Gå til innhold

Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™


Keegil

Anbefalte innlegg

Lagde BøseBurgere i dag. Som mann så begynte jeg ikke å lese oppskriften før etter halveis. Så ble egen miks på første 600 gram og 600 Bøse style. Smakte helt utrolig fantastisk. Visste ikke at mine hender kunne lage så god mat!

KJETIL! Du er en Gatekjøkken gud! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Kjetils Lange Hawaiiburgere™

17.04.12

post-4-14440846995275_thumb.jpg

Lange, fordi jeg kjøpte avlange hvitløksbrød og måtte lage burger som passet! Disse ble virkelig vanvittig gode, og de er i tillegg enda enklere å lage enn alle de andre burgerne.

Og ikke vær skeptisk; ananas går kjempegodt sammen med bacon og kylling. Bare prøv – sammen med BBQ-saus er det en smakssymfoni uten like!

Til burgerne:

400g kyllingkjøttdeig

1/2 rødløk

2 rød chili

1 hvitløk

En god dose soyasaus

Paprikapulver

Cumin

Salt

Pepper

Tilbehør:

Hvitløksbrød

Bacon, masse bacon

Ananasringer

Digg ost (jeg brukte jalapeñoost fra Kavli)

Salat

Rødløk

Tomat

Jalapeños

BBQ-saus

Kesam

Finhakk rødløk, chili og hvitløk (bruk gjerne food processor). Hell i en bolle sammen med kyllingkjøttdeigen, soyasaus, paprikapulver, cumin, salt og pepper, og kna det godt sammen med hendene. Form ønsket antall burgere – jeg lagde to avlange fordi det passet til hvitløksbrødet. La dem gjerne stå i kjøleskapet en stund, da får de en fast og fin konsistens.

Hiv hvitløksbrødene i ovnen og varm opp. Når du er klar til å steke burgerne, varmer du opp panna til middels høy varme. Drypp litt olje på begge sider av burgerne og salt og pepre dem på begge sider før du legger dem i panna. Stek i fem minutter, snu burgerne, legg på ost, ha på lokk på panna og stek i fem minutter til.

Kutt opp salat, rødløk og tomat, og legg det på hvitløksbrødene sammen med jalapeños og kesam. Deretter kommer selve burgerne, som du spruter ned med en god dose BBQ-saus. Stek baconet, og legg dette oppå burgerne. Stek deretter ananas i baconfettet, og sett kronen på verket.

post-4-14440846999922_thumb.jpg

Velbekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brukernavn007

Hvordan hvitløkbrød er det du har brukt Kjetil? :)

De som er i butikken her er delt opp i biter..så det er jo litt stress...Men baguett med hvitløksmør gjør sikkert samme nytten :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hvitløkbrød er det du har brukt Kjetil? :)

De som er i butikken her er delt opp i biter..så det er jo litt stress...Men baguett med hvitløksmør gjør sikkert samme nytten :p

Baguette stekt i ovnene med hvitløkssmør og kanskje litt ost på toppen er jo suuuperdigg! Mye bedre enn det litt bløte ferdigkjøpte:) (Og der fikk jeg inspirasjon til lørdagens fri-måltid!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn007
Baguette stekt i ovnene med hvitløkssmør og kanskje litt ost på toppen er jo suuuperdigg! Mye bedre enn det litt bløte ferdigkjøpte:) (Og der fikk jeg inspirasjon til lørdagens fri-måltid!)

Ja, ikke sant!:) Blir nok burgere med baguetter å hvitløksmør her ;) Burgere er jo så d.i.g.g. :p:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hvitløkbrød er det du har brukt Kjetil? :)

De som er i butikken her er delt opp i biter..så det er jo litt stress...Men baguett med hvitløksmør gjør sikkert samme nytten :p

Hvitløksbrødene er kjøpt på Bunnpris, men jeg tror Rema har samme typen. De kommer i pakker på to, og du finner dem stort sett sammen med hamburgerbrød, rundstykker, baguetter og den slags. Jeg er ikke helt sikker på om hvitløksbaguetter vil gjøre helt samme nytten, ettersom de enten vil bli veldig små (skåret på tvers) eller veldig smale (skåret på langs). Strengt tatt kan du bruke akkurat den typen brød du har lyst på, men det passet veldig godt med hvitløksbrød til denne burgeren, synes jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...