Gå til innhold

Proteinpulver er inngangen til doping


VegarL

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Delvis vil jeg si meg enig med han, men kun på det om at en del ungdommer ser på kosttilskudd som en mirakelkur og en snarvei til å oppnå ressultater på rekordtid.

Da jeg var 15 trodde jeg man blei feit av å drikke proteinshake, fordi typen sa at han hadde hørt om en fyr som kjente en fyr som viste av en fyr som hadde blitt feit fordi han ikke trente så hardt, så dum man en gang var!;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke direkte mot pulver, og kjenner flere som har brukt det med hell. Ser også at det kan være en utmerket løsning for en del...Men det er noe med kunnskap som bør ligge til grunn først.....Jeg tror det er generelle "Lettvintholdniger" som ligger til grunn for "Pulverbrukere" som er årsak til at en større andel av disse KANSKJE starter med doping, enn en person som velger og holde seg helt borte fra pulver...Det er lettere og la være og spise mat og "vite man får i seg det man trenger" med og blande pulver og vann (hakket enklere enn TORO til og med....og sunnere..Kanskje), enn og ved hvert måltid være nødt til og holde igjen fristelsen mellom knekkebrød og fersk brød fra bakeren,- sjokladepålegg og kalkunskiver som pålegg, eller Grandisen som lager seg selv og ligger i frysen, og grønnsakene som må handles inn, vaskes, delses opp og kyllingfileten som må krydres stekes og som KAN bli for tørr....

Synes man burde ha en del tester på dette med proteinpulver. Ta flere eneggede tvillinger i 17-20 års aldreren, gi de samme treningsopplegg, la en ta pulver på "riktig måte", og styre resten av mat og drikkeinntaket selv. Denne har alt av kostholdsekspteret tilgjengelig for RÅD; men ikke til praktisk opplæring..La den andre tvillingen få hjelp til sundt koshold, opplæring til både laging og innkjøp og PLANLEGGING av dette og IKKE tilgang til pulver..Lurer på hvordan forkjellen på stykre, og muskelvekst ville vært? Og lurer på hvordan disse ville vært 10-15 år ETTER......Tror ikke den ene hadde vært doper, men tror den ene hadde vært i bedre form, sunnere og sterkere enn den andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager all mat fra bunnen, alltid. Kun rene råvarer. Spiser som en hest. Likevel sliter jeg med å få i meg nok proteiner i henhold til målsettingen min (~200 g daglig). Derfor bruker jeg proteinshakes som TILSKUDD.

"Vanlig, variert norsk kosthold" gir en kjempeutfordring om man skal ha i seg mye protein.

Min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager all mat fra bunnen, alltid. Kun rene råvarer. Spiser som en hest. Likevel sliter jeg med å få i meg nok proteiner i henhold til målsettingen min (~200 g daglig). Derfor bruker jeg proteinshakes som TILSKUDD.

"Vanlig, variert norsk kosthold" gir en kjempeutfordring om man skal ha i seg mye protein.

Min erfaring.

Men da har du også det GRUNNELGGENDE klart.- og det er viktig og ha FØR man begynner med pulver, mener jeg. Jeg er jo ikke i mot det, men jeg vil tro at en person som såvidt har begynt og tilberede sin egen mat, eller ALDRI har gjort det før, IKKE gjør helt rett i og gå "rett på pulver" for og blir så sunn som mulig. Også pulver i form av posemat bør man holde seg unna,- før man vet hva mat skal og BØR inneholde,- så kan man bruke posesaus, posegryter og Proteinpulver som TILLEGG når man har dårlig tid...

Dessuten velger jeg og tro at det er fåtall som trener kun for egen del som TRENGER tilskudd i form av proteinpulver eller energidrikk for og greier og nå SITT maksnivå av utholdenhet eller styrke. SKal man konkurrere og det er marginer det går på, så kan det nok være det som utgjrø "det lille ekstra",- men for "vanlig mosjonister", så er og blir det "Lettvintløsninger"...Når noen av de beste utholdenhetsutøvere gjennomfører ironman uten enrgibarer og energidrikk,- så vil jeg tro en mosjonist kan gjennomføre en halvmarathon uten. På samme måte vil jeg tro at en som trener styrke vil kunne nå sitt maksimale potensiale ved VANLIG mat også, mens et fåtall kanskje har et behov for "Litt ekstra":...

Uansett, kunnskap om mat og ernæring og tilbereding og planlegging av dette er alfa og omega FØR man begynner og TENKE på og bruke pulver,- mener jeg..Det samme med energidrikker,- som ofte blir brukt av "kondisutøvere"; hvor mange trener dette for og bli slankere....Også drikker de det for og YTE mer,- i den tro at da bruker de mer, og blir tynnere,- og tenker ikke på alle de ekstra kcal de tilfører.....Og pulverbrukerne gjør akkurat samme feil, erstatter noen måltid med proteiner,-mens resten av inntaket er helt feil......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du også det GRUNNELGGENDE klart.- og det er viktig og ha FØR man begynner med pulver, mener jeg. Jeg er jo ikke i mot det, men jeg vil tro at en person som såvidt har begynt og tilberede sin egen mat, eller ALDRI har gjort det før, IKKE gjør helt rett i og gå "rett på pulver" for og blir så sunn som mulig. Også pulver i form av posemat bør man holde seg unna,- før man vet hva mat skal og BØR inneholde,- så kan man bruke posesaus, posegryter og Proteinpulver som TILLEGG når man har dårlig tid...

Dessuten velger jeg og tro at det er fåtall som trener kun for egen del som TRENGER tilskudd i form av proteinpulver eller energidrikk for og greier og nå SITT maksnivå av utholdenhet eller styrke. SKal man konkurrere og det er marginer det går på, så kan det nok være det som utgjrø "det lille ekstra",- men for "vanlig mosjonister", så er og blir det "Lettvintløsninger"...Når noen av de beste utholdenhetsutøvere gjennomfører ironman uten enrgibarer og energidrikk,- så vil jeg tro en mosjonist kan gjennomføre en halvmarathon uten. På samme måte vil jeg tro at en som trener styrke vil kunne nå sitt maksimale potensiale ved VANLIG mat også, mens et fåtall kanskje har et behov for "Litt ekstra":...

Uansett, kunnskap om mat og ernæring og tilbereding og planlegging av dette er alfa og omega FØR man begynner og TENKE på og bruke pulver,- mener jeg..Det samme med energidrikker,- som ofte blir brukt av "kondisutøvere"; hvor mange trener dette for og bli slankere....Også drikker de det for og YTE mer,- i den tro at da bruker de mer, og blir tynnere,- og tenker ikke på alle de ekstra kcal de tilfører.....Og pulverbrukerne gjør akkurat samme feil, erstatter noen måltid med proteiner,-mens resten av inntaket er helt feil......

Var ikke uenig med deg. Postet bare min erfaring.

For å redusere fettprosenten ved å ligge i underskudd er min erfaring at det er vanskelig uten å få i seg nok protein (man mister for mye muskelmasse uten nok). Skulle jeg ha bygget vil jeg tro at relativt høyt proteininntak var minst like viktig.

Er selv tidligere syklist og løper. For slik aktivitet er det veldig viktig å fylle glykogenlagrene (både under og etter aktivitet) siden man ofte trener lange økter (daglig og ofte flere ganger om dagen). Da må man ha karbohydrater. Det er sjelden man tømmer glykogenlagrene sine ved styrketrening. Det må i så fall være ved laaange økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som reagerer på at han først bruker masse tid i ymse media for å forteller hvor utrolig unødvendig og bortkastet det er,å at det har null effekt. Så sier han

"Kosttilskudd som protein er helt klart en inngang til doping. Når en 18-åring merker resultater av proteinpulveret og deretter stagnerer vil vedkommende fort hive seg på bølgen av andre unødvendige og fristende produkter. "

Reagerte på denne selv, greit motsigende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reagerte på denne selv, greit motsigende..

Han tenker vel slik;

En unggutt er vokst til og bli mann,- i høyden, men ikke i bredden. Han vil bli større, muskler, bli mer "mann"...Så begynner denne 17åringen og trene...Samtdigi blir det litt m indre boller i skolekantina, litt mindre potetgull på helgas LAN og litt mer grønnsaker når mamma serverer middag,- og genrelt mer "sunn mat";- mindre usunn..Litt med måte, for det sprøs hva mamma lager til middag, og hva mamma og pappa handler inn av brød, pålegg osv.....

Etter en måneds tid er han blitt betydelig sterkere i visse, prioriterte øvelser,- men ikke SYNLIG sterkere..Og det er jo DET som er målet...Egentlig....Så leser man litt mer om kosthold og bygging av muskler,- det som slår en er PROTEINER er hva som trengs..Får han mamma til og lage kylling, tunfisksalat og koke 10 egg hver dag? Gidder han kjøpe inn og lage selv? svaret her på begge er nok,- nei...Hva er løsen for en som han,- jo proteinpulver...Proteinpulver i bøtter og spann...Og etter en periode med kanskje veldig RIKTIG trening, et koshold som har blitt betydelig bedre,- så begynner han med proteinpulver,- og da er det sånn at den TID han har lagt i treninga uansett ville ha begynt og bli synlig, men siden han begynte med proteinpulver i riktig fase, så er det DETTE han takker for veksten,- ikke sin egen innsats....Og når denne gutten da når et platå, som er naturlig for de fleste fysiske aktiviteter,- så tenker denne gutten, jeg spiser rett, jeg trener rett, jeg har nok nådd mitt maks potensiale for hva jeg naturlig kan få av muskler.....Det eneste jeg kan gjøre for og bli så stor jeg ønsker, er jo ikke Schwartznegger jeg skal bli, mer Beckham,- men mangler en del enda, er og "Jukse",- for det ligger ikke i genene mine enn og bli større enn jeg er nå.....Dette tror jeg faktisk er en veldgi logisk tankegang for mange jenter og gutter som begynner og trene.....Og ergo, veien fra pulver til dop er kort for uerfarne, lite kritiske "småbarns"hjerner........Og her ligger forklaringen bak "ser proteinpulver virker"......Det er ikke pulveret, det er egeninnsatsen......Men det skjønner ikke mange......Og jeg tror det var dette Yngvar mente.

Ja, jeg liker mannen. BARE GJØR DET!..Finnes det noe bedre livsmotto når det kommer til trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når denne gutten da når et platå, som er naturlig for de fleste fysiske aktiviteter,- så tenker denne gutten, jeg spiser rett, jeg trener rett, jeg har nok nådd mitt maks potensiale for hva jeg naturlig kan få av muskler.....Det eneste jeg kan gjøre for og bli så stor jeg ønsker, er jo ikke Schwartznegger jeg skal bli, mer Beckham,- men mangler en del enda, er og "Jukse",- for det ligger ikke i genene mine enn og bli større enn jeg er nå.....Dette tror jeg faktisk er en veldgi logisk tankegang for mange jenter og gutter som begynner og trene.....Og ergo, veien fra pulver til dop er kort for uerfarne, lite kritiske "småbarns"hjerner........Og her ligger forklaringen bak "ser proteinpulver virker"......Det er ikke pulveret, det er egeninnsatsen......Men det skjønner ikke mange......Og jeg tror det var dette Yngvar mente.

Sant det der. Men er det ikke bedre å opplyse og informere istedet for å kriminalisere?

Tenker da både på virkninger av proteinpulver, men også om bieffekter av doping ++

Slik at unge forstår at proteinpulver fungerer (og at foreldre og den gemene hop skjønner at dette er en harmløs substans.. Proteinpulver = dop er det mange som tenker, men proteiner er det jo i kjøtt også, kjøtt = dop?), mens de samtidig forstår at doping aldri vil være en løsning, pga alle mulige bieffekter ved høyere doser. Mye vil ha mer, og om noen begynner med doping, så vil de nok som regel øke dosene og få ymse bivirkninger.

Uansett.. INFORMER!!! ikke kriminaliser ufarlige substanser, selv om de "kan" lede til sterkere stoffer..

Som nevnt tidligere i tråden, det er på samme måte som å kriminalisere førerkortet, pga at man da kan kjøre over fartsgrensene (og mange flere eksempler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager all mat fra bunnen, alltid. Kun rene råvarer. Spiser som en hest. Likevel sliter jeg med å få i meg nok proteiner i henhold til målsettingen min (~200 g daglig). Derfor bruker jeg proteinshakes som TILSKUDD.

"Vanlig, variert norsk kosthold" gir en kjempeutfordring om man skal ha i seg mye protein.

Min erfaring.

Unnskyld, at det var? Min erfaring:

1 kg indrefilet - 210 gram protein, 1200 kcal.

1,2 kg torsk - 217 gram protein, 900 kcal.

1 kg kyllingfilet, stekt uten fett, 279 gram protein, 1230 kcal

Min erfaring er at det er pissenkelt å få i seg nok proteiner igjennom vanlig norsk kosthold, man må bare skalere det opp etter sitt behov, og ikke spise så mye fuglemat ved siden av. Grønnsaker, derav noen med stivelse, og kjøtt/fisk/fjærkre er mer enn godt nok til å bygge kroppen. :)

Om du sier at du bruker proteinpulver som tilskudd fordi det er billigere enn å kjøpe kjøtt i så store kvanta: Helt enig, og en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, at det var? Min erfaring:

1 kg indrefilet - 210 gram protein, 1200 kcal.

1,2 kg torsk - 217 gram protein, 900 kcal.

1 kg kyllingfilet, stekt uten fett, 279 gram protein, 1230 kcal

Min erfaring er at det er pissenkelt å få i seg nok proteiner igjennom vanlig norsk kosthold, man må bare skalere det opp etter sitt behov, og ikke spise så mye fuglemat ved siden av. Grønnsaker, derav noen med stivelse, og kjøtt/fisk/fjærkre er mer enn godt nok til å bygge kroppen. :)

Om du sier at du bruker proteinpulver som tilskudd fordi det er billigere enn å kjøpe kjøtt i så store kvanta: Helt enig, og en annen sak.

Spiser du så mye fisk og/eller kjøtt hver dag?

Det hadde ikke jeg klart å få ned.

Dessuten er det ikke vanlig kosthold å spise så mye kjøtt/fisk/fugl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du så mye fisk og/eller kjøtt hver dag?

Ikke hver dag, det blir for dyrt, men jeg spiser lett og ledig ett kilo kjøtt og et kilo grønnsaker per dag.

Det hadde ikke jeg klart å få ned.

Har du prøvd? Det er overraskende enkelt. Ikke i ett måltid, men fordelt utover 3 - 4 måltider går det veldig greit. Så lenge man ikke fyller opp med all mulig annen drit i mellom måltidene, eller til måltidene (les: brød, juice, saft, brus, etc...)

Dessuten er det ikke vanlig kosthold å spise så mye kjøtt/fisk/fugl

Som jeg sier, det er et vanlig kosthold, men skalert opp til uvanlige formål. Det å bygge kropp er heller ikke et vanlig gjøremål for den jevne befolkningen. Uvanlige resultater krever uvanlige tiltak. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...