Gå til innhold

Kundehistorier - for kunder og kundebehandlere


Fredrik

Anbefalte innlegg

Hva er best? Ha en sur gammel dame som krangler på 80 øre, eller en hel kø med sure mennesker som må vente på at den sure dama skal få igjen penger?

Er enig med deg, men flest folk i køen irriterer seg på den gamle dama og ikke deg. Det er desverre slik at i service yrket må en ta i mot en del drit. Heldigvis er det også hyggelige kunder som veier opp for dette igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med at kunden har alltid rett er rett og slett utdatert, folk klager på dårlig kundeservice så fort de ikke får det svaret de vil høre, visse ting visse kunder ønsker er faktisk ikke mulig. Hva med de som står bak denne sure damen i køen da? Fortjener ikke de god service? Å slå en retur i en matbutikk er ikke noe som er gjort på to sekunder, man må ha returkort, underskrift og hele sulamitten. Hva er best? Ha en sur gammel dame som krangler på 80 øre, eller en hel kø med sure mennesker som må vente på at den sure dama skal få igjen penger?

Unnskyld meg, men du høres ut som en bitter, sur, gammel kassedame! Og btw - de fleste butikker har en kopp, eller noe annet de legger kronestykker i som noen har glemt, mistet, veksel dem ikke har tid til å få, så kunne du bare tatt en kr derfra. Og ja, de koppene pleier å være i vær eneste butikk, så enten er du bare ei sur, bitter, gammel kassadame, eller bare rett og slett en kverulant! Jeg har vært enig i noe av det du har ment, og skjønner din frustrasjon...Men åpne opp slusene å ikke se ting så jævla sort/hvit. Man kan også skippe en kunde på kasseaparatet, eller rettere sagt, gi kunden den kronen, scane inn alle varene til kundene i køen, og så tar du å slår inn returen.

Men, man har kundeekspeditører som yter service - og slike som deg som aldri burde hatt en slik jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, man har kundeekspeditører som yter service - og slike som deg som aldri burde hatt en slik jobb.

Det du skriver gir inntrykk av en veldig fiendtlig holdning. Det er en offtopic diskusjon på et fitnessforum, greit at diskusjoner heter seg opp av og til, men her var det strengt tatt ikke nødvendig.

Denne setningen f.eks kunne også blitt formulert som "Kanskje du burde vurdere å jobbe innen et yrke hvor du ville ha større trivsel på jobb?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men du høres ut som en bitter, sur, gammel kassedame! Og btw - de fleste butikker har en kopp, eller noe annet de legger kronestykker i som noen har glemt, mistet, veksel dem ikke har tid til å få, så kunne du bare tatt en kr derfra. Og ja, de koppene pleier å være i vær eneste butikk, så enten er du bare ei sur, bitter, gammel kassadame, eller bare rett og slett en kverulant! Jeg har vært enig i noe av det du har ment, og skjønner din frustrasjon...Men åpne opp slusene å ikke se ting så jævla sort/hvit. Man kan også skippe en kunde på kasseaparatet, eller rettere sagt, gi kunden den kronen, scane inn alle varene til kundene i køen, og så tar du å slår inn returen.

Men, man har kundeekspeditører som yter service - og slike som deg som aldri burde hatt en slik jobb.

HAHAHAHA, priceless.... Kalle meg bitter og sur, og så komme med det innlegget? Serr... Jeg er i et service yrke idag og jeg er jveldig god på det bare så det er sagt ;) Du er antagelig en slik som ville kverulert på den ene krona så jeg forstår jo at du er opprørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver gir inntrykk av en veldig fiendtlig holdning. Det er en offtopic diskusjon på et fitnessforum, greit at diskusjoner heter seg opp av og til, men her var det strengt tatt ikke nødvendig.

Denne setningen f.eks kunne også blitt formulert som "Kanskje du burde vurdere å jobbe innen et yrke hvor du ville ha større trivsel på jobb?"

Det kunne den, men nå valgte jeg denne metoden her, heller. Var på absolutt ingen sure toner fra meg, om du/dere tolket det slik. Beklager for det om det så var.

HAHAHAHA, priceless.... Kalle meg bitter og sur, og så komme med det innlegget? Serr... Jeg er i et service yrke idag og jeg er jævlig god på det bare så det er sagt ;) Du er antagelig en slik som ville kverulert på den ene krona så jeg forstår jo at du er opprørt ;)

Jeg er i ett service yrke jeg også, tenk. Og vil nå tro at jeg er ganske så god selv, men mer ydmyk enn deg, kanskje?

Ja, om jeg hadde med eget nett, og ekspeditøren gjor en feil og ikke ville rette opp pronto. I tillegg overså meg og tok hele rekken med kunder før meg, så ville jeg vært ganske så bitter, ja!

Edit: Om ikke da ekspeditøren spurte om jeg kunne vente litt. Da kunne jeg tatt ett valg om å være grinete, og stått hardt på den pensjonerte kronen min, eller bare latt være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg føler meg dårlig behandla som kunde en plass kommer jeg som regel aldri tilbake til den plassen jeg.. Jeg hater den følelsen av å være til bry eller å være i veien så da går jeg til de plassene de viser at de vil ha meg (sort of speak) :p

Og det samme gjør jeg som kundebehandler.. Uansett hvor teit kunden måtte være er det da min jobb å gjøre de fornøyd.. Greit nok at jeg ikke kan "selge" meg selv som bonus de gangene de vil det,,, Men synes ikke det blir rett og vise misnøye så kunden kan se det.. Og faktisk kan det redde situasjonen og være høflig og ordentlig..

Jeg hadde en stamkunde innom hver eneste natt, og alltid skulle han prate stygt om/til meg, spurte meg om diverse ting som jeg fant det lurest i å være enig i.. Enten han kalte meg horemamma, tjukka eller stygga så repliserte jeg som regel med "ja om du mener det så","du synes det ja?" "så bra" Det var stort sett eneste jeg sa til denne kunden, han sa seg fornøyd med det og gikk med kaffen sin..

Når jeg hadde vikar hadde hun blitt skikkelig sinna, prata tilbake og blitt uhøflig... Og denne mannen som var sånn "fripasient" (eller noe) på sinnsykehjem (vi visste jo ikke det såklart) klikka helt, han ble faktisk truende og en smule skummel og skremte vannet av alle.. Politi måtte komme...

Så kanskje ikke gøy eller glamorøst, men noen ganger lønner det seg faktisk å sluke en stolthet eller 2.. Alle kan jo ikke bli like superfornøyde, men det betyr jo ikke at vi ikke skal prøve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det verste med å være dørvakt må da være alle de morroklumpene som skal vise deg leggen?

Kjenner jeg blir direkte flau på andres vegne når jeg står i kø på vei inn et sted, og noen foran i køen drar opp buksebeinet når vakta spør om legg, og løfter opp leggen mens de prøver å holde balansen på det andre beinet i beruset tilstand. :unsure:

Haha, den var faktisk litt bra, aldri hørt om før :D Synd jeg sier "lægg" på min dialekt, men "legg" om legitimasjon.. Tror dessverre dermed ingen hadde sett humoren i det om jeg hadde løftet opp leggen :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er din jobb å gjøre kunden fornøyd, men i noen tilfeller blir ikke kunden fornøyd fordi man tross alt ikke kan bryte visse lover og regler. Når man gir kunden svaret som faktisk er svaret og ikke det kunden vil høre blir man lett beskyldt for dårlig kundeservice, jeg er for eksempel imkompetent fordi jeg følger den norske lov. Ja det er en kundebehandlers oppgave å gjøre kunden fornøyd og man må svelge noen kameler, men folk får faktisk oppføre seg også, det går begge veier. De aller fleste kundebehandlere vil også strekke seg litt ekstra om man som kunde faktisk er høflig og gidder å forklare problemet på en ordentlig måte :)

Men nå har vi vel strengt tatt gått off topic lenge nok så jeg foreslår vi legger saken død der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, den var faktisk litt bra, aldri hørt om før :D Synd jeg sier "lægg" på min dialekt, men "legg" om legitimasjon.. Tror dessverre dermed ingen hadde sett humoren i det om jeg hadde løftet opp leggen :thumbsdown:

Synes det er litt småartig når folk prøver seg på sånt jeg :D:D de avslører jo seg selv som regel når de kommer med den leggen i stedet for papirleg'et liksom :p:rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er din jobb å gjøre kunden fornøyd, men i noen tilfeller blir ikke kunden fornøyd fordi man tross alt ikke kan bryte visse lover og regler. Når man gir kunden svaret som faktisk er svaret og ikke det kunden vil høre blir man lett beskyldt for dårlig kundeservice, jeg er for eksempel imkompetent fordi jeg følger den norske lov. Ja det er en kundebehandlers oppgave å gjøre kunden fornøyd og man må svelge noen kameler, men folk får faktisk oppføre seg også, det går begge veier. De aller fleste kundebehandlere vil også strekke seg litt ekstra om man som kunde faktisk er høflig og gidder å forklare problemet på en ordentlig måte :)

Men nå har vi vel strengt tatt gått off topic lenge nok så jeg foreslår vi legger saken død der :)

Man kan aldri "please" alle :p Men man trenger ikke bli ufin eller direkte frekk av den grunn ;) Er vel egentlig det som er poenget her tror jeg :p

Men enig at man ikke skal bryte lover og regler ;) Men utrolig hva man blir tilbudt :p Jeg kunne for eksempel få besøk en gang i uka så kunne jeg få trøstekos siden jeg hadde vært så snill med han liksom.. Jeg bare ehh :confused:what?:eek::rofl::rofl: Høflighet all the way sier jeg bare :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en stamkunde innom hver eneste natt, og alltid skulle han prate stygt om/til meg, spurte meg om diverse ting som jeg fant det lurest i å være enig i.. Enten han kalte meg horemamma, tjukka eller stygga så repliserte jeg som regel med "ja om du mener det så","du synes det ja?" "så bra" Det var stort sett eneste jeg sa til denne kunden, han sa seg fornøyd med det og gikk med kaffen sin..

Når jeg hadde vikar hadde hun blitt skikkelig sinna, prata tilbake og blitt uhøflig... Og denne mannen som var sånn "fripasient" (eller noe) på sinnsykehjem (vi visste jo ikke det såklart) klikka helt, han ble faktisk truende og en smule skummel og skremte vannet av alle.. Politi måtte komme...

Der hadde jeg for lengst bannlyst vedkommede. Vikaren din kan jo ikke regnes som uhøflig når psyko'en holdt på som han gjorde. Skjønner ikke hvorfor du lot han holde på så lenge som du gjorde. 20 kr for en kaffe er ikke vært daglig trakkasering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hadde jeg for lengst bannlyst vedkommede. Vikaren din kan jo ikke regnes som uhøflig når psyko'en holdt på som han gjorde. Skjønner ikke hvorfor du lot han holde på så lenge som du gjorde. 20 kr for en kaffe er ikke vært daglig trakkasering.

Nei var ikke uhøflig sånn sett.. Men tonefall er faktisk ganske viktig og spesielt med ustabile folk.. Og man vet aldri hvem de ustabile er før det er forsent og når jeg da jobber natt alene er det faktisk ikke så ille å "ta til seg", skal jo sies at jeg ba han forsiktig skjerpe seg en gang og han ble tvert truende og jeg tok helomvending og ble nikkedukke istedet.. :p

Så joda, greit med bannlysing, men det er ikke så greit når man jobber natt alene og politi sjelden eller aldri har ressurser.. Denne kunden var jo aldri noe problem for meg, det var 5 minutter han var inne i butikken henta seg kaffe var "slem" og gikk igjen.. Så poenget mitt var vel egentlig bare at man ikke skal miste hodet og ikke snakke tilbake i samme tone, noe hun gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhåhå! Tror jeg nettopp fant min yndlingstråd. Har jobbet på matbutikk i en del sommere nå, og det er så mye irriterende! Spesielt når du bor på en liten plass.

- kundene forventer at jeg skal huske på om dem vil ha kvittering eller ikke

- forventer at en annen kasse skal åpnes når det står to stk fremfor dem i køen

- sier nei til pose, men trenger allikevel etterpå, kun for å betale for posen

- kunder som går tilbake med handlevognen før de har betalt, og lar andre vente unødvendig lenge..

- klassiker: "den er vel gratis" når du ikke får pipet inn en vare

- sier til hver eneste vare som er på tilbud "ja, den er på tilbud"

- gjengangere som kommer 2 min før butikken stenger og skal storhandle

Men det skal sies at det er mange søte personer som kommer i kassen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv etter 6 år i butikk har jeg ikke mange historier, men noen er det nå:

Jeg sitter i kassa på Kiwi:"Vil du ha kvittering?"

Gamle mannen:"Nei takk. Et blikk på deg er et bedre minne enn noen kvittering." (huff)

På sporten:

Tyskeren:"Sjefen din, er det faren din?"

Jeg:"Nei."

Han:"Mannen din?"

Jeg:"Nei."

Han:"Typen?"

Jeg:"Nei."

Han:"Er du singel?"

Jeg:"Joda."

Han:"Når er du ferdig? Blir du med på Låven etterpå?" (Låven er baren ved siden av)

Svarte nei på den og jeg, merkelig type. :p

Ellers er de alltid morsomme de kundene som har vunnet premier et eller annet sted, slenger noen varer på disken og sier:"Jeg skal ikke betale for disse, skal bytte de inn i noe jeg vant på et skirenn og som jeg ikke trenger!". Jada, det er fin business.

Et par reprimader om hvordan Sport 1 ødelegger fjellet ved sin tilstedeværelse og at prisene kan gi folk hjertefeil, har jeg også fått. Utenom det er egentlig de fleste kundene ganske greie om jeg selv behandler de pent. :) Finnes nok mye rare kunder, men det finnes søren meg mange sure fjes blant de ansatte også. Det er greit at alle kan ha en dårlig dag, men du er faktisk på jobb - gjør det beste ut av det. Og hey, smiler du bak kassa blir dagen din kanskje litt bedre og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom det er egentlig de fleste kundene ganske greie om jeg selv behandler de pent. :) Finnes nok mye rare kunder, men det finnes søren meg mange sure fjes blant de ansatte også. Det er greit at alle kan ha en dårlig dag, men du er faktisk på jobb - gjør det beste ut av det. Og hey, smiler du bak kassa blir dagen din kanskje litt bedre og!

Jeg får høre det med pris så sinnsykt ofte. Men hva kan jeg si? Jeg synes helt ærlig at prisene hos oss er overkommelig og at hvis man har behov for briller bør man kunne legge en viss sum for å få den mest optimale brillen som er tilpasset vedkommende. Nå er vi(eller iallefall jeg) veldig flink til å være ærlig (selv om det ikke alltid er like lønnsomt) og svarer kunden ærlig hvis de spør hvilket brilleglass de vil ha (vi har jo ulike prisklasser). Og har de da en styrke som tilsier at de ikke trenger det tynneste og beste glasset så sier jeg det, men du har jo dem som alltid skal ha det billigste og det er ikke like bra da...særlig ikke hvis man beveger seg opp i f.eks +1 og over. Da begynner det å bli tjukke glass og dermed tyngre.

Så har vi dem som bruker evig lang tid på å fortelle meg at Specsavers er billigere. De vil jo ikke høre på hva jeg har å tilby da, ifh til pris. De vet jo best. De går alltid uten å kjøpe noe :p Men bra for Specsavers :)

Og klassikeren "har dere Nille-briller?" og plukker ut den dyreste innfatningen vi har og jeg deretter må sende dem over til det de kaller for Nille-briller (ferdigbriller som kommer kun i utvalgte +glass til en pris på 149kr) og så blir de dritskuffet og sier de vil ha den de fant.

Men vi har utrolig mange søte, for å ikke snakke om alle herlige barna! Som setter i gang de samtalene med meg, forteller om hva de gjorde på skolen eller barnehagen. Og røper ting om foreldrene som ikke alle trenger å vite ;) Ler hver gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får høre det med pris så sinnsykt ofte. Men hva kan jeg si? Jeg synes helt ærlig at prisene hos oss er overkommelig og at hvis man har behov for briller bør man kunne legge en viss sum for å få den mest optimale brillen som er tilpasset vedkommende. Nå er vi(eller iallefall jeg) veldig flink til å være ærlig (selv om det ikke alltid er like lønnsomt) og svarer kunden ærlig hvis de spør hvilket brilleglass de vil ha (vi har jo ulike prisklasser). !

Du har et poeng der. Jeg pleier selv å fortelle om billigere alternativer, men selv om jeg synes den prisen er ok for et par joggesko, kan det være ytterst riktig for kunden å mene noe annet, fra sitt ståsted. Jeg blir ikke sur om de ikke vil bruke 1900kr på et par sko, da forteller jeg heller at jeg skjønner det blir i det meste laget, og viser andre modeller som kan fungere til kundens behov. Om kunden blir videre forbanna pga det pleier jeg å avslutte med tidenes største smil, mens jeg forteller at det er det jeg kan tilby og at jeg beklager om det ikke faller inn under hans/hennes ønsker. Selv de mest vanskelige av kundene pleier å mykne om du holder en slik tone. Og om de ikke gjør det kan du ihvertfall gå hjem fra jobb med vissheten om at du har gjort ditt beste for å opprettholde god stemning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg trodde jeg bodde på en plass med mange rare folk, men ser ut som de er litt over alt.

Vi hadde nettopp tilbud på sjokolader, to for 15kr. Jeg informerer en mann som tilbudet (én sjokolade koster 18kr), han sier litt surt at han bare vil ha én sjokolade! Jeg prøver å fortelle han at én sjokolade koster 18kr, men han avbryter meg å sier at han bare skal ha én! Før han gikk mumlet han noe om at det var dyrt...

Dette er en av mine favorittkunder, han kjøper alltid flaxlodd. Men i det siste så har det vært veldig premier på loddene han har fått, grunnen til det er selvsagt at AP stjeler pengene hans. Han har så mange teorier om at alt som er galt i Norge er AP sin feil, jeg flirer like mye hver gang. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet på Narvesen kom det inn en ung fyr og skulle kjøpe snus. Dette var i februar eller noe i fjor.

Jeg sjekker selvfølgelig legitimasjonen hans (førerkort) som viser at han er født i oktober i 1993 og at bildet stemmer. Og jeg tenker at det er jo greit og finner fram snusen. Men da han skal betale så kommer han på at han har glemt pengboka i bilen, så han løper ut for å hente den. Mens han er borte så begynner jeg å regne litt, måtte fram med kalkulatoren og alt, og kommer fram til at han bare er 17 år stakkaren!

Var et meget snurt og skuffet ansikt som gikk tomhendt ut igjen!:p Trodde han virkelig at han kunne lure meg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker også meget godt da jeg stod i køa på Rema 1000 bak en student med sixpence som skulle kjøpe 2 grønne epler. Fyren i kassa slo inn eplene og summen ble 13,50. Sixpencen begynner å klage høylytt på kiloprisen og sier at kundeavisa sa at eplene kostet x kr per kilo og det kunne ikke stemme med sluttsummen. Fyren kassa forklarer at det tilbudet kun gjaldt de røde eplene med et spesifisert navn. Sixpencen nekter å gi seg og krever at eplene blir slått inn til det som er 'riktig' pris! Kassamannen vet ikke helt hva han skal gjøre, og det ender med at returkortet må sendes gjennom halve butikken og at Sixpencen bruker 10 min ekstra for å plukke et par røde epler - umulig å finne noen som var heeelt perfekt - før han kommer tilbake til kassa og betaler 12,50 for eplene med den riktige kiloprisen.

Så mye stress for 1 krone. Hvis du har så dårlig studentøkonomi burde du heller begynne med dumpster diving og fått de eplene GRATIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...