Gå til innhold

Proteinpulver er inngangen til doping


VegarL

Anbefalte innlegg

Har sett nok av ungdommer som sverger til en shaker etter trening, pga dem er lært opp av "treningsguruer" om at protein og raske carb er ett must etter trening. Shaker i hånda og en liten sjokolade, er ett kjent syn på mitt gym.

Vel, det er jo et faktum. Hva skal man ellers ty til etter trening? Ikke alle som bor i 10 minutters gåavstand til treningsstudio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, det er jo et faktum. Hva skal man eller ty til etter trening? Ikke alle som bor i 10 minutters gåavstand til treningsstudio.

nå er det ikke akkurat så kritisk å få i seg noe etter trening, en halvtime og en time etter trening er også greit nok, spesielt for oss som til daglig spiser godt med proteiner i måltidene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo et faktum. Hva skal man ellers ty til etter trening? Ikke alle som bor i 10 minutters gåavstand til treningsstudio.

Hørt om mat og matboks? Man lager mat hjemme, putter den i matboksen, og for all del husk å ta med deg matboksen med matpakken på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om mat og matboks? Man lager mat hjemme, putter den i matboksen, og for all del husk å ta med deg matboksen med matpakken på trening.

Du argumenter som min bestemor. Mye enklere å hive i seg en shake etter trening. Jeg ser ikke problemet med det. Hvorfor skal man være så politisk korrekt? Nei, her sverger man til det gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du argumenter som min bestemor. Mye enklere å hive i seg en shake etter trening. Jeg ser ikke problemet med det. Hvorfor skal man være så politisk korrekt? Nei, her sverger man til det gamle.

Da har du en smart og oppegående bestemor. For deg kanskje, men for meg er det mer kurant med ett fullverdi måltid av protein, karb og fett. Politisk korrekt? Det der er ikke verd å kommentere en gang. Sverge til det gamle? Mat kom før proteinpulver, så der gikk du på en smell.;)

Proteiner etter trening gir bra effekt for den styrkeløkten man har hatt. Enten det er proteiner i mat eller pulver. Jeg sverger til det sistnevnte.

Mat etter trening gir bra effekt. Tror du at du taper noe på å spise mat istedenfor proteinpulver etter trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner etter trening gir bra effekt for den muskeløkten man har hatt. Enten det er proteiner i mat eller pulver. Jeg sverger til det sistnevnte.

Jeg quoter Lyle mcdonald.

"Now, how soon after training is debatable, one study found that whether nutrients were taken an hour or three hours after training, the results were the same (in older folks, it’s critical that they be consumed soon after training). So the whole focus on ‘You MUST eat within 47 seconds of finishing your last set or your workout was waste.’ is basically a lot of internet nonsense.

But the general point still stands, lifters should be eating something around training. Whether it’s before, during, after or a combination of the three, nutrients (and that means carbohdyrates and protein) around training promote better gains in muscle mass." "I can’t possibly give sufficient details on amounts in this article." The Baseline Diet: Part 1 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du en smart og oppegående bestemor. For deg kanskje, men for meg er det mer kurant med ett fullverdi måltid av protein, karb og fett. Politisk korrekt? Det der er ikke verd å kommentere en gang. Sverge til det gamle? Mat kom før proteinpulver, så der gikk du på en smell.;)

Mat etter trening gir bra effekt. Tror du at du taper noe på å spise mat istedenfor proteinpulver etter trening?

Jeg spiser både mat og drikker proteinshake. Først pulver, så tar jeg buss en halvtime hjem før jeg hiver i meg noe mat. Enkelt og greit. Proteinpulver er en helt kurant og grei måte å få i seg protein rett etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser både mat og drikker proteinshake. Først pulver, så tar jeg buss en halvtime hjem før jeg hiver i meg noe mat. Enkelt og greit. Proteinpulver er en helt kurant og grei måte å få i seg protein rett etter trening.

Joda, men det er mat også. Det er kun det jeg vil frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For mange kan det være vansklig å få i seg mat rett etter trening, og da er en shake et strålende alternativ. Samme gjelder for oss som ikke greier å spise frokost på mårrakvisten selv om vi kan være skrubbsulten:)

Da kan jeg trøste deg med at du ikke trenger mat rett etter trening. Se over den linken fra Frk. Sondre, over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjekt om folk som kritiserer artikkelen hadde lest den skikkelig først, for det er det tydeligvis ikke alle som har gjort. Ja, utsagnet om proteinpulver -> doping er ufattelig teit og latterlig, ingen tvil om det.

Men dette med at kroppen bare nyttegjør seg av en viss mengde protein er riktig, til proteinsyntese. Det er ikke det samme som at mer protein ikke blir tatt opp, men at mer protein vil omdannes til glukose og brukes som energi. Det er per i dag ikke grunnlag for å fraråde høyt proteininntak til friske, men det er heller ikke grunnlag for å anbefale dette. Vi vet i det store og hele lite om langtidseffekter av høyt proteininntak. Vi vet at friske nyrer ikke har noe problem med dette, men det er andre muligheter for skadevirkninger som vi vet lite om, eksempelvis aminosyremetabolitter som kan hopes opp i leveren osv.

Det vanlige anbefalingene rundt 2g/kg er tilstrekkelig, og det klarer de fleste å dekke gjennom mat. Ellers er pulver et finfint tilskudd som kan være et enkelt tiltak for å dekke behovene dersom man av ulike grunner ikke klarer dette gjennom maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner etter trening gir bra effekt for den styrkeløkten man har hatt. Enten det er proteiner i mat eller pulver. Jeg sverger til det sistnevnte.

Hva slags effekt er det du mener, og hvorfor må dette være iløpet av 30 minutter? For meg høres det ut som du sprer broscience, men jeg kan ta feil?

Anbefaler forresten å lese noe Alan Aragon har skrevet:

"The postexercise "anabolic window" is a highly misused & abused concept. Preworkout nutrition all but cancels the urgency, unless you're an endurance athlete with multiple glycogen-depleting events in a single day. Getting down to brass tacks, a relatively recent study (Power et al. 2009) showed that a 45g dose of whey protein isolate takes appx 50 minutes to cause blood AA levels to peak. Resulting insulin levels, which peaked at 40 minutes after ingestion, remained at elevations known to max out the inhibition of muscle protein breakdown (15-30 mU/L) for 120 minutes after ingestion. This dose takes 3 hours for insulin & AA levels to return to baseline from the point of ingestion. The inclusion of carbs to this dose would cause AA & insulin levels to peak higher & stay elevated above baseline even longer.

So much for the anabolic peephole & the urgency to down AAs during your weight training workout; they are already seeping into circulation (& will continue to do so after your training bout is done). Even in the event that a preworkout meal is skipped, the anabolic effect of the postworkout meal is increased as a supercompensatory response (Deldicque et al, 2010). Moving on, another recent study (Staples et al, 2010) found that a substantial dose of carbohydrate (50g maltodextrin) added to 25g whey protein was unable to further increase postexercise net muscle protein balance compared to the protein dose without carbs. Again, this is not to say that adding carbs at this point is counterproductive, but it certainly doesn't support the idea that you must get your lightning-fast postexercise carb orgy for optimal results.

To add to this... Why has the majority of longer-term research failed to show any meaningful differences in nutrient timing relative to the resistance training bout? It's likely because the body is smarter than we give it credit for. Most people don't know that as a result of a single training bout, the receptivity of muscle to protein dosing can persist for at least 24 hours: Enhanced amino acid sensitivity of myofibrillar prote... [J Nutr. 2011] - PubMed - NCBI

Here's what you're not seeming to grasp: the "windows" for taking advantage of nutrient timing are not little peepholes. They're more like bay windows of a mansion. You're ignoring just how long the anabolic effects are of a typical mixed meal. Depending on the size of a meal, it takes a good 1-2 hours for circulating substrate levels to peak, and it takes a good 3-6 hours (or more) for everythng to drop back down to baseline."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags effekt er det du mener, og hvorfor må dette være iløpet av 30 minutter? For meg høres det ut som du sprer broscience, men jeg kan ta feil?

Anbefaler forresten å lese noe Alan Aragon har skrevet:

"The postexercise "anabolic window" is a highly misused & abused concept. Preworkout nutrition all but cancels the urgency, unless you're an endurance athlete with multiple glycogen-depleting events in a single day. Getting down to brass tacks, a relatively recent study (Power et al. 2009) showed that a 45g dose of whey protein isolate takes appx 50 minutes to cause blood AA levels to peak. Resulting insulin levels, which peaked at 40 minutes after ingestion, remained at elevations known to max out the inhibition of muscle protein breakdown (15-30 mU/L) for 120 minutes after ingestion. This dose takes 3 hours for insulin & AA levels to return to baseline from the point of ingestion. The inclusion of carbs to this dose would cause AA & insulin levels to peak higher & stay elevated above baseline even longer.

So much for the anabolic peephole & the urgency to down AAs during your weight training workout; they are already seeping into circulation (& will continue to do so after your training bout is done). Even in the event that a preworkout meal is skipped, the anabolic effect of the postworkout meal is increased as a supercompensatory response (Deldicque et al, 2010). Moving on, another recent study (Staples et al, 2010) found that a substantial dose of carbohydrate (50g maltodextrin) added to 25g whey protein was unable to further increase postexercise net muscle protein balance compared to the protein dose without carbs. Again, this is not to say that adding carbs at this point is counterproductive, but it certainly doesn't support the idea that you must get your lightning-fast postexercise carb orgy for optimal results.

To add to this... Why has the majority of longer-term research failed to show any meaningful differences in nutrient timing relative to the resistance training bout? It's likely because the body is smarter than we give it credit for. Most people don't know that as a result of a single training bout, the receptivity of muscle to protein dosing can persist for at least 24 hours: Enhanced amino acid sensitivity of myofibrillar prote... [J Nutr. 2011] - PubMed - NCBI

Here's what you're not seeming to grasp: the "windows" for taking advantage of nutrient timing are not little peepholes. They're more like bay windows of a mansion. You're ignoring just how long the anabolic effects are of a typical mixed meal. Depending on the size of a meal, it takes a good 1-2 hours for circulating substrate levels to peak, and it takes a good 3-6 hours (or more) for everythng to drop back down to baseline."

Greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg trøste deg med at du ikke trenger mat rett etter trening. Se over den linken fra Frk. Sondre, over her.

jeg trenger kanskje ikke mat rett etter trening, men av og til, spessielt etter ei lengre og hard cardioøkt, så er jeg skrubbsulten, og jeg vet at jeg ikke er den eneste som har den følelsen etter trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å bo på Island der jeg ikke er eneste jenta som drikker en shake i garderoben etter trening, hvor vi lever på skyr, hvor jeg ser andre ha proteinpulver i havregrøten, hvor de selger proteindrikker i sjokolademelkflasker i alle kiosker og butikker (sånne små med sugerør, med 25 g protein) og hvor både unge og gamle, jenter og gutter, de som trener masse og de som ikke trener fullt så mye har sluttet å være redd for å tisse ut protein. Nå vil jeg ikke hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...