Gå til innhold

Hva fa... er det med pepsi max??


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Altså, jeg er avhengig av sjokolademelk og melk generelt (besatt siden jeg ble student i 2010), så visse ting må man kunne unne seg. Selv liker jeg ikke PM, men det er jo smak og behag, ikke sant? :)

Helt klart! Jeg mener at må unne seg selv noe som er godt. Kroppen har godt av å kose seg. Altså, den lider ikke om den får sjokolade, om det er det beste man vet. Men sånn over tid, så tror jeg det er bra å inkludere kos i kostholdet. Men det er min mening, og andre får være så uenige som de bare vil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt klart! Jeg mener at må unne seg selv noe som er godt. Kroppen har godt av å kose seg. Altså, den lider ikke om den får sjokolade, om det er det beste man vet. Men sånn over tid, så tror jeg det er bra å inkludere kos i kostholdet. Men det er min mening, og andre får være så uenige som de bare vil....

Dårlige vaner og det å unne seg noe godt iblant, er jo to veldig ulike ting. Dårlige vaner er jo handlinger som man har bygd inn over tid. Å unne seg noe godt iblant er ikke like skadelig (eller er ikke skadelig overhodet). Selvfølgelig kommer det an på hva man unner seg. Noe som er godt for enkelte kan være narkotika, tobakk, alkohol og kebab, mens for andre er det sjokolade, boller, brus og smågodt. Man trenger jo ingenting av dette, men det er visse nevnte ting som for min del er helt forbudte, og du kan gjette deg til hvilke ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige vaner og det å unne seg noe godt iblant, er jo to veldig ulike ting. Dårlige vaner er jo handlinger som man har bygd inn over tid. Å unne seg noe godt iblant er ikke like skadelig (eller er ikke skadelig overhodet). Selvfølgelig kommer det an på hva man unner seg. Noe som er godt for enkelte kan være narkotika, tobakk, alkohol og kebab, mens for andre er det sjokolade, boller, brus og smågodt. Man trenger jo ingenting av dette, men det er visse nevnte ting som for min del er helt forbudte, og du kan gjette deg til hvilke ;-P

Hehe, jeg håper det er førstnevnte; de tre første altså! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helbom!

Neida, fire førstenevnte faktisk, hvis jeg skal være veldig nøye ^^

Jeg er faktisk veldig enig. Er ikke særlig fan av kebab selv, og hver gang jeg tenker på det, så ser jeg for meg den store kjøttrullen. I tillegg ser jeg for meg at det er masse bakterier og dritt inni der, selv om det ikke nødvendigvis alltid er tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk veldig enig. Er ikke særlig fan av kebab selv, og hver gang jeg tenker på det, så ser jeg for meg den store kjøttrullen. I tillegg ser jeg for meg at det er masse bakterier og dritt inni der, selv om det ikke nødvendigvis alltid er tilfellet.

Det ser jo ikke godt ut. Bor i Oslo, der er det kebabsjapper overalt! Det er ikke nødvendigvis skittent eller bakteriefylt, men det ser så utekkelig ut...:-S

Jeg har spist kebab to ganger, en gang da jeg var 13 (lurer på hvorfor det ble med en ene...) og en gang på fylla i fjor, da spiste jeg ikke en gang hele kebaben. Husker jeg ble kvalm av smaken og kastet den fra meg inne i kebabsjappa. Tok vel to biter? Aldri mer kebab. Heller sushi! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser jo ikke godt ut. Bor i Oslo, der er det kebabsjapper overalt! Det er ikke nødvendigvis skittent eller bakteriefylt, men det ser så utekkelig ut...:-S

Jeg har spist kebab to ganger, en gang da jeg var 13 (lurer på hvorfor det ble med en ene...) og en gang på fylla i fjor, da spiste jeg ikke en gang hele kebaben. Husker jeg ble kvalm av smaken og kastet den fra meg inne i kebabsjappa. Tok vel to biter? Aldri mer kebab. Heller sushi! :-D

Jeg syntes ofte det ser litt skittent ut også jeg, men det er mulig det bare sitter i hode. Mulig jeg forbinder det litt med sånne raid som mattilsynet har hatt mot ulike resturanter og gatekjøkken. Døde rotter på lagret, og kjøttdeig i pappesker på do :sick:

Har ikke spist kebab på mange år selv, og jeg tror ikke jeg likte det sist gang jeg spiste det. Men det er mulig det faktisk er godt hvis det blir laget ordentlig. Nei vettu hva, står valget mellom å gå sulten til jeg evt. kommer hjem, så gjør jeg det!

Sushi har jeg ikke smakt, men jeg er ikke så glad i laks. Men det er mulig jeg liker andre typer sushi, uten at jeg kan si med sikkerhet hva det heter. Vet det er noe som heter maki, men det stopper kunnskapen også :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ofte det ser litt skittent ut også jeg, men det er mulig det bare sitter i hode. Mulig jeg forbinder det litt med sånne raid som mattilsynet har hatt mot ulike resturanter og gatekjøkken. Døde rotter på lagret, og kjøttdeig i pappesker på do :sick:

Har ikke spist kebab på mange år selv, og jeg tror ikke jeg likte det sist gang jeg spiste det. Men det er mulig det faktisk er godt hvis det blir laget ordentlig. Nei vettu hva, står valget mellom å gå sulten til jeg evt. kommer hjem, så gjør jeg det!

Sushi har jeg ikke smakt, men jeg er ikke så glad i laks. Men det er mulig jeg liker andre typer sushi, uten at jeg kan si med sikkerhet hva det heter. Vet det er noe som heter maki, men det stopper kunnskapen også :p

Hehe, det er så skittent der pga av alle mannfolka som trasker der inne og søler dressing og salat overalt! :-P Mye dårlige spisesteder i Oslo, så jeg deler litt ditt syn, i når det kommer til gatekjøkken vel å merke :-P

Sushi må prøves og du kan fint lage det selv. Jeg har lagd det selv noen ganger, til og med uten fisk. Vegetarsushi. Går sikkert an å lage sushi med hva som helst egentlig. Vi har maki og nigiri. Finnes masse sider med sushioppskrifter :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier jo ikke mot seg selv. Han sier at det vil trigge en insulinrespons, som i sin tur trigger en glukagonrespons som gir frigjøring av glukose fra leveren.

Og hvis man er tom for glukose i leveren? Hadde jo vært tøft om man kom med noen kilder på dette da, og ikke bare kom med drøye påstander som jeg tror du skal lete godt for å finne noen med medisinsk utdannelse vil støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ofte det ser litt skittent ut også jeg, men det er mulig det bare sitter i hode. Mulig jeg forbinder det litt med sånne raid som mattilsynet har hatt mot ulike resturanter og gatekjøkken. Døde rotter på lagret, og kjøttdeig i pappesker på do :sick:

Har ikke spist kebab på mange år selv, og jeg tror ikke jeg likte det sist gang jeg spiste det. Men det er mulig det faktisk er godt hvis det blir laget ordentlig. Nei vettu hva, står valget mellom å gå sulten til jeg evt. kommer hjem, så gjør jeg det!

Sushi har jeg ikke smakt, men jeg er ikke så glad i laks. Men det er mulig jeg liker andre typer sushi, uten at jeg kan si med sikkerhet hva det heter. Vet det er noe som heter maki, men det stopper kunnskapen også :p

Kebab er ikkje så gale, kjøtt og grønnsaker. Det som trekker ned er dressingen. Kebab er bedre enn sex(varer lengre og er lettere å få tak i). Sushi er kald fisk, det er det samme som agn. Greit å ha i krabbeteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så vil det ikke være tomt for glykogen i leveren utenom i helt ekstreme situasjoner. For det andre så har vi noe som heter glukoneogenese, som settes igang før det er tomt for glukose i leveren.

Om man får en insulinrespons av kunstig søtning (studier støtter ikke at dette skjer hos de fleste, men det kan være individuelle forskjeller), så vil dette som du sier gi en blodsukkersenkning. En blodsukkersenkning vil trigge en glukagonrespons, som stimulerer frigjøring av glukose fra leveren og glukoneogenese, som bidrar til å øke blodsukkeret. Om Rodolfo har målt blodsukkeret hos sin klient til å stige fra 6 til 10 etter inntak av pepsi max så kan man jo ikke bare ignorere dette og si at det ikke stemmer, hvertfall ikke hvis dette er en konsekvent effekt som gjentar seg hver gang.

Hvilke drøye påstander snakker du om egentlig? Jeg bare påpekte at trådstarter ikke motsa seg selv, sånn som du hevdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøye påstander er at minimale mengder kunstig søtning alene gir blodsukker som en diabetiker, og videre argumenteres det for at dette skyldes insulin, som vil ha motsatt effekt. Videre kommer det frem at forskning bare er tull. Blir jo ikke akkurat troverdig. Om blodsukkeret steg så kan dette komme av andre årsaker også. Det er derfor anekdoter som dette har nærmest 0 vitenskapelig verdi. Oh wait, forskning er jo bare tull uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, nå vet jeg ikke hvordan Rodolfo har målt dette på sin klient, det må han nesten svare for selv. Men hvor var det snakk om blodsukker som en diabetiker? Det ble ikke argumentert for at dette skyldtes insulin, han skrev da virkelig at:

det sender signaler fra tungen til pankreas at det kommer sukker, så den sender ut bufret insulin omgående. (vi har alltid en buffer insulin, med mindre du har diabetes.) Dermed må den produsere glukagon for å motvirke at blodsukkeret faller, og da frigjøres det sukker fra lever

Jeg vet om flere tilfeller av folk som får målt blodsukkerstigning etter inntak av kunstig søtning. Blant annet var det en gjeng medstudenter av meg som testet dette (fastende), der de drakk hver sin flaske pepsi max for så å måle blodsukkeret jevnlig over et par timer. Noen fikk en stigning, noen sank og noen skjedde det ingenting med. Likevel, når vi ser på forskningen så vil ikke aspartam ha en effekt på insulinsekresjonen/blodsukkeret hos friske, men det er viktig å være klar over at det vil være avvik, og forstyrrelser i bukspyttkjertelen kan føre til unormal insulinrespons osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du får nevneverdig insulinutskillelse på tom mage vil du få umiddelbar føling eller i verste fall bevisstløshet eller død. Faktisk er insulin et meget effektivt drapsvåpen, ettersom det er liten differanse mellom normale nivåer og dødelige nivåer, og kroppen klarer ikke korrigere dette effektivt.

Ellers enig med Asle. Det blir for mange variabler til å kunne si noe som helst, ei heller vil du finne særlig hold for påstandene i medisinsk litteratur og forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du får nevneverdig insulinutskillelse på tom mage vil du få umiddelbar føling eller i verste fall bevisstløshet eller død. Faktisk er insulin et meget effektivt drapsvåpen, ettersom det er liten differanse mellom normale nivåer og dødelige nivåer, og kroppen klarer ikke korrigere dette effektivt.

Ellers enig med Asle. Det blir for mange variabler til å kunne si noe som helst, ei heller vil du finne særlig hold for påstandene i medisinsk litteratur og forskning.

Det er derfor insulin ikke er alene om å regulere blodsukkeret. Til å snakke om medisinsk litteratur utviser du ikke veldig stor forståelse for fysiologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor insulin ikke er alene om å regulere blodsukkeret. Til å snakke om medisinsk litteratur utviser du ikke veldig stor forståelse for fysiologi.

Selvfølgelig er ikke insulin alene om dette. Det kan jo en hver person med 30 sekunder og google finne ut. Det vil være mer sannsynlig at det produseres glukagon i langt større grad enn insulin, ettersom blodsukkeret stiger. Dette er ikke farlig på kort sikt på samme måte som mye insulin vil være (spesielt i kontekst tom mage), selv om det kan være ubehagelig.

Dersom det hadde vært tilfelle at lettbrus fører til kraftige endringer i blodsukkeret ville lettbrus vært (potensielt) farlig for diabetikere, fastende og andre. Diabetikere anbefales nettopp å innta lettprodukter kontra sukkerholdige produkter for å slippe blodsukkersvingningene.

Gjennom hvilke(n) mekanisme skal aspartam øke utskillelsen av glukagon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble avhenging av Pepsi Max etter første rundt med PSMF for noen mnd siden ("hatet" det før, drakk heller ikke så mye brus til vanlig) MEN når man kun spiser kjøtt og grønt så smaker det himmelsk med en iskald pepsi, vet ikke hva jeg skulle gjort på dietten uten :D får heller roe ned inntaket etter endt diett (om det er mulig) :rolleyes: MEEEN funlight - fruktfest, ligger på en solid 1 plass - funker kjempe bra i form av is også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side er vi egentlig ikke uenige om kroppens blodsukkerregulering, mer heller argumentet for at søtningsstoffene gir en effekt på reguleringen av dette som er signifikant. Det forklares heller ikke tilfredsstillende hvorfor søtsmaken (som skal kunne trigge insulin-respons) vil få blodsukkeret til å stige langt over normalen, når det vil være mer logisk at blodsukkeret synker dersom dette er tilfelle. Det finnes lite studier å oppdrive som støtter argumentasjonen, og studier på både friske og diabetes-pasienter viser stort sett 0 effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det som er tingen, vi er ikke uenige om mekanismene, og du argumenterer heller ikke mot det jeg sier :)

Jeg har aldri sagt at aspartam (eller andre søtstoffer) gir en utskillelse av insulin. Hvis Rodolfos klient får påvist blodsukkerstigning etter pepsi max, så er det mest nærliggende å tro at dette har med koffeinet å gjøre, som vil ha en blodsukkerøkende effekt. En annen mulighet er en eller annen defekt i bukspyttkjertelen som gjør at insulin/glukagon-responsen ikke fungerer som normalt.

Jeg har heller aldri sagt at aspartam øker utskillelsen av glukagon, det er en stråmann fra din side. Glukagon skilles ut som et svar på synkende blodsukker, og det vet også du.

Uansett, det eneste jeg ville påpeke her var at Rodolfo ikke motsa seg selv, sånn som du hevdet, da du argumenterte mot noe han ikke hadde sagt. Han sa jo selv at det var glukagon som var grunnen til blodsukkerstigning, ikke insulin, så jeg skjønner ikke poenget med å kverulere på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...