Gå til innhold

Zumba er bra(?)


Mari-Eli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg personlig synes zumba er bortkastet tid. Skal jeg trene kondisjon så vil jeg heller trene mer effektivt.

MEN, for andre som har lite motivasjon og trenger zumba for å i det hele tatt komme seg på treningssenteret og være i aktivitet, så er det jo bra.

Det jeg synes er dumt med zumba er markedsføringen som er veldig misvisende. Det er veldig mange jenter (meg selv inkludert) som leser de typiske jentebladene og nettsider med fullstendig vranglære. Hadde jeg bare lært det jeg har lært her på fitnessbloggen for flere år siden så hadde jeg spart meg selv for SÅ mye. :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kondisjon og kcal forbrenning er såre enkelt, rent fysiologisk, og ikke noe å bråke om. Kcal trenger oksygen for å forbrennes effektivt - trener du anaerobt går det ikke med mange kcal før du er stiv. Høyere oksygenopptak gjør at du kan bruke mer kraft - for eksempel løpe raskere - over lengre avstander. kroppen MÅ bruke en viss mengde energi for å flytte sin egen vekt. Ved å øke oksygenopptaket (altså å øke hjertets pumpekapasitet, det trenes til å pumpe større mengde blod pr slag) så kan du øke kcal forbruket ved å løpe raskere og raskere. Kroppen må bruke mer energi (kcal) for å løpe raskere. Høy puls under trening er ikke det samme som full fyllning av hjertet - pusten er et langt bedre mål på det, faktisk. Jo mer andpusten du blir, jo større fyllningskapasitet. Andpust + puls = veldig godt mål på trening av hjertet. Å bruke en pulsklokke på zumba funker dårlig, den er beregnet på løping - en annerledes treningsmetode, med annerledes resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Er det en ting som har begynt å irritere meg helt sykt så er det kommentarer som

" zumba er ikke optimal trening" og den shit... SO FU**** what?

Jeg er enig at de mongo dvd reklamene på tv er fucka, Grab som tone sticks and feel the burn.... Men jeg legger merke til her på forumet, at hvis noen går på Zumba, så må de jo være helt loka for det er jo ikke optimal trening. Fu**ers!

Og alle som går på zumba er halvfeite damer som ikke når målene sine og tror de går ned i vekt med zumba...

Vell, til dere blåøyde gymrotter som sier det. HAr dere noen gang sett inn på en zumba time. JEg kikket inn på en Zumba time på skøyen her om dagen. Det var Tone, der var Jenny Skavland der var det masse fine spreke damer med flotte kropper, og noen mindre flotte, sånn det alltid vil være i vårt samfunn.

De er ikke fine pågrunn av zumba, men pågrunn av en sunn livsstil.

Vet du hva jeg har sett, av mange av våre profilerte forummedlemmer med heltestatus? De går rolig karido. Svir av en 2-300 kcal på en time. ER DE IDIOTER? Og GÅ er jo ikke optimal trening så det er jo dust og gjøre det da? Vet du hva som er forskjellen på og gå kardio eller morgen kardio og danse Zumba? De som danser Zumba har det VILT FETT i motsetning til de som trasker på mølla på morran eller etter økten.

Alle vet at Zumba ikke er optimal trening, alle som går på klassen vet det, jeg snakker med de ukentlig. Men de synes det er fett. Gøy. Jeg kjenner mange dansere. Når de skal dra på dansesentret sitt og danse så sier jeg ikke, what, det er jo ikke optimal trening. Tren gerilja cardio istede, mye bedre.

Vet dere hvordan Zumba blir presentert? Zumba® er inspirert av de latinske musikksjangerene cumbia, salsa, samba,merengue, reggaeton m.m. Kombinert med morsomme og enkle dansetrinn har alle det gøy på en Zumbatime,

uansett form og alder. Man får brukt hele kroppen og man får en opplevelse av å være på fest i Latin Amerika!

Så idots, våkn opp. Alt handler ikke om å blaste biceps, få pump eller gjøre et super dropp sett.

word up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så idots, våkn opp. Alt handler ikke om å blaste biceps, få pump eller gjøre et super dropp sett.

word up

Hør hør! :D

Jeg er helt enig!

Ikke det at jeg driver med det selv Men jeg har mange venninner som trener styrke OG zumba, nettopp pga det er gøy og variasjon på trening. Om de har det fett OG forbrenner kcal samtidig, så er det jo bare dobbelwin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett Fjeldmann:)

For dem som ikke har interessen for å trene styrketrening så er saltimer helt genialt. For disse personene så er det viktigste å bevege seg å få opp pulsen litt. Før jeg forsvant fra Sats Solli så begynte det å dukke opp en del gutter på zumbatimene også. Gutter som jeg også så da jeg trente styrke. Det er ikke alle saltimene som er like mye verdt, men velger man en høypulstime så trener man kondisen. Det er bedre å trene noe, enn å sulte seg i hjel å spare kalorier fordi man ikke gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med deg, men folk har vel aldri nektet for at det er en underholdende form for kardio? Er enig i at de ofte får ufortjent mye tyn om de sier at de trener saltimer av et eller annet slag. For min del begynner jeg først å engasjere meg når folk påstår at saltimer er god styrketrening som kan sidestilles med skikkelig styrketrening når det kommer til å bygge styrke/masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig i at zumba kan være god trening. For det første er all aktivitet bedre enn inaktivitet. Om det får folk opp av sofaen er det i mine øyne flott. Det er også morsom trening, det er mange som blir mye mer motivert til å fortsette med trening dersom de faktisk får glede av det og ikke bare forbinder det med slit. Det er dessuten ikke alle som ønsker seg store tall i mark og bøy.

For trente mennesker kan også arbeid i lavere pulssoner fordelaktig for å trene bla. arbeidsøkonomi.

Jeg tror at grunnen til at folk misliker det er disse reklamene. Flust med folk som trener på studio som gir uttrykk for at det er kun zumba som har gitt dem resultatene (dette blir ikke sagt, men man kan få inntrykket av å se reklamene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zumba er fullstendig meningsløst! Har du tid til overs og lyst å gjøre noe fysisk så gå å mal en barnehage! There, I said it :sneaky:

Å se på en zumba-time er en artig opplevelse dog. Sjeldent man ser så mange svette utrente mennesker samlet. Ja, bortsett fra i køen på McDonalds.:wacky:

Men forstår jo at å tilby "god samvittighet" er god business for treningskjedene. Sliter jo ikke veldig på utstyret disse medlemmene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er flott at det fins så mange forskjellige timer på forskjellige senter. Det gjør på en måte at "alle" kan finne noe de liker. Mange har det slik at de føler at å danse og ha høy puls er morsomt, andre syns å ta 5x5 i markløft er er dritmoro. Syns det er flott at folk trener!:) Ikke nok med at det er bra for helsa så er det bra for psyken også! :) I dagens inaktive samfunn så er det floott! :)

Hvem har vell ikke dansa på byen i 1t og vært svett som faen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med deg. Det som irriterer meg dog, er å høre på Zumbainstruktører snakke om at zumba er løsningen på alle verdensproblemer, er bare en helt sykt innovativ treningsform og skal få alle og enhver i superform innen no-time.

Hvis de bare kunne klart å holde seg til at det er en fin og artig treningsform som egentlig bare er dansing med god musikk og stemning, så skulle jeg holdt kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med deg. Det som irriterer meg dog, er å høre på Zumbainstruktører snakke om at zumba er løsningen på alle verdensproblemer, er bare en helt sykt innovativ treningsform og skal få alle og enhver i superform innen no-time.

Hvis de bare kunne klart å holde seg til at det er en fin og artig treningsform som egentlig bare er dansing med god musikk og stemning, så skulle jeg holdt kjeft.

x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det får folk ut av sofaen og i rørsle, supert. Sjølve treninga gjev ikkje anna utbyte enn forbrente kaloriar, men det er betre enn ingenting.

Det er diverre enkelte som påstår at dette er den ultimate treningsforma som gjev deg mindre mage, fast rumpe og heile pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...