Gå til innhold

''Dette er samboern min, er hun ikke flott?''


Anbefalte innlegg

Scenario; Jeg selv har veldig dårlig syn på egen kropp. Dette vil de skrive en artikkel om i media og bruker da bilde av min kropp for å rett å slett ha et bilde til saken. Da forventer jo jeg at folk klarer holde seg til saken det står skrevet om; altså at mange sliter med dårlig selvbilde - og kanskje noen kommer å motargumenterer med at veldig mange har godt selvbilde. Det blir rett diskusjon . Om noen fant ut de skulle hylle min kropp ville det rast av folk som var større som hadde argumentert at dette var dårlig, og om noen hadde kommentert stygt om kroppen min hadde jeg for det første blitt veldig lei meg og følt meg skutt som person da egentlig debatten burde handle om kroppsbilde generellt, ikke mitt spesifikt. for det andre hadde andre med samme kroppstype debattert for sitt syn på hva som er rett kropp. Men det har jo ingen verdens ting å si for debatten hva alle synes om bildet i artikkelen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man poster et bilde i hele Norges riksmedia, sier at denne kroppen er flott og bla-bla-bla, og ikke forventer at folk vil komme med subjektive meninger om akkurat denne kroppen? Please... Hadde jeg posta et bilde av meg selv i baris på facebook og sagt "jævla fornøyd med meg selv", så skal jeg love dere at jeg hadde fått mye pes. Og det hadde vært helt greit, for jeg skjønner egentlig ikke dette enorme behovet for å fronte seg selv eller samboerens kropp for alt og alle uansett hvilken hederlige hensikter man måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske folk fikk inn i skallen sin at hvis man oppfører seg som en dritt, det være seg på nett eller ansikt til ansikt, så vil folk se på en som en dritt uavhengig av om man har rett, sitter på, fakta, har løsningen, eller gud hva enkelt påroper seg av grunn til å oppføre seg dårlig i denne tråden.

Det er et så bredt spekter av mennesker, interesser, og personelige mål og valg på fitnessbloggen, at hvis det er noe man selv ikke nødvendigvid selv forstår eller liker, så får man være såpass reflektert i topplokket at man kan godta at andre mennesker har andre verdier, mål og interesser en seg selv.

Personelig så mener jeg at det å på detaljnivå kritisere et annets menneskes kropp som det blir gjordt i denne tråden er kvalmende forkastelig.

Hvis man ikke klarer å forstå eller sette pris på det helhetlige budskapet i den opprinnelige Facebook posten, så greit nok, men da bør det stoppe der.

"Jeg forteller bare bare sannheten" eller "når man steller seg selv i en slik og sånn posisjon" bla bla bla, unskylder eller rettferdiggjør ingen ting, dårlig oppførsel er dårlig oppførsel uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske folk fikk inn i skallen sin at hvis man oppfører seg som en dritt, det være seg på nett eller ansikt til ansikt, så vil folk se på en som en dritt uavhengig av om man har rett, sitter på, fakta, har løsningen, eller gud hva enkelt påroper seg av grunn til å oppføre seg dårlig i denne tråden.

Det er et så bredt spekter av mennesker, interesser, og personelige mål og valg på fitnessbloggen, at hvis det er noe man selv ikke nødvendigvid selv forstår eller liker, så får man være såpass reflektert i topplokket at man kan godta at andre mennesker har andre verdier, mål og interesser en seg selv.

Personelig så mener jeg at det å på detaljnivå kritisere et annets menneskes kropp som det blir gjordt i denne tråden er kvalmende forkastelig.

Hvis man ikke klarer å forstå eller sette pris på det helhetlige budskapet i den opprinnelige Facebook posten, så greit nok, men da bør det stoppe der.

"Jeg forteller bare bare sannheten" eller "når man steller seg selv i en slik og sånn posisjon" bla bla bla, unskylder eller rettferdiggjør ingen ting, dårlig oppførsel er dårlig oppførsel uansett.

Når man poster et bilde av en kropp med subjektive meninger ovenfor alle andre, så innbyr man til diskusjon om denne kroppen. "Dette er samboeren min, er hun ikke flott?". Da kan man ikke starte å være hårsår og påstå at andres meninger er kvalmende eller forkastelige straks noen andre mener at kroppen ikke er så deilig. (Nå er det vel og merke forskjell på en "anstendig" måte å uttrykke seg på, og å kalle noen for en "feit stygg faen"). Denne enveiskjørte hyllest-onanien i Norge er gjerne et resultat av glasurgenerasjonen som er vant til at alt man utbasunerer og gjør kun fortjener hyllest og ros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. (Nå er det vel og merke forskjell på en "anstendig" måte å uttrykke seg på, og å kalle noen for en "feit stygg faen").

Flere har sagt "min preferanse er en mer definert kropp" og det er HELT greit. Det er når det blir, som du sier over, uttrykt på en uanstendig måte vi reagerer - eller i allefall føler at det er ok å komme med et svar :)

Folk må selvsagt få lov til å mene hva de vil, og jeg hadde aldri trodd at alle skulle synes at Camilla var verdens diggeste, men alikevel må det kunne være lov å si at man vil ha seg frabedt usmakelige/useriøse/hetsende kommentarer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske folk fikk inn i skallen sin at hvis man oppfører seg som en dritt, det være seg på nett eller ansikt til ansikt, så vil folk se på en som en dritt uavhengig av om man har rett, sitter på, fakta, har løsningen, eller gud hva enkelt påroper seg av grunn til å oppføre seg dårlig i denne tråden.

Det er et så bredt spekter av mennesker, interesser, og personelige mål og valg på fitnessbloggen, at hvis det er noe man selv ikke nødvendigvid selv forstår eller liker, så får man være såpass reflektert i topplokket at man kan godta at andre mennesker har andre verdier, mål og interesser en seg selv.

Personelig så mener jeg at det å på detaljnivå kritisere et annets menneskes kropp som det blir gjordt i denne tråden er kvalmende forkastelig.

Hvis man ikke klarer å forstå eller sette pris på det helhetlige budskapet i den opprinnelige Facebook posten, så greit nok, men da bør det stoppe der.

"Jeg forteller bare bare sannheten" eller "når man steller seg selv i en slik og sånn posisjon" bla bla bla, unskylder eller rettferdiggjør ingen ting, dårlig oppførsel er dårlig oppførsel uansett.

Snillhet fremfor fakta. Semmelweis ville snudd seg i grava. Tåler du ikke kritikk, ikke poser på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå hører det jo også med til historien at det ikke akkurat var Camilla og typen som ringte til nettavisa og ba de kjøre saken heller! FØler det hadde vært annerledes. Faktum er jo at han postet dette (slik jeg opplever det) som en positiv sak på sin side for sine venner og følgere. En positiv sak både for å fremme idealer og tanker han mener er sunne (ingenting med kropp å gjøre, men at dama har en balansert livsstil og syn på livet/trening) og skrive noe fint om dama si.

Hvor mange ganger har jeg ikke lest på newsdfeeden folk som skriver positivt om kjæresten sin?

"I dag kom Per hjem med en gigantisk bukett roser, han er verdens snilleste!!"

Eller: "i dag kom jeg hjem til herlig, ferdig hjortesteik som Inger hadde laga til meg, snakk om verdens beste dame, elsker deg!"

Osv...

Hvorfor reagerer vi ikke på det? Hvorfor utløser ikke dette en storm av kommentarer? Er roser det beste eller burde han kommet med liljer. Er det bærekraftig for verden om alle klipper/ødelegger blomster? Er det kvinnefiendtlig at menn fremdeles fortsatt skal kjøpe blomster? Hva med de mennene som ikke kjøper blomster, er ikke de snille de da?

Det hadde ikke det, fordi slike uttrykk for personlighet, handlinger osv er ikke like engasjerende, vi bryr oss ikke. Men med en gang det er kropp inne i bildet, det estetiske, DA engasjerer alle seg. Hvorfor det, hvorfor legger vi så nye mer interesser oppmerksomhet og engasjement når det kommer til kropp? Særlig når halvparten av de som engasjerer seg proklamerer at det nettopp ikke er kropp som er viktig osv... Dersom det stemte hadde det jo vært rent kvalitative personlighetsmessige beskrivelser som burde engasjert...

Å skryte av noen, snakke fint om noen, ytre fine ord og tanker om noen en er glad i slik han gjorde her, hvorfor skaper det sinne, hets og negative kommentarer? Hva sier egentlig dette om mennesker generelt når en faktisk evner å bli sur eller irritert over at noen ytrer fint om sin kjære? Jeg mener det burde skapt glede. Det gjorde det for meg når jeg så det. Jeg ble glad. Ikke fordi han snakket om kropp, ikke fordi han fremmet et "sunt kroppsideal" eller ikke. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om dama var femti eller fem hundre kg. Det som gjorde meg glad var å lese om en persons oppriktige ytring om hvor glad han var i et annet menneske... Ikke en kropp - et menneske.

Så takk CamillaLor og StokkelandFastForm for at dere ønsket å spre glede. Fordi dere gav sånne som meg håp om at vi alle kan finne noen som er glade i oss. Ikke i kroppen, ikke i innover- eller utovermagen, ikke i bmi-en vår, men i mennesket. Gi faen i kranglefolka og vit at dere gjorde mange av oss glade og. Av 100% som leser artikkelen er det noen få som reagerer negativt og det er oftest de som kommenterer. De aller aller fleste av oss kommenterer aldri slike saker, men fant de positive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du revurderer ditt kroppssyn for det er ganske forskrudd hvis du mener dette er en overvektig person.

Fett er ikke det motsatte av sunnhet. Litt fett på kroppen er sunt og gir økt levealder.[/

Enig i det.

Ikke overvektig, ser bare utrent ut .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt sånn ambivalent. Siden jeg har møtt deg før Camilla, satser jeg på at du ikke blir batshit crazy sånn med engang - for det er ikke en angrep på deg eller Andreas - men på sakens kjerne. Det kan godt hende vi har ulike grunnsyn, men uansett er jo dette internett og jeg kan si nesten hva jeg vil å sånn dah.

"Andreas mener kjæresten representerer en sunn holdning med en sunn og fin kropp, en holdning han ikke synes alltid kommer frem når det gjelder kroppsfokuset i mediene."

Det er jeg enig i, men jeg er svært uenig i kroppsfokus som middel mot kroppsfokus. Hva skiller deg fra fitnessfolkene som viser frem magen sin? Hvorfor er det nødvendig med et korrektiv? Hvorfor er det et tegn på sunnhet å vise frem en stor mage, og et tegn på uhelse å vise frem en liten? Hva forsøker man å oppnå ved dette? Holdningene dine sitter jo ikke i fettcellene dine. Det er klart man skal være stolt av kjæresten sin - men er det virkelig nødvendig å understreke på understrekende vis at stoltheten gjelder selv med fett på magen? Er ikke dette selvsigende nyheter?

"Jeg ønsket å vise en annen side av det media gjør fordi jeg synes hysteriet på det kroppsidealet som mediene setter i fokus og det vi ser, blir feil. Det er altfor mye fokus på at man for eksempel ikke skal spise ditt og datt, det å ha lav fettprosent, matvarer som gjør deg feit eller matvarer som gjør deg tynn, forteller 23-åringen."

Jeg er enig i at mediafokuset er forvirrende og rotete for de fleste - men er løsningen å få folk opp i vekt? Hjelper det noen å vite at det går helt fint å være småtjukk? Er det en gunstig samfunnsutvikling at overvektige skal slå seg til ro med sin overvekt, uavhengig av grad? Eller er det selvbildet man må jobbe med - og ikke kroppen - og er kroppsfokus i så fall veien å gå? Forstår folk seg noe mer på kroppshysteriet og slankerådene til media av dette, eller blir det bare enda et av disse hallelujaropene? Dette var kanskje ikke hva dere ønsket å oppnå, naturligvis, men det er dette som blir resultatet, fordi det er slik kommunikasjon/støy/kultur/individ virker ikke på hverandre.

Til slutt må jeg si det selvsigende, nemlig at hva som er tiltrekkende varierer fra individ til individ. Skik utviklingen går nå, blir det rett og slett tabubelagt å like en kropp med BMI i normalsjiktet (eller normalvekt - men dette er et vanskelig begrep). Det er tabubelagt å innrømme at man liker slanke mennesker - for da fremmer man uhelse - og det er tabubelagt å ønske å holde seg slank - for da er man ubalansert i forhold til kosthold og trening. Det er flere mennesker som spiser seg ihjel enn mennesker som dør av sult, og det er en utvikling jeg aldri kan stille meg bak. Det er mellomtingene jeg savner i denne debatten. At motsetningen til det ene ikke er det andres ytterpunkt - og at det ene ikke er synonymt med uhelse. Man kan mene så mye man vil hva som er sunt å gått, det er nå engang sånn at fysisk helse er fullstendig uavhengig av hvor mye man mener.

Peace out.

Uten at jeg har lest hele tråden og sett om du har korrektert dette; Jeg må bare si at diverse jenter på bilder, som ikke har en synlig magerute eller to, ikke er verken tjukke eller småtjukke. Nå har jeg bare sett noen bilder av vedkommende, men jeg vil tørre å påstå at hun ikke er tjukk, men har en kropp som er fin og som hun på ingen måter skal skjemmes over.

Klart, kanskje man burde vite bedre i disse dager, enn å legge ut ett bilde av seg selv i bar mage. Det blir ståhei uansett kroppsvekt og om man heter Caroline Berg eller Camilla eller Moskva-Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..jeg vil tørre å påstå at hun ikke er tjukk, men har en kropp som er fin og som hun på ingen måter skal skjemmes over.

Men om du nå turde å påstå at hun var tjukk, burde hun da skjemmes over kroppen sin?

;)

Nei, det mener du ikke, nei.

Ihvertfall ikke sånn egentlig, men....

...hvorfor skriver du det da slik?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har pupper som hadde hengt ned til navelen,- om ikke magen også hadde hatt et flott heng.

fettprosenten min er vell ca 40%, og for øyeblikket kan jeg verken kalle meg sterk eller sprek..

men, jeg er fornøyd med meg selv, inkludert kroppen min, det koster meg ingenting å sprade rundt på en strand i en bikini.

og mannen min er like fornøyd med meg som stokkeland sikkert er med camilla!

det betyr ikke at jeg mener jeg er sunn, eller at alle tynnere enn meg er syke, eller at jeg ikke trenger å gå ned i vekt.

det betyr bare at jeg er fornøyd med meg selv som person, uavhengig av utseende.

og, sånn jeg leser reportasjen, så er det det som er poenget der også!

( også det med en sunn og normal kropp, da... det skal ikke jeg skryte på meg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...