Gå til innhold

Zumba er bra(?)


Mari-Eli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig med andreas. Det er bedre enn ikke noe. Den vanlige zumbatimen varer i 45-60 min (?) og du klarer ikke å forbrenne 500 kalorier på det. JA, om du har en pulsklokke, så vil det stå det, for den tar utgangspunkt i pulsen, men pulsen blir høy akkurat fordi man hopper og spretter, som er mer ett resultat av forhøyet blodtrykk, ikke av muskel arbeidet.

Som ett eksempel: du kan få makspuls ved å sitte stol inntil veggen( om dere skjønner, sitte lent i stolposisjon inntil veggen.)

Men, om du er i rimlig bra fysisk form, så vil ikke zumba utvikle formen din, men om du er i dårlig form, overvektig eller inaktiv, så vil Zumba gi noe bedre fysisk form. Men, som TRENING, eller for å utvikle styrke/kondis, er zumba nesten overflødig. Men, bruk det gjerne som avveksling fra styrke og kondis trening, for regner emd det er moro, men, det er ikke så bra som veldig mange mener. og at man forbrenner mye av det, er ikke fakta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke helt på all hatingen mot zumba. Alt må jo ses i sammenheng med hvilken målsetting og hensikt hver enkelt har med treninga. Det er ikke alle som synes det er dødsfett å løfte vekter, og definitivt en god del som hater å løpe - på lik linje som det er mange som ikke liker å drive med zumba og andre gruppetimer, og synes det er kleint.

All trening er bedre enn å bli sittende i sofaen, så om det er zumba som skal til for at man blir litt aktive, så la det være zumba! Det er en form for trening det også. Det viktigste er at man finner en treningsmåte man trives med og som gjør at du fortsetter å være aktiv.

Aldri prøvd zumba tho. Det er ikke helt min greie føler jeg, så jeg holder meg heller til å løfte vekter og løpe litt av og til, da jeg trives med det. :)

Synes likevel alle bør trene noe styrketreining, da det gir mange fordeler du ikke får med annen trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med andreas. Det er bedre enn ikke noe. Den vanlige zumbatimen varer i 45-60 min (?) og du klarer ikke å forbrenne 500 kalorier på det. JA, om du har en pulsklokke, så vil det stå det, for den tar utgangspunkt i pulsen, men pulsen blir høy akkurat fordi man hopper og spretter, som er mer ett resultat av forhøyet blodtrykk, ikke av muskel arbeidet.

Som ett eksempel: du kan få makspuls ved å sitte stol inntil veggen( om dere skjønner, sitte lent i stolposisjon inntil veggen.)

Men, om du er i rimlig bra fysisk form, så vil ikke zumba utvikle formen din, men om du er i dårlig form, overvektig eller inaktiv, så vil Zumba gi noe bedre fysisk form. Men, som TRENING, eller for å utvikle styrke/kondis, er zumba nesten overflødig. Men, bruk det gjerne som avveksling fra styrke og kondis trening, for regner emd det er moro, men, det er ikke så bra som veldig mange mener. og at man forbrenner mye av det, er ikke fakta :)

Hei, dette forsto jeg ikke helt... Hvorfor er ikke Zumba kondistrening? Hva med spinning og løping på mølle, det er vel kondistrening dersom jeg har forstått det riktig?

For å sammenligne, økter på 1 time (min maxpuls, målt på mølle, er 185), pulsklokka viser:

Kcal/maxpuls/gjennomsnittspuls:

Zumba: 658/175/160

Spinning: 530/163/144

Intervall mølle: 580/172/155

Dette er mine økter fra forrige uke. Skjønner ikke at Zumbatimen skal være en "mindreverdig" kondistrening i forhold til de to andre? Eller hva er det jeg har misforstått? Opplys meg! :) Jeg vil gjerne lære.

(Til opplysning: Jada, jeg trente 3 runder med RYP styrketrening også. JEG har nemmelig hørt av alle mine Zumbainstruktører at det er viktig å trene allsidig, IKKE bare Zumba. Synd å høre at så mange har dårlige erfaringer med deres instruktører. Og at det er slik skuffelse over at reklame ikke forteller hele sannheten. Tenk at man ikke kan stole på reklamen en gang lenger! ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette forsto jeg ikke helt... Hvorfor er ikke Zumba kondistrening? Hva med spinning og løping på mølle, det er vel kondistrening dersom jeg har forstått det riktig?

For å sammenligne, økter på 1 time (min maxpuls, målt på mølle, er 185), pulsklokka viser:

Kcal/maxpuls/gjennomsnittspuls:

Zumba: 658/175/160

Spinning: 530/163/144

Intervall mølle: 580/172/155

Dette er mine økter fra forrige uke. Skjønner ikke at Zumbatimen skal være en "mindreverdig" kondistrening i forhold til de to andre? Eller hva er det jeg har misforstått? Opplys meg! :) Jeg vil gjerne lære.

(Til opplysning: Jada, jeg trente 3 runder med RYP styrketrening også. JEG har nemmelig hørt av alle mine Zumbainstruktører at det er viktig å trene allsidig, IKKE bare Zumba. Synd å høre at så mange har dårlige erfaringer med deres instruktører. Og at det er slik skuffelse over at reklame ikke forteller hele sannheten. Tenk at man ikke kan stole på reklamen en gang lenger! ;) )

tingen er, ifølge læreren på NiH: At grunnen til at du får høy puls i zumba og lignende sal timer, er fordi i sal timer er det mye opp og ned av kasser, hopp og sprett, noe som øker pulsen, men ikke virker like bra inn på det faktiske kcal forbruket. kan ikke svare deg på hvorfor det er sånn, men sånn er det vist da.

Den desisdert beste og riktigste kcal kaluleringen av en pulsklokke får du når du løper, fordi det er det den er designet for.

Men, dette er bare det læreren sa altså. men velger å stole på det.

men, det er selvsagt viktigst å trene allsideig, og Zumba er sikkert en kjempe bra variasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg ikke zumba er bra trening for meg. Jeg verken koser meg eller blir særlig sliten. Tar heller en økt på mølla om jeg skal trene kondisjon. Hopp og dans i sal er ikke helt meg.

Har prøvd det noen ganger, men innsett at zumba kommer langt nedpå listen over foretrukne aktiviteter.

Så lenge man tar det for det det er og trener annet i tillegg er det sikkert ok. Problemet er de som tror de skal få verdens hotteste og strammeste kropp kun av zumba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med andreas. Det er bedre enn ikke noe. Den vanlige zumbatimen varer i 45-60 min (?) og du klarer ikke å forbrenne 500 kalorier på det. JA, om du har en pulsklokke, så vil det stå det, for den tar utgangspunkt i pulsen, men pulsen blir høy akkurat fordi man hopper og spretter, som er mer ett resultat av forhøyet blodtrykk, ikke av muskel arbeidet.

Som ett eksempel: du kan få makspuls ved å sitte stol inntil veggen( om dere skjønner, sitte lent i stolposisjon inntil veggen.)

Men, om du er i rimlig bra fysisk form, så vil ikke zumba utvikle formen din, men om du er i dårlig form, overvektig eller inaktiv, så vil Zumba gi noe bedre fysisk form. Men, som TRENING, eller for å utvikle styrke/kondis, er zumba nesten overflødig. Men, bruk det gjerne som avveksling fra styrke og kondis trening, for regner emd det er moro, men, det er ikke så bra som veldig mange mener. og at man forbrenner mye av det, er ikke fakta :)

Ut fra et tilfeldig søk på nettet finner jeg feks på bramat.no at 1 time aerobic skal forbrenne omtrent 520 kalorier på 60 minutter for en person på 85 kilo (nå er ikke jeg så tung, men flisespikkeri til side). Hva er det som gjør zumba annerledes enn aerobic på forbrenningssiden? Jeg skjønner ikke det. Det høres ut som du mener man like gjerne kan legge seg på sofaen som å trene zumba - og det stemmer jo bare ikke, hvor tar du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, det stemmer jo aboslutt ikke. det er jo trening, men det er ikke en treningsform som jeg ville anbefalt mine kunder å bruke som hovedtrening.

Aerobic forbrenner IKKE 520 kcal på en time. det er det nesten bare lping og sykkel og langrenn som gjør.

Pulsklokka kommer til å vise at du bruker så mye kcalorier, men sannsynligheten for at du faktisk klarer det, er liten.

Tar det fra halvor laustad. han var min forelseres på NiH. Og han bør være en ganske bra referanse :)

Men, som sagt. sier ikke at det ikke er trening. men sier at det ikke er en treningsform som bør erstatte noe, heller suplere noe.

Det er nok veldig bra beveglighetstrening, men hverken styrke eller kondis trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, det stemmer jo aboslutt ikke. det er jo trening, men det er ikke en treningsform som jeg ville anbefalt mine kunder å bruke som hovedtrening.

Aerobic forbrenner IKKE 520 kcal på en time. det er det nesten bare lping og sykkel og langrenn som gjør.

Pulsklokka kommer til å vise at du bruker så mye kcalorier, men sannsynligheten for at du faktisk klarer det, er liten.

Tar det fra halvor laustad. han var min forelseres på NiH. Og han bør være en ganske bra referanse :)

Men, som sagt. sier ikke at det ikke er trening. men sier at det ikke er en treningsform som bør erstatte noe, heller suplere noe.

Det er nok veldig bra beveglighetstrening, men hverken styrke eller kondis trening :)

Halvor er en fantastisk dyktig foreleser. Og han vet nok hva snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tingen er, ifølge læreren på NiH: At grunnen til at du får høy puls i zumba og lignende sal timer, er fordi i sal timer er det mye opp og ned av kasser, hopp og sprett, noe som øker pulsen, men ikke virker like bra inn på det faktiske kcal forbruket. kan ikke svare deg på hvorfor det er sånn, men sånn er det vist da.

Den desisdert beste og riktigste kcal kaluleringen av en pulsklokke får du når du løper, fordi det er det den er designet for.

Men, dette er bare det læreren sa altså. men velger å stole på det.

men, det er selvsagt viktigst å trene allsideig, og Zumba er sikkert en kjempe bra variasjon :)

Noen som har noe LITT mer håndfast underlag enn at "Halvor Laustad har sagt det og han er en flink foreleser"? Jeg er oppriktig interessert i dette og det hadde vært fint å kunne sjekke ut de vitenskapelige argumentene/bevisene bak det som hevdes her, synes slikt er spennende. For jeg har sluttet å tro blindt på folk, uansett hvor flinke, kunnskapsrike, talentfulle, rike (osv...) de er. Fakta, takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, det stemmer jo aboslutt ikke. det er jo trening, men det er ikke en treningsform som jeg ville anbefalt mine kunder å bruke som hovedtrening.

Aerobic forbrenner IKKE 520 kcal på en time. det er det nesten bare lping og sykkel og langrenn som gjør.

Pulsklokka kommer til å vise at du bruker så mye kcalorier, men sannsynligheten for at du faktisk klarer det, er liten.

Tar det fra halvor laustad. han var min forelseres på NiH. Og han bør være en ganske bra referanse :)

Men, som sagt. sier ikke at det ikke er trening. men sier at det ikke er en treningsform som bør erstatte noe, heller suplere noe.

Det er nok veldig bra beveglighetstrening, men hverken styrke eller kondis trening :)

Nå har jeg ikke pulsklokke så jeg har egentlig ikke noe å måle ut fra eller noen forelesere å slå i bordet med, jeg bare kjenner i hvilken grad jeg puster og jobber og mener jeg tar meg ut omtrent like mye som ved - ikke løping - men si rask jogging da. Kalorier til side, jeg er bare ikke med på at det ikke trener kondis - det MÅ det jo gjøre ellers kan du jo like gjerne bare sette deg ned da eller? Men jeg er helt enig i at det ikke er den samme kondisjonstreningen som feks intervall løping, og ja det fungerer best som et supplement til annen trening. Jeg ser jo at zumba 1 gang i uka ikke har gitt fitnesskropp til noen i gruppa men de må da ha fått bedret kondisjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt klart er Zumba bra for å få folk inn i trening.

Det er jo MYE bedre enn igjenting :)

er ikke det jeg sier noe på. Men,det vil ALDRI være en BRA treningsform. Iallefall ikke om du vil oppnå styrke og kondisjon.

Men, jeg tror, og dette er en høyst personlig mening, at at du får høyere puls ved Zumba enn jogging, er fordi du syntes det er mye morsommere med Zumba enn jogging. OG, at jogging definitivt ikke er en høypuls øvelse. for at du skal få høy puls ved jogging må du enten være dårlig trent, eller veldig tung.

Og til regina: Halvor Laurstad er sjefen over PT'ene i Sats om jeg ikke husker feil, eller om det var utstyrssjef. Har en Doktorgrad i kondisjonstrening fra NiH, så det han sier bør være forholdsvis bra hold i. Men, dette tok jeg utifra hva jeg husker, så ikke drep meg om han ikke har doktorgrad i akkurat det, og om han ikke har akkurat den stillingen i Sats.

Men, han sa også: jeg syntes det er kjempe bra at folk begynner med Zumba, og annen sal trening, fordi da sitter de ikke hjemme i sofaen, men han var veldig skeptisk til måten det ble markedsført på.

og det må jeg si meg enig i. for det blir tidvis markedsført som DEN treninga. og Face it. det er det ikke.

Det er trening som du får fremgang i om du er nybegynner. Og, det er spesifik trening. du vil få bedre koordinasjon, og et vist bedre O2 opptak, men når du kommer til ett vist punkt, så vil du i bestefall opprettholde kondisjonen og O2 opptaket dit, og ikke utvikle det.

Men, som jeg har sagt mange ganger, det er ikke dårlig trening, spør bare hva du vil oppnå, og det er ett bra supliment til styrke og annen kondisjonstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...og det må jeg si meg enig i. for det blir tidvis markedsført som DEN treninga. og Face it. det er det ikke."

Og det må jeg si meg HELT enig i. Den 7 minutters sekvensen om zumba som jeg kan se når jeg ser trash programmet mitt, Dr Phil, er ganske underholdende i så måte :) Og her er det folk som skal tjene penger, det er det ikke tvil om. Ikke bare dvd'ene men utstyret og klærne samt små dingser man skal holde i hendene mens man trener zumba toning? Hallo....

Heldigvis er ikke dette noe stort tema på husmorzumbaen der jeg bor, der holder de seg til leggings og byggmakker t-skjorte, he he :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At grunnen til at du får høy puls i zumba og lignende sal timer, er fordi i sal timer er det mye opp og ned av kasser, hopp og sprett, noe som øker pulsen, men ikke virker like bra inn på det faktiske kcal forbruket.

Say what? Dette må du utdjupa! Antall kcal forbrent er jo mengden energi som er brukt. Gjennomsnittspuls på 160 i.l.a. 60min zumba eller 60min jogging forbrenner vel like mykje kcal for samme person? Trudde dette var basic fysikk, men kanskje eg har misforstått heilt :eek: Prove me wrong! :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. kan ikke Prove you wrong, for jeg vet ikke hvorfor det er sånn. men er det jeg har blitt lært at er sånn.

en pulsklokke tar utganspunkt i løping, iforhold til hvor mange kcal man forbrenner per time på en gitt puls.

Men, ta dette eksemplet da: om du sitter stol inntil vegg, understand?, så vil du fort få høy puls, men du vil ikke forbrenne mye kcal allikavel, om du skjønner.

tror det har med antal muskler, og type jobb som blir gjort per tidsenhet.

Jeg er ikke veldig flink på dette, så gjengir bare ting jeg har hørt av folk jeg mener er kvalifisert til å si noe om det.

men, har skjønt at det har med type aktivitet å gjøre.

At som i zumba, så klarer du ikke å få til den type muskelinnvrikning så du får det forbruket av kcal som evt en pulsklokke vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får man ikke opp pulsen betraktelig dersom man jogger. Derfor bør man trene intervaller, gjerne i motbakker og over lengre strekninger til du får melkesyre.

Er selv litt skeptisk til Zumba, men det kan sikkert fungere i tillegg til andre treningsformer, som styrketrening, sykling, løping, boksing, osv... Alene tror jeg ikke Zumba har noen særlig effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får man ikke opp pulsen betraktelig dersom man jogger. Derfor bør man trene intervaller, gjerne i motbakker og over lengre strekninger til du får melkesyre.

Er selv litt skeptisk til Zumba, men det kan sikkert fungere i tillegg til andre treningsformer, som styrketrening, sykling, løping, boksing, osv... Alene tror jeg ikke Zumba har noen særlig effekt.

Enig med deg. Men, ikke helt enig at Zumba ikke har særlig effekt. det kommer til å ha en kjempe effekt om du er totalt utrent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...