Gå til innhold

Dama blir utslitt straks hun trener.


Solid Snake

Anbefalte innlegg

Heisann! Den siste tiden(siste ish 12 mnd) har dama vært meget motivert for å trene. Hun er gira og klar, men blir veldig fort helt utslitt.

Noen ganger kan det være at hun er helt utmattet etter treningens første sett, som er hip-thrust/eller knebøy m kroppsvekt.

Noen ganger blir det 2 sett m hip-thrust, 2-3 m bøy, noe mage og så utslitt. En slik 10-15 min økt er på en skikkelig god dag.

Er kjipt å se henne så motivert, men så blir hun bremset slik...(og litt lei seg etterpå).

Hva kan hun gjøre for å bedre denne arbeidskapasiteten så hun ikke går helt i kjellern av en økt... Er lett belastning og reps for henne...

Kan tiltak være å trene mer kondis? ... Evt noe annet? Har aldri hatt dette problemet, så jeg har utrolig lite tiltak å komme med... Virker jo bare som hun har meget lite kapasitet for tiden... Hun har prøvd å hvile helt fra trening en lang periode, og det funket ikke. Tidligere kunne hun pushe gjennom 1-2t økter med langt høyere intensitet... Men etter at dette dukket opp har alt dette blitt historie... Hun trente masse styrke og ble etter hvert veldig flink på det... Benket type 50-60kg og var god for 300kg ish i benpress.(etter ish 1 års trening). Men vi trente aldri noe annet enn styrke.... Kanskje det å trene noe ANNET er nøkkelen for økt arb.kapasitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann! Den siste tiden(siste ish 12 mnd) har dama vært meget motivert for å trene. Hun er gira og klar, men blir veldig fort helt utslitt.

Noen ganger kan det være at hun er helt utmattet etter treningens første sett, som er hip-thrust/eller knebøy m kroppsvekt.

Noen ganger blir det 2 sett m hip-thrust, 2-3 m bøy, noe mage og så utslitt. En slik 10-15 min økt er på en skikkelig god dag.

Er kjipt å se henne så motivert, men så blir hun bremset slik...(og litt lei seg etterpå).

Hva kan hun gjøre for å bedre denne arbeidskapasiteten så hun ikke går helt i kjellern av en økt... Er lett belastning og reps for henne...

Kan tiltak være å trene mer kondis? ... Evt noe annet? Har aldri hatt dette problemet, så jeg har utrolig lite tiltak å komme med... Virker jo bare som hun har meget lite kapasitet for tiden... Hun har prøvd å hvile helt fra trening en lang periode, og det funket ikke. Tidligere kunne hun pushe gjennom 1-2t økter med langt høyere intensitet... Men etter at dette dukket opp har alt dette blitt historie... Hun trente masse styrke og ble etter hvert veldig flink på det... Benket type 50-60kg og var god for 300kg ish i benpress.(etter ish 1 års trening). Men vi trente aldri noe annet enn styrke.... Kanskje det å trene noe ANNET er nøkkelen for økt arb.kapasitet?

Det første som slår meg er ikke dårlig kondis. Jeg ville kjørt en full status sjekk hos legen. Deretter gått over kosten - du skal ha siiiiinsykt dårlig kondis for å bli kjørt av 10 puslete minutter, så det er ikke tilfellet her. Hvor lang er hun, og hvor mye veier hun? Tankene går jo fort mot bulimi og sånt, men det kan jo være andre ting, men først: Legetime, blodprøver og hele pakka, ta det videre derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er ikke dårlig kondis. Jeg ville kjørt en full status sjekk hos legen. Deretter gått over kosten - du skal ha siiiiinsykt dårlig kondis for å bli kjørt av 10 puslete minutter, så det er ikke tilfellet her. Hvor lang er hun, og hvor mye veier hun? Tankene går jo fort mot bulimi og sånt, men det kan jo være andre ting, men først: Legetime, blodprøver og hele pakka, ta det videre derifra.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler ikke om treningskapasitet. Det handler om at hun ikke har kapasitet og må velge hva hun skal bruke sin kapasitet på. Ergo må hun til lege for å undersøke hva det er.

Jeg har cerebral parese. For dere vanlige vil dere ikke se noe som helst galt med meg, annet enn kanskje litt rart ganglag dersom dere studerer meg. Men, på grunn av dette, vil jeg bruke omtrent dobbelt så mye energi på ett sett, kontra hva dere ville brukt. Hvis dere bruker 80% energi på noe, bruker jeg 150% energi på det samme. Jeg brenner meg derfor raskere ut - og det blir ikke bedre med alderen, ergo jeg må velge hva jeg gjør. Jeg velger f.eks å trene og heller spise av papptallerken fordi jeg ikke har overskudd til å vaske opp.

De fleste vil avfeie dette som tull, i likhet med ME og andre utmattelsessyndromer. Det er det ikke, og det er viktig å få sjekket om man faktisk er utmattet, eller om man kanskje mangler noe stoffer i kroppen som enkelt kan fikses med legehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg er at det høres ut som om hun kan ha lavt jernlager. Dermed lav hb. Da er blodets evne til å frakte O2 til musklene lavere - og hun blir dermed fortere sliten. Spesielt siden hun har jobbet med store muskelgrupper, som sete / ben så er det nærliggende å tro at det kan ha noe med dette å gjøre. Da er det enkelt - ta jerntabletter / jerntilskudd. Evt. kan hun jo ha lave verdier av f.eks. magnesium, sink, kalium, B-vit. etc. Legesjekk er lurt. Er det jernmangel og hun begynner med tilskudd, vil formen stige raskt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vises det i andre aktiviteter at hun har lavere kapasitet enn tidligere? Hvordan er hun etter feks en familiemiddag? Hvordan er hun etter en vanlig bytur (dagtid)? Jobber hun, hvordan er hun etter arbeidsdagens slutt? Er dette noe som har kommet over tid, eller har det plutselig oppstått?

Syns problemet er ganske viktig å få kartlagt litt mer, for du skriver ingenting om hvordan hun er ellers :) Så gjerne beskriv hvordan en normal dag er for henne, gjerne få henne til å fortelle det selv, så kanskje det går an å gi mer spesifikke råd og tips til hva som kan gjøre det bedre :)

Tre ting som jeg iallefall vil ha svar på: Hvordan var det tidligere, hva klarte du da? Hvordan er det nå, hva klarer du nå? Hvordan vil du ha det, hva vil du klare/få til?

Hilsen Kila - Off. godkjent Ergoterapeut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg ville bare sendt henne en tur til legen jeg, så tatt masse blodprøver. Dette trenger ikke være dramatisk. Selv lever jeg med kronisk mangel av B12, B vitamin og D vitamin

Før jeg viste om dette var jeg helt utmattet, så når klokken nærmet seg 18 om kvelden var dagen over for min del, klarte ikke gjøre NOEN ting, absolutt alt var et tiltak.

Med noen måneder på B12 sprøyte, b vitamin piller og D vitamin piller ble jeg et helt nytt menneske.

Jeg må fortsatt bruke medisiner men energien er tilbake.

Trenger ikke være mer alvorlig enn dette :)

Heisann! Den siste tiden(siste ish 12 mnd) har dama vært meget motivert for å trene. Hun er gira og klar, men blir veldig fort helt utslitt.

Noen ganger kan det være at hun er helt utmattet etter treningens første sett, som er hip-thrust/eller knebøy m kroppsvekt.

Noen ganger blir det 2 sett m hip-thrust, 2-3 m bøy, noe mage og så utslitt. En slik 10-15 min økt er på en skikkelig god dag.

Er kjipt å se henne så motivert, men så blir hun bremset slik...(og litt lei seg etterpå).

Hva kan hun gjøre for å bedre denne arbeidskapasiteten så hun ikke går helt i kjellern av en økt... Er lett belastning og reps for henne...

Kan tiltak være å trene mer kondis? ... Evt noe annet? Har aldri hatt dette problemet, så jeg har utrolig lite tiltak å komme med... Virker jo bare som hun har meget lite kapasitet for tiden... Hun har prøvd å hvile helt fra trening en lang periode, og det funket ikke. Tidligere kunne hun pushe gjennom 1-2t økter med langt høyere intensitet... Men etter at dette dukket opp har alt dette blitt historie... Hun trente masse styrke og ble etter hvert veldig flink på det... Benket type 50-60kg og var god for 300kg ish i benpress.(etter ish 1 års trening). Men vi trente aldri noe annet enn styrke.... Kanskje det å trene noe ANNET er nøkkelen for økt arb.kapasitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en legetur. Har selv alltid vært sterk og utholden, så ble det fall fra hest og/eller store psykiske belastninger pga dødsfall, teit.ex og skolestart. Var dårlig i fem år, mistet styrke ved stallarbeid og klarte ikke å fullføre i dårlige perioder (som i grunn var hele tiden, og fortsatt), smerter i kroppen. Har hatt fjernhetsanfall (abcens anfall/stirre ut i luftalufta). Diagnose: epilepsi. Det kan være så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager treg respons fra min side.

Og takk for mange flotte bidrag!

- Jernmangel har hun allerede sjekket ut.

- Hun kan jo gå til en mer generell sjekk hos legen eventuelt, kan se litt ann fremover. Nå har hun nemlig begynt å progressere både i hva hun løfter og hvor lenge hun orker å trene...

Fremgangsmåten må vel være noe sånt som at hun beskriver situasjonen, som if dere her inne er unormal. Så finner enten legen ut noe, eller så finner h(x)n ikke noe ut i det hele tatt. Tror dama er litt lei av legebesøk av sistnevnte karakter. Uten at denne konkrete problemstillingen har blitt hevet før.

Er vel absolutt verdt et forsøk om situasjonen vedvarer, så spørs det om dama er av samme oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme som Inger-Lise. Jeg sliter med noe veldig lignende for tiden, og har, i tillegg til problemer med trøtthet og unormalt mye søvn, hatt nedgang på trening de siste månedene og orker ikke tøffe økter. Har hatt noe forbedringstegn den siste uken. Hadde legetime i dag morges og tok syv forskjellige blodprøver på alt som kan forårsake trøtthet, både jern, vitamin B, allergitest (det kan visstnok være en faktor på utmattethet hvis man har lett allergi) og sink. Fikk også beskjed om at det kan ha med væskeinntak å gjøre, og menstruasjon kan være en faktor om man blør mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...