Gå til innhold

Zumba er bra(?)


Mari-Eli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Zumba er fullstendig meningsløst! Har du tid til overs og lyst å gjøre noe fysisk så gå å mal en barnehage! There, I said it :sneaky:

Å se på en zumba-time er en artig opplevelse dog. Sjeldent man ser så mange svette utrente mennesker samlet. Ja, bortsett fra i køen på McDonalds.:wacky:

Men forstår jo at å tilby "god samvittighet" er god business for treningskjedene. Sliter jo ikke veldig på utstyret disse medlemmene heller.

Ok, så alle jeg kjenner som går på dansestudio kaster bort tiden sin, meningsløst og drive med dans? Alle som går tur i fjellet kaster bort tiden sin? Alle som tar trappen istede for heisen kaster bort tiden sin? osv osv osv. En ting jeg er sikker på er sjeldent du så så mange damer du ikke hadde hatt kjangs på. Ser du flere trente jenter på 3d mølla, på stranda eller i styrkerommet? (sier du ja, så sier jeg screw you hippi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok på meg pulsbelte og klokke en gang jeg skulle på Zumba for å teste hvor mange kcal jeg forbrant på en time. Jeg var veldig aktiv, og tok godt i hvis det var løft og hopp osv som skulle gjøres. Jeg forbrant 450 kcal på den timen, og da seiler den opp som alternativ til annen kondisjonstrening når jeg skal ha det 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinning er en annen ting. der har de aller fleste feil oppsett på pulsklokka si, for med mindre du er proff sykkelist klarer du ikke å få makspuls på sykkel, rett og slett fordi man ikke kan sykle bra nok.

Er CA 200-400 stk i norge, av de aller beste sykklistene, som klarer å oppnå makspuls under en sykkel økt.

Hmm, kan noen forklare meg dette? De gangene jeg har vært på pulsspinn ligger jeg som regel oppe på minst 90 % av maxpuls de siste 8-10 min av "draget" eller hva man skal kalle det, og ikke sjelden er jeg OVER "maxpulsen" min på slutten. Nå har jeg ikke testa maxpuls på sykkel, men ift. standardformelen på alder skulle jeg hatt maxpuls på ca 190 (220-30). På slutten av et drag, de siste 2-3 minuttene ligger jeg gjerne oppi 190+, opp mot 195 helt på slutten. Er jeg blant de aller beste syklistene i Norge da eller? Høres søkt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kan noen forklare meg dette? De gangene jeg har vært på pulsspinn ligger jeg som regel oppe på minst 90 % av maxpuls de siste 8-10 min av "draget" eller hva man skal kalle det, og ikke sjelden er jeg OVER "maxpulsen" min på slutten. Nå har jeg ikke testa maxpuls på sykkel, men ift. standardformelen på alder skulle jeg hatt maxpuls på ca 190 (220-30). På slutten av et drag, de siste 2-3 minuttene ligger jeg gjerne oppi 190+, opp mot 195 helt på slutten. Er jeg blant de aller beste syklistene i Norge da eller? Høres søkt ut.

Maks er maks:) Du kan ikke gå over makspulsen din, den er du født med og kan ikke endres gjennom trening. Den blir kun lavere jo eldre du blir uten at det har noe som helst og si. Så da har du nok bare ikke fått en bra test på makspulsen din på sykkel. Standarformelen har enorme avik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kan noen forklare meg dette? De gangene jeg har vært på pulsspinn ligger jeg som regel oppe på minst 90 % av maxpuls de siste 8-10 min av "draget" eller hva man skal kalle det, og ikke sjelden er jeg OVER "maxpulsen" min på slutten. Nå har jeg ikke testa maxpuls på sykkel, men ift. standardformelen på alder skulle jeg hatt maxpuls på ca 190 (220-30). På slutten av et drag, de siste 2-3 minuttene ligger jeg gjerne oppi 190+, opp mot 195 helt på slutten. Er jeg blant de aller beste syklistene i Norge da eller? Høres søkt ut.

Formler for maxpuls er bare en pekepinn. Som Fjeldmann sier: det er enorme avvik :)

Jeg har selv testet hva jeg klarte å maxe i både med løp og sykkel, og det skilte rundt 10 slag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maks er maks:) Du kan ikke gå over makspulsen din, den er du født med og kan ikke endres gjennom trening. Den blir kun lavere jo eldre du blir uten at det har noe som helst og si. Så da har du nok bare ikke fått en bra test på makspulsen din på sykkel. Standarformelen har enorme avik

Ja, det er vel det jeg har konkludert med, at min egentlige makspuls for sykkel (spinning) ligger høyere en standardformelen.

Formler for maxpuls er bare en pekepinn. Som Fjeldmann sier: det er enorme avvik :)

Jeg har selv testet hva jeg klarte å maxe i både med løp og sykkel, og det skilte rundt 10 slag :)

Som sagt over :) Men noe av det jeg egentlig stusset på var utsagnet om at bare de beste syklistene klarte å makse på sykkel. Jeg klarer det fint, og klarer det faktisk bedre i "bakke" enn på "slette", der jeg fortere får melkesyre. Men så har jeg nok også OK teknikk samt sykkelsko, som kanskje hjelper en del...

Nå spammes zumba-tråden med makspuls og spinning, sorry for det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zumba forbrenner kalorier, noe det er mange som er ute etter. Det former kanskje ikke i like stor grad som styrketrening, men har folkens faktisk prøvd ut øvelsene? Det er noen av de som gir meg syra, ihvertfall. I tillegg krever det balanse, koordinasjon og rytme - tre ting jeg ikke eier, og derfor er ikke zumba tingen for meg. Men for andre som liker å danse og har lyst til å røre på seg, go go. Jeg mener sterkt at all trening er bra trening.

Ser folk bemerker at "zumba-folkene" setter denne typen trening høyest - vel, det er nettopp det mange av "FB-folkene" gjør her inne. Mange nye kommer inn og det eneste de får høre er "kjør styrke, tung styrke - det er det viktigste. Trener du baseløftene kan du drite i alt annet" (ja, det er satt på spissen, men du skjønner godt hva det er jeg snakker om). Ja, det er kanskje en av de mest effektive metodene for å forme kroppen sin, men styrketrening er heller ikke løsningen på alt. Noen ganger gjelder det å åpne seg for alternativer begge veier. :)

Om zumba gjør deg glad: kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel det jeg har konkludert med, at min egentlige makspuls for sykkel (spinning) ligger høyere en standardformelen.

Som sagt over :) Men noe av det jeg egentlig stusset på var utsagnet om at bare de beste syklistene klarte å makse på sykkel. Jeg klarer det fint, og klarer det faktisk bedre i "bakke" enn på "slette", der jeg fortere får melkesyre. Men så har jeg nok også OK teknikk samt sykkelsko, som kanskje hjelper en del...

Nå spammes zumba-tråden med makspuls og spinning, sorry for det.. ;)

har du testa makspuls ved løping? Syntes det hørtes rart ut at du har klart makspuls skjønner du.

Enten det, eller at du ikke vet hva din egentlige maks puls er. som det ble sagt, formelen er ikke en god målestokk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet her, så er ikke kcal målingen på pulsklokka di reel i forhold til puslen din. puslen din vil bli høyere fordi du hopper og spretter, da grunnet blodtrykket, IKKE at du faktisk gjøre så mye arbeid. jeg vet det høres dumt ut, men det er sånn det er.

Jeg stusser litt på det her. Helt grunnleggende fysikk (Newtons lover og sånn) tilsier jo at det kreves MER arbeid å forflytte seg en halv meter oppover enn en halv meter bortover pga retningen til gravitasjonskraften. (Ja jeg vet man må bittelitt oppover for å komme bortover osv). Så forklar gjerne hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du testa makspuls ved løping? Syntes det hørtes rart ut at du har klart makspuls skjønner du.

Enten det, eller at du ikke vet hva din egentlige maks puls er. som det ble sagt, formelen er ikke en god målestokk :)

Nope, har ikke testa det på løping, men tviler litt på at jeg kommer så mye høyere enn 193-194 der heller..jeg for min del synes det er vanskeligere å holde jevnt høy intensitet på løping enn på sykkel, fordi jeg veldig lett får hold når jeg løper, og jeg synes det er lettere å kontrollere pusten på sykkel. Kanskje jeg bare er sykt unormal!

PS. må vel teste en zumbatime bare på gjørs nå som jeg har spammet tråden så mye.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All bevegelse krever energi. Jo høyere totalbelastningen er, jo mer energi kreves for å utføre bevegelsen. Den totale belastningen er en funksjon av kroppsvekt og hvor mye du beveger kroppen, og som en nevner over her i hvilken retning. Det krever mer energi å bevege kroppen oppover enn nedover f.eks., siden du også må jobbe mot tyngdekraften.

Hvis løping forbrenner mer enn zumba per tid, så er det fordi arbeidet som utføres per tid er større. Uavhengig av dette er det ingen tvil om at zumba er en god treningsform om det er den treningen man er villig til å gjennomføre. Dersom alternativet er inaktivitet, er det er kjempevalg å heller trene zumba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en kommentar til det med Zumba.

Stod og så litt på en Zumbatime mens jeg ventet på vektene for et par uker siden. Enkelte kan ikke få noen verdens ting ut av den timen. Ja, det er sikkert mulig å få opp pulsen, ha det gøy og la seg rive med og bli svett av den timen. Men når enkelte står og fokuserer på å prøve å få til koreografien i stedet for å trene, da blir det lite bevegelse. Det er, etter min mening, ikke koreografien som er poenget, men at man danser, beveger seg, har det gøy og 'trener'? I løpet av en sånn time er det kanskje 10% av gruppen (den som jeg så på, iallefall) som har fått noe vetig ut av det.

Man trener ikke Zumba av å stå og se på en instruktør som danser Zumba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar til det med Zumba.

Stod og så litt på en Zumbatime mens jeg ventet på vektene for et par uker siden. Enkelte kan ikke få noen verdens ting ut av den timen. Ja, det er sikkert mulig å få opp pulsen, ha det gøy og la seg rive med og bli svett av den timen. Men når enkelte står og fokuserer på å prøve å få til koreografien i stedet for å trene, da blir det lite bevegelse. Det er, etter min mening, ikke koreografien som er poenget, men at man danser, beveger seg, har det gøy og 'trener'? I løpet av en sånn time er det kanskje 10% av gruppen (den som jeg så på, iallefall) som har fått noe vetig ut av det.

Man trener ikke Zumba av å stå og se på en instruktør som danser Zumba.

Og så kan jeg gjøre det samme som deg og dra alle som trener styrke over en kam!

Igår når jeg var og trente, sto det ett par gutter og trente fem forskjellige bicepsøvelser etterfulgt av benkpress og skråbenk..

I løpet av den timen så det ut som det var toppen 10% som fikk noe utav det.

De ble mer sliten av å hjelpe til enn å løfte selv.

Samtidig så la jeg merke til at de så så tøffe og sure ut hele tiden også. Kjip tilværelse hvertfall..

Ja og forresten, på vei ut traff jeg på ett titalls jenter med sprettrumper og store smil! Tror de hadde vært på Zumba og kost seg.. De var hvertfall svette og blide..

For noen trener faktisk for å ha det kjekt også! Det har jo tydligvis mange glemt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan jeg gjøre det samme som deg og dra alle som trener styrke over en kam!

Igår når jeg var og trente, sto det ett par gutter og trente fem forskjellige bicepsøvelser etterfulgt av benkpress og skråbenk..

I løpet av den timen så det ut som det var toppen 10% som fikk noe utav det.

De ble mer sliten av å hjelpe til enn å løfte selv.

Samtidig så la jeg merke til at de så så tøffe og sure ut hele tiden også. Kjip tilværelse hvertfall..

Ja og forresten, på vei ut traff jeg på ett titalls jenter med sprettrumper og store smil! Tror de hadde vært på Zumba og kost seg.. De var hvertfall svette og blide..

For noen trener faktisk for å ha det kjekt også! Det har jo tydligvis mange glemt..

Ehm.. kjenner du noe til prinsippene ved kroppsbygging og treningsopplegg?

Om noen kjører 5 biceps øvelser, så er det mest sannysnlig fordi de har ganske god greie på trening, og vil treffe hver eneste muskel fiber i bicepsen, Og, at de kjører så tungt at de trenger hjelpe i benk, er det fordi de skal kjøre seg helt tomme, noe som er en form for trening som, såvidt jeg har skjønt, er veldig effektiv for muskelvekst/styrke trening, avhengig av hvor mange reps de tar. om de begynner med å få hjelp, men tar vekta sakte ned, og får hjelp opp, så er det noe som heter negativ trening(husker ikke fagtermen akkurat nå), og det er med på å "sjokke" muskla, noe som igjen kan gi bra progresjon på neste økt.

men er jo som hun sier, du blir ikke bra trent av å se på en zumba innstruktør. Men, om det får noen til å bevege seg å trene, ved å gå på Zumba, er jo det kjempe bra, men, det er ikke en ideel trening om man vil oppnå god kondis, eller god styrke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen kjører 5 biceps øvelser, så er det mest sannysnlig fordi de har ganske god greie på trening, og vil treffe hver eneste muskel fiber i bicepsen, Og, at de kjører så tungt at de trenger hjelpe i benk, er det fordi de skal kjøre seg helt tomme, noe som er en form for trening som, såvidt jeg har skjønt, er veldig effektiv for muskelvekst/styrke trening, avhengig av hvor mange reps de tar.

Høres bærekraftig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. kjenner du noe til prinsippene ved kroppsbygging og treningsopplegg?

Om noen kjører 5 biceps øvelser, så er det mest sannysnlig fordi de har ganske god greie på trening, og vil treffe hver eneste muskel fiber i bicepsen, Og, at de kjører så tungt at de trenger hjelpe i benk, er det fordi de skal kjøre seg helt tomme, noe som er en form for trening som, såvidt jeg har skjønt, er veldig effektiv for muskelvekst/styrke trening, avhengig av hvor mange reps de tar. om de begynner med å få hjelp, men tar vekta sakte ned, og får hjelp opp, så er det noe som heter negativ trening(husker ikke fagtermen akkurat nå), og det er med på å "sjokke" muskla, noe som igjen kan gi bra progresjon på neste økt.

men er jo som hun sier, du blir ikke bra trent av å se på en zumba innstruktør. Men, om det får noen til å bevege seg å trene, ved å gå på Zumba, er jo det kjempe bra, men, det er ikke en ideel trening om man vil oppnå god kondis, eller god styrke :)

Sorry, my bad!

De hadde helt sikkert greie på det. De som har enda mer peiling, kjører de enda flere bicepsøvelser ? Jeg har hvertfall ikke peiling på bicepsøvelser siden jeg bare gjør sånne baseløft.. :)

Kanskje jeg burde bytte ut mark og bøy med noen bicepscurls..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er med på å "sjokke" muskla,

Jepp, selv har jeg høytlesning fra se og hør for å sjokkere min muskler

Men, om det får noen til å bevege seg å trene, ved å gå på Zumba, er jo det kjempe bra, men, det er ikke en ideel trening om man vil oppnå god kondis, eller god styrke :)

Men det er vell få her inne som bestrider at zumba ikke er ideelt for god styrke ? Å si at zumba er dårlig trening for det ikke gir økt styrke og kondis blir litt som å si at sex er kjipt fordi det ikke trener runkemuskelen

Høres bærekraftig ut...

Med så trente biceps kan de bære alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...