Gå til innhold

Å spise kjøtt er faen meg...


Son

Anbefalte innlegg

Kjapp replikk: Problemet med jakt på horn av elefanter og nesehorn, er at veldig mange ikke blir skutt - de blir fanget og horn skjæres/brekkes av mens dyret er i livet, før det forlates, gjerne med større skader.

Var vel forsåget klar over at det var slikt og. Men da sier det seg selv at det har iallefall ingenting med det jeg sa eller generell tema til denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper sterkt at ingen som trådstarter eller noen med form for veganer-anelser får bestemme noe som har med kjøtt å gjøre. Jeg vil ha billig kvalitetskjøtt. Kjøtt er DIGG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i Kina spiser de hund og bruker elfenben fra elefanter og neshorn i "medisin"-produksjon, så da er alt vi gjør som er hakket bedre helt greit da?

I kina spiser de vell det meste. En fin huskeregel. Jo mer utrydningstruet dyret er, jo flere helseproblemer vil det kurere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lett å spøke med dyremishandling som er satt i såpass stort system at vi ikke vil endre det. Vi vil ha billig kylling, vi vil ha billig biff - og så lenge folk heller vil ha det billig, og helst bare lukker øyne og øre for det de vet må være bakenforliggende til prisnivåene de krever - så vil systemet forbli som det er.

Jada, dyr i Norge lever nok gjennomsnittlig bedre enn i mange andre land - men vi behandler dem fremdeles som dritt...

Apropo, vil dere se en litt mer direkte versjon av hva som faktisk skjer - ta en titt på denne:

Earthlings, opplest av Joaquin Phoenix

http://www.youtube.com/watch?v=ce4DJh-L7Ys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise kjøtt er ikke ondskap. Jeg vet ikke åssen jeg hadde fungert i et jeger samfunn, fordi jeg får vondt i hele meg bare jeg kjører i hjel ei mus på veien. Har hatt katter og hunder hele livet, og er for ulv og bjønn i utmarka, det MÅ jeg være, siden jeg så å si har dem på dørstokken. Å våkne om morgenen og se rett ned på ei gaupe som ligger og sover noen meter fra huset, er heller ikke så dumt. For noen år siden hadde vi fire rådyr og to harer på verandaen på selveste julaftenen. De spiste fuglefrø fra en kjempesekk med solsikkefrø - de var 2 meter fra oss, og ikke redde. Hadde jeg klart å drepe dem? Hvis jeg hadde vært avhengig av mat og sulten - så ja, så klart. Når sult setter inn, og vi må ha mat FOR Å LEVE, så så klart vi dreper. Vi spiser jo mennesker også når det er riktig trangt om maten. Så å SPISE dyr er ikke ondt. Men måten vi behandler dyr på idag er bortenfor mitt ordforåd. DET er ondt. Der er forbedringspotensialet stort. Men da må dyrenes velferd går først, ikke størrelsen på bondens lommebok.

Derimot ville ikke jeg overlevd særlig lenge på vegetarkost. Jeg har spist litt vegetariskt i ny o ne, men ender opp med å spise ca 20 timer i døgnet, fordi linser, bønner, salater, poteter osv gjør meg bare mer og mer sulten. 2 svære biffer derimot holder meg mett i 5-6 timer. Evolusjonsmessig sett er vi nok i stand til å leve av det meste naturen gir oss. Om det går på fire ben eller vokser i jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg i grunn er rimelig fascinert over hvor angrepet noen ser ut til å føle seg her i tråden, kun fordi andre velger bort kjøtt.

4) Hvorfor angripe de som velger å ikke spise kjøtt? Valgene de tar vil ikke påvirke deg for fem flate øre.

Det er jo ikke dette som skjer. Dersom det kun var det å velge bort kjøtt de gjorde hadde jeg hatt null problemer med det. Og de som faktisk kun velger bort kjøtt uten dikkedarier har jeg overhodet ingen problemer med.

Det er når de inntar en holier-than-thou holdning og kjører på med denne typen propaganda man ser her i tråden og farer med argumentasjon som i bunn og grunn reduserer alle som ikke også velger bort kjøtt til kaldblodige, hjerteløse barbarer – det er da jeg får dem i halsen, for da påvirker det meg faktisk. Jeg for min del setter ikke pris på å bli fremstilt på den måten; jeg ønsker selvsagt ikke at dyr skal lide mer enn nødvendig, samtidig som jeg ser utfordringene med å balansere dyrevelferd mot effektiv matproduksjon. Jeg tar dog skrekkeksemplene for det de er: skrekkeksempler og ikke representasjoner av normen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overasker meg mest i denne tråden er hvordan det ender opp med å bli angrep på angrep på vegetarianere/veganere, i stedet for et forsøk på en saklig diskusjon rundt kjøttindustrien. All ære til Afterall (og dere andre) som tar seg tid og ork til å svare på all kritikken og usaklighetene.

Med fare for å fornærme/provosere noen: Det eneste argumentet for å spise kjøtt er at du synes det smaker godt, evnt ikke har ork til å sette deg inn i hvordan man kan spise sunt og godt som vegetarianer/veganer. Og det er greit det, det er ditt valg og det skal respekteres. På samme måte som en vegetarianer forventer respekt for sitt valg. Men å påstå at industrien er ok og nødvendig er å overdrive. Dere som argumenterer for at vi må sette pris på det vi har, fordi noen andre ikke har det samme: dere skjønner at dersom vi hadde satt litt mindre pris på det vi hadde, så ville andre hatt det litt bedre?

Ressursfordeling er også vesentlig med tanke på kjøttindustrien, uten å skulle gå så mye mer inn på det.

Kina f.eks blir rikere og rikere, og spiser dermed mer og mer kjøtt. Resultatet er at det blir enda trangere med ressurser, og vi vil på et eller annet møte et punkt der vi må endre dette. Sannsynligvis vil prisene gå naturlig opp på fordi etterspørselen er for stor i forhold til produksjon(og dyr har det dårlig fordi vi har presset prisene enda lenger ned/mer kg kjøtt per meter).

Skulle gjerne svart på alle påstander her inne, men det har jeg ikke tid til. Vi forbrukere styrer markedet, og dersom man synes det er viktig med dyrevelferd/ressursfordeling/miljø, så kan man bestemme seg for å kutte ned forbruket på kjøtt. Å påstå at det er sånn uansett hvilke valg du tar når det gjelder ditt kosthold.. Det passer ikke inn i hva jeg har lært om konsumsamfunnet vi lever i.

Edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som argumenterer for at vi må sette pris på det vi har, fordi noen andre ikke har det samme: dere skjønner at dersom vi hadde satt litt mindre pris på det vi hadde, så ville andre hatt det litt bedre?

Her mistet du meg. Hvordan kan det å ikke sette mindre pris på det man har gjøre ting bedre for andre? Det er jo nettopp fordi vi setter for lite pris på det vi har at vi har et forbruk som løper løpsk og legger beslag på ressurser som kunne bidratt til å gjort det bedre for andre.

Du ser vel at for en person i 3. verden som lever på randen av sultedøden og ikke en gang vet om, og langt mindre hva, han får å spise i dag så ville det å se oss her i vesten stå foran kjøttdisken og si "jeg vil ikke spise dette fordi jeg liker ikke følelsen det gir meg" være nærmest et hån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mistet du meg. Hvordan kan det å ikke sette mindre pris på det man har gjøre ting bedre for andre? Det er jo nettopp fordi vi setter for lite pris på det vi har at vi har et forbruk som løper løpsk og legger beslag på ressurser som kunne bidratt til å gjort det bedre for andre.

Du ser vel at for en person i 3. verden som lever på randen av sultedøden og ikke en gang vet om, og langt mindre hva, han får å spise i dag så ville det å se oss her i vesten stå foran kjøttdisken og si "jeg vil ikke spise dette fordi jeg liker ikke følelsen det gir meg" være nærmest et hån?

Refererte vel egentlig til en som mente at vi måtte da sette pris på det vi har, ergo spise mer kjøtt. Kanskje ikke rart du misforsto.

Vel, det kan jeg forstå at oppfattes som et hån. Poenget er at det er ikke alle som ikke spiser kjøtt fordi de ikke liker følelsen/får dårlig samvittighet, men enkelte lar være å spise det fordi ressursfordelingen er så på jordet som den er i dag. Vi har evnen til å velge bort/redusere inntaket av kjøtt, som vil dersom mange nok gjør det, føre til at andre får tilgang på mer kjøtt. Det som ikke vil føre til at andre får tilgang på mer kjøtt er den holdningen mange har til at vi er fra vesten og priviligerte, og dermed må meske oss i godene vi har(merk: jeg mener ikke at å spise kjøtt er å meske seg, men jeg mener at de aller fleste kan ha godt av å redusere kjøttforbruket sitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet

Refererte vel egentlig til en som mente at vi måtte da sette pris på det vi har, ergo spise mer kjøtt. Kanskje ikke rart du misforsto.

Vel, det kan jeg forstå at oppfattes som et hån. Poenget er at det er ikke alle som ikke spiser kjøtt fordi de ikke liker følelsen/får dårlig samvittighet, men enkelte lar være å spise det fordi ressursfordelingen er så på jordet som den er i dag. Vi har evnen til å velge bort/redusere inntaket av kjøtt, som vil dersom mange nok gjør det, føre til at andre får tilgang på mer kjøtt. Det som ikke vil føre til at andre får tilgang på mer kjøtt er den holdningen mange har til at vi er fra vesten og priviligerte, og dermed må meske oss i godene vi har(merk: jeg mener ikke at å spise kjøtt er å meske seg, men jeg mener at de aller fleste kan ha godt av å redusere kjøttforbruket sitt).

Så hvis jeg spiser 0,5kg kjøtt type biff/kylling hver dag... Så har jeg godt av å senke det til fordel av "kjøttboller" med 20forskjellige ingredienser i pastaen min?

Med fare for å fornærme/provosere noen: Det eneste argumentet for å spise kjøtt er at du synes det smaker godt, evnt ikke har ork til å sette deg inn i hvordan man kan spise sunt og godt som vegetarianer/veganer. Og det er greit det, det er ditt valg og det skal respekteres. På samme måte som en vegetarianer forventer respekt for sitt valg. Men å påstå at industrien il

Så de som spiser kjøtt gjør det bare pga det smaker godt? Ikke pga det er MAT? som man faktisk trenger? Hvorfro skal en veganere "erstatte" kjøttet da? hvis det bare er pga det smaker godt?

Er morsomt hvordan dere "veganere" og tilhørere rakker ned på de som spiser kjøtt.. Dere leser mange dumme kommentarer JA! Men! Dere klarer ikke lese hva mange skriver

1. Ja det er forferdelig måte de blir behandlet.

2. Folk har ikke økonomien til å betale 100kr per kyllingfilet aka derfor blir det såpass dårlig "drift" på slakting og levevilkår for dyr.

Jeg er ikke veganer, men jeg har da svarten meg respekt for både dyr og mennesket. Jeg synes det er tragisk at dyr blir mishandlet, må lide osv. Men jeg som student/deltidsansatt har ikke råd til å spise kjøtt for 1000kr kg'et... Og nei, jeg kjøper ikke inn 20 forskjellige "ingredienser" som er naturlige for at jeg skal kunne lage meg noe mat. Desverre!

Ja du kan si "du har ikke satt deg inn i det". Men hva om jeg IKKE VIL? Det er mitt valg ja! Men les hva jeg skrev over: er enig ang måten det drives på, det er FÆLT! men hva er alternativet for forbrukerene?

Jo betale i dyre dommer. Desverre! Og i verden nå, så handler alt om penger. Så det er bare å glemme. Det bør jo alle og enhver forstå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg spiser 0,5kg kjøtt type biff/kylling hver dag... Så har jeg godt av å senke det til fordel av "kjøttboller" med 20forskjellige ingredienser i pastaen min?

Så de som spiser kjøtt gjør det bare pga det smaker godt? Ikke pga det er MAT? som man faktisk trenger? Hvorfro skal en veganere "erstatte" kjøttet da? hvis det bare er pga det smaker godt?

Er morsomt hvordan dere "veganere" og tilhørere rakker ned på de som spiser kjøtt.. Dere leser mange dumme kommentarer JA! Men! Dere klarer ikke lese hva mange skriver

1. Ja det er forferdelig måte de blir behandlet.

2. Folk har ikke økonomien til å betale 100kr per kyllingfilet aka derfor blir det såpass dårlig "drift" på slakting og levevilkår for dyr.

Jeg er ikke veganer, men jeg har da svarten meg respekt for både dyr og mennesket. Jeg synes det er tragisk at dyr blir mishandlet, må lide osv. Men jeg som student/deltidsansatt har ikke råd til å spise kjøtt for 1000kr kg'et... Og nei, jeg kjøper ikke inn 20 forskjellige "ingredienser" som er naturlige for at jeg skal kunne lage meg noe mat. Desverre!

Ja du kan si "du har ikke satt deg inn i det". Men hva om jeg IKKE VIL? Det er mitt valg ja! Men les hva jeg skrev over: er enig ang måten det drives på, det er FÆLT! men hva er alternativet for forbrukerene?

Jo betale i dyre dommer. Desverre! Og i verden nå, så handler alt om penger. Så det er bare å glemme. Det bør jo alle og enhver forstå! :)

Siterer meg selv: "Det eneste argumentet for å spise kjøtt er at du synes det smaker godt, evnt ikke har ork til å sette deg inn i hvordan man kan spise sunt og godt som vegetarianer/veganer. Og det er greit det, det er ditt valg og det skal respekteres."

Du er ikke interessert i å gjøre en endring, og det er helt ok, du har andre prioriteringer i livet ditt. Det er greit. Jeg kritiserer ikke folk som spiser kjøtt. Leser du det jeg skrev, så sier jeg heller ikke at den eneste grunnen til at folk som spiser kjøtt gjør det er at det smaker godt. Formuleringen at folk kan ha godt av å kutte ned på kjøttforbruket ble litt feil, jeg mente vel egentlig at de ikke kan ha vondt av det, og at det vil være positivt for "resten av verden". Det er faktisk bedre for dyrene, ressursfordelingen og miljøet å la være eller i det minste kutte ned forbruket - det er rett og slett harde fakta. Om de faktaene blir kritikk mot ditt kosthold: ignorer de faktaene. Det er greit det også. Det gjør ikke deg til et dårligere menneske enn de som måtte velge å spise vegansk/vegetarisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Siterer meg selv: "Det eneste argumentet for å spise kjøtt er at du synes det smaker godt, evnt ikke har ork til å sette deg inn i hvordan man kan spise sunt og godt som vegetarianer/veganer. Og det er greit det, det er ditt valg og det skal respekteres."

Du er ikke interessert i å gjøre en endring, og det er helt ok, du har andre prioriteringer i livet ditt. Det er greit. Jeg kritiserer ikke folk som spiser kjøtt. Leser du det jeg skrev, så sier jeg heller ikke at den eneste grunnen til at folk som spiser kjøtt gjør det er at det smaker godt. Formuleringen at folk kan ha godt av å kutte ned på kjøttforbruket ble litt feil, jeg mente vel egentlig at de ikke kan ha vondt av det, og at det vil være positivt for "resten av verden". Det er faktisk bedre for dyrene, ressursfordelingen og miljøet å la være eller i det minste kutte ned forbruket - det er rett og slett harde fakta. Om de faktaene blir kritikk mot ditt kosthold: ignorer de faktaene. Det er greit det også. Det gjør ikke deg til et dårligere menneske enn de som måtte velge å spise vegansk/vegetarisk.

Nei jeg ser den også. Så kan vi jo alltids diskutere den, hva om jeg kutter ned fra 0,5kg til 0,25kg? Hva vil det hjelpe for dyrene?:) og ressursfordeling/miljøet? Det skal rimelig mye til for at noen skal kutte "litt" ned for at noe skal hjelpe nevneverdig. Desverre.

Blir litt sånn som med alt annet når det gjelder miljøet, enten bør man liksom gå "all in" ellers vil virkningene være såpass små. Spør du meg da :) Som sagt: jeg ser alle problemene, men jeg er ikke enig i løsningene/mener det er feil løsning. Som når det gjelder dette, økonomi vs dyrene.. Det er "oss eller dem"... osv... Ja, man kan jo være trangsynt desverre, men ja :)

All ære til alle som prøver å slåss for bedre kår for dyr osv +miljøet! Jeg personlig ser bare ikke hvordan det skal hjelpe så sinnsykt mye på at istedenfor å spise 1-2kg kjøtt i uken skal jeg spise "alt det rare dere blander sammen" så skal plutselig dyr ha det bedre osv.... Vi må nok gange denne lille effekten med rimelig mange personer, desverre. Og dette er nok ikke verden klar for.

For øvrig ang dyredrifte, mye av filmene er brutale og groteske. Det er sykt! Men spørsmålet er jo bare, hva gjorde de før i tiden? Flådde dyr levene da også osv osv... Eneste var de generelle levekårene som var bedre(vilt)! Så er vel her egentlig spørsmålet er: ikke hvordan dyrene/maten blir slaktet/drept. Er vel mer: hvordan lever de i tiden før?

Så blant ennet en dokumentar om gåsefabrikker... Noe mer groteskt og brutalt har jeg nok ikke sett. Der og da, er jeg glad jeg aldri har spist gåselever eller lignende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg ser den også. Så kan vi jo alltids diskutere den, hva om jeg kutter ned fra 0,5kg til 0,25kg? Hva vil det hjelpe for dyrene?:) og ressursfordeling/miljøet? Det skal rimelig mye til for at noen skal kutte "litt" ned for at noe skal hjelpe nevneverdig. Desverre.

Blir litt sånn som med alt annet når det gjelder miljøet, enten bør man liksom gå "all in" ellers vil virkningene være såpass små. Spør du meg da :) Som sagt: jeg ser alle problemene, men jeg er ikke enig i løsningene/mener det er feil løsning. Som når det gjelder dette, økonomi vs dyrene.. Det er "oss eller dem"... osv... Ja, man kan jo være trangsynt desverre, men ja :)

All ære til alle som prøver å slåss for bedre kår for dyr osv +miljøet! Jeg personlig ser bare ikke hvordan det skal hjelpe så sinnsykt mye på at istedenfor å spise 1-2kg kjøtt i uken skal jeg spise "alt det rare dere blander sammen" så skal plutselig dyr ha det bedre osv.... Vi må nok gange denne lille effekten med rimelig mange personer, desverre. Og dette er nok ikke verden klar for.

For øvrig ang dyredrifte, mye av filmene er brutale og groteske. Det er sykt! Men spørsmålet er jo bare, hva gjorde de før i tiden? Flådde dyr levene da også osv osv... Eneste var de generelle levekårene som var bedre(vilt)! Så er vel her egentlig spørsmålet er: ikke hvordan dyrene/maten blir slaktet/drept. Er vel mer: hvordan lever de i tiden før?

Så blant ennet en dokumentar om gåsefabrikker... Noe mer groteskt og brutalt har jeg nok ikke sett. Der og da, er jeg glad jeg aldri har spist gåselever eller lignende!

Hva om du og alle du kjenner ned kutter til halvt forbruk, og alle de kjenner? Da vil det faktisk bli en endring. Det er sånn jeg tenker i det minste, og som er motivasjonen min for å gjøre en endring selv og leve forholdsvis bevisst. :) Jeg tror verden kan bli mer og mer klar for å gjøre endringer dersom fler og fler gjør en liten endring. Og jeg snakker ikke nødvendigvis drastisk. Det handler bare om en liten holdningsendring og kanskje å prøve å være litt mer bevisst på sitt forbruk - og hvordan det påvirker(om enn i liten grad).

Før i tiden levde de nok mer i ett med naturen, med en bevissthet på hvor kjøttet kom fra og med respekt for naturen. Det er det jeg føler at er det store skillet mellom nå og da: man visste hvor maten kom fra, og den var ikke blitt gjort til noe som ikke engang ligner på dyret det kom fra.

Jeg har ikke noe behov for å pushe mine idealer eller levemåter over på andre, men jeg synes det er synd når folk ikke respekterer andres valg - både folk som spiser kjøtt og ikke. Det var det som var motivasjonen min for å kommentere denne tråden.

Skulle gått an å diskutere kjøttindustrien uten at det ble så personlig. :) Det er jo det som er interessant, men kanskje litt umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refererte vel egentlig til en som mente at vi måtte da sette pris på det vi har, ergo spise mer kjøtt. Kanskje ikke rart du misforsto.

Vel, det kan jeg forstå at oppfattes som et hån. Poenget er at det er ikke alle som ikke spiser kjøtt fordi de ikke liker følelsen/får dårlig samvittighet, men enkelte lar være å spise det fordi ressursfordelingen er så på jordet som den er i dag. Vi har evnen til å velge bort/redusere inntaket av kjøtt, som vil dersom mange nok gjør det, føre til at andre får tilgang på mer kjøtt. Det som ikke vil føre til at andre får tilgang på mer kjøtt er den holdningen mange har til at vi er fra vesten og priviligerte, og dermed må meske oss i godene vi har(merk: jeg mener ikke at å spise kjøtt er å meske seg, men jeg mener at de aller fleste kan ha godt av å redusere kjøttforbruket sitt).

Jeg har vel tidligere i tråden gitt uttrykk for at man må sette pris på det man har, men det var ikke ment som at vi må spise mer kjøtt. :) Det var mer det at det virker som om en del tar litt for lett på ting, setter seg på sin høye hest og velger bort kjøtt for å "redde dyra" men ikke tenker ett eneste sekund over (og derfor ikke setter pris på) at de egentlig er blanbt de få, få mennesker på kloden som er griseheldige som er i en situasjon hvor de kan velge. Det, kombinert med predikingen om veganisme som den moralsk høyverdige retning å gå er det som er problemet. Ikke det at folk velger bort kjøtt av personlige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Hva om du og alle du kjenner ned kutter til halvt forbruk, og alle de kjenner? Da vil det faktisk bli en endring. Det er sånn jeg tenker i det minste, og som er motivasjonen min for å gjøre en endring selv og leve forholdsvis bevisst. :) Jeg tror verden kan bli mer og mer klar for å gjøre endringer dersom fler og fler gjør en liten endring. Og jeg snakker ikke nødvendigvis drastisk. Det handler bare om en liten holdningsendring og kanskje å prøve å være litt mer bevisst på sitt forbruk - og hvordan det påvirker(om enn i liten grad).

Før i tiden levde de nok mer i ett med naturen, med en bevissthet på hvor kjøttet kom fra og med respekt for naturen. Det er det jeg føler at er det store skillet mellom nå og da: man visste hvor maten kom fra, og den var ikke blitt gjort til noe som ikke engang ligner på dyret det kom fra.

Jeg har ikke noe behov for å pushe mine idealer eller levemåter over på andre, men jeg synes det er synd når folk ikke respekterer andres valg - både folk som spiser kjøtt og ikke. Det var det som var motivasjonen min for å kommentere denne tråden.

Skulle gått an å diskutere kjøttindustrien uten at det ble så personlig. :) Det er jo det som er interessant, men kanskje litt umulig.

Er helt enig i det du sier, men lar det seg gjøres liksom?:) Vi ser jo allerede forurensing de har holdt på med.. ja i mange år.. Hjelper ikke noe nevneverdig, bortsett fra når man får god teknologi innenfor noe :)

Alt burde gått ann å diskuteres uten personlige kommentarer :) Men blir vel sånn pga det er personlige meninger også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...