Gå til innhold

Hva fa... er det med pepsi max??


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var ikke direkte rettet mot deg mer enn mot noen andre. Det var ment som en generell påpekning fordi jeg følte at tråden begynte å spore av i en diskusjon om hvorvidt brus er godt eller ikke – noe man gjerne kan diskutere i off-topic hvis man mener det er en fruktbar eller morsom diskusjon.

hvor og når spora den av til det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv drikker jeg sjelden sukkerbrus, men er så definitivt en over middels ivrig konsument av Pepsi Max. Det har jeg vært i en god del år nå, og jeg har maaaaange slike flasker på "samvittigheten"! Samtidig er jeg ved meget god helse og har enda ikke opplevd noen negative effekter av et høyt konsum. Det er riktignok bare min egen erfaring og det trenger naturligvis ikke bety en døyt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke bare lavt blodsukker som fremkaller søtbehov. Det er en langt mer komplisert systematikk i dette bildet, hormoner som leptin (som har med belønning å gjøre) ghrelin (sult) og insulin.

Når jeg skrev føling, så var det ikke føling som i lavt blodsukker. Jeg kunne satt inn ordet "merket" i stedet for.

Som jeg skrev, så var det for et par år siden som jeg surfet rundt, da jeg bare kom over det. Jeg leste det, la meg det på minnet, men ikke mer enn det. Bloggen lilalife derimot finnes fortsatt, du kan bare maile henne på bloggen hennes så finner hun garantert opp innlegget.

Sukkerfri brus trigger ikke frigjøring av sukker omgående, det sender signaler fra tungen til pankreas at det kommer sukker, så den sender ut bufret insulin omgående. (vi har alltid en buffer insulin, med mindre du har diabetes.) Dermed må den produsere glukagon for å motvirke at blodsukkeret faller, og da frigjøres det sukker fra lever - sjelden fra muskler.

Jeg har lest ernæring i 3 år, og har en del peiling på hva som foregår i kroppen. Men jeg kunne sikkert lært mer :)

Selv har jeg lest om ernæring i 2 år, på den tiden har jeg fått med meg at hovedsakelig dopamin og serotonin står for belønning - mens leptin er et "master"-hormon som innvirker på en rekke hormoner - basert hovedsakelig på gjennomsnittslig matinntak de siste 72 timer, måltidsmønster og trening.

Selv spiser jeg etter Periodisk Faste, ghlerin blir ikke påvirket av en sukkerfri brus på morran hos meg. Ghlerin "kjemper" for å opprettholde dine normale matvaner, altså det måltidsmønsteret du er vant til. Andre signaler (som den lille blodsukker-dippen du kan oppleve ved kontakt med mat - beskrevet tidligere i tråden av andre) er raskt forbigående og krever lite å kvele. Bare å holde det ryddig rundt seg (noen har jo snacks innenfor fri luftlinje 90% av dagen) kunne sikkert gjort mye for mange.

Flere studier har sett på effekten av sukkerfri søtning på både insulin og blodsukker, effekten er virkelig ikke noe sånt som det du beskriver på slutten der. Er du sikker på at det ikke ligger andre bakenforliggende årsaker til dette? Legemidler, sykdom elns? Dette er ikke normalt, udokumentert er det også (Sjekka pubMed raskt uten å finne noe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv har jeg lest om ernæring i 2 år, på den tiden har jeg fått med meg at hovedsakelig dopamin og serotonin står for belønning - mens leptin er et "master"-hormon som innvirker på en rekke hormoner - basert hovedsakelig på gjennomsnittslig matinntak de siste 72 timer, måltidsmønster og trening.

Selv spiser jeg etter Periodisk Faste, ghlerin blir ikke påvirket av en sukkerfri brus på morran hos meg. Ghlerin "kjemper" for å opprettholde dine normale matvaner, altså det måltidsmønsteret du er vant til. Andre signaler (som den lille blodsukker-dippen du kan oppleve ved kontakt med mat - beskrevet tidligere i tråden av andre) er raskt forbigående og krever lite å kvele. Bare å holde det ryddig rundt seg (noen har jo snacks innenfor fri luftlinje 90% av dagen) kunne sikkert gjort mye for mange.

Flere studier har sett på effekten av sukkerfri søtning på både insulin og blodsukker, effekten er virkelig ikke noe sånt som det du beskriver på slutten der. Er du sikker på at det ikke ligger andre bakenforliggende årsaker til dette? Legemidler, sykdom elns? Dette er ikke normalt, udokumentert er det også (Sjekka pubMed raskt uten å finne noe...)

Tror man skal passe seg for å være for bombastisk med å konkludere pga forskjellige studier. Det vil alltid være noen som responderer annerledes enn normen. Jeg opplever å bli sulten av lightbrus (ikke bare pepsi max) selvom dette ikke er korrekt i forhold til diverse studier. Tror det er viktig å være åpen for den enkeltes oppfatninger/følelser og ikke så A4 som jeg opplever mange er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En studie jeg har liggende på pcen, akkurat for slike tilfeller som dette :p

Sweet-taste receptors, low-energy sweeteners, glucose absorption

and insulin release

British Journal of Nutrition (2010), 104, 1415–1420

Andrew G. Renwick1* and Samuel V. Molinary2

1School of Medicine, University of Southampton, Southampton SO17 1BJ, UK

2Scientific and Regulatory Affairs, Beaufort, SC, 29907, USA

(Received 12 February 2010 – Revised 5 May 2010 – Accepted 27 May 2010 – First published online 12 July 2010)

The present review explores the interactions between sweeteners and enteroendocrine cells, and consequences for glucose absorption and insulin release. A combination of in vitro, in situ, molecular biology and clinical studies has formed the basis of our knowledge about the taste receptor proteins in the glucose-sensing enteroendocrine cells and the secretion of incretins by these cells. Low-energy (intense) sweeteners have been used as tools to define the role of intestinal sweet-taste receptors in glucose absorption. Recent studies using animal and human cell lines and knockout mice have shown that low-energy sweeteners can stimulate intestinal enteroendocrine cells to release glucagon-like peptide-1 and glucose-dependent insulinotropic peptide. These studies have given rise to major speculations that the ingestion of food and beverages containing low-energy sweeteners may act via these intestinal mechanisms to increase obesity and the metabolic syndrome due to a loss of equilibrium between taste receptor activation, nutrient assimilation and appetite. However, data from numerous publications on the effects of low-energy sweeteners on appetite, insulin and glucose levels, food intake and body weight have shown that there is no consistent evidence that lowenergy sweeteners increase appetite or subsequent food intake, cause insulin release or affect blood pressure in normal subjects. Thus, the data from extensive in vivo studies in human subjects show that low-energy sweeteners do not have any of the adverse effects predicted by in vitro, in situ or knockout studies in animals.

Men, jeg er ikke helt sikker på om toget har gått angående effekter av lettbrus o.l. Funderer fortsatt litt på insulinsensitivitet og langvarige effekter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe som sikkert er lit glemt.. Hvor mye syre er det i lettbrus?

Syre/base forhold er jo minst like viktig som iforhold til om du blir mer sulten eller ikke av det. Surt miljø i kroppen gjør det lettere å få mange helseproblemer. Dårlige bakteier trives bedre i surt miljø, lettere å få betennelser and so on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var litt motstridende?

...can stimulate intestinal enteroendocrine cells to release glucagon-like peptide-1 and glucose-dependent insulinotropic peptide........ However, data from numerous publications on the effects of low-energy sweeteners on appetite, insulin and glucose levels, food intake and body weight have shown that there is no consistent evidence that lowenergy

sweeteners increase appetite or subsequent food intake,

Dersom alt er 'i hodet' så er det allikevel en faktor, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var litt motstridende '...

Det som sies er at det er vist ulike sammenhenger i dyrestudier og in-vitro studier, men dette har ikke vist seg å stemme i mennesker.

Når det gjelder deg så vil det være helt sant at du vil reagere ulikt dersom du er signifikant biologisk forskjellig fra menneskene brukt i studiene. Ut i fra fordelene med randomisering (altså Ren i Randomized Controlled Trials) så må du være rimelig unik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var litt motstridende '...

Det kan late til å være motstridende, men det poenget studien forsøker å få frem er at det er forskjell mellom in vitro- (prøveglass), in situ- ("semi-kunstig") og musestudier, og in vivo-studier på mennesker (studie av levende ting). På norsk: Selv om isolerte studier av de tre første typene viser at lettbrus kan ha negative helsemessige effekter, viser studier på levende mennesker at ingen av disse effektene faktisk forekommer. Slik tolker ihvertfall jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som sies er at det er vist ulike sammenhenger i dyrestudier og in-vitro studier, men dette har ikke vist seg å stemme i mennesker.

Når det gjelder deg så vil det være helt sant at du vil reagere ulikt dersom du er signifikant biologisk forskjellig fra menneskene brukt i studiene. Ut i fra fordelene med randomisering (altså Ren i Randomized Controlled Trials) så må du være rimelig unik.

:-* det jeg vil frem til er at ikke alt kan sees (forståes) ut fra tall og studier....det vi opplever (følelsen av å være sulten) (selv om det ikke er vitenskapelig korrekt) er allikevel en relevant faktor.

PS! Vet ikke noe om helsemessige effekter....snakker kun ut fra sultfølelsen jeg får fra light produkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sies er at det er vist ulike sammenhenger i dyrestudier og in-vitro studier, men dette har ikke vist seg å stemme i mennesker.

Når det gjelder deg så vil det være helt sant at du vil reagere ulikt dersom du er signifikant biologisk forskjellig fra menneskene brukt i studiene. Ut i fra fordelene med randomisering (altså Ren i Randomized Controlled Trials) så må du være rimelig unik.

Skulle bare mangle at du kom meg i forkjøpet her. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får svare meg selv da ;) og etter litt googling finner jeg at light brus kan øke den subjektive følelsen av sult så da er vi vel enige da.... Vitenskaplig sett så øker den ikke sultfølelsen, men hos enkelte (som er følsomme for kunstig søtningsmidler o.l.) så vil man allikevel få en følelse av lavt blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må vel klare å se litt sammenhenger selv også. Går man på veggene etter søtsaker etter et glass lettbrus så er det vel lett å trekke konklusjonen at man bør droppe det.

Selv drikker jeg en god del sukkerfri cola (er gjerrigknark som drikker Grans Cola-X) og det gjorde jeg også under hele dietten min uten problemer. Kan helt fint drikke det i fasteperioden uten at det trigger sult. Drikker jeg cola før eller under et måltid blir jeg fortere mett. Prøvde et par uker uten lettbrus for å se om det gav noen fordeler av noe slag, men kunne ikke finne noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsket på meg selv og pepsi max med blodsukkerapperat! Jeg får ikke blodsukkerstigning av pepsi max, men om det påvirker insulinutskillelsen kan jeg ikke svare på. Pappa har diabetes type 2, så kanskje jeg skal forske litt på han og pepsi max. Han har i alle år drukket Cola, men etter at han fikk påvist diabetes har han klart å gå over til Pepsi Max.

En ting jeg alltid har fundert litt på er hvorfor jeg (og veldig mange andre), liker Pepsi Max mer jo mer man drikker? Og hvorfor det egentlig ikke smaker så godt i begynnelsen, men smaker bedre og bedre etterhvert. Jeg var ikke så glad i PM for noen måneder siden, men forbrukte eskalerte til 4 brett på en uke. Plutselig sa det stopp, og jeg er tilbake på et normalt forbruk. Det hele høres litt ut som rusmisbruk spør du meg, hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg alltid har fundert litt på er hvorfor jeg (og veldig mange andre), liker Pepsi Max mer jo mer man drikker? Og hvorfor det egentlig ikke smaker så godt i begynnelsen, men smaker bedre og bedre etterhvert.

Dette undrer jeg meg over også. I tillegg virker det som det er 99% sjanse for at en person som er avhengig av brus drikker enten Coca Cola, Coca Cola Zero eller Pepsi Max hele tiden. Jeg har sjelden eller aldri hørt om noen som nidrikker andre brustyper. Jeg har drukket mye forskjellig brus og har over store perioder hatt brus hver dag, men det har aldri falt meg inn å drikke mye Solo f eks, selv om det er veldig godt. Greit nok, det er jo ofte disse brustypene man får i 4- og 6-pakninger, men jeg tror ikke det har hele skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...