Gå til innhold

Hva fa... er det med pepsi max??


Rodolfo

Anbefalte innlegg

nå skal jeg innrømme at jeg bare har smakt varm PM, skal prøve en kald en å se.. det må jo være NOE! :huh:

Jeg drikker min lunken...kald PM synes jeg ikke noe om...Men jeg liker ikke kald cola heller, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En periode drakk jeg noe jeg vil klassifisere som "store" mengder pepsimax, 1,5-3liter om dagen. Når jeg våkna opp morgene og var tørst var pepsi max første som poppa inn i hue mitt. Koffein og natrium (salt) som er i den er jo en ting, men vi må ikke glemme en fellesnevner som går igjen på alt fra sjokolade til rusmidler og det er følelsen av velvære som utløser dopamin (korrekt me if Im wrong), liker å tro at det har en sammenheng med koffein, natrium (salt som gjør deg mer tørst igjen og får deg til å drikke mer?) samt følelsen av velvære ved å drikke noe som tilfredstiller din tørst.

Nå skal jeg ikke gå inn i alle disse stoffene som utskilles og produseres i kroppen men liker å tro at det er har en viktig sammenheng med avhengighet. Det å tilfredstille sukkersuget ved sukkerfrie drikker o.l kan jeg ikke forstå har noe annen sammenheng enn med disse stoffene som er nevnt i artikkelen under.

http://www.forskning.no/artikler/2007/mai/1180008477.05

Sier ikke det er riktig men det er min teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En periode drakk jeg noe jeg vil klassifisere som "store" mengder pepsimax, 1,5-3liter om dagen. Når jeg våkna opp morgene og var tørst var pepsi max første som poppa inn i hue mitt. Koffein og natrium (salt) som er i den er jo en ting, men vi må ikke glemme en fellesnevner som går igjen på alt fra sjokolade til rusmidler og det er følelsen av velvære som utløser dopamin (korrekt me if Im wrong), liker å tro at det har en sammenheng med koffein, natrium (salt som gjør deg mer tørst igjen og får deg til å drikke mer?) samt følelsen av velvære ved å drikke noe som tilfredstiller din tørst.

Nå skal jeg ikke gå inn i alle disse stoffene som utskilles og produseres i kroppen men liker å tro at det er har en viktig sammenheng med avhengighet. Det å tilfredstille sukkersuget ved sukkerfrie drikker o.l kan jeg ikke forstå har noe annen sammenheng enn med disse stoffene som er nevnt i artikkelen under.

http://www.forskning.no/artikler/2007/mai/1180008477.05

Sier ikke det er riktig men det er min teori.

I norge er det vell bare kaffe aroma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow.. Føler meg egentlig kjempeheldig her. Da jeg var liten drakk jeg aldri brus. Likte heller ikke juice så godt, og hvis jeg skulle ha melk måtte det være sjokomelk. Det resulterte i at jeg i omtrent alle av mine vel 21 år har drukket vann :D Har heldigvis begynt å like kaffe og te uten sukker nå, så har litt å variere i. Har også vent meg på vann med smak og kullsyre, og drikker dette når jeg vil unne meg noe godt. Vet at det er syre i det og at det kan skade tennene, men det inneholder i hvertfall ikke søtning eller sukker. Farris, ramlösa og Bonaqua er tingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant annet fordi det trigget et voldsomt søtbehov. Blodsukkeret steg himmelhøyt 20 minutter etter inntak av 3 dl, hun har ikke diabetes eller annet, men blodsukkeret steg fra 5.6 til 10...det er voldsomt hos en som ellers er frisk og bare noen få kilo overvektig. Hos meg trigger det ikke noe som helst, og gjør ikke noe med blodsukkeret, men jeg vet at mange diabetikere kan få et veldig kast i blodsukkeret av denne drikken.

Må bare få svare deg på denne her! Som type 1 diabetiker og selverklært PepsiMax elsker, så må jeg få si at du tar feil... Jeg kan jo forsåvidt bare snakke for min egen del - men jeg har ALDRI opplevde blodsukkerøkning av Pepsi Max! I Pepsi Max så finner du søtningsmidlene Aspartam og Acesulfam K - disse gir sjelden (eller aldri) en blodsukkerstigning. Jeg trenger aldri å ta insulin når jeg drikker Pepsi Max. Når jeg drikker vanlig Cola derimot, så stiger blodsukkeret mitt meget - og bruker derfor dette til følingsdrikk for å få opp "sukkeret". Noen, inkludert ikke-diabetikere, vil kanskje merke et noe søtsug da man drikker søte drikker (enten det er kunstig søtet, eller ei) og bør derfor holde seg unna. Jeg merker ikke noe mer søtsug når jeg drikker Pepsi Max, enn når jeg ikke drikker det. Vel, ville bare informere om dette... Jeg oppfordrer jo ingen til å drikke flere liter om dagen. Men en halvliter om dagen, gir (hvertfall for min del) INGEN blodsukkerstigning (-derav ingen behov for ekstra insulin) og heller ikke noe mer søtsug, og jeg syns det derfor er OK å drikke... :-) Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Pepsi Max! Drikker nok litt av det hver dag, så lenge jeg har det tilgjengelig. Går ikke av hengslene om jeg ikke får tak i det da, så tør påstå jeg ikke er veldig avhengig (bare litt:p). Liker å drikke litt på morgenen, funker som kaffe for meg;)

Før drakk jeg alltid Coca Cola, hatet light-brus. Pga de unødvendige kcal startet jeg heller med Pepsi Max, og noen måneder uten vanlig Cola syns jeg den smaker pyton når jeg smakte den igjen. Altfor søtt! Jeg elsker vanligvis alt søtt og skulle aldri trodd at jeg ikke skulle like Coca Cola.

Pepsi Max fra nå av, ikke noe slår en iskald slik en:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få svare deg på denne her! Som type 1 diabetiker og selverklært PepsiMax elsker, så må jeg få si at du tar feil... Jeg kan jo forsåvidt bare snakke for min egen del - men jeg har ALDRI opplevde blodsukkerøkning av Pepsi Max! I Pepsi Max så finner du søtningsmidlene Aspartam og Acesulfam K - disse gir sjelden (eller aldri) en blodsukkerstigning. Jeg trenger aldri å ta insulin når jeg drikker Pepsi Max. Når jeg drikker vanlig Cola derimot, så stiger blodsukkeret mitt meget - og bruker derfor dette til følingsdrikk for å få opp "sukkeret". Noen, inkludert ikke-diabetikere, vil kanskje merke et noe søtsug da man drikker søte drikker (enten det er kunstig søtet, eller ei) og bør derfor holde seg unna. Jeg merker ikke noe mer søtsug når jeg drikker Pepsi Max, enn når jeg ikke drikker det. Vel, ville bare informere om dette... Jeg oppfordrer jo ingen til å drikke flere liter om dagen. Men en halvliter om dagen, gir (hvertfall for min del) INGEN blodsukkerstigning (-derav ingen behov for ekstra insulin) og heller ikke noe mer søtsug, og jeg syns det derfor er OK å drikke... :) Ha en fin kveld!

Selvfølgelig gjelder ikke dette deg - eller meg heller, forsåvidt. Det gjaldt en person med diabetes 2. Etter dette testet min samboer seg selv, hun har insulinresistens, men også hun merket en stigning. Det er en generell regel at det ikke påvirker blodsukkeret, men det gjelder altså ikke alle. Men jeg drikker heller cola om valget står om vanlig cola og pepsi max. Sukker vet jeg hva er, de andre sakene er jeg ikke sikre på. De smaker søtt, uten å gi kcal...hmmmmm. Minner litt for mye om laboratorier og menn i hvite frakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig gjelder ikke dette deg - eller meg heller, forsåvidt. Det gjaldt en person med diabetes 2. Etter dette testet min samboer seg selv, hun har insulinresistens, men også hun merket en stigning. Det er en generell regel at det ikke påvirker blodsukkeret, men det gjelder altså ikke alle. Men jeg drikker heller cola om valget står om vanlig cola og pepsi max. Sukker vet jeg hva er, de andre sakene er jeg ikke sikre på. De smaker søtt, uten å gi kcal...hmmmmm. Minner litt for mye om laboratorier og menn i hvite frakker.

Jeg tror det må være i et fåtall av tilfellene (som du forsåvidt sier). Jeg har riktignok ikke problemer med blodsukkeret, men jeg har testet meg, og pepsi max gir ikke blodsukkersvingninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må være i et fåtall av tilfellene (som du forsåvidt sier). Jeg har riktignok ikke problemer med blodsukkeret, men jeg har testet meg, og pepsi max gir ikke blodsukkersvingninger...

Det er nok bare et fåtall, ja, og som jeg påpeker, så tror jeg nok 99, 5 % vil kunne drikke det uten at det påvirker blodsukkeret vårt. Om det påvirker andre ting i kroppen, det er jo et annet spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjelder ikke dette deg - eller meg heller, forsåvidt. Det gjaldt en person med diabetes 2. Etter dette testet min samboer seg selv, hun har insulinresistens, men også hun merket en stigning. Det er en generell regel at det ikke påvirker blodsukkeret, men det gjelder altså ikke alle. Men jeg drikker heller cola om valget står om vanlig cola og pepsi max. Sukker vet jeg hva er, de andre sakene er jeg ikke sikre på. De smaker søtt, uten å gi kcal...hmmmmm. Minner litt for mye om laboratorier og menn i hvite frakker.

Denne økningen som ble registrert, er det gjennom måling i apparat eller basert på hva man føler selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg elsker Pepsi Max! Drikker nok litt av det hver dag, så lenge jeg har det tilgjengelig. Går ikke av hengslene om jeg ikke får tak i det da, så tør påstå jeg ikke er veldig avhengig (bare litt:p). Liker å drikke litt på morgenen, funker som kaffe for meg;)

Før drakk jeg alltid Coca Cola, hatet light-brus. Pga de unødvendige kcal startet jeg heller med Pepsi Max, og noen måneder uten vanlig Cola syns jeg den smaker pyton når jeg smakte den igjen. Altfor søtt! Jeg elsker vanligvis alt søtt og skulle aldri trodd at jeg ikke skulle like Coca Cola.

Pepsi Max fra nå av, ikke noe slår en iskald slik en:D

Jeg er også en av dem som alltid drakk Cola før. Det skjedde ikke at jeg kjøpte eller drakk light-brus. På restauranter/caféer ble jeg alltid småforbannet da jeg fikk servert pepsi max når jeg egentlig hadde bestilt cola.

"Smaker du forskjell? :)" :mad:

Forskjellen er veldig stor og jeg elsker cola fortsatt, men drikker allikevel pepsi max nå for tiden. Kan hende at jeg koser meg med en cola i helgene.

Misunner ikke de som ikke liker cola. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...