Gå til innhold

Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjetils Læxe Burgere™

30.03.12

post-4-14440841884051_thumb.jpg

Ingen skal komme her og beskylde meg for å ikke spise nok fisk, så i dag sto det fiskeburgere av laks på menyen. Fiskeburger er tradisjonelt noe som trigger brekningsreflekser hos de fleste, og det forstår jeg godt hvis man med fiskeburger tenker seg McFish eller noe av den ferdige driten du finner i frysedisken på Rema.

Tro meg når jeg sier at fiskeburger kan være fantastisk godt hvis du lager den selv, og du BØR virkelig prøve denne oppskriften!

Til burgerne:

500g laks

4 vårløk

1 fedd hvitløk

1 rød chili

1 ss dijonsennep

1 egg

1 kavring

Paprikapulver

Dill

Tilbehør:

4 ciabatta

Bacon

Avokado

Salat

Agurk

Rødløk

Aioli

Sett først ovnen på 225 C.

Hakk opp laksen i greie chunks og putt i en bolle. Finhakk vårløk, chili og hvitløk, og ha oppi bollen sammen med dijonsennep, egg, kavring, paprikapulver, dill, salt og pepper. Bland lett sammen; ikke for mye, og IKKE bruk mikser på noe som helst denne gangen. Disse burgerne er desidert best hvis de er litt chunky og så vidt henger sammen.

Legg bakepapir på en langpanne og fordel burgermassen i fire klatter (don't worry, det klistrer seg litt sammen etter hvert). Sleng dem i ovnen sammen med ciabattaene. Når du tar ut ciabattaene, typisk etter 8-9 minutters tid, snur du burgerne og lar dem steke i kanskje 5 minutter til.

post-4-14440841882983_thumb.jpg

Imens dette foregår, steker du bacon og avokado i panna. Stek først baconet litt, og ha deretter i avokadoen. Kutt også opp grønnsakene (duh).

Deretter er det bare å sette sammen burgerne. Ciabattabrød nederst, etterfulgt av salat, agurk, rødløk og en stor klatt aioli. Så kommer laksen, og bacon + avokado hakk i hel med påfølgende brød på toppen.

post-4-14440841885098_thumb.jpg

Velbekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...