Gå til innhold

Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjetils Bøse Meksikanere™

26.03.12

post-4-14440840993051_thumb.jpg

I dag var det bare å dra frem bønner, koriander, guacamole, jalapeños og tortillachips for å teste ut en spicy meksikansk burger. Traff bra på smaken her, det ble riktig snadder!

Til burgerne:

800g kjøttdeig

4 vårløk

1 fedd hvitløk

1/2 boks kidneybønner

1 eggeplomme

1 kavring

1/3 glass jalapeños

Cumin

Koriander

Paprikapulver

Cayennepepper

Til guacamole:

1 avokado

1 fedd hvitløk

1/2 rød chili

1/2 lime (saften)

1 ss kesam

Cumin

Koriander

Tilbehør:

4 meksikanske pitabrød

Cheddar

Tortillachips

Bananpepper eller jalapeños

Salat

Tomat

Løk

Kesam

Salsa (gjerne hjemmelaget)

Kjør vårløk, hvitløk, kidneybønner, eggeplomme, kavring og jalapeños i food processor til det blir en grovmalt guffe. Ha kjøttdeigen i en bolle, krydre med cumin, koriander, paprikapulver, cayennepepper, salt og pepper, hell oppi guffa og bland sammen med hendene. Form til fire burgere og legg på et bakepapir. Salt og pepre på begge sider og drypp litt olivenolje på. De som har lest oppskriften på Kjetils Bøse Amerikanere™ er kjent med denne drillen!

post-4-14440840994046_thumb.jpg

Varm opp panna og stek på sterk varme i en fem minutters tid. Snu burgerne, ha på noen skiver cheddar, ta på lokket på panna og stek i fem minutter til. I mellomtiden varmer du opp pitabrødene i ovnen og kutter opp salat, tomat, løk og bananpepper.

Jeg venter alltid med å lage guacamolen til slutt, ellers spiser jeg den bare opp før burgerne er ferdige. Mos avokadoen (men ta av skallet først, din luring) og finhakk hvitløk og chili. Bland sammen og ha i cumin, koriander, salt, pepper, kesam og limesaft. Miks!

Da er det bare å sette sammen burgerne. Smør guacamolen på pitabrødene og ha på salat, tomat, løk og kesam i den rekkefølgen. Så kommer selve burgerne med cheddar. På toppen har du på salsa, bananpepper og tortillachips.

post-4-14440840995386_thumb.jpg

Velbekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Er det bedre å bruke kjøttdeig enn karbonadedeig i forhold til smak? Jeg syns den typiske kjøttdeigen man får i butikken er så smakløs og full av vann. Eller er du hardcore og får kverna ordentlig kjøtt hos slaktern?

Kjøttdeig har vel som regel mer fett, og det er vel mindre begrensninger på hvor mye is man kan blande i under kverning...Kjøttdeig blir jo som regel bare kokt fordi det er så mye vann i den! :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre å bruke kjøttdeig enn karbonadedeig i forhold til smak? Jeg syns den typiske kjøttdeigen man får i butikken er så smakløs og full av vann. Eller er du hardcore og får kverna ordentlig kjøtt hos slaktern?

Aller helst skulle jeg ha fått kjøttet kvernet, men jeg er dessverre ikke så hardcore... så jeg bruker kjøttdeig fordi mer fett = mer smak, stort sett (og mer kalorier; jeg skal OPP i vekt). Akkurat i burger synes jeg det gjør seg godt med en del fett så de blir saftige og gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så problematisk med mye vann i kjøttdeigen når en skal lage burgere. Det er verre når en bare skal steke den for seg selv. Med burgere er det bare å ha høy nok varme så ordner alt seg helt strrrrrrålende. I en optimal verden kverner man kjøttet selv. Men i en optimal verden er det også slaktere i nærheten hvor en kan plukke ut et stykke kjøtt og få det kvernet. Drømmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...