Gå til innhold

Å spise kjøtt er faen meg...


Son

Anbefalte innlegg

jeg har fortsatt til overs å se en vegetarianer med muskler :D hohohoho

Åh, ja?? Utdyp gjerne, vet du hva dine treningskompiser spiser? El. den snasne rypa/gubben ved din side på trening?;)

Men igjen-bæsj nå i hva vi spiser, med hvem, hvor osv.- dette handlet vel mest om hvordan dyra har det før de blir biff for oss??

Om ikke vi klare å behandle dyra med en smule verdighet, respekt-er nok mye tapt, mener jeg. Grunn til det?..

Ta mengden medisiner de bekker i dyra våre, antibiotika(snedig at vi ikke måtte bruke dette i "gamle dager"), veksthormoner-spes. på kylling, kalkun osv...Og for ikke å snakke om alt den dritten ellers de har i dyra, som lider, står trangt, sulter osv. osv...

Om ikke vår generasjon er selvlysende i våre graver, vet ikke jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

" learned that the body can become healthier and more efficient by excluding it from the diet. How? Think back to Thanksgiving or Christmas day when all you did was eat, usually meat. What did you want to do after? – Sleep! Your body had one priority, and it will literally put you in shutdown to achieve it. Digestion is particularly taxing on the body, and nothing takes more of your body’s resources to digest than meat. The first benefit I had when I became a vegetarian was an abundance of energy. You know those days when you have heaps of spring in your step and you are super productive? That’s me every day. Energy = action. And action = results"

For en logikk fra Billy Simmonds. Det hadde ikke noe med mengden mat man spiser på de dagene, det er kjøttet skyld! ( Hentet fra hjemmesiden hans)

Har vel vært nok av broscience opp gjennom årene her også (og alle andre steder) som gjør at det der ikke skiller seg spesielt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Er det ikke litt sånn da? Enkelt å spise kjøtt, masse proteiner... Litt sånn: jeg trener massemasse overkropp, for ben suger ræv, det er tungt, vanskelig å få til-ergo dropper vi det, går heller i en schvæær kamo/treningsbukse....:) Nei, fysj-nå var jeg stygg gett..;) Ha ei flott påske, med helkroppstrening el. ikke, Biff el. veg.mat;)):rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot at dyrene skal ha det forferdelig. Men jeg vil tro det er vanskelig å forandre en industri med at vi alle skal bli vegetarianere/veganer eller hva man kan være. Om vi alle skulle bli en form for vegetarianere, så ville uansett en ny ubalanse oppstå. Dette er jo på grunn av forskjellige ubalanser i vår verden den dag idag. Jeg tror det heller er viktig å rette fokuset på hvor man kjøper maten, hvor mange ganger i uka man spiser kjøtt, og være generelt bevisste på dyrevelferden.

Mange av de som sverger til grønnsaker som fullkost vil alltid argumentere for at vi ikke er skapt med et rovdyrs tenner,mage eller fordøyelse. Jeg vil velge å tro på den veldig sultne følelsen jegfår, på rødt kjøtt (når det har gått lang tid), som noe som ligger på naturens side og ikke noe jeg har lært meg til å få som barn. Det er også sånn at flere dyr som blir kariktisert som planteetere (grønnsaks etere som jeg liker å kalle de), aldri er helt fullstendige planteetere. Ta bjørnen som et eksempel. Kosten består av 70-80% bær og sånt. Men alikavel spiser den fisk og fra andre kjøttkilder. Apene som også er det nærmeste mennesket dna messig, spiser også kjøttkilder selv om de hovedsaklig spiser vegetarisk kost.

Nå skulle jeg hatt en skikkelig indrefilet av hjort. ÅÅÅåååh nomnomnomnnom :love:

Du har rett i at det er mye å vinne bare på å tenke seg litt om hvor ofte en spiser kjøtt, og ha fokus på dyrevelferd.

Selv om det er vanskelig å forandre en industri, betyr det ikke automatisk at det er umulig, eller ikke verdt å kjempe for.

Og jeg skal heller ikke påstå at vi fra naturens side til en viss grad ikke er skapt for å spise kjøtt.

Etter noe av det jeg har lest var det vel til en viss grad høyt inntak av protein som gjorde at hjernene våre vokste i forhold til andre apearter. (Så vidt jeg husker gjengitt fra forskning i Born to Run, hvertfall.)

I dag har vi veganske proteinrike matkilder mye lettere tilgjengelig, slik at kjøtt reelt sett ikke er nødvendig. Du klarer deg fint uten.

Sultfølelsen DU får for rødt kjøtt betyr ikke nødvendigvis at det er sånn, eller skal være sånn, fra naturens side.

Det finnes flere vegetarianske/veganske folkegrupperinger, og som nevnt tidligere her er et vegansk kosthold godt etablert i hinduismen.

Til sammenligning er ikke en craving for f.eks. brus en naturlig craving. Hadde du ikke smakt brus før, så hadde du heller ikke hatt cravingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, ja?? Utdyp gjerne, vet du hva dine treningskompiser spiser? El. den snasne rypa/gubben ved din side på trening?;)

Men igjen-bæsj nå i hva vi spiser, med hvem, hvor osv.- dette handlet vel mest om hvordan dyra har det før de blir biff for oss??

Om ikke vi klare å behandle dyra med en smule verdighet, respekt-er nok mye tapt, mener jeg. Grunn til det?..

Ta mengden medisiner de bekker i dyra våre, antibiotika(snedig at vi ikke måtte bruke dette i "gamle dager"), veksthormoner-spes. på kylling, kalkun osv...Og for ikke å snakke om alt den dritten ellers de har i dyra, som lider, står trangt, sulter osv. osv...

Om ikke vår generasjon er selvlysende i våre graver, vet ikke jeg......

sulte dyr som igjen skal bli mat. det er vel å skyte seg selv midt i nakken.

dyr skal ha det greit, men jg er desverre mer opptatt av de 3200 sibirsketigene vi har igjen enn at 10 mill kyllinger lever trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sulte dyr som igjen skal bli mat. det er vel å skyte seg selv midt i nakken.

dyr skal ha det greit, men jg er desverre mer opptatt av de 3200 sibirsketigene vi har igjen enn at 10 mill kyllinger lever trangt.

Det er vel ingen som har nevnt noe om å sulte dyra?(i tillegg til all den andre dritten de blir påført... Mens de lever, og mens de blir avlivet..

Og vet du, vi som menneskeheten kommer til å dukke under før el. senere. Fordi vi er så jævli smarte(alt for smarte til vårt eget gode...), og setter oss over alt annet levende..;) Vi, the predators... yey, vi er det-og vi senker våre egne sakte men sikkert under... De mere smarte dyrerasene, de vet å skygge banen, gofle dette og hint-og knegge høylytt når menneskeheten er gått dukken...;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har nevnt noe om å sulte dyra?(i tillegg til all den andre dritten de blir påført... Mens de lever, og mens de blir avlivet..

Og vet du, vi som menneskeheten kommer til å dukke under før el. senere. Fordi vi er så jævli smarte(alt for smarte til vårt eget gode...), og setter oss over alt annet levende..;) Vi, the predators... yey, vi er det-og vi senker våre egne sakte men sikkert under... De mere smarte dyrerasene, de vet å skygge banen, gofle dette og hint-og knegge høylytt når menneskeheten er gått dukken...;))

du husker jo ikke hva du skriver selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at det er mye å vinne bare på å tenke seg litt om hvor ofte en spiser kjøtt, og ha fokus på dyrevelferd.

Selv om det er vanskelig å forandre en industri, betyr det ikke automatisk at det er umulig, eller ikke verdt å kjempe for.

Og jeg skal heller ikke påstå at vi fra naturens side til en viss grad ikke er skapt for å spise kjøtt.

Etter noe av det jeg har lest var det vel til en viss grad høyt inntak av protein som gjorde at hjernene våre vokste i forhold til andre apearter. (Så vidt jeg husker gjengitt fra forskning i Born to Run, hvertfall.)

I dag har vi veganske proteinrike matkilder mye lettere tilgjengelig, slik at kjøtt reelt sett ikke er nødvendig. Du klarer deg fint uten.

Sultfølelsen DU får for rødt kjøtt betyr ikke nødvendigvis at det er sånn, eller skal være sånn, fra naturens side.

Det finnes flere vegetarianske/veganske folkegrupperinger, og som nevnt tidligere her er et vegansk kosthold godt etablert i hinduismen.

Til sammenligning er ikke en craving for f.eks. brus en naturlig craving. Hadde du ikke smakt brus før, så hadde du heller ikke hatt cravingen.

Nå er jeg ikke ekspert på verken vanlig kosthold eller veganske kilder til protein. Men en kost som det får meg til å undre og tro at det umulig er bra. Når bjørner og aper (igjen som har mest liknende dna som oss), må spise kjøtt for å få i seg nok av alt for å overleve, så tenker jeg at sånn er det for mennesker også.

Er det ikke ENDEL veganere som går på vitaminer og mineraler?

Jeg driter bokstavelig talt i hva hinduismen sier, gjorde eller gjør, det er forsåvidt ikke relevant om man trenger kjøtt eller ikke.

Kjøtt er et naturlig natur produkt fra naturens side. Det er ikke brus. Så å sammenlikne cravings for kjøtt (som jeg tror er et urstinkt behov mer eller mindre) og det å ha cravings for brus er som å sammenlikne tørt og vått. Altså helt to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg ikke ekspert på verken vanlig kosthold eller veganske kilder til protein. Men en kost som det får meg til å undre og tro at det umulig er bra. Når bjørner og aper (igjen som har mest liknende dna som oss), må spise kjøtt for å få i seg nok av alt for å overleve, så tenker jeg at sånn er det for mennesker også.

Er det ikke ENDEL veganere som går på vitaminer og mineraler?

Etter det jeg kjenner til fra bekjente som er veganere er B12 det eneste tilskuddet de MÅ ta.

Proteiner, mineraler, vitaminer får en dekket gjennom normalt vegansk kosthold.

Hva mener du de mangler?

Det at du trekker en konklusjon utifra at bjørn og aper spiser kjøtt blir ikke nødvendigvis rett: de benytter seg av den proteinkilden de har tilgjengelig.

Vi som mennesker trenger ikke å lete lengre enn nærmeste matbutikk.

Jeg driter bokstavelig talt i hva hinduismen sier, gjorde eller gjør, det er forsåvidt ikke relevant om man trenger kjøtt eller ikke.

Kjøtt er et naturlig natur produkt fra naturens side. Det er ikke brus. Så å sammenlikne cravings for kjøtt (som jeg tror er et urstinkt behov mer eller mindre) og det å ha cravings for brus er som å sammenlikne tørt og vått. Altså helt to forskjellige ting.

Jeg dro bare en sammenligning med at cravings kommer an på miljø og kosthold en er vokst opp med. Du finner nok mange livslange veganere/vegetarianere som ikke føler noe behov for kjøtt eller sikler etter biff. Gjør det at de er mindre naturlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kjenner til fra bekjente som er veganere er B12 det eneste tilskuddet de MÅ ta.

Proteiner, mineraler, vitaminer får en dekket gjennom normalt vegansk kosthold.

Hva mener du de mangler?

Det at du trekker en konklusjon utifra at bjørn og aper spiser kjøtt blir ikke nødvendigvis rett: de benytter seg av den proteinkilden de har tilgjengelig.

Vi som mennesker trenger ikke å lete lengre enn nærmeste matbutikk.

Jeg dro bare en sammenligning med at cravings kommer an på miljø og kosthold en er vokst opp med. Du finner nok mange livslange veganere/vegetarianere som ikke føler noe behov for kjøtt eller sikler etter biff. Gjør det at de er mindre naturlige?

Nei jeg vet ikke hva jeg mangler, så derfor skrev jeg en setning med spørsmålstegn på slutten.

Men vi benytter jo oss også av den nærmeste kilden til protein som vi har tilgjengelig? Altså kyllingen på butikken. Bare at apen/bjørnen finner den i skogen. Same same but different.

Jeg mener ikke at det gjør det mindre naturlig å ikke ha cravings for det, jeg mener bare at det er mer naturlig å føle cravings for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forventet en video av dyremishandling type verste sort. Men hva er det egentlig som er så fælt her? At det er effektiv samlebåndsproduksjon av mat? Skal love deg at du måtte betalt langt mer enn 2-3x prisen for kyllingfilet om hver enkelt kylling skulle fått en personlig assistent som skal kose og klappe på den helt til den er gammel nok til å få aktiv dødshjelp i en fin seng samtidig som hønemor får være ved siden av og ta farvel. Bør kyllingene ha krav på skolegang og forresten?

Bør mennesket slutte å spise kjøtt? Dyr er ikke mennesker. Dyr har overhodet ingen forståelse av begrepet respekt. Respekt er en menneskelig konstruksjon.

dette synes jeg er barnslig uttalelse-typ barnehagenivå.. Det er vel INGEN som mener at man skal ha en p.a. som koser og klapper??? Og alt det andre du skrev. LATTERLIG..Har du noen gang besøkt et slakteri????

Ingen som har krevd det her, men det man etterspør er vel RESPEKT for de dyra som skal dø for at vi skal få pakke biff, kyllingburger osv. så jævlig inni de feite munna våre-slik at det tyter utav øra tilslutt..:) Gi dyra en verdig oppfostring, og en verdig avliving. Om noen er uenig i det, send meg gjerne en PM-jeg og min bullete bulldog måkker dere(verbalt) ned..;)) Og jah.. kjøtt er latterlig billig, pga. slike wannabe bolekjøttspisere-typ, åh, jeg er så sterk, trenger sååååååååååååå mye kjøtt ess, og jeg trener IKKE ben og rumpe...... Ja, min mening, værsegod å motbevise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette synes jeg er barnslig uttalelse-typ barnehagenivå.. Og jah.. kjøtt er latterlig billig, pga. slike wannabe bolekjøttspisere-typ, åh, jeg er så sterk, trenger sååååååååååååå mye kjøtt ess, og jeg trener IKKE ben og rumpe...... Ja, min mening, værsegod å motbevise det.

Hehehehehe flirer godt nå :D Morsom du Hugo *synge på jungeldyret Hugo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kjenner til fra bekjente som er veganere er B12 det eneste tilskuddet de MÅ ta.

Proteiner, mineraler, vitaminer får en dekket gjennom normalt vegansk kosthold.

Hva mener du de mangler?

Det at du trekker en konklusjon utifra at bjørn og aper spiser kjøtt blir ikke nødvendigvis rett: de benytter seg av den proteinkilden de har tilgjengelig.

Vi som mennesker trenger ikke å lete lengre enn nærmeste matbutikk.

Jeg dro bare en sammenligning med at cravings kommer an på miljø og kosthold en er vokst opp med. Du finner nok mange livslange veganere/vegetarianere som ikke føler noe behov for kjøtt eller sikler etter biff. Gjør det at de er mindre naturlige?

Cravings? Det er noe vi bortskjemte drittsekker føler og tror vi trenger.. Cravings for hva?? Kjøtt? Flesk? Gress? Påskeegg? Sjokolade? Vi bestemmer vel fint selv(i våre innsnevra store hjerner hva vi føler cravings for... Just nu føler jeg en helt insane lyst på,hold deg fast-..... fuglebæsj.... Bare for å ha lyst på noe. liksom. Blir arrogant og barnslig i den verden vi lever i å ha cravings for.... MAT. Fysj og æsj...) Skam oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi benytter jo oss også av den nærmeste kilden til protein som vi har tilgjengelig? Altså kyllingen på butikken. Bare at apen/bjørnen finner den i skogen. Same same but different.

Men...vegansk proteinholdig mat kjøpes jo i samme butikk, så hvordan du får kyllingen til å bli nærmere skjønner jeg ikke.

Om det er det at det skulle være enklere, eller mer velkjent å tilberede, så blir jo det en 'latskap vs. omtanke for dyr-diskusjon'.

Og graden av naturlige og unaturlige (eller hva du nå skal kalle det) cravings kommer fremdeles helt an på miljøet. Det vil sannsynligvis først og fremst være i vestlige samfunn en finner størst fokus på kjøtt.

Asiatiske medstudenter i Canada laga middag av fisk, tofu og grønnsaker når de skulle lage et skikkelig festmåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...