Jump to content

Frittflyvende

Members
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

About Frittflyvende

  • Rank
    Newbie

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Du skriver at du ikke har kommet 100% i gang med planen din, men jeg vil si: joda det har du! Du er i gang, du har gått masse tur, du har stilt deg inn på hva du ønsker deg og du har tilogmed sjekket inn her og avlagt rapport om fremgangen! Det er KJEMPEBRA. Endringen du er i gang med skal vare livet ut, og da er det bra å ta det "slow and steady". Å kutte middagsmengdene slik du har gjort, og å eliminere hvitt brød og smør vitner om en dedikasjon som vil bringe deg til målet-et sunt og godt liv hvor du trives med din egen kropp og har energi til å gjøre det du liker! SportyD er inne på noe vesentlig over her -skaff deg kunnskap om kosthold! Og allier deg med fastlege/personlig trener/slankecoach. Masse lykke til videre!!! Husk å belønne deg selv med skryt og klapp på skuldra når du gjør sunne valg. Vær stolt av innsatsen din hittil, den er større enn du tror!
  2. Hei!! Først og fremst: Det er helt perfekt å begynne med gåturer, og bra at du tar tak i livet og fokuserer på bedre helse! Lavkarbo er kanskje in, men ikke nødvendig for å gå ned i vekt. Spesielt ikke når utgangspunktet er så usunt Da vil du ha stor effekt av å gå frem slik du har tenkt med mindre sukker og ikke doble porsjoner karb. . (Forslag til sunne måltidsplaner for vektnedgang som er gratis og gode finner du på melk.no: http://www.melk.no/helse-og-livsstil/en-sunn-vekt/ 5000 kalorier høres mye ut med stillesittende kontor-jobb. Finn ut hva som motiverer deg (det bør være positivt ladet ala: Jeg blir sterk, sunn, kan gjøre flere gøye ting, får mer energi etc. .. Arrester tanker som "ikke være så tjukk, ikke være usunn") Les daglig artikler/historier/tips lm vektnedgang/helse/trening for å holde motivasjonen oppe, og: Ikke utelat styrketrening selv om du ikke er interessert i å bygge muskler. http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ Mitt beste råd er: Følg rådene/kunnskapen som er fra gode kilder (artikler på fitnessbloggen f.eks) så slipper du å gjøre alle feilene selv og erfare at "åja, det var en grunn til at de sa det og det..." Lykke til!! Dette klarer du!
  3. Innertier! BRAVO! Jeg er helt enig! Kjempeinnlegg!!! Takk for påminnelsen. Hva med mer kunnskap og skriverier om hva SELVDISIPLIN er? Gjerne fra trådstarter! Overføringsverdien til andre livsområder er også ENORM -hvor motivert er du til å gjøre verden til et bedre sted? Uinteressant, for det må gjøres uansett så det er bare å ta tak og starte der du er!
  4. Kjære Dorothea. Nå skal du få svar! Har drevet med yoga i ti år, ashtanga, hatha, kundalini, sivananda... you name it. Så dette svaret bærer selvfølgelig preg av den sære yoga-kulturens synspunkter, men jeg liker å tro at jeg er moderat og fornuftig. Yoga - og da snakker jeg IKKE om den yogaen du får på treningssenterne, fokuserer som du skriver svært mye på pust og "tilstedeværelse". Hensikten med yoga er meditasjon og kroppskontroll. Dersom noen utøver yoga for "fitness" eller såkalt "poweryoga" så er det ikke lenger yoga. Da er det det styrketrening som er inspirert av yoga. (for å være skikkelig pirkete og sær) Pilates fokuserer på styrke. Det å hevde at pilates fokuserer på pusten er like riktig som å si at du fokuserer på pusten når du løper, løfter vekter, eller sykler. Alle som trener seriøst fokuserer jo på pusten mens vi gjør det! Yoga derimot, har spesielle pusteøvelser og har et fokus på pusten som går utover det å se på pusten som et middel for å oppnå best effekt av treningen. Yoga bruker fokus på pusten for å oppnå en meditativ tilstand, ikke for å bedre fysiske prestasjoner. Yoga gjør deg sterk. Pilates gjør deg enda sterkere (med veldig fokus på kjernemuskulatur og nesten null på armer og ben). Men ingen av delene kommer i nærheten av den styrken du får av skikkelig styrketrening. Igjen, jeg snakker av erfaring. Yoga gjør deg s u p e r f l e k s i b e l , dersom du trener regelmessig, Og riktig. Effekten av yoga kommer EKSTREMT mye an på hvilken type yoga du velger. Å si at en driver med "yoga" er egentlig det samme som å si at en driver med "kondisjonstrening" - skjønner? Mange varianter og muligheter. For det første: BRA at du trives best med å kunne gjøre det alene om morgenen. Yoga er, i motsetning til hva folk synes å tro, ikke en flokkaktivitet!!! Men noe som praktiseres best alene. Og mitt råd er: FØR du går i gang med ashtanga (som i videoene ovenfor) så lær deg stillingene ved å praktisere HATHA-yoga først. I hatha-yoga er fokuset på korrekt utførelse av posisjonene. Her holder du hver stilling i lengre tid (sånn ca. 5 dype pust). Dette bygger styrke og hindrer skader når/hvis du senere skal bevege deg raskt fra stilling til stilling i ashtanga-yoga. VARM OPP før yoga. Det er bare tull at man kan varme opp MED yoga. Hvis du vil bli fleksibel, så må du TØYE, og for å få effekt av tøyingen (og unngå skader) så må du være varm først! DROPP treningssenter-yogaen, med mindre det er en skikkelig yoga-lærer der og ikke en aerobic-instruktør som har tatt et lite yogakurs. Jeg har testet en drøss av yoga-timer på diverse treningsstudioer, og det er rett og slett ikke det samme som å gå hos noen som er mer seriøst dedikert til yoga. De finner du ofte på egne yoga-studioer, men som nevnt, den optimale yoga-praksisen utføres i ensomhet Det du egentlig trenger er: 1. En bok som har en tydelig og god innføring i hatha-yoga (Kan virkelig anbefale boken "Yoga for alle" av Tara Fraser) Fordelen med å ha en bok, og ikke en video, er at du slipper å høre de samme instruksjonene igjen og igjen. Du får også muligheten til å gå gradvis mer og mer i detalj og bli mer og mer presis i ditt eget tempo, istedenfor å bli bombardert med en haug av korreksjoner du skal huske, eller ikke få med deg vesentlige tips og triks som står i en bok. Som nevnt ovenfor gjøres posisjonene gjerne litt annerledes fra lærer til lærer, og det er derfor fint om du lærer deg stillingene på egen hånd først, slik at du selv kan kjenne hvilke versjoner som passer for kroppen din. (viktig aspekt av yoga) Ikke alle er hengslet sammen på en slik måte at de kommer inn i lotus-stilling, rett og slett. 2. En yogamatte 3. Tid. 4. Etterhvert en video / gå på yogatime. Når du mestrer stillingene (og det gjør du når du føler selv at du vet hvordan de skal utføres og at du kan de) så kan du begynne med ashtanga-yoga. Da er videoer eller yogastudioer ikke så dumme å ha, for det tar tid å lære utenat de "seriene" av posisjoner som utføres, og det er lettere å holde tempoet oppe. Hvis du gidder å bruke noen kroner vil jeg anbefale www.yogatoday.com Ja, dette er selvfølgelig verken forskningsbasert eller basert på formell yoga-utdanning, men jeg syns nå det er gode råd, allikevel. PS. Rådene er basert på at du er ute etter tilstedeværelse og fleksibilitet, den fysiske superformen må du få gjennom annen trening! Når det er sagt: GJØR DET. Yoga kan virkelig gi deg noe helt eget og unikt. Og spesielt når du gjør det på egen hånd. Lykke til!!!
  5. Hei! Erfaring! Jeg satt seks og en halv time i går og fikk brystet tatovert. Etterpå var jeg ekstremt sliten, mye mer enn jeg hadde forventet. Jeg sov to timer på kvelden og tolv timer i natt. (Men så er jeg en ganske sensitiv person). MEns jeg ble tatovert var jeg veldig konsentrert på å være avslappet i alle musklene i kroppen, dette gjorde nok sitt til at jeg ble ekstra sliten - men det hjalp veldig på smerten! (Anbefaler ikke å tatovere brystbenet.....) De siste månedene har jeg trappet opp trening og spist mindre enn vanlig (regner ikke kcal). Det jeg la merke til under sessionen igår var at jo mer sulten jeg ble desto mer krevende var det for kroppen å være i smerte. Det hjalp umiddelbart når jeg fikk spist litt (rugbrød) og ikke minst drukket vann. Jeg hadde to pauser på de seks timene hvor jeg spiste litt og drakk mye. Etterpå gikk jeg rett på Burger King. (Og der har jeg spist maks ti ganger i mitt liv) Syns det høres ut som en god idè å spise godt både dagen før og selve dagen. Husk også at tatoveringen er et sår - den er en belastning for systemet ditt i mer enn èn dag.... Jeg hadde litt mindre å gi på joggeturen i dag enn jeg pleier. Men som sagt - jeg er ganske følsom og kjenner kroppen min veldig godt. Post bilde av sleeven når den er ferdig, da vel!
×
×
  • Create New...