Gå til innhold

Hva fa... er det med pepsi max??


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Hmm, nå vet jeg ikke hvordan Rodolfo har målt dette på sin klient, det må han nesten svare for selv. Men hvor var det snakk om blodsukker som en diabetiker? Det ble ikke argumentert for at dette skyldtes insulin, han skrev da virkelig at:

Jeg vet om flere tilfeller av folk som får målt blodsukkerstigning etter inntak av kunstig søtning. Blant annet var det en gjeng medstudenter av meg som testet dette (fastende), der de drakk hver sin flaske pepsi max for så å måle blodsukkeret jevnlig over et par timer. Noen fikk en stigning, noen sank og noen skjedde det ingenting med. Likevel, når vi ser på forskningen så vil ikke aspartam ha en effekt på insulinsekresjonen/blodsukkeret hos friske, men det er viktig å være klar over at det vil være avvik, og forstyrrelser i bukspyttkjertelen kan føre til unormal insulinrespons osv.

Kan årsaken bak det varierende blodsukkeret også ha noe å gjøre med det faktum at pepsi max inneholder koffein? Det er snakk om små mengder, men kanskje nok til å gi effekt likevel. Altså, koffein øker kortisol, som igjen øker blodsukker? Og at det derfor er koffeinets "skyld", ikke aspertam. Evt. kanskje en kombinasjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan årsaken bak det varierende blodsukkeret også ha noe å gjøre med det faktum at pepsi max inneholder koffein? Det er snakk om små mengder, men kanskje nok til å gi effekt likevel. Altså, koffein øker kortisol, som igjen øker blodsukker? Og at det derfor er koffeinets "skyld", ikke aspertam. Evt. kanskje en kombinasjon....

Absolutt! Men dette får man ikke målt med mindre man gir personen alle komponentene i pepsi max hver for seg og måler effekten. Hvis pepsi max gir denne effekten hos en person, så er det forsvåidt uinteressant hvilken bestanddel som gir denne effekten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Men dette får man ikke målt med mindre man gir personen alle komponentene i pepsi max hver for seg og måler effekten. Hvis pepsi max gir denne effekten hos en person, så er det forsvåidt uinteressant hvilken bestanddel som gir denne effekten :)

Både ja og nei kanskje? Altså, hvis en person med f.eks. diabetes reagerer på pepsi max, så bør jo vedkommende holde seg unna. Men hvorvidt det er aspartam eller koffein som er årsaken (eller evt. noe annet), er jo interessant. Dersom det viser seg at det ikke er aspartam, så kan de personene som reagerer på pepsi max faktisk drikke en del andre sukkerfrie drikker som ikke inneholder koffein. Det er vel omtrent alle, utenom "sort brus/cola" og energidrikker....

Det beste er selvfølgelig å holde seg unna alt som heter brus - uansett om den er med sukker eller ei. Men veldig mange, inkludert meg selv, syntes det er veldig godt og ønsker å kose meg med det så lenge det faktisk er ok å drikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd å la være noen dager, da sprakk jeg :/ Etter å ha levd på snop daglig i flere år, er det vanskelig å ikke skulle ha noe som helst søtt, så da blir pepsi max redningen :)

Tror når du skaper forbudte fristelser, blir det vanskeligere å holde seg unna ;-) Bedre med Pepsi Max enn godterier og snop :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å la være noen dager, da sprakk jeg :/ Etter å ha levd på snop daglig i flere år, er det vanskelig å ikke skulle ha noe som helst søtt, så da blir pepsi max redningen :)

Jeg hadde ett rent helvette da jeg skulle avvenne meg på maxien. Vant til å drikke 2-3 halvlitere hver dag, slutta cold turkey, og det var grusomt. Man må bare være standhaftig, det er det eneste som hjelper.

Btw: Den som kommer og forteller meg at aspartam er helt ufarlig kan snu seg i døren og ta seg en bolle. Etter at jeg slutta å drikke brus har tåkeheimen i hodet letta og den alheimerzen light jeg var plaga med, hvor jeg kunne tenke noe, for så å snu meg og ha helt glemt det, er bortevekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ett rent helvette da jeg skulle avvenne meg på maxien. Vant til å drikke 2-3 halvlitere hver dag, slutta cold turkey, og det var grusomt. Man må bare være standhaftig, det er det eneste som hjelper.

Btw: Den som kommer og forteller meg at aspartam er helt ufarlig kan snu seg i døren og ta seg en bolle. Etter at jeg slutta å drikke brus har tåkeheimen i hodet letta og den alheimerzen light jeg var plaga med, hvor jeg kunne tenke noe, for så å snu meg og ha helt glemt det, er bortevekke.

Melk&vann <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Btw: Den som kommer og forteller meg at aspartam er helt ufarlig kan snu seg i døren og ta seg en bolle. Etter at jeg slutta å drikke brus har tåkeheimen i hodet letta og den alheimerzen light jeg var plaga med, hvor jeg kunne tenke noe, for så å snu meg og ha helt glemt det, er bortevekke.

n=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

For 1 år og 8 mnd siden var jeg skikkelig avhengig av Coca Cola, kunne drikke 1,5 l om dagen. Så ble jeg slankeoperert, drakk ikke brus på litt over 3 mnd. Så drakk jeg et lite glass med PM som jeg egentlig aldri har vært noe glad i, men jeg hadde så lyst på noe annet enn vann og melk, så da ble det PM siden jeg ikke kunne drikke vanlig brus med sukker. Tok ca 1 mnd så var jeg hekta på PM :facepalm: Sluttet å røyke for 6 uker og 1 dag siden, har begynt å trene seriøst og spise riktig etter treninga (skal inn på befalskolen) og nå har jeg lyst til å slutte med PM, men jeg tørr ikke for jeg er redd for at alt skal falle sammen, fordi jeg ikke får PM min i løpet av dagen. Skjønner jo at det er noe som ikke er bra når man blir så avhengig, men er det bedre med alternativet hvis det skulle gå andre veien??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke drikke vanlig brus under noen omstendigheter for jeg får skikkelig blodsukker fall etter et par timer. Blodsukkeret mitt har vært helt nede i 2,2 :S Det er skummelt. Kan hende det har vært lavere også. Jeg har ikke diabetes. Det er en bivirkning jeg fikk etter oprasjonen min. Det jeg mente var at jeg vil egengtlig slutte med PM helt, men er redd at jeg sprekker og begynner og røyke igjen å spise feil mat bare fordi jeg ikke unner meg litt PM løpet av dagen. Jeg drakk opptil 1,5 l PM før, men har redusert det til max 0,5- 0,7 l løpet av en dag. Jeg liker ikke te eller kaffe, så jeg må "overleve" på vann og melk :nailbiting: Har prøvd før å kutte ut PM før og jeg får abstinenster som skjelvinger og blir veldig urolig i flere dager :nailbiting:

Jeg har gått ned det jeg vil, nå skal jeg "bare" trene styrke og utholdenhet så jeg klarer kravene til befalskolen.

Så det jeg egentlig var ute etter er jo om jeg bare skal nyte den PM og holde alt det andre i sjakk, eller burde jeg virkelig gå inn i meg selv og slutte med det også og kanskje risikere at trening, mat, røyking går til h******??? Samt en en karriere i militæret!

For man hører jo så mye dritt om PM, men andre syns ikke det er så farlig.. Blir så forvirret :confused:o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fare forbundet med å drikke 0,5-0,7L pepsi max om dagen, men det er selvfølgelig ikke bra at du opplever abstinenser når du dropper det. Opplever du det samme om du velger noe annet en dag, f.eks. cola zero eller fun light?

Med søtsug er det ofte sånn at det går fort over etter noen dager. Jeg skal ikke fortelle deg hva du bør gjøre, for dette er noe du nesten må avgjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...