Gå til innhold

Hva fa... er det med pepsi max??


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tenker høyt, men jeg antar at koffeinen samt den litt surere smaken har skylden. Jeg synes Fanta, Urge og lignende er for søtt tror jeg. Og når det kommer til tilvenning er jo det kjent fra andre ting og, som vin, øl og kaffe.

Fanta blir man jo mett av å drikke, samt at man føler man ligger i sukkerlake. Får ikke samme effekten av pepsi max. Men nå drikker ikke jeg aspartam lengre, så jeg slipper å tenke på sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker høyt, men jeg antar at koffeinen samt den litt surere smaken har skylden. Jeg synes Fanta, Urge og lignende er for søtt tror jeg. Og når det kommer til tilvenning er jo det kjent fra andre ting og, som vin, øl og kaffe.

Jeg tror helt klart at koffeinet spiller en stor rolle! Finnes det egentlig noen andre brustyper med koffein enn de "sorte" brusene?! Og det faktum at folk er avhengig av en "sort" brustype, uavhengig om den er tilsatt sukker eller aspertam, må jo ha noe med noe annet i brusen å gjøre. Muligens, som Fredrik nevner, at den mindre "søte" smaken også er av betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som PT måtte jeg vurdere kosten til en kunde her om dagen, og så umiddelbart at jeg måtte kutte pepsi max`n hennes. Dama begynte neste å gråte...Hun hadde sluttet å røyke, det gikk bra, men pepsi max...Hva er det produsenten har putta oppi der? Narkotika??

Tving henne til å drikke kaffe i stedet. Mye mer koffein i det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev: "Hvorfor er det godt? Hva i alle dager er det som er putta oppi der siden folk MÅ ha brus? "

Fredrik svarer: "De putter smak oppi der. Det er en ganske mye brukt ingrediens i næringsmidler"

Jeg skriver: "Jeg lurer på hva de putter i brusen så du skal synes det er godt, annet enn "smak" (...) "

Fredrik svarer: "Du har jo allerede fått svaret her fra flere, og Roger har gitt et godt et. Det smaker godt, det er kos. Det er psykisk.

Noen liker å stresse ned med Zumba, andre tar en røyk, andre liker å kose seg med kald brus. Det er ikke mer komplisert enn det."

..............

Lily skrev:

"En ting jeg alltid har fundert litt på er hvorfor jeg (og veldig mange andre), liker Pepsi Max mer jo mer man drikker? Og hvorfor det egentlig ikke smaker så godt i begynnelsen, men smaker bedre og bedre etterhvert"

Dette undrer jeg meg over også. I tillegg virker det som det er 99% sjanse for at en person som er avhengig av brus drikker enten Coca Cola, Coca Cola Zero eller Pepsi Max hele tiden. Jeg har sjelden eller aldri hørt om noen som nidrikker andre brustyper. Jeg har drukket mye forskjellig brus og har over store perioder hatt brus hver dag, men det har aldri falt meg inn å drikke mye Solo f eks, selv om det er veldig godt. Greit nok, det er jo ofte disse brustypene man får i 4- og 6-pakninger, men jeg tror ikke det har hele skylden.

Fredrik svarer: "Jeg tenker høyt, men jeg antar at koffeinen samt den litt surere smaken har skylden. Jeg synes Fanta, Urge og lignende er for søtt tror jeg. "

Får man svar etter trynefaktor her?.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man liker det etterhvert er vel som med alt annet vil jeg tro. Smaksløkene blir vant til smaken og da liker man det. Det er ikke alle som liker fisk eller noe annet første gangen de smaker det heller. Men når man har spist det noen ganger så er sjangsen stor for at man liker det.

Hva som er putta oppi pepsi maxen som er avhengigskapende veit ikke jeg. Men koffein er en ting.

Jeg liker ikke pepsi max pga smaken :p Skal jeg ha brus en sjelden gang så blir det den med sukker.

Jeg drakk store mengder med cola før, men nå syns jeg cola smaker rart om jeg får det. Holder meg unna det av den grunn. Det er mer en nok sukker i det også :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra Wikipedia.. Her en ingrediensene :p og litt info.

Pepsi Max [rediger]

Pepsi Max er en sukkerfri cola produsert av PepsiCo som et alternativ til vanlig Pepsi og Pepsi Light.

Historie [rediger]

Pepsi Max ble introdusert i Storbritannia og Italia i april 1993. I september ble den lansert i Irland, og i desember stod Frankrike, Nederland ogAustralia for tur. Ved utgangen av 1994 ble Pepsi Max solgt i rundt 20 land, blant annet i Norge, og ved utgangen av 1995 var dette antallet mer enn doblet.

Pepsi Max har ikke blitt solgt i USA fordi en av hovedingrediensene, Acesulfam K, ikke er godkjent av Food and Drug Administration.

Ingredienser [rediger]

Vann, karbondioksid, farge (karamell E 150d), søtstoffer (aspartam*, acesulfam K), syrer (fosforsyre, sitronsyre), surhetsregulerende middel (natriumcitrat), aromaer (bl.a. koffein). *Inneholder en fenylalaninkilde.

http://no.wikipedia.org/wiki/Pepsi

Hva som er anhengighetsskapende og ikke veit ikke jeg. Hvis man ser bort fra koffein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man liker det etterhvert er vel som med alt annet vil jeg tro. Smaksløkene blir vant til smaken og da liker man det. Det er ikke alle som liker fisk eller noe annet første gangen de smaker det heller. Men når man har spist det noen ganger så er sjangsen stor for at man liker det.

Hva som er putta oppi pepsi maxen som er avhengigskapende veit ikke jeg. Men koffein er en ting.

Jeg snakker ikke om smak nei, men om hva som er avhengighetsskapende, som Jane sier.

Jeg skjønner jo at alle liker forskjellige ting ettersom hvilke smaker de foretrekker.

Jeg spurte rett og slett etter HVA det er som gjør at folk blir avhengige av denne brusen. Det er jo tydelig at det er putta noe oppi der når folk nærmest begynner å gråte når de får beskjed om å slutte å drikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg inneholder flere av de sukkerfrie brusene tilnærmet null kalorier (Pepsi Max = 0,3 kcal) og det gjør at mange tillater seg store mengder. Brus er forhåndsvis søtt og de fleste mennesker er glad i den søte smaken. De store mengdene som kontinuerlig tilføres vil man over tid venne seg til og på en måte skape en "dårlig" vane. Noen vaner er vanskelig å endre på, og koffeinet er vel ikke akkurat med på å gjøre saken noe bedre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg svare, det er muligens koffein (folk reagerer forskjellig på koffein), pluss det psykiske ved å faktisk ha noe man kan kose seg med.

Jeg drikker mye koffeinholdig brus, men jeg kan slutte tvert på dagen om jeg vil, og det har jeg også gjort tidligere. Men, jeg vil ikke. For jeg synes det er godt.

Ja mange får nesten kick av en kopp kaffe :p Jeg kan drikke mange kopper uten at jeg kjenner noe.:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må vel klare å se litt sammenhenger selv også. Går man på veggene etter søtsaker etter et glass lettbrus så er det vel lett å trekke konklusjonen at man bør droppe det.

Selv drikker jeg en god del sukkerfri cola (er gjerrigknark som drikker Grans Cola-X) og det gjorde jeg også under hele dietten min uten problemer. Kan helt fint drikke det i fasteperioden uten at det trigger sult. Drikker jeg cola før eller under et måltid blir jeg fortere mett. Prøvde et par uker uten lettbrus for å se om det gav noen fordeler av noe slag, men kunne ikke finne noen.

Det er vel dette jeg er ute etter...."går man på veggene etter søtsaker etter et glass lettbrus så er konklusjonen - dropp det" - uansett hva studier sier.

Det er det der med hvorfor man drikker mer og mer når det gjelder pepsi max...det er mye penger i den industrien, så jeg aner ikke. Kan det være koffeinen som gjør det så tiltrekkende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dette jeg er ute etter...."går man på veggene etter søtsaker etter et glass lettbrus så er konklusjonen - dropp det" - uansett hva studier sier.

Det er det der med hvorfor man drikker mer og mer når det gjelder pepsi max...det er mye penger i den industrien, så jeg aner ikke. Kan det være koffeinen som gjør det så tiltrekkende?

Jeg vil tro det er koffeinen og at det nesten ikke er kcal. Det er mange feite folk som drikker pepsi max o.l. Jeg skal ikke dra alle under en kam, men mange som er tjukke drikker pepsi max fordi det er minimalt med kcal og de føler de kan unne seg noe annet seinere.

Thats a fact.

Edit: Jeg drikker kaffe til daglig, men om jeg ikke drikker det en dag så er ikke det noe problem. Det må være noe annet også som gjør folk gærne etter pepsi max o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Jeg drikker kaffe til daglig, men om jeg ikke drikker det en dag så er ikke det noe problem. Det må være noe annet også som gjør folk gærne etter pepsi max o.l

At du ikke opplever problemer de dagene du kutter ut beviser nada, er folk som dreper om de ikke får i seg en kopp kaffe om morran. Det er også folk som opplever store ubehag ved å kutte ut koffein/kaffe.

Hvorfor spiser noen grandiosa hver dag? Hvorfor får noen hangup i noe som helst?

Virker som noen ikke klarer å godta at folk faktisk bare liker og trives med å tylle i seg liter på liter med kalorifattig brus.

Belønningssystemet vårt kan faktisk gjøre underverker for oss rent motivasjonsmessig, så å la en tjukkas på diett drikke pepsimax, og nyte det ser ikke jeg på som noe som helst problem.

"i drink diet soda so i can eat regular cake"

- Gabriel Inglesias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...