Gå til innhold

Proteinpulver er inngangen til doping


VegarL

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men dette med at kroppen bare nyttegjør seg av en viss mengde protein er riktig, til proteinsyntese. Det er ikke det samme som at mer protein ikke blir tatt opp, men at mer protein vil omdannes til glukose og brukes som energi.

DETTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et pr-scoop av Andersen, som får store avisoppslag som gjør at han helt sikkert får enda fler PT-kunder i godt voksen alder;)

Den samme mannen reklamerer forøvrig for ostesmørbrød med lettosten Engfrisk som perfekt mat å spise etter trening, så han har forsåvidt som forbilde solgt sjela si han og, i likhet med alle som reklamerer for kosttilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kan gå utover nyrene

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius i Bramat.no mener imidlertid at ingen trenger tilskudd som protein.

- Uansett hvor mye man trener, så klarer man å få i seg det man behøver gjennom et vanlig kosthold. Kroppen klarer bare å benytte seg av en viss dose proteiner, resten kvitter vi oss med. Så de som tror de blir sterkere av det, tar feil, sier hun

Noe jeg ikke har fått med meg?

Standardfeilen med å ikke skille mellom avtakende grensenytte og absolutt maksimal nytte. Høyt proteininntak KAN være negativt for nyrene, men for friske personer skal det ekstreme mengder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skjer en umiddelbar link mellom bruk av kosttilskudd og anabole steroider.

6516_1.jpg

Ja, det er rart det der. Anabolic Hydrobol..... Tankene vandrer til "fesk og potedes"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter anledningen til å linke til videoen som ligger til grunn for artikkelen:

Advarer mot proteinshaker | nordlys.no

I utgangspunktet er det jo ikke så hakkende gæli det han kommer med, om at hovedfokuset bør være på å få i seg det man trenger gjennom mat fremfor kosttilskudd, og at mye av matgleden går tapt dersom man baserer store deler av kostholdet sitt på tilskudd.

I tillegg kommer fokuset på rollemodeller og inspirasjon. Hvor/hvem ungdommene/andre får inspirasjonen til å prøve kosttilskudd fra har veldig mye å si. Nei, proteinpulver leder ikke automatisk de sårbare, unge inn i dopmiljøet, det er det i mye større grad omstendighetene rundt som gjør, og det er det jeg tror han prøver å fremheve her. Men som sedvanlig går nok en del av budskapet tapt i VGs eminente bearbeiding, der det ender opp som en svart-hvitt fremstilling konstruert for å virke som en rød klut for den som leser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er virkelig jævlig irriterende med sånne idiot utsagn er at mine foreldre og mine venner og mine naboer som stikker innom kommer til å tenke "herregud, det var det vi viste... han boler seg" fordi jeg står med en jævla shake i neven... Andersen burde blitt saksøkt og prylt til han trakk dette hodeløse utsagnet tilbake!:devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter anledningen til å linke til videoen som ligger til grunn for artikkelen:

Advarer mot proteinshaker | nordlys.no

I utgangspunktet er det jo ikke så hakkende gæli det han kommer med, om at hovedfokuset bør være på å få i seg det man trenger gjennom mat fremfor kosttilskudd, og at mye av matgleden går tapt dersom man baserer store deler av kostholdet sitt på tilskudd.

I tillegg kommer fokuset på rollemodeller og inspirasjon. Hvor/hvem ungdommene/andre får inspirasjonen til å prøve kosttilskudd fra har veldig mye å si. Nei, proteinpulver leder ikke automatisk de sårbare, unge inn i dopmiljøet, det er det i mye større grad omstendighetene rundt som gjør, og det er det jeg tror han prøver å fremheve her. Men som sedvanlig går nok en del av budskapet tapt i VGs eminente bearbeiding, der det ender opp som en svart-hvitt fremstilling konstruert for å virke som en rød klut for den som leser...

Det var en utrolig mye bedre artikkel enn VG kom med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er galt med proteinpulver? Jeg skjønner det ikke. Hvorfor svartmale et produkt som ernæringsmessig er veldig likt magert kjøtt og fisk? Det er den billigste proteinkilden, har mange positive egenskaper og få dårlige, er kjempeenkelt og smaker faktisk ganske godt. Mitt sjokoladeproteinpulver blandet med (hel)melk smaker milkshake, digg.

Jeg er høy og forholdsvis tung, og bør da få i meg ca. 200 gram proteiner daglig for å gjøre ting optimalt. Isolert tilsvarer det 1 kg kyllingfilét, torsk eller karbonadedeig. Jeg synes faktisk ikke at noen av de alternativene smaker så fantastisk, og i hvert fall ikke når man skal spise store mengder hver eneste dag, året rundt. Proteinpulver gir meg frihet til å få fett og karbohydrater fra de matvarene jeg foretrekker til en billigere penge og på en enklere måte samtidig som jeg liker smaken av det. Ikke er det noe mer kosttilskudd eller unødvendig enn andre proteinkilder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner jeg er så lei av folk som skal mene så mye om proteinpulver. For meg er proteinpulver et tilskudd, for dem som sliter med å få i seg nok proteiner og noe som er praktisk å ha stående når tiden er knapp. Proteinpulver er ikke noe mer farlig enn melk.

Har tidligere irritert meg over bedrevitere på Facebook som hele tiden skal gulpe opp hvor unødvendig, dyrt og teit proteinpulver er. Gjengangerne er: "folk tror de får muskler pga proteinpulveret", "spis heller litt ekstra ost på skiven", "du får i deg nok proteiner gjennom et normalt, norsk kosthold", "proteinpulver er dyrt, spis mat" osv osv.

Jeg drikker proteinpulver fordi det er godt, veldig godt faktisk! Jeg tror ikke proteinpulver er et magisk stoff som vips gir meg store muskler. Jeg vet utmerket godt at jeg heller kunne spist mer ost, eller drukket et ekstra glass melk, men jeg foretrekker noen ganger proteinpulver.

Det er heller ikke dyrt! Rent økonomisk er det billigere for meg å pøse proteinpulver, enn å kjøpe god, proteinrik mat (kresen). Dessuten; det er praktisk. Jeg drikker shake til frokost, fordi jeg er kronisk sent ute og syns det er ok å få i seg litt før lunsjtid. Jeg drikker shake etter trening, fordi det er godt og fordi jeg ikke alltid skal rett hjem og spise.

Og nei; jeg får ikke i meg nok proteiner gjennom et "vanlig, norsk kosthold", fordi jeg ikke har et vanlig, norsk kosthold (hva er vanlig, norsk kosthold btw?). Jeg er vegetarianer, og dermed er utvalget av proteinrik mat begrenset. Jeg spiser så mye jeg kan av kesam, skyr osv, men shaken redder meg flere dager.

*frustrasjonsutløp*:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baby+feet+talcum+powder.jpg

On a cold Friday afternoon, I had come home from school. I had been thinking of the gym all day. I was hungry, didn't have any lunch. In fact, I didn't eat because I spent the money. For the past month I was saving up for something. Something special which I bought at GNC. I was surprised they didn't ask for ID; I was pretty sure the cashier noticed how nervous I was. Anyways, my mom asked my how my day was when I got home, but I ignored her. I have more important things to do. I run to the bathroom and unpack my bag. In my school bag is a white plastic bag from GNC. I open the bag, first removing the receipt and flushing it down the toilet to get rid of the evidence. My heart was racing now. I unpack the creatine monster from the bag.

I wonder what people will be asking me when they see that I will be 50lbs heavier. Should I say I was just eating a lot? I remove the label from the tub and tear it into a thousand small pieces. I flush that down the toilet, too. It is time now. I run up to my room when my mom ask me what I am holding. I panic, sweat drips down my forehead and my teeth chatter. "Mom, it's just for a school project". "What project?" "I don't know mom I just started it!". A tear runs down my cheek. I run upstairs and open the creatine, scooping upservings into a clear water bottle. What have I gotten myself into? I fill it with water and drink it. There is no turning back now. The creatine monster is inside me now, it will control me. What should I do if I die? I cant let my family know about this.

I open the creatine tub and throw it all out the window; a white cloud of mysterious dust sparkles into the wind so graciously. I feel the substance taking control of me; I am now the monster. I walk downstairs, its time to work out; time to get big. Now I worry, I don't want to get too big; people will think I use steroids. I do use steroids. No I don't. Creatine. All I see is the weights now, I am almost downstairs when I hear "Do you want a cookie I just baked". I know I do not have time for this **** now. "No mom I do not want a cookie" I walk in the basement and drop to my knees before the weights, tears running down my cheeks. I turn to the right and look at myself in the mirror. Oh god, what have I done?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, noen som så på nyhetene eller?

"Hva er ditt råd til de som tar proteinpulver?"

"Kast det, og ikke kjøp nytt!"

"Jeg velger å ikke ta proteintilskudd, velger heller å spise mat som vi faktisk vet noe om"

Jeg kjenner at jeg dør litt inni meg....

Ja, så dette. Helt skadet at en slik "professor" skal uttale seg på den måten. Sliter du med å få i deg nok protein, så kjøper du protein pulver. Skjønner godt at unge gjør det, er lettere å lage en shake enn å steke seg en kyllingfilet.

Skjønner virkelig hvorfor media prøver å demonisere protein pulver. Det gjør jo ikke noe skade og får du i deg får mye omdannes det kun til glukose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...