Gå til innhold

Kundehistorier - for kunder og kundebehandlere


Fredrik

Anbefalte innlegg

Det er det man kaller bra kundebehandling. I den saken der, så burde du bare latt damen få den kr fort som f. Hadde jeg sett noe sånn fra en bak kassen i en butikk, så hadde jeg bedt om å få snakke med sjefen - for maken til oppførsel av en kunde-ekspeditør, skal du lete lenge etter.

Men å eksplodere over en krone, av prinsipp, er helt greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men å eksplodere over en krone, av prinsipp, er helt greit?

Nei - men som kunde-ekspeditør så bør han holde seg for god til slik oppførsel.

Hadde en sjef, samme hvilken jobb, sett noe slikt, så tror jeg personen hadde fått en kraftig repremande i værste fall sparken.

Uansett, så krangler man ikke (eller i dette tilfelle, overser kunden i bevissthet) med en kunde - samme pokker hva grunnen er. Man kontakter sjefen eller en overordnet, så løser dem som regel saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunden er konge og kunden har alltid rett.. Selv om han er på bærtur :p

Er ikke kundene fornøyd kommer de jo faktisk ikke tilbake igjen, og det er dårlig butikk det! :p

Aldri blitt skikkelig sinna på kunder før, men har sagt i fra de gangene de har gått over streken, men da fordi de krenker grenser eller ikke oppfører seg som folk.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke like overbevist etter å ha lest enkelte av disse historiene. (lenke) :p

Litt skjønn må man jo såklart utvise, men som en god grunnregel er det greit gjøre sitt beste for at kunden skal føle seg ivaretatt :) Og man skal i allefall så langt det lar seg gjøre holde seg høflig :p Det er i allefall det jeg mener og prøver på uansett hvor idiotiske noen egentlig er.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig tråd!

Kan dele en historie med dere fra en tidlig lørdagsmorgen bak kassa på Rema 1000.

Satt der med smale øyne og ventet på første kunde, mens en kollega sto og stablet inn aviser. En voksen mann kommer trampende bort til kassen, og begynner å fortelle om den gangen han banket opp Michael Jackson (wtf?!).

"Du vet han derre Michael Jackson? Da han var i Bergen, så banket eg han så jææævlig opp. Eg slo han så han bare fløy bortover. Han var en neger som ville bli hvit han, så eg bare banket han opp. Han var hvit som en måne! *Tar av seg lua og peker på hodet sitt* Her ser du måne!!"

Jeg satt der med store øyne og bare glodde på han. Kollegaen min knakk totalt sammen og sto nå i vinkel og lo bak avisstativet, mens jeg satt der og holdt gliset mitt så stivt jeg bare kunne. Det må vel være den merkeligste starten jeg har hatt på en arbeidsdag :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mange rare spørsmål iblant. For å komme opp til undertøysavdelingen der jeg står, kan du ta rulletrappen eller den gode gamle gå-trappen.

En kunde står oppe hos meg og har nettopp handlet ferdig. Går bort til trappen, og ser bort på meg:

Kunde: Du, går denne trappen her nedover eller?

Jeg: Eeeeh ja, det er en helt vanlig trapp!

Kunde: Åja, ok. *Begynner å gå ned trappen*

Denier er en vekten av en strømpebukse (feks 20 denier pr tusende meter stoff)

En kunde: Du, hvor mange denim er denne her??

Jeg: Denim? Åh, denier ja.

Kunden: Nei denim.

Jeg: denim er jeans, men du mener nok denier.

Kunden: Jaja, eh, ja... eh..

OOoog siste:

En mann har ofte ringt meg og spurt om vi har stringtruser til menn. En gang ble jeg litt lei og sa: "Nei, og jeg vet ikke om de til damer passer heller. Du får bare komme inn og se...! Hade!!" Plutselig står det en mann oppe hos meg. Etter 45 min med spørsmål om denier, størrelser, kvalitet osv, så sier han: "Men du... hvor har dere stringtruser?" Og da finner jeg endelig ut at han ikke ser etter undertøy til kona si, men til seg selv.... Og for å si det sånn; den dagen så jeg en mann i strømpebukse, rosa tight genser og stringtruse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den optimale løsningen overfor kunder som tar feil, er om man får dem til å gå derfra og føle at de har vunnet. Det krever en del ferdigheter, men av og til er det ikke så vanskelig heller. Som dørvakt har jeg flere ganger snakket med folk slik at de selv blir overbevist om at det er best å dra derfra, og til og med tror at det er deres egen ide.

Kunden har alltid "rett", men sjelden rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også artig at ingen har nevnt disse to klassiske morrovariantene.

Pose?

Ja det blir litt mye å ha i lommene dette

Kvitteringen?

Nei jeg får ikke igjen på skatten uansett HØØHØHØØHØHØHØHØ sug meg i rævsoppen please

Så lenge folk er hyggelig i tonen og faktisk prøver seg på "småprat" ala standard så synes jeg da det er mye mer koselig enn grinebiterne.. Ikke kundens feil at man har et yrke der sjansen er stor for å høre en ting flere ganger i løpet av en arbeidsdag :p For kunden var dette sikkert blinkskudd :p Og så lenge kunden er happy er det jo nettopp det som teller :D

Om kunden er happy er i hvertfall jeg fornøyd :) Er jo tross alt derfor jeg er der :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den optimale løsningen overfor kunder som tar feil, er om man får dem til å gå derfra og føle at de har vunnet. Det krever en del ferdigheter, men av og til er det ikke så vanskelig heller. Som dørvakt har jeg flere ganger snakket med folk slik at de selv blir overbevist om at det er best å dra derfra, og til og med tror at det er deres egen ide.

Kunden har alltid "rett", men sjelden rett.

Noe av det verste med å være dørvakt må da være alle de morroklumpene som skal vise deg leggen?

Kjenner jeg blir direkte flau på andres vegne når jeg står i kø på vei inn et sted, og noen foran i køen drar opp buksebeinet når vakta spør om legg, og løfter opp leggen mens de prøver å holde balansen på det andre beinet i beruset tilstand. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei - men som kunde-ekspeditør så bør han holde seg for god til slik oppførsel.

Hadde en sjef, samme hvilken jobb, sett noe slikt, så tror jeg personen hadde fått en kraftig repremande i værste fall sparken.

Uansett, så krangler man ikke (eller i dette tilfelle, overser kunden i bevissthet) med en kunde - samme pokker hva grunnen er. Man kontakter sjefen eller en overordnet, så løser dem som regel saken.

Sorry, må si meg totalt uenig her. At man står bak en kasse gir deg ikke lov til å oppføre deg som en sur fitte og lage så mye bråk ut av 80 øre... Hadde jeg stått som kunde i den køen der hadde jeg klikket i vinkler over den sure dama som forsinket hele køen pga 80 øre, jeg vil hjem! Mest sannsynnlig ville jeg gitt dama 1 kr for å få henne til å holde kjeft så jeg kom meg hjem :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle en annen vri hvor det hjalp oss som "kundebehandler" å være hyggelig og snill mot kunden!

Jeg og en annen kar (elektriker) hadde en uke en jobb i ett borettslag med å sette opp nye tvuttak og dekodere (mye gamle folk i den blokka, den første ettasjen var varslet at mellom 8-9 skulle vi kommet, og 9-10 i neste osv). Vi kom inn til en meget hyggelig eldre dame, vi styre og jobba fort og vi begynte å snakke (sammen med kollegaen) om at vi hadde litt dødtid før vi skulle opp i 2.etg. Og det overhørte dama, og før vi viste ordet av det ropte hun "Nå er det varm kaffe,te og småkaker på bordet!"

Noen gang er det ordentlig hyggelig å jobbe hos kundene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, må si meg totalt uenig her. At man står bak en kasse gir deg ikke lov til å oppføre deg som en sur fitte og lage så mye bråk ut av 80 øre... Hadde jeg stått som kunde i den køen der hadde jeg klikket i vinkler over den sure dama som forsinket hele køen pga 80 øre, jeg vil hjem! Mest sannsynnlig ville jeg gitt dama 1 kr for å få henne til å holde kjeft så jeg kom meg hjem :p

Joda, enig i den. Men hva med å løse problemet fortere enn svint, å bare gi det vesle, sure kreke, kronen fort som fy? Skjønner ikke problemet... Det gagner da alle best å bare være ydmyk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, enig i den. Men hva med å løse problemet fortere enn svint, å bare gi det vesle, sure kreke, kronen fort som fy? Skjønner ikke problemet... Det gagner da alle best å bare være ydmyk?!

I de fleste tilfeller gagner det å være ydmyk, absolutt, men noen kunder trenger også å forstå at folkeskikk går begge veier. Jeg synes ikke folk bak kasser og disker burde bare sitte der og ta imot dritten til folk som har stått opp på feil side av sengen, man blir ikke robot av å jobbe i serviceyrker dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller gagner det å være ydmyk, absolutt, men noen kunder trenger også å forstå at folkeskikk går begge veier. Jeg synes ikke folk bak kasser og disker burde bare sitte der og ta imot dritten til folk som har stått opp på feil side av sengen, man blir ikke robot av å jobbe i serviceyrker dessverre.

Selvsagt, skal det det. Men man kan ikke sitte bak kassen å diskutere, krangle, oversé, eller forklare en kunde at han/hun driter seg ut. Om jeg, som sjef, hadde sett min arbeider gjøre noen av disse tingene, så kan jeg love deg at jeg hadde tatt en skikkelig alvorsprat med vedkommede. Man blir ikke robot, nei, men man kan da for pokker holde seg profesjonell i det man driver med, ellers så får de finne seg en annen inntektskilde.

Som regel, så har kunde alltid rett. Men skal man først ta en prat med en kunde om noe utenom det vanlige, så skal det tas på enmannshånd i ro og fred, vekk fra andre lyttende ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av pappa sto i kø i en daglivarebutikk. Dette var da det var populært å drive med fri barneoppdragelse.

Foran han sto ei dame med sin sønn på 5-6 år og foran henne igjen sto det en gammel dame som skulle betale.

5 åringen sto å sparka den gamle dama i leggen gjentatte ganger, og hun spurte moren om hun ikke kunne be barnet sitt holde opp. Dama svarte: "Unnskyld, men jeg driver med fri barneoppdragelse så det kan jeg ikke"

Kameraten til min far tok da opp litern med helmelk, åpna den og tømte den over moren til 5 åringen.

Hun ble rasende og lurte på hva i helvette han drev med! Hvorpå han svarte: "Jeg har hatt fri barneoppdragelse jeg!"

Hun stormet ut av butikken med ungen på slep, til applaus fra alle i butikken.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, skal det det. Men man kan ikke sitte bak kassen å diskutere, krangle, oversé, eller forklare en kunde at han/hun driter seg ut. Om jeg, som sjef, hadde sett min arbeider gjøre noen av disse tingene, så kan jeg love deg at jeg hadde tatt en skikkelig alvorsprat med vedkommede. Man blir ikke robot, nei, men man kan da for pokker holde seg profesjonell i det man driver med, ellers så får de finne seg en annen inntektskilde.

Som regel, så har kunde alltid rett. Men skal man først ta en prat med en kunde om noe utenom det vanlige, så skal det tas på enmannshånd i ro og fred, vekk fra andre lyttende ører.

Det med at kunden har alltid rett er rett og slett utdatert, folk klager på dårlig kundeservice så fort de ikke får det svaret de vil høre, visse ting visse kunder ønsker er faktisk ikke mulig. Hva med de som står bak denne sure damen i køen da? Fortjener ikke de god service? Å slå en retur i en matbutikk er ikke noe som er gjort på to sekunder, man må ha returkort, underskrift og hele sulamitten. Hva er best? Ha en sur gammel dame som krangler på 80 øre, eller en hel kø med sure mennesker som må vente på at den sure dama skal få igjen penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...