Gleder meg til norkoreanske diktaturer involverer seg i forumet og sensurerer oss!

Er virkelig vanskelig å respektere en som JF når han ikke engang kan respektere seg selv.

Forresten. Ingen som sier at du må respektere han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Foss er allerede aktiv politiker, og jeg stemte på ingen måter i hans retning sist om det skulle være av interesse. Jeg har flere ganger uttalt meg veldig kritisk til Jørgen Foss sine uttalelser i media, uten at jeg trenger å angripe han som person av den grunn.

Innlegget ditt kan gjerne stå for min del, det sette ikke akkurat deg i et spesielt godt lys. Kan sitere deg for sikkerhets skyld, siden du muligens kan komme til å tenke deg om og sletter innlegget ditt selv.

Bra! Jeg står ved mitt. Og her ser man jo klart og tydelig forskjellsbehandling. Når vi kaller noen idiot blir det slettet, men om en moderator sier det betyr det ikke jack shit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har ansvar for foreldrene? Hvis barnet er overvektig, kan foreldrene anklages for barnemishandling? Mener du at tiltak kun skal igangsettes av enkeltpersoner (foreldre)?

Jeg sier ikke at samfunnet ikke bør ta ansvar, men når det kommer til barn, så mener jeg at foreldrene også må ansvarliggjøres. Det er tross alt de som handler inn maten; barnet har ikke noe valg (kommer selvfølgelig ann på alder). Om det er barnemishandling, er vanskelig å svare på. Da må man iallefall se på den enkelte situasjon for å kunne bedømme det, og hva barnets overvekt skyldes. Skyldes overvekten ubalanse mellom kalorier inn og kalorier ut, og mye av overskuddet av kalorier består av mat de fleste personer skjønner inneholder mye kalorier (drittmat, godteri, brus), hvorfor skal ikke foreldrene ansvarliggjøres da? Hvordan kan man si at det ikke er barnemishandling, hvis foreldrene fortsetter, til tross for råd fra leger, å gi barnet mat/godter/brus som ikke er bra. Samtidig er foreldrene et forbilde for barna, og det er vanskelig å tvinge barn til å spise sunt hvis man selv ikke gjør det. Jeg har ingenting imot at for eksempel prisen på godteri settes opp (eller ikke justeres ned i påsketida) og at foreldre (og folk generelt) blir bedre opplyst på hva som er bra og ikke bra å spise.

Dette argumentet brukes så ofte som et avluttende innlegg. Men det bør heller brukes for å åpne for videre diskusjon.

Påstand: "Alle vet at junk er usunt".

Da må vi spørre: Hvorfor spiser folk det allikevel? Og hva kan vi gjøre for å endre det? <-- det er her utfordringene ligger

Ja, selvfølgelig. Det er en forenklet måte å si det på. Men vi kan jo være enige i at majoriteten av befolkningen er klar over at brus, godteri, sjokolade, potetgull, hurtigmat (mcdonals burger, kebab osv osv) er usunt? Hvorfor de fortsetter å spise det, til tross for at de innehar denne kunnskapen, er selvfølgelig veldig interessant. Og det er også veldig interessant hvordan man kan forebygge dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...