Gå til innhold

Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™


Keegil

Anbefalte innlegg

ADVARSEL: Denne tråden inneholder kalorier. Masse kalorier. Den bør ikke leses av deg som:

a) er på diett

B) ikke liker kalorier

c) digger å "fitnessifisere" maten din

d) tror matlaging er for jenter

e) tror forbrenningen stopper av store måltider

Jeg er ekstremt glad i hjemmelaget hamburger, og jeg digger å eksperimentere med alt av ingredienser og råvarer for å lage forskjellige varianter og perfeksjonere de jeg allerede har laget. Forhåpentligvis er jeg ikke den eneste med en forkjærlighet for hamburgere, så jeg oppretter herved Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™, hvor jeg logger mine forskjellige burgereskapader på kjøkkenet med alt av oppskrifter og fremgangsmåter. Dette er ikke noen tradisjonell kokebok; dette er matlaging for menn!

Denne tråden har fire regler:

1. Det er ikke lov til å spørre hvordan du kan lage en "sunnere versjon" av maten.

2. Det er ikke lov til å spørre hvor mye kalorier, proteiner, karbohydrater eller fett maten inneholder.

3. Det er ikke lov til å klage på kvaliteten på matbildene. Du må riktignok gjerne kjøpe et kamera eller en ny mobiltelefon til meg, så blir det fart på sakene. (EDIT: Ny mobiltelefon er kjøpt og bildene er forhåpentligvis kurante. HTC One X = awesome!)

4. Nyt matgleden!

Alle oppfordres til å fortelle om og poste bilder av sine egne burgereskapader på kjøkkenet!

Har du laget noen enda bøsere burgere? Show 'em off! :D

Oppskrifter

24.03.12 – Kjetils Bøse Amerikanere™

26.03.12 – Kjetils Bøse Meksikanere™

30.03.12 – Kjetils Læxe Burgere™

17.04.12 – Kjetils Lange Hawaiiburgere™

26.04.12 – Kjetils Svinegode Middelhavsburgere™

26.05.12 – Kjetils Palestrato-Burgere™

31.01.13 – Redstreks Bøse Kyllingburgere™

06.02.13 – Redstreks Bøse Baconburgere™

09.02.13 – Redstreks Crispy Fugleburgere™

23.02.13 – Kjetils Bøse Surf'n'Turf-Burgere™

06.04.13 – Kjetils Saftige Sliders™

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjetils Bøse Amerikanere™

24.03.12

post-4-1444084063065_thumb.jpg

Jeg ville perfeksjonere min american style-hamburger i dag, så da skred jeg til verket med cheddar, bacon, løkringer, majones, BBQ-saus og alt annet som skriker amerikansk burger. Løkringene er naturligvis hjemmelagde.

Til burgerne:

600g kjøttdeig

1/2 løk

1 fedd hvitløk

1/2 rød chili

1/2 grønn chili

1 eggeplomme

1 kavring

Cumin

Til løkringene:

1 løk

4 dl melk

3 dl mel

1 egg

Litt bakepulver

Chilisaus

Tilbehør:

4 burgerbrød

Bacon

Cheddar

Salat

Tomat

Sylteagurk eller pickles

Majones (blandes med chilipulver og hvitløkpulver)

BBQ-saus

Begynn først på løkringene: Kutt opp løken i ringer (O RLY), og bland melk og en god dose chilisaus i en bolle eller dyptallerken. Legg løkringene oppi og la stå i kjøleskapet en stund.

Lag burgerdeigen imens. Peis løk, hvitløk, chili (to prikker på mannekortet hvis du tar ut frøene), eggeplomme og kavring i en food prosessor eller mikser og kjør det til det blir en fin guffe. Bland guffa godt sammen med kjøttdeig, cumin, salt og pepper i en bolle med henda – IKKE bruk mikser i kjøttet, det ødelegger alt som heter tekstur i burgerne – og form fire burgere som du presser flate og legger på et bakepapir. Drypp litt olje på dem og strø over mer salt og pepper.

Ta løkmelkchilisausmixen ut av kjøleskapet. Ha melet i en dyptallerken, ta løkringene opp av melkeblandingen og dypp dem i melet for å dekke dem til. Sett dem deretter til side, og hell melkeblandingen oppi melet sammen med egg, bakepulver, salt og pepper. Rør godt til det blir en litt seig masse – ha i mer mel hvis den blir for tynn, og sett den gjerne i kjøleskapet en stund.

Varm opp en panne og stek burgerne godt på den ene siden på sterk varme til de ser godt stekt ut (de skal være litt svarte). Snu dem, ha på OPPTIL FLERE TJUKKE SKIVER med cheddarost og ha på lokket på stekepanna så osten smelter. Stek til de ser digge ut og sett til side. Stek bacon til det er sprøtt og legg det oppå de ferdige burgerne. Skyll pannen, ha i godt med olje og varm opp på sterk varme. Dypp løkringene i deigmassen og stek dem til de er gylne.

I mellomtiden har du selvfølgelig varmet opp burgerbrødene i ovnen, samt hamburgerne med cheddar og bacon som du naturligvis satt inn sammen med dem for å holde dem varme og for å smelte osten litt ekstra. Du har åpenbart også kuttet opp salat og tomat, og blandet majonesen med chilipulver og hvitløkpulver i et lite glass eller en kopp.

Nå det viktigste: Å sette sammen burgerne. Dandér burgerbrødene på en tallerken og smør majones på dem. Deretter har du på salat, tomat og sylteagurk, i den rekkefølgen. Så kommer selve burgerne med cheddaren og baconet. Deretter en svær sprut BBQ-saus på, før du legger på et par løkringer på hver burger. Burgerbrød på toppen.

Velbekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Sushi er ikke mat. Det er to alvorlige mangler med det:

1. Det er for lite rødt kjøtt (fra kuer)

2. Det er ikke grillet

HAH! Det er helt sant at det er for lite rødt kjøtt i sushi, men det er vel jammen poenget også!? :D

Godt er det, lell ;) Men nei, ikke mye som slår en real burger - og helt sikkert ikke Kjetil sine bøse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...