Gå til innhold

''Dette er samboern min, er hun ikke flott?''


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man har ihvertfall lært at man kan være stolt over hva som helst. Begrepet får plutselig svært lite mening.

Alle har forskjellige mål i livet. Så klart blir det stor forskjell på hva man er stolt over da..

Mener du det eneste man kan være stolt over er minimal fettprosent?

I såfall synes jeg det blir veldig vanskelig å være stolt over å klare øke fettprosenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skunk stinker, det ligger i navnet. Uansett pussig at det er en overvekt av brukere med få innlegg og kort fartstid på forumet som som aggerer drittsekk, eller støtter opp under drittsekkoppførsel i denne tråden?

Sånn er det hver gang. Har fortsatt OSK-tråden i minne :D

Forøvrig er dette med personangrep en vanskelig sti å gå. Jeg skrev dette, som en av mine mange refleksjoner rundt hva jeg synes om slike saker:

Det er jeg enig i, men jeg er svært uenig i kroppsfokus som middel mot kroppsfokus. Hva skiller deg fra fitnessfolkene som viser frem magen sin? Hvorfor er det nødvendig med et korrektiv? Hvorfor er det et tegn på sunnhet å vise frem en stor mage, og et tegn på uhelse å vise frem en liten? Hva forsøker man å oppnå ved dette? Holdningene dine sitter jo ikke i fettcellene dine. Det er klart man skal være stolt av kjæresten sin - men er det virkelig nødvendig å understreke på understrekende vis at stoltheten gjelder selv med fett på magen? Er ikke dette selvsigende nyheter?

Jeg poengterte dobbelt opp at dette handlet om sakens kjerne, og ikke om person. Kanskje også trippelt. Likevel blir jeg senere anklaget for personangrep, fordi jeg her tydeligvis implisitt har sagt at Camilla har stor mage, selv om det er fullstendig åpenbart at dette er en del av et ordspill for at setnigen skal gi syntaktisk mening og ikke et angrep. Hvor få ingredienser kan jeg bruke i ordsalaten før jeg er ondskapen selv? For det første; igjen, det var ikke et personangrep, og for det andre; om jeg så impliserte, er det å si at noen har stor mage et personangrep? Er man verdiløs og stygg og ekkel med stor mage? Selvsagt ikke. Har jeg noe sted insinuert dette? Selvsagt ikke. Dersom folk setter seg i offerrollen så fort det kommer motbør, er det fra og med det øyeblikket umulig å ha en fruktbar diskusjon. En ting er et direkte personangrep - som man førøvrig bare kan ignorere og gå videre med livet - men flertallet av innleggene som har blitt karakterisert som personangrep i denne tråden er et saks- eller fenomensangrep - og ikke personangrep. Men det er tydeligvis vanskelig å se forskjell på fugl og fly der man ligger i skyttergraven og skyter på alt som ikke flyr med vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som tror at denne saken hadde det fått så mye oppmerksomhet om ikke det var fordi magen på bildet faktisk var større enn det en vanligvis ser på slike bilder?

Større, men ikke stor, apparently. Det faktum at jeg formulerte adjektivet i vanlig grad i stedet for i komparativ grad er hva jeg mener med denne ordsalaten jeg ikke får fylle med ingredienser. Det er derfor det er håpløst å argumentere mot noen som henger seg opp i det konkrete i kontekstavhengige formuleringer; ønsker man å finne feil, finnner man feil. Har man på personangrepsbrillene, ser man personangrep - selv der det ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i kropp mot kroppsfokus,

Indiska. I utgangspunktet var ikke innlegget ment som noe som i stor gad skulle sette fokus på det ikke fullt så heldige kroppsfokuset media har i det hele tatt. Det ble publisert på en side lest av ca 150 personer. At det skulle eskalere til å nå nærmere 2millioner mennesker der ute var noe som ikke ble tatt med i beregning ved publisering i det hele tatt. Artikkelen skrevet i ettertid var et intervju gjort på basis av den opprinnelige posten. Å da ikke skulle ha med det ipprinnelige bildet var ikke en gang tema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er det hver gang. Har fortsatt OSK-tråden i minne :D

Forøvrig er dette med personangrep en vanskelig sti å gå. Jeg skrev dette, som en av mine mange refleksjoner rundt hva jeg synes om slike saker:

Det er jeg enig i, men jeg er svært uenig i kroppsfokus som middel mot kroppsfokus. Hva skiller deg fra fitnessfolkene som viser frem magen sin? Hvorfor er det nødvendig med et korrektiv? Hvorfor er det et tegn på sunnhet å vise frem en stor mage, og et tegn på uhelse å vise frem en liten? Hva forsøker man å oppnå ved dette? Holdningene dine sitter jo ikke i fettcellene dine. Det er klart man skal være stolt av kjæresten sin - men er det virkelig nødvendig å understreke på understrekende vis at stoltheten gjelder selv med fett på magen? Er ikke dette selvsigende nyheter?

Jeg poengterte dobbelt opp at dette handlet om sakens kjerne, og ikke om person. Kanskje også trippelt. Likevel blir jeg senere anklaget for personangrep, fordi jeg her tydeligvis implisitt har sagt at Camilla har stor mage, selv om det er fullstendig åpenbart at dette er en del av et ordspill for at setnigen skal gi syntaktisk mening og ikke et angrep. Hvor få ingredienser kan jeg bruke i ordsalaten før jeg er ondskapen selv? For det første; igjen, det var ikke et personangrep, og for det andre; om jeg så impliserte, er det å si at noen har stor mage et personangrep? Er man verdiløs og stygg og ekkel med stor mage? Selvsagt ikke. Har jeg noe sted insinuert dette? Selvsagt ikke. Dersom folk setter seg i offerrollen så fort det kommer motbør, er det fra og med det øyeblikket umulig å ha en fruktbar diskusjon. En ting er et direkte personangrep - som man førøvrig bare kan ignorere og gå videre med livet - men flertallet av innleggene som har blitt karakterisert som personangrep i denne tråden er et saks- eller fenomensangrep - og ikke personangrep. Men det er tydeligvis vanskelig å se forskjell på fugl og fly der man ligger i skyttergraven og skyter på alt som ikke flyr med vinden.

Videre off topic og til de som vil diskutere uavhening tråd på forum så er dette obligatorisk lesning.

Eksamen skulle blitt gitt hadde det ikke vært for at vi er på et forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppsfokus kommer av nettopp FOKUS på KROPP, uavhengig av hvilken kropp man har, hvor langt man er kommet på veien mot drømmekroppen, hva som er drømmekroppen etc. Det blir til syvende og sist personlige preferanser man dømmer etter, kombinert med personlige forventninger. Jeg synes det er utrolig bra at Andy liker dama si og skryter av henne, og jeg tror ikke det var hans intensjon at dette skulle bli en "riks-snakkis". Men med å poste et bilde hvor han fokuserer på kropp, vil han også få tilbakemeldinger som går på kropp, mange hyggelige og også noen kjipe.

Jeg tror egentlig ikke den mest effektive måten å jobbe mot kroppsfokus (hvis det er de man ønsker) er å vise mangfoldet i kropper, men heller å flytte fokus. Den dagen man virkelig begynner å verdsette prestasjoner høyest, fokusere på prestasjon både innad og utad, og tenke prestasjon i det man gjør. Da vil gradvis kropp bety mindre og mindre, uansett hvordan kroppen er, eller hvor gode prestasjoner er.

Her er tre seierspaller fra forskjellige konkurranser. Hvem tror dere er mest opptatt av kropp? Hvem tror dere klarer å nyte øyeblikket minst? Og hvem er minst lykkelig?

sochi-olympics-closing-ceremony-02232014-11.jpg

320362_3481713076750_1177467933_n.jpg

IMG_2382.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppsfokus kommer av nettopp FOKUS på KROPP, uavhengig av hvilken kropp man har, hvor langt man er kommet på veien mot drømmekroppen, hva som er drømmekroppen etc. Det blir til syvende og sist personlige preferanser man dømmer etter, kombinert med personlige forventninger. Jeg synes det er utrolig bra at Andy liker dama si og skryter av henne, og jeg tror ikke det var hans intensjon at dette skulle bli en "riks-snakkis". Men med å poste et bilde hvor han fokuserer på kropp, vil han også få tilbakemeldinger som går på kropp, mange hyggelige og også noen kjipe.

Jeg tror egentlig ikke den mest effektive måten å jobbe mot kroppsfokus (hvis det er de man ønsker) er å vise mangfoldet i kropper, men heller å flytte fokus. Den dagen man virkelig begynner å verdsette prestasjoner høyest, fokusere på prestasjon både innad og utad, og tenke prestasjon i det man gjør. Da vil gradvis kropp bety mindre og mindre, uansett hvordan kroppen er, eller hvor gode prestasjoner er.

Her er tre seierspaller fra forskjellige konkurranser. Hvem tror dere er mest opptatt av kropp? Hvem tror dere klarer å nyte øyeblikket minst? Og hvem er minst lykkelig?

sochi-olympics-closing-ceremony-02232014-11.jpg

320362_3481713076750_1177467933_n.jpg

IMG_2382.jpg

Veldig godt poeng Plyo ! Spesielt det med fokus på prestasjon (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang frontet jeg en artikkel hvor jeg oppfordret til:

- vær positiv innstilt til livet

- spis sunt

- tren

- gjør endringer dersom du ikke er fornøyd

- fortell deg selv positive ting, slik at psyken spiller på lag med kroppen

- smil mer, senk nivåene med stress i kroppen

- ikke vær slem mot andre

- ikke mobb

Jeg ble kalt tjukk, lubben, feit, overvektig og oppmerksomhetssyk (jeg la ikke en gang ut bildet i første omgang og jeg ble spurt om å gjøre artikkelinnlegget).

Magen min er stor (quote Indiska), jeg spiser usunt, jeg er ikke trent...

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor folk generelt har en indre trang til å definere meg som hverken det ene eller det andre.

Hadde DU likt det om jeg gikk inn på alle bildene du har på facebook, instagram eller whatever sted og skrev akkurat det jeg mente?

Jeg mener ikke at man IKKE skal skape en offentlig debatt, for guds skyld, si hva faen du mener. Men hvorfor?

Hvorfor har DU en trang til å fortelle MEG hva JEG ER??

Tror du ikke jeg har et speil hjemme??

Tror du ikke jeg selv klarer å se mine egne feil og mangler?

Har du ingen selv?

Betyr det at jeg ikke har rett til å være fornøyd med den JEG er?

*snip*

Beklager, men jeg måtte bare svare. Jeg synes denne "debatten" er hårreisende tåpelig! Selvsagt er det viktigste å være fornøyd med seg selv, så lenge en har en kropp som fungerer og er noenlunde sunn.

Jeg har alikevel et problem med måten du og StokkelandFastForm reagerer på tilbakemeldinger på. Du kan ikke sammenligne "..om jeg gikk inn på alle bildene du har på facebook, instagram eller whatever sted og skrev akkurat det jeg mente?" med tilbakemeldinger du får når du selv velger å stå frem med blottet mage i en artikkel om et hett tema på en mye besøkt nettside.

Et lite poeng til.. Indiska forsøkte å diskuktere sak. Hun presiserte til og med eksplisitt i sitt første svar i tråden at hun ikke var interessert i å diskutere person, rett før hun tok opp bortimot det eneste interessante poenget noen har bidratt med i denne tråden.

Moral of the story: All offentliggjort informasjon i Norge tilhører offentligheten. Står du frem i media gir du faktisk offentligheten den fulle rett til å reagere og respondere. Det er utvilsomt mange drittstøvler der ute som bare kommer med surt oppgulp, så hvorfor vri selv interessant diskusjon rundt sak om til innbilte personangrep..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg måtte bare svare. Jeg synes denne "debatten" er hårreisende tåpelig! Selvsagt er det viktigste å være fornøyd med seg selv, så lenge en har en kropp som fungerer og er noenlunde sunn.

Jeg har alikevel et problem med måten du og StokkelandFastForm reagerer på tilbakemeldinger på. Du kan ikke sammenligne "..om jeg gikk inn på alle bildene du har på facebook, instagram eller whatever sted og skrev akkurat det jeg mente?" med tilbakemeldinger du får når du selv velger å stå frem med blottet mage i en artikkel om et hett tema på en mye besøkt nettside.

Et lite poeng til.. Indiska forsøkte å diskuktere sak. Hun presiserte til og med eksplisitt i sitt første svar i tråden at hun ikke var interessert i å diskutere person, rett før hun tok opp bortimot det eneste interessante poenget noen har bidratt med i denne tråden.

Moral of the story: All offentliggjort informasjon i Norge tilhører offentligheten. Står du frem i media gir du faktisk offentligheten den fulle rett til å reagere og respondere. Det er utvilsomt mange drittstøvler der ute som bare kommer med surt oppgulp, så hvorfor vri selv interessant diskusjon rundt sak om til innbilte personangrep..?

(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PlastBox

Det kan jeg godt skjønne. Forsøker i aller høyeste grad å svare på kritikk i "ordnede former" - men de to dagene etter artikkelen be sluppet gikk det litt hardt for seg og jeg må ærlig innrømme at jeg hadde litt problemer mellom å skille konstruktiv kritikk av artikkelen og direkte kritikk på meg en liten periode der.

Er dessverre ikke vant til å håntere massiv mediadekning, så å bare skulle være glad til fordi man selv har valgt å eksponere seg... Well, you try! :roflmao:

Beklager om det resulterte i en lite fruktbar debatt - debatter gjerne videre dersom dere ønsker det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppsfokus kommer av nettopp FOKUS på KROPP, uavhengig av hvilken kropp man har, hvor langt man er kommet på veien mot drømmekroppen, hva som er drømmekroppen etc. Det blir til syvende og sist personlige preferanser man dømmer etter, kombinert med personlige forventninger. Jeg synes det er utrolig bra at Andy liker dama si og skryter av henne, og jeg tror ikke det var hans intensjon at dette skulle bli en "riks-snakkis". Men med å poste et bilde hvor han fokuserer på kropp, vil han også få tilbakemeldinger som går på kropp, mange hyggelige og også noen kjipe.

Jeg tror egentlig ikke den mest effektive måten å jobbe mot kroppsfokus (hvis det er de man ønsker) er å vise mangfoldet i kropper, men heller å flytte fokus. Den dagen man virkelig begynner å verdsette prestasjoner høyest, fokusere på prestasjon både innad og utad, og tenke prestasjon i det man gjør. Da vil gradvis kropp bety mindre og mindre, uansett hvordan kroppen er, eller hvor gode prestasjoner er.

Her er tre seierspaller fra forskjellige konkurranser. Hvem tror dere er mest opptatt av kropp? Hvem tror dere klarer å nyte øyeblikket minst? Og hvem er minst lykkelig?

Ding ding ding. Minde damer og herrer. Tråden har en vinner og han heter Plyo

THIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...