Gå til innhold

Proteinpulver er inngangen til doping


VegarL

Anbefalte innlegg

Ja, så dette. Helt skadet at en slik "professor" skal uttale seg på den måten. Sliter du med å få i deg nok protein, så kjøper du protein pulver. Skjønner godt at unge gjør det, er lettere å lage en shake enn å steke seg en kyllingfilet.

Skjønner virkelig hvorfor media prøver å demonisere protein pulver. Det gjør jo ikke noe skade og får du i deg får mye omdannes det kun til glukose.

Utifra dagens kunnskap er det dette som skjer ja. Vi vet som nevnt lite om eventuelle effekter av aminosyremetabolitter som følge av et kronisk høyt inntak. Ingen grunn til å overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm. Har tydeligvis misforstått noe her jeg. Jeg kan ta en shake 2 ganger til dagen ( etter jeg har stått opp + etter trening. ) På begge tidspunktene er jeg relativt sliten, ikke sulten - men vet at jeg blir mindre trøtt om jeg bare får i meg noe næring. Funker som et mellommåltid for meg. Godt er det og. Proteinpulver tar jeg hvertfall ikke fordi jeg føler at det gir en så voldsom effekt på styrketreninga..

Mannen i huset starter som regel alltid dagen med en shake iblandet melk/vann og banan ( jeg tar gjerne litt havregryn i også) som han heller i seg før det kjøres avgårde til barnehage og jobb. Når stav mikseren startes kommer tvillingene på 4 år springende inn på kjøkkenet og vil smake så de får et halvt glass hver morgen i ukedagene. Hvordan skal dette gå mon tro..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har tydeligvis misforstått noe her jeg. Jeg kan ta en shake 2 ganger til dagen ( etter jeg har stått opp + etter trening. ) På begge tidspunktene er jeg relativt sliten, ikke sulten - men vet at jeg blir mindre trøtt om jeg bare får i meg noe næring. Funker som et mellommåltid for meg. Godt er det og. Proteinpulver tar jeg hvertfall ikke fordi jeg føler at det gir en så voldsom effekt på styrketreninga..

Mannen i huset starter som regel alltid dagen med en shake iblandet melk/vann og banan ( jeg tar gjerne litt havregryn i også) som han heller i seg før det kjøres avgårde til barnehage og jobb. Når stav mikseren startes kommer tvillingene på 4 år springende inn på kjøkkenet og vil smake så de får et halvt glass hver morgen i ukedagene. Hvordan skal dette gå mon tro..?

Bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får ikke slike som deg komme på NRK, Vegard? :)

Eneste fyren jeg har sett som har god informasjon i media er Martin Norum.

Resten snakker bare om hva de tror er sant og ikke hva som er sant.

Veldig irriterende å lese og se norsk media.

Haug av artikler som "lærer" deg å trene "riktig" og artikler om hvordan og hvorfor du skal ned i vekt.

Så kommer det artikler som sier at protein pulver er skadelig og at du ikke skal trene for mye for da blir du "treningsnarkoman"

Skulle ønske at de som vil lære noe om trening, slutter å følge med på media, kjøper science and practice of

strengt training, og en enkel fysiologi bok og lærer seg hva som skjer med næringsstoffene du putter i deg, og hvordan du skal trene for fremgang, så kan de ta sine egne valg i hvordan de skal trene ut ifra sannhet og forskning og ikke en enkel persons mening. Drømme tenkning :)

Fitnessbloggen funker også greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner jeg blir så ufattelig provosert av slike artikler! Snakk om å spre feilaktig skremselspropaganda og feilinformasjon! E skulle tro at vårt samfunns største utfordring var at ungdom trener for mye, spiser for sunt og har alt for stort fokus på å få i seg nok og rett næring. Det er jo ikke akkurat DETTE landet vårt sliter med nå, all den tid fedme øker, helseutgiftene øker og stadig flere er inaktive.

Se denne også: http://www.side2.no/m/?articleId=3548408

Mediene viser jo at aldeles ikke opptatt av å få frem objektiv informasjon, men heller finne frem til overskrifter som skremmer, sjokkerer og fenger. O da får en slikt. Helt utrolig at det er lov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

quoter "Kent Skibstad Sveinung: Vel, siden proteinpulver stort sett er flytende, så rekker ikke kroppen å ta opp så mye av det.

What tha føkk... Må slutte å drikke alkohol, finne en måte å spise det på, slik at jeg blir skikkelig full og ikke kaster bort pengene mine... mumle mumle... begynne å spise protein pulveret også... mumle, mumle, klø seg i hode.:hilarious:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling og tunfisk er forresten "gateway foods", det virker harmløst, men ser du noen du er glad i spise dette så TA AFFÆRE! Det starter gjerne med sunn mat og ender med tyngere stoffer som kostilskudd og så doping! Vis at du bryr deg, kast kyllingen i søppla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling og tunfisk er forresten "gateway foods", det virker harmløst, men ser du noen du er glad i spise dette så TA AFFÆRE! Det starter gjerne med sunn mat og ender med tyngere stoffer som kostilskudd og så doping! Vis at du bryr deg, kast kyllingen i søppla!

"Jeg skulle være tøff vet du. Skulle bare ta ett lite stykke kylling. Kunne ikke si nei når alle de tøffe gutta spiste flere fileter til dagen, noen av dem spiste mange egg også. Daglig. Fra det første stykket med kylling til et liv langt ute på de skrå bredder gikk det ikke lange tiden. Hadde jeg bare visst det jeg vet i dag...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møt Atle-Ronny 34år, mannen som har vært avhengig av proteinpulver siden han var 16år.

Det hele startet på doen i guttegarderoben på SATS.

Atle hadde trent i 3mnd, og så kroppen forvandle seg fra en liten gutt til en voksen mann.

Alle timene med bicepscurl og kvartbøy hadde virkelig begynt og gjøre opp for seg.

Men han stod der og så på seg selv i speilet tenkte han stille, Hvordan kan jeg blir større og bedre?

Han bestemte seg for og spørre en av de store gutta på gymmet, de som brukte voksen-hantlene, hvordan han kunne bli som de.

Det var en regngrå torsdag ettermiddag at Atle tok seg til mot og spurte Johnny, gymmens største mann.

Svaret han fikk var mindblowing, var det virkelig så enkelt? man trengte bare og bruke et såkalt "Kosttilskudd" kalt proteinpulver.

Etter flere minutter med hard lesing, om forskjellige typer, smaker og produkter bestillte Atle en 3kg's bøtte på en kinesisk nettside.

3 dager gikk fort, så 5 dager, før så, endelig, på den åttende dagen kom pakken, Atle tok pakkeseddelen fort fra postkassen før Mamma eller Pappa så den.

Han sprang på butikken, aldri før hadde han vært så spent.

Han gikk i kassen, litt klam og småskjelven, viste fram pakkeseddelen og fikk pakken levert.

Han tok esken, gikk ut av butikken, og begynte og gå hjem.

Halvveis hjemme stoppet han opp, åpnet esken, og så på produktet.

Det lyste mot han, 3KG ANABOL MUTANT CATABOLICSUPERSONIC PROTEINPOWDER MOTTAHFUCKA stod med store bokstaver over boksen.

Han kom seg hjem, fikk lurt boksen opp på rommet, og gjemte den i skapet, bak den gamle esken med klær han hadde vokst ifra.

Plutselig ropte moren nedenfra "Atle, det e middag, kom å spis!"

Han lukket skapdøren kjapt, og gikk ned.

Det var grandiosa til middag, Atle's livrett.

Men han kunne ikke tenkte på annet enn boksen som stod på rommet, og gledet seg til og komme seg på gymmen og prøve det ut.

Når middag var over hjalp han moren med og rydde av bordet før han kjapt sprang opp og låste romdøren.

Der satt han, i mørket, bare leselyset som var på, og studerte boksen.

"2 scoops pr 4dl water" stod det på den, men Atle hadde ikke tid til og følge forskriftene.

Han fant fram shakern som hadde fulgt med, tok 4 scoops oppi, og la den i treningsbaggen.

Bussturen til sats hadde aldri gått så fort, Atle kunne ikke vente til og drikke shaken sin.

Når han endelig kom på sats, sjekket han inn, skiftet og begynte og trene. med iPodn, Beats headsettet og full Nike utrustning gikk han bort til hantlene, har ikke tid til og varme opp på ellipsemaskinen idag.

2 timer, og 103 sett bicepscurl etterpå, var tiden endelig inne.

Han tok shakern sin, gikk inn på badet, og fylte på vann.

Etter 45sec med intens shaking åpnet han lokket, lukten av sjokolade slo imot han, mens han begynte og drikke.

Halveis inn i pauset måtte han stoppe og puste, men han kjente allerede forskjellen.

Han kunne nesten se bicepsen vokse, blodåren pumpet som aldri før, og han kjente at T-skjorten ble trangere.

Nå, nesten 20år etterpå, har han endelig klart og slutte med dette forferdelige dopet, som han selv innrømmer har ødelagt han, familien og livet hans.

Atle reiser i disse tider rundt på treningssentrene sammen med Yngvar Andersen og advarer unge menneske om effekten av Proteinpulver, med et håp om han kansje forhindre at noen lider samme skjebne som han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...