Gå til innhold

PSMF-oppskrifter


Anbefalte innlegg

Hva steker dere maten deres i på PSMF? Litt vann i panna, eller bare hiver dere kjøttet oppi? Mange gode oppskrifter her, takk for at dere deler :)

Bruker en teflonpanne eller ovnsbaker jeg, ellers så bruker jeg også vann ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oh - har funnet herlig, god kveldsmat. Vet mange lager lefser, så her er min versjon :)

110 g eggehvite

10-15g bakepro/annet proteinpulver

10g pofiber

1 ts fiberhusk

Sukrin og stevia

Kanel

Edit: framgangsmåte: vips eggehviter og sukrin helt stive. Bland det tørre med litt vann og stevia. Vend forsiktig i eggehvitene og smør ut på bakepapir.

Stekes på 180 grader i ca 8 minutter - yummi yummi! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh - har funnet herlig, god kveldsmat. Vet mange lager lefser, så her er min versjon :)

110 g eggehvite

10-15g bakepro/annet proteinpulver

10g pofiber

1 ts fiberhusk

Sukrin og stevia

Kanel

Stekes på 180 grader i ca 8 minutter - yummi yummi! :D

Mm, denne fristet,og skal testes ut. Jeg er veldig fan av lefser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde ut denne oppskriften i dag, og syns den var veldig god:

2 stk kyllingfilet

2 ts gurkemeie

1 ts chili

1 terning buljong

1 pose frossen brokkoli.

Salt+pepper

Ha en del vann i en kjele og tilsett 2 ts gurkemeie, 1 ts chili og 1 terning buljong. Når det har kokt opp legger du begge kyllingfiletene oppi, og lar det koke i 15 minutter. Skjær opp kyllingfiletene så du ser at de er gjennomvarme og ikke rosa inni.

Hell ut mesteparten av vannet, la det være igjen en liten cm i bunn. Hell all den frosne brokkolien oppi og sett lokk over kjelen. La grønnsakene dampe i noen minutter, det skal fortsatt være litt motstand i dem. Legg så brokkolien i en blender / bruk stavmikser og kjør det til en puré.

Knall gul, saftig og god kylling, knall grønn brokkolipuré. Overraskende godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har småunger og spesielt min 7 år gamle sønn er glad i mat som naturlig faller inn under PSMF i mer eller mindre stor grad. Nå som far (meg) må ta seg sammen i forhold til kost, er det egentlig bare å titte på hva junior liker. Han er mindre glad i brød og kommer ofte opp med alternativer. For eksempel foretrekker han å erstatte brødskiven med isbergsalat. Han gomler gjerne i seg en "skive" med salat, ost og skinke (og agurk på toppen).

Til helgefrokost er omelett en vinner, helst med kyllingpølse, vårløk, litt ost og masse kald rød paprika ved siden. Hjemmelaget tomatsuppe med en klatt yoghurt naturell er digg, det er også kylling eller karbonadedeig-taco uten tacoshell, hjemmelaget pizza med syltynn grov/ spelt-bunn og salat, hjemmelaget kyllignuggets, grilla minimaisspyd, bakte søtpoteter, diverse laks og torsk..og mye annet.

På lørdag laget jeg lasagne av rester. På bunnen grove pasta penne, så en miks av hakkede tomater, røde linser, småløk, paprika i små biter, sojasaus, vårløk, minimais og kyllingkjøttdeig. På toppen litt ost. Krydret med litt cayennepepper.

For ca 8 år siden var jeg flink med kosten. Da brukte jeg veldig mye wokpanne for enklere å kunne kaste oppi grønnsaker. Brokkoli var en fast følgesvenn (som jeg fremdeles liker godt). Jeg hadde minimum 3 grønnsaker i woken. Jeg brukte mye kylling og laks, men også hvit fisk og forskjellig annet kjøtt. Etter hvert byttet jeg ut noe kjøtt med soyaprodukter. Tilbehør var gjerne linser, soyabønner og kikerter. Smaken ble variert med ulike urter, krydder eller smaksrike grønnsaker som løk.

Jeg er ikke så glad i desserter, men cottage cheese liker jeg godt. Gjerne med hjemmemekka jordbær"syltetøy" og en dash vaniljeis, yoghurt eller matfløte. I går laget vi dessert av frosne jordbær, masse isbiter, litt eplejuice og bittelitt honning. Dette ble kvernet til en grov smoothie og spist med teskje. Miksen kan også fryses og lages om til ispinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stek opp en pakke med fryst scampi (500 G fryst) Kutt opp en hel rød chilli( hvis du liker det litt spicy), bland inn med frisk koriander og press over en halv lime.

Kan la det stå i kjøleskapet en time eller to om du har tid for at smakene skal sette seg litt.

Stek så halvparten raskt og ta det ut av pannen, tilsett andre halvparten og stek det. Tilslutt heller du alt i pannen og presser ut ønsket mengde lime av siste halvpart med lime over scampien og blander inn det.

"server" gjerne på en seng av ruccolasalat.

post-52-14440845300686_thumb.jpg

(ca) Totalt næringsinnhold (inkludert scampi, en chili, lime, koriander og ruccola):

(500 gram fryst scampi blir ca 300 gram ferdig stekt)

Kcal: 238 (65 kcal/100 g i scampien)

Fett: 3 gram

Protein: 47 gram

Karbo: 4 Gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh - har funnet herlig, god kveldsmat. Vet mange lager lefser, så her er min versjon :)

110 g eggehvite

10-15g bakepro/annet proteinpulver

10g pofiber

1 ts fiberhusk

Sukrin og stevia

Kanel

Edit: framgangsmåte: vips eggehviter og sukrin helt stive. Bland det tørre med litt vann og stevia. Vend forsiktig i eggehvitene og smør ut på bakepapir.

Stekes på 180 grader i ca 8 minutter - yummi yummi! :D

denne var digg! jeg gjorde litt feil og hadde i for mye sukrin og stevia, de ble forferdelig søte, men det var vanvittig digg å spise som dessert med cc og kanel! passer perfekt for en godtemums som meg.

jeg og gubben lagde rødvinssaus på johannesbrødkjernemel i går:

5 dl vann

1 pk buljong(vi bruker bare knorr fond)

1 tsk johannesbrødkjernemel

1-2 dl rødvin

salt og pepper

reduser rødvinen godt for å fjerne besk ettersmak. bland inn 1 tsk jbk i 5 dl kaldt vann(dette føler jeg klumper seg lett, vips godt) og ha i rødvinsreduksjonen. tilsett buljong, salt peper og gi dette et oppkok. deretter kan du redusere dette så lenge du ønsker for å få ønsket konsistens.

pass på at rødvinen har lavt sukkerinnhold, ellers ryker psmf'en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teflonpanne fungerer bra:)

Eller så kan man også ha den i en ildfastform og sette den inn i ovnen.

Disse 1-kalorisprayene fungerer jo også greit. Kan kjøpes på de fleste menybutikker. eller på proteinfabrikken: http://www.proteinfabrikken.no/Proteinfabrikken/Smartmat/Sprayfett/Fry-Light-Solsikkeolje-250-ml-Fry-Light-12807-p0000004619.aspx

WEB_Image%20Fry%20Light%E2%84%A2%20Solsikkeolje%20250%20ml%20Fry%20Light-1246980172.Jpeg

Næringsverdi Per. Spray 0,2 ml

Energi 3,9Kj / (0,9kcal)

Protein 0,0 g

Karbohydrat 0,0 g

Fett 0,1 g

Hvorav enumettet fett 0,02

Hvorav flerumettet fett 0,07

Kolesterol 0,0 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette til middag i går. Indrefilet av svin med ratatouille ved siden av. Svinesteken var krydret med hjemmelagd taco krydder og ratatouillen bestod av paprika, vårløk, purreløk, tomat, sjalottløk, hvitløk og chili. Jeg stekte først hele indrefileten i panne etter å ha krydret den. Deretter freste jeg opp grønnsakene i samme panna. Da det var gjort helte jeg grønnsakene og litt vann i en ildfast form og la indrefileten oppå. Deretter inn i ovnen på 125 grader til kjernetemperaturen på indrefileten var ca 70 - 72 grader. Lot retten hvile i ca. 10 minutter under aluminiumsfolie før jeg skjærte opp og gaflet i meg. :p

[ATTACH=full]6230[/ATTACH]

God ide på lettvint middag :-) jeg ville tatt den ut på 65 for å få den enda litt saftigere og kanskje foreslå squash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet denne tråden for det meste som ikke er oppskrifter. Mange leter etter oppskrifter om dagen, og vi trenger en oversiktlig tråd man finner de. Hold tråden ryddig, legg ut flere oppskrifter, og ta gjerne med bilde :)

Hvis vi får inn nok gode oppskrifter lager vi en artikkel ut av det.

Vanlige spørsmål om PSMF tas her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/psmf-proteinsparende-modifisert-faste.79/

Les også artikkelen godt: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere bruker salsa på maten, jeg søkt i forumet, fikk tre sider med treff, men alle oppskriftene hadde bare salsa som tilbehør. Noen som har oppskrift på en PSMF-godkjent salsa?

Forslag til oppskrift på Salsa:

1 boks hermetiske tomater

1 lime

koriander

Og hvitløk og Chili etter ønske.

Slik jeg lager den:

Knus tomatene med gaffel slik at det bli grove biter, finhakk chili og hvitløk (hvitløkspresse synes jeg er best å bruke)

Bland dette og tilsett lime.

Smak deretter til med finhakket Koriander.

Hermetiske tomater er 20 kcal, 1 gram protein, 3 gram karbo og 0,2 gram fett per 100 gram.

Salsa fra butikk er også helt greit å bruke på psmf men hjemmelaget smaker jo best:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...