Gå til innhold

Zumba er bra(?)


Mari-Eli

Anbefalte innlegg

Ehm.. kjenner du noe til prinsippene ved kroppsbygging og treningsopplegg?

Om noen kjører 5 biceps øvelser, så er det mest sannysnlig fordi de har ganske god greie på trening, og vil treffe hver eneste muskel fiber i bicepsen,

Har du sett prepubertale gutter med pipestilker på trening noen gang?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg vet selvsagt ikke hvordan disse gutta så ut... men om du skal bygge kropp, og gjør det ganske seriøst, så er jo treninga delt opp i forskjellige økter.. Der armer vil være en natulig del og trene, for å få større volum.

Og om du BadWolf ikke tror på meg at negative reps har noe for seg, så bør du kanskje studere litt grunnleggende trening. da vil du skjønne hva jeg mener, sjokke var ett begrep.

Men Velvet, så du tror ikke byggere en gang har begynt å trene, eller var de sånn som de er når de stiller på scenen når de kom ut av mora si?

Og er da ikke snakk om at man skal bytte ut base øvelser med bicepscurl, men, om du skal få store biceps, noe mange vil ha, så MÅ du trene biceps, du får ikke store biceps av bøy og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utrent person, som har ei stabil, dog litt for høy vekt, vil SELVSAGT oppleve et vekttap,- og dermed også strammere kropp ved og begynne og TRENE zumba. Gitt at ikke matinntaket øker med forbrukt energi. Det er jo enkel matte. Man kan si hva man vil, men en time zumba i stedet for en time foran TV/Data 3 gang i uka vil kunne gjøre mye, for mange. Nei, man blir hverken marathonløper, triathlonatlet, strykeløfter, eller fitnessutøver, men man BLIR i bedre form....

Jeg VET jeg kunne fått enda litt strammere kropp, bedre løpesteg, hurtigere løping osv osv om jeg trente mindre(altså ikke like ofte), men mer riktig enn hva jeg gjør i dag. Men for meg er det ikke verdt det,- jeg LIKER ikke at treninga er for sturkturert og planlagt, jeg må ta det litt på sparket, etter hva jeg har lyst til, og ikke minst hva man har TID til....PÅ samme måte har nok mange "saltimedamer" det. De har begrenset med tid og kanskje null lyst på trening, når man da finner noe som får en i aktivitet blir det helt feil og si at man ikke får noe utbytte...Bare bittelitt bedre enn og se på TV:.Det er motavsjonsfaktoren sin det....

Jeg vet at flertallet her inne er unge folk med kun seg selv (evt en samober) og tenke på. (finnes familiefedre og mødre også, aleneforeldre til og med, men vi er nok i fåtall), og da er det så mye enklere og fokusere på seg selv, hva man putter i munnen og bestemme NÅR og HVOR LENGE og HVORDAN man trener.....Har man full jobb, mann/kone som jobber annen turnus enn en selv, som selv også er aktiv og liker og trene,barn som OGSÅ må få være aktive og sosiale, samt noen verv og et par-tre dugnader i året utenom det, så sier det seg selv at man ikke bare kan legge alt til side for å få trent når man vil hva man vil...Eller følge den matplan som er optimal. Man har ikke bare mangel på tid til og lage ulike middager, frokoster og matpakker, men heller ikke råd....Det ER mulig, men ikke uten at man ofrer familietid, alenetid med barn, og er egoistisk i forhold til pengebruk på egen mat, treningsutstyr osv... Når man da endelig kommer seg inn i en rutine med noen saltimer i uka, hvorfor skal man da ikke få skryte litt og føle seg flink? Hvorfor skal man da høre at det man gjør er mindre verdt enn og holde seg hjemme og vaske huset? Og kanskjehar man oppnådd at mann ogkone trener samtidig på et senter mens barna fast er hos venner/besteforelder ELLER egen aktivitet, slik at man slår både 4 og 7 fluer i en smekk???

Noen fanatikere her inne bør være litt forsiktig i sine uttalelser....Jeg tror at mange av de som trener zumba har realistiske mål om resultat de kan oppnå, greit at de ikke får kjempemuksler av det da, men om de føler de både blir sterkere og SER og FØLER at det funker for de, blir det ikke da litt feil og si at; Nei, det er umulig. For saltrening er ikke trening.......

Mulig det er litt for tidlig på dagen for meg enda, og det er derfor jeg virker litt sur...Men kort sagt, alle som IKKE trener som DU, gjør det ikke feil.........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan jeg gjøre det samme som deg og dra alle som trener styrke over en kam!

Igår når jeg var og trente, sto det ett par gutter og trente fem forskjellige bicepsøvelser etterfulgt av benkpress og skråbenk..

I løpet av den timen så det ut som det var toppen 10% som fikk noe utav det.

De ble mer sliten av å hjelpe til enn å løfte selv.

Samtidig så la jeg merke til at de så så tøffe og sure ut hele tiden også. Kjip tilværelse hvertfall..

Ja og forresten, på vei ut traff jeg på ett titalls jenter med sprettrumper og store smil! Tror de hadde vært på Zumba og kost seg.. De var hvertfall svette og blide..

For noen trener faktisk for å ha det kjekt også! Det har jo tydligvis mange glemt..

Unnskyld meg? Jeg fortalte om den gruppen jeg observerte, hjelper ikke å kjefte på meg om du føler deg truffet :-P

Poenget mitt er, uansett hva man trener så hjelper det ikke å late som man trener. Man må gjøre en innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg? Jeg fortalte om den gruppen jeg observerte, hjelper ikke å kjefte på meg om du føler deg truffet :-P

Poenget mitt er, uansett hva man trener så hjelper det ikke å late som man trener. Man må gjøre en innsats.

Som StiligeCecilie er inne på, det blir ikke bra hvis man kukerrundt, uansett om det er zumba eller styrke. Ut over det vil jo all trening ha en eller annen effekt, selv om noen typer vil være bedre enn andre avhengig av hva man ønsker å oppnå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utrent person, som har ei stabil, dog litt for høy vekt, vil SELVSAGT oppleve et vekttap,- og dermed også strammere kropp ved og begynne og TRENE zumba. Gitt at ikke matinntaket øker med forbrukt energi. Det er jo enkel matte. Man kan si hva man vil, men en time zumba i stedet for en time foran TV/Data 3 gang i uka vil kunne gjøre mye, for mange. Nei, man blir hverken marathonløper, triathlonatlet, strykeløfter, eller fitnessutøver, men man BLIR i bedre form....

Jeg VET jeg kunne fått enda litt strammere kropp, bedre løpesteg, hurtigere løping osv osv om jeg trente mindre(altså ikke like ofte), men mer riktig enn hva jeg gjør i dag. Men for meg er det ikke verdt det,- jeg LIKER ikke at treninga er for sturkturert og planlagt, jeg må ta det litt på sparket, etter hva jeg har lyst til, og ikke minst hva man har TID til....PÅ samme måte har nok mange "saltimedamer" det. De har begrenset med tid og kanskje null lyst på trening, når man da finner noe som får en i aktivitet blir det helt feil og si at man ikke får noe utbytte...Bare bittelitt bedre enn og se på TV:.Det er motavsjonsfaktoren sin det....

Jeg vet at flertallet her inne er unge folk med kun seg selv (evt en samober) og tenke på. (finnes familiefedre og mødre også, aleneforeldre til og med, men vi er nok i fåtall), og da er det så mye enklere og fokusere på seg selv, hva man putter i munnen og bestemme NÅR og HVOR LENGE og HVORDAN man trener.....Har man full jobb, mann/kone som jobber annen turnus enn en selv, som selv også er aktiv og liker og trene,barn som OGSÅ må få være aktive og sosiale, samt noen verv og et par-tre dugnader i året utenom det, så sier det seg selv at man ikke bare kan legge alt til side for å få trent når man vil hva man vil...Eller følge den matplan som er optimal. Man har ikke bare mangel på tid til og lage ulike middager, frokoster og matpakker, men heller ikke råd....Det ER mulig, men ikke uten at man ofrer familietid, alenetid med barn, og er egoistisk i forhold til pengebruk på egen mat, treningsutstyr osv... Når man da endelig kommer seg inn i en rutine med noen saltimer i uka, hvorfor skal man da ikke få skryte litt og føle seg flink? Hvorfor skal man da høre at det man gjør er mindre verdt enn og holde seg hjemme og vaske huset? Og kanskjehar man oppnådd at mann ogkone trener samtidig på et senter mens barna fast er hos venner/besteforelder ELLER egen aktivitet, slik at man slår både 4 og 7 fluer i en smekk???

Noen fanatikere her inne bør være litt forsiktig i sine uttalelser....Jeg tror at mange av de som trener zumba har realistiske mål om resultat de kan oppnå, greit at de ikke får kjempemuksler av det da, men om de føler de både blir sterkere og SER og FØLER at det funker for de, blir det ikke da litt feil og si at; Nei, det er umulig. For saltrening er ikke trening.......

Mulig det er litt for tidlig på dagen for meg enda, og det er derfor jeg virker litt sur...Men kort sagt, alle som IKKE trener som DU, gjør det ikke feil.........................

Nei, dette blir for dumt. Kommer du virkelig her og sier at fordi du har mann og barn så kan du ikke trene eller spise sunt?

Greit nok at jeg er ung og 'kun' har samboer og fulltidsjobb, men det er bare tull. Man kan lage god sunn mat til hele familien som ikke trenger å være dyr, se bare på Helstrømprogrammene! :p

Beklager, men jeg ser bare masse unnskyldninger i denne posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld meg? Jeg fortalte om den gruppen jeg observerte, hjelper ikke å kjefte på meg om du føler deg truffet :-P

Poenget mitt er, uansett hva man trener så hjelper det ikke å late som man trener. Man må gjøre en innsats.

Før koreografien er på plass, så har de sikkert ikke fullt utbytte av zumbaen.

Dette er dans, det må læres.

Først må teknikken øves inn, så er det bare å kjøre på.

Akkurat som med styrketrening :)

(Nei, har aldri prøvd Zumba, holder meg til styrketrening selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du BadWolf ikke tror på meg at negative reps har noe for seg, så bør du kanskje studere litt grunnleggende trening. da vil du skjønne hva jeg mener, sjokke var ett begrep..

Jeg kunne absolutt lert mye mer om grunnleggende trening, men så har det seg sånn at jeg er en god del mer opptatt av kosthold. Om du leser det jeg skrev ser du at jeg ikke på noen måte sier at det er noe galt med negative repitisjoner. Det jeg kommenterte var måten du utrykker deg på.

Problemet ditt er at du utrykker deg veldig absolutt, du setter ting i bås som bra og dårlig uten å ta hensyn til hva enkelte ønsker å oppnå. Du sier at de som "har peiling" deler opp kroppen i forskjellige økter, som røper at du har et enooormt gap i kunnskapen din. Det kommer igjen helt ann på toleranse, evne til å hente seg inn, genetisk potensiale, timeplan, vilke mål en ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før koreografien er på plass, så har de sikkert ikke fullt utbytte av zumbaen.

Dette er dans, det må læres.

Først må teknikken øves inn, så er det bare å kjøre på.

Akkurat som med styrketrening :)

(Nei, har aldri prøvd Zumba, holder meg til styrketrening selv)

Spørsmålet var hvor god trening det er, og om man ikke beveger seg, så trener man ikke. Hvis trening er poenget, så står jeg fremdeles fast ved at bevegelse går fremfor koreografi. :)

Tør å påstå at det er annerledes ved styrketrening, der teknikk er viktig. Men Zumba er etter min mening ikke styrketrening, men kardio, der poenget er å danse sammenhengende i et gitt tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, skulle jeg velge å danse, hadde jeg valgt å få koreografien på plass først, og ikke beveget meg rundt uten mål og mening.

Og når trinnene er på plass, DA får man effekt av dansen som trening.

Som sagt, dans må læres.

Ingen sier at zumba er styrketrening heller.

Og jeg er sikker på at de damene du så i salen som slet med koreografien, vil få teken på det etterhvert og bli god og svett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, skulle jeg velge å danse, hadde jeg valgt å få koreografien på plass først, og ikke beveget meg rundt uten mål og mening.

Og når trinnene er på plass, DA får man effekt av dansen som trening.

Som sagt, dans må læres.

Ingen sier at zumba er styrketrening heller.

Og jeg er sikker på at de damene du så i salen som slet med koreografien, vil få teken på det etterhvert og bli god og svett :)

Ja, håper for deres del at det var den første timen deres.. :p Men for min del, da jeg prøvde Body Pump og det greiene der, så klarte jeg ikke henge med, jeg hang meg for mye opp i koreografien og jeg kom meg aldri videre. Så jeg snakker litt av personlig erfaring, men det gjelder jo såklart ikke alle. Jeg er bare glad jeg startet med styrketrening og fikk resultater på den måten :)

Et spørsmål dog; hva er det som gjør at dansing med koreografi gir mer trening enn freestyle dansing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayano: Hvis man har så dårlig tid i hverdagen som du beskriver. Ville det da ikke vært bedre å hatt en meningsfull treningsøkt fremfor Zumba? Hvis alternativet til å trene Zumba er å sitte i sofaen og se på Hotel Cesar er det selvsagt bedre. Mange dansere er i god form og derfor kan dans alene se ut som en god treningsform, men jeg kan garantere deg at alle proffe dansere trener ekstra ved siden av for å komme i form og dans for teknikk og rytme.

null trening < zumba < Faktisk trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet selvsagt ikke hvordan disse gutta så ut... men om du skal bygge kropp, og gjør det ganske seriøst, så er jo treninga delt opp i forskjellige økter.. Der armer vil være en natulig del og trene, for å få større volum.

Snakker du utelukkende om kroppsbyggere, eller mener du at å splitte opp kroppen er optimalt uavhengig av målsetning? Mener du at det å trene biceps med 5 forskjellige øvelser for å "treffe alle fibrene" er et tegn på at personen har god peiling på hva han driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayano: Hvis man har så dårlig tid i hverdagen som du beskriver. Ville det da ikke vært bedre å hatt en meningsfull treningsøkt fremfor Zumba? Hvis alternativet til å trene Zumba er å sitte i sofaen og se på Hotel Cesar er det selvsagt bedre. Mange dansere er i god form og derfor kan dans alene se ut som en god treningsform, men jeg kan garantere deg at alle proffe dansere trener ekstra ved siden av for å komme i form og dans for teknikk og rytme.

null trening < zumba < Faktisk trening

Kanskje zumba er meningsfullt for henne?

Er det ikke bedre å gjøre noe man liker, enn å gjøre noe man ikke liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du utelukkende om kroppsbyggere, eller mener du at å splitte opp kroppen er optimalt uavhengig av målsetning? Mener du at det å trene biceps med 5 forskjellige øvelser for å "treffe alle fibrene" er et tegn på at personen har god peiling på hva han driver med?

Nei, det er selvsagt ikke ett sikekrt tegn på at personen vet hva han driver med, men jeg svarte på en måte med samme mynt som påstanden ble slengt ut. det kan jo hende at dette var to gutter som aldri har trent før, men har hørt at biceps må man trene masse. det kan jeg ikke slå fast. så var en overstatment om man vil. Det var ett flåsete svar på ett flåsete innlegg.

Selvom jeg vil påstå at det var mye mer fornuft i det jeg skrev enn det orginal innlegget.

Og BadWolf: det er også svaret til deg på hvorfor jeg skrev som jeg gjorde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er folk så defensive i tråden her? I utgangspunktet går tråden ut på synspunkter, meninger om Zumba er bra eller ei. Liker folk Zumba og føler de får resultater? Fint for de. Liker ikke folk Zumba og syns det er tull? Det er lov å mene dette.

MEN, hvis folk skal klage over tidsklemme, ikke tid til matlaging etc, og på den måten forsvare at de går på Zumba i stedet for annen trening, så blir det litt fjernt. Har de tid til 1 time Zumba, så har de tid til 1 time med hvilken som helst annen aktivitet også. Går de på Zumba fordi de liker det, og føler de får noe ut av det, bra.

Ser forklaringer med at man går på Zumba fordi man ikke kan ha et fast opplegg til fast tid. Hallo? Man er jo mer bundet til en Zumba-time enn en styrkeøkt man kan ta når som helst i åpningstiden (hvis senter har åpningstid i det hele tatt). Det finnes utallige muligheter til å beherske både trening, mat og familieliv. Det står kun på prioriteringer og effektiv planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayano: Hvis man har så dårlig tid i hverdagen som du beskriver. Ville det da ikke vært bedre å hatt en meningsfull treningsøkt fremfor Zumba? Hvis alternativet til å trene Zumba er å sitte i sofaen og se på Hotel Cesar er det selvsagt bedre. Mange dansere er i god form og derfor kan dans alene se ut som en god treningsform, men jeg kan garantere deg at alle proffe dansere trener ekstra ved siden av for å komme i form og dans for teknikk og rytme.

null trening < zumba < Faktisk trening

Nå tror jeg du blander meg med Hefor.

Jeg har ikke dårlig tid, og heller ingen barn. Har heller ikke trent Zumba og det vil nok aldri skje.

Det jeg prøvde å forklare i ett noe ironisk innlegg tidligere i tråden var at man kan ikke dra en konklusjon ved å titte inn på en Zumba time.. Så sammenlignet jeg det med å titte inn i styrkerommet når gutta boys pumper Biceps. Ingen av delene ser bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...