Gå til innhold

PSMF-oppskrifter


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For meg er det scampi (100kr kg europris) stekt i litt ketchup med grønn kork og chilli/sitron som er favoritten.

Matbilder fra PSMF artikkelen:

psmf.jpg

Satte en gourmetkokk på dietten og her er noen av tingene han spiste...

Biff av okse indrefilet med selvplukket kantarell , traktkantarell, tyttebær, og skogssyre! Og salat!

303538_10150757002120459_550465458_20239210_5956999_n.jpg

Burger med Cottage Cheese og yoghurt dressing

301313_10150749820415459_550465458_20162170_4668580_n.jpg

Stekt sei med asparges og løk

303158_10150764150515459_550465458_20327449_4074247_n.jpg

Enchiladas

305828_10150761282985459_550465458_20300843_7162330_n.jpg

Kjøtt suppe laget av grønnsakskraft, kalve kjøtt, asparges, kantarell, litt vårløk

223777_10150753721870459_550465458_20204879_4418303_n.jpg

Biffsnadder

254725_10150746356885459_550465458_20107211_4852640_n.jpg

Indisk tikka kylling salat

281754_10150743757160459_550465458_20078369_48467_n.jpg

Biffsalat

281252_10150742435505459_550465458_20063539_1967211_n.jpg

Kyllingsalat med stekt sopp og taziki

263237_10150741338730459_550465458_20050786_6817394_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ett litt kjedelig tips, men jeg synes at det er utrolig hvor mye det hjelper med litt forskjellig marinade til kjøttet. Jeg har foreløpig bare prøvd meg litt frem, men til nå er favorittmarinaden bestående av:

- litt mango curry (sånn liten gul "ketchupflaske")

- Peppermix

- Salt

- litt søt sterk-sennep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvordan man setter inn bilder, men har ihvertfall noen oppskrifter.

Lasange

Karbonadedeig

Hvitløk

Sambal olek

Basilikum

Oregano

salt og pepper

Hakkede tomater

cottage cheese

squash

-Bruk en ostehøvel og skjær tynne skiver av squashen, legg disse på en tallerken og dryss litt salt over. Dette er ffor å trekke vannet ut av squashen. La de ligge sånn i minst 15 min, før de tørkes godt.

-Stek karbonadedeigen sammen med most hvitløk og urter. Hell på hakkede tomater og la dette koke inn som en tomatsaus. (Smak gjerne til med litt sukrin for å få litt sødme på sausen.)

-Legg ett lag med kjøttsausen i bunnen av en ildfast form.

-Legg et tynt lag med squash over kjøttsausen, så et lag med cottage cheese over squashen. Deretter et lag med kjøttsaus over cottage cheesen.

-Fortsett å fyll på lagvis til formen er full.

Stekes på ca 225 grader i 15-20 min i ovnen.

Serveres med salat og en dæsj kesam.

Torsk med ratatouille

-Squash, paprika, løk, chilli, aubergine (hvilke grønnsaker du liker) deles opp i biter, før de stekes lett i en panne. Tilsett hakkede tomater, hvitløk og pepper og la dette koke litt inn.

-Legges i en ildfast form, med torsk på toppen (krydre gjerne torsken med krydder du liker, jeg bruker chilli og lime)

-Stekes i ovnen på 200 grader til fisken er gjennomstekt..

"Riskkrem"

Ett par ss cottage cheese blandes med noen dråper vaniljeessens og stevia. Hell så litt Funlight wildberry over.

"Rømmegrøt"

Mager kesam med sukrin og kanel

Tacokrydder

1 del salt

2 deler cumin/spisskummen (fås kjøpt i innvandrerbutikker og velassorterte dagligvarebutikker)

1/2 del koriander

1/2 del chilipulver

1/2 del hvitløkspulver

1 del paprikapulver

litt pepper

Buritos

-Stek karbonadedeig, sammen med tacokrydderet, tilsett brokkoli (skjært i mindre biter) og hakkede tomater. La dette koke inn.

-Visp egghvitter sammen med litt, chilli, paprika. og stek som en omelett. ( Jeg bruker ganske høy varme til å begynne med, sånn at det blir en god stekeskorpe, så den slipper stekepannen lett)

-Legg omeletten over på en tallerken, legg på ett lag tacokjøtt og rull sammen. Fest med tannpirker..

-Serveres med salat og en dæsj kesam.

Blomkålmos

Del opp en blomkål og kok dette i vann tilsatt litt buljong. Hell så av kokevannet og mos den kokte blomkålen med stavmikser til det ser ut som potetmos.

Godt tikylling og svin.

Stekt "ris"

Rasp et blomkålhode på rivjern så du får masse små korn. Sett til siden.

Hakk opp vårløk eller purre og stek dette i en panne sammen med hvitløk. Tilsett så blomkålkornene og stek alt sammen til

Ta pannen av platen og rør inn pillede reker. Litt salt og pepper.

Pikekyss

Visp 4 egghvitter stivt. Smak til med en blanding av sukrin og stevia. Helle dette i en sprøytepose, og klem ut små topper på en bakepapirkledd langpanne. Stekes i 1 time på 100 grader.

Gyros-krydder

1 stk finhakket løk

3 båter finhakket hvitløk

1 ts malt merian

1 ts tørket rosmarin

1 ts paprika pulver

1/2 ts pepper

1 ½ ts salt

Alt blandes sammen med strimlet svinekjøtt. La dette stå litt på kjøkkenbenken for å trekke smak.

Stek i panne, eller tre på grillpinner og grill i ovnen. Spises med salat.

Jeg tror ikke Hellstrøm hadde vært imponert over disse rettene, men de går greit på en psmf-diett. Alt dette hadde smakt 1000 ganger bedre hadde man bare kunne tilsatt litt fett.. Men er man på diett så er man på diett!:meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Brukernavn007

Holder på å lage blomkålmosen nå:) Siden blomkålmos er noe av det beste på denne planeten håper jeg denne varianten er bedre enn de som er fulle av fett, for da kan jeg jo spise blomkålmos hver dag:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn007

Blomkålmos

Del opp en blomkål og kok dette i vann tilsatt litt buljong. Hell så av kokevannet og mos den kokte blomkålen med stavmikser til det ser ut som potetmos.

Godt tikylling og svin.

Veldig enkel og ikke minst god oppskrift, tilsett salt og pepper, og annet krydder etter eget ønske;) Schmake godt!!

Til og med jeg klarte å lage denne, og det sier litt:p Er en katastrofe på kjøkkenet, men begynner heldigvis å komme seg nå:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen av dere har prøvd sellerirotfries? En kutter sellerirot opp i staver og steker de i endel olje i panna. Olje og fett generelt skal man vel være ganske forsiktig med på psmf, men vil tro det går an å bake de i ovnen uten fett også. Det er hvertfall fantastisk godt! Brukes som pommes frites, superdigg med sukkerfri ketchup. Sellerirot inneholder såvidt jeg husker 2.8 g karbo pr 100 gram og er kalorifattig. Høres dette greit ut å spise på psmf? vurderer å begynne på denne dietten selv etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Noen som har tips til gode PSMF- vennlige marinader/dressinger?

Noe usikker på hvorvidt det går innunder PSMF, men jeg "koksteker" alt kjøttet mitt, heller av evt vann når det nærmer seg ferdig og tilsetter en blanding av 1/3 vann, 1/3 eddik, krydder og 1/3 enten currypaste, soppsoya eller sennep (evt en blanding av disse) som jeg lar trekke inn i kjøttet ved høy temperatur. Blir temmelig saftig og ikke i nærheten av kjedelig, og funker på både kylling, kalkun og biff, har ikke prøvd fisk fordi fisk i seg selv smaker digg. Det går sikkert ann å lage en mer konsentrert versjon som vanlig marinade eller dressing også, men det trekker så godt inn i kjøttet når det er en del av stekingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Blomkålmos

Del opp en blomkål og kok dette i vann tilsatt litt buljong. Hell så av kokevannet og mos den kokte blomkålen med stavmikser til det ser ut som potetmos.

Godt tikylling og svin.

Ikke hell av kokevannet! Da heller du ut vitaminene fra blomkålen. Bruk heller minimalt med kokevann slik at du slipper å helle ut vitaminene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette til middag i går. Indrefilet av svin med ratatouille ved siden av. Svinesteken var krydret med hjemmelagd taco krydder og ratatouillen bestod av paprika, vårløk, purreløk, tomat, sjalottløk, hvitløk og chili. Jeg stekte først hele indrefileten i panne etter å ha krydret den. Deretter freste jeg opp grønnsakene i samme panna. Da det var gjort helte jeg grønnsakene og litt vann i en ildfast form og la indrefileten oppå. Deretter inn i ovnen på 125 grader til kjernetemperaturen på indrefileten var ca 70 - 72 grader. Lot retten hvile i ca. 10 minutter under aluminiumsfolie før jeg skjærte opp og gaflet i meg. :p

post-1126-14440828068085_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Hva steker dere maten deres i på PSMF? Litt vann i panna, eller bare hiver dere kjøttet oppi? Mange gode oppskrifter her, takk for at dere deler :)

Med teflonpanne har det gått helt fint uten noen som helst for min del. Ellers ovnsbaker jeg en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...