Gå til innhold

PSMF-oppskrifter


Anbefalte innlegg

Du kan lage saus med buljong og jevne med f.eks jbk mel (johannesbrødkjernemel som du kjøper på helsekost). Mager kesam kan røres i for litt mer "meierismak", men ta av gryten fra platen først slik at ikke MK kokes da blir det klumper.

Sauser laget på tomater (hakkete tomater på boks er helt ok, men unngå tomatpure som er veldig konsentrert og har mer karbohydrater) er også fine.

Dressing basert på mager kesam (krydres etter ønske og litt kunstig søtning) er også veldig godt.

Takk skal du ha Oddis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva var blandingsforholdene, og hvor får man tak i zero carb prot. pulver? :)

Disse protein pulveret har jeg kjøpt: http://www.nordicnutrition.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=1069785&b_kid=490186

Jeg tar det litt på feelingen.

Sånn ca: 3 eggehvitter, 2ts prot pulver, 4ts sukrin melis, 1ts stevia pulver, 3dråper stevia chocolate. Men dette må du smake deg frem underveis... er vanskelig å gi eksakt mål... Også brukte jeg 3 gelatin plater som jeg smeltet og hadde oppi før jeg satt den i kjøleskapet. Nam :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kveldsmaten idag :)

Spinatsuppe med kylingbiter:

Stek løk (75g) og 250 rå spinatblader til bladene faller sammen. Tilsett da 100 g kesam mager, 2.5 dl vann, og 1 terning grønnsaksbuljong. la dette koke i ett par minutter. Kjør alt sammen i en blender til det er en fin røre. Finito, suppa er klar :) ps. om du er glad i hvitløk, dæsh på med litt hvitløkspulver.

Stek i mellomtiden opp ca 150g kyllingfilet i biter, og hell over på slutten :)

tall i gram, mins kal.

14.76 karb, 51.35 prot, 7.3 fett, kal. 340

Føler meg som Hellstrøm nå :p haha!!

post-8746-14440847423196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens mat: Startet med 1ss selolje.

[ATTACH]23100[/ATTACH]

M1: torsk, tunfisk, brokkoli, blomkål og eggehvitter stekt i ildfast form med MASSE krydder.

233kcal,

47gram prot,

5gram karb,

2gram fett.

Hvor mye torsk, tunfisk, brokkoli, blomkål og eggehvitter er brukt? i gram :) Er keen på å lage denne, så en oppskrift hadde vært supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye torsk, tunfisk, brokkoli, blomkål og eggehvitter er brukt? i gram :) Er keen på å lage denne, så en oppskrift hadde vært supert :)

Hvis du ser nedover på dette innlegget har du oppskriften: http://stineallin.blogspot.com/2012/04/mat-oppskrift.html?m=1

Jeg har prøvd den med og uten tunfisk, den blir best uten tunfisk, slik som vist på oppskrifta j sendte :-) lukter d ikke så jævlig i huset etterpå heller ;-)

i den ildfaste forma d r bildet av på linken j sendte deg er d dobbel posjon av det som står under bildet :)

Lykke t :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scampi og kamskjell med ovnsbakt fennikel og salat i eddik-sitronvann.post-9797-14440847535188_thumb.jpg

Scampi stekes kjapt i varm panne sammen med en teskje rød karripasta rørt ut i litt vann. Kamskjellene stekes litt på hver side kun krydret med pepper.

Fennikelen renskes og skjæres i strimler og ovnsbakes til de er møre. Skvis gjerne over litt sitronsaft.

Agurk, paprika og tomat skjæres i biter og puttes opp i en bolle med eddik og sitronvann, tilsatt pepper, litt salt og spisskummin. Lag gjerne denne først, slik at grønnsakene kan stå å trekke i vannet mens man lager resten.

Scampi: 168 g

Kamskjell: 157 g

Fennikel: 88 g

Agurk: 69 g

Tomat: 103 g

Paprika: 55 g

Næringsinnhold:

Kcal: 397,4

Protein: 54,5 g

Fett: 5,4 g

Karb: 6,2 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert litt på en ting siden jeg startet på PSMF. Hva skal jeg gjøre når jeg er ferdig, hvilke oppskrifter skal jeg bruke da, og hva skal jeg spise? Vil det ikke være hensiktsmessig eventuelt å starte et nytt innlegg med oppskrifter og diettforslag for overgangen og livsstilsendringen? (var ikke sikker på hvor jeg skulle poste denne, men satset det gikk bra her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-643-14440847572743_thumb.jpg

Kyllingfilet, sellerirotfries av 200 g sellerirot og salat. 257 kcal (ja, kyllingen er litt tørr fordi den var stekt fra før og varmet opp igjen)

post-643-14440847573141_thumb.jpg

150 g svinestrimler, bambusskudd, spinat, paprika, løk, champignon, karri, chinese five spice, kanel, ingefær, chili, hvitløk, ingefær, salt, pepper, limesaft. Pok choy ved siden av. 272 kcal

post-643-14440847573451_thumb.jpg

Klassikeren tacosalat med 150 g karbonadedeig. 210 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert litt på en ting siden jeg startet på PSMF. Hva skal jeg gjøre når jeg er ferdig, hvilke oppskrifter skal jeg bruke da, og hva skal jeg spise? Vil det ikke være hensiktsmessig eventuelt å starte et nytt innlegg med oppskrifter og diettforslag for overgangen og livsstilsendringen? (var ikke sikker på hvor jeg skulle poste denne, men satset det gikk bra her)

nå har jeg gått på denne sietten i 12 dager - skal fortsette en stund til.

Jeg har ikke noe fasit svar, men mine plan er å være like nøye med kostholdet som nå. Kroppen vil jo suge til seg alt å legge som fett etter denne "sulteperioden". Jeg kommer til å fortsette å spise lavkarbo, da jeg fungerer bra på dette, men selvfølgelig ligge noe høyere på karb enn nå. Legge til frukt, havregryn og riskaker i forbindelse med styrke øktene mine. Gleder meg noe sinnsykt til sjokoprot blandet i vann med frukt/riskaker i - nam ;) Jeg kommer til å spise den samme maten, like mye prot, men legge til sunne fettkilder som nøtter, cocosa, avokado, fet fisk og eggeplommer. Nå tar jeg "formsjekk" hver uke sammen med ei venninne - vi tar bilder, mål på hverandre og vekt - og planlegger neste ukes treningsøkter. Vi kommer til å fortsette med dette gjennom hele sommeren for å stabiliserer oss på den nye vekten. (Jeg skal ned 10-12kg). Det tenker at det er en like stor utfordring å holde den nye vekta som å komme seg dit, statistikken viser jo at de fleste går opp igjen til den gamle vekta, om ikke høyere. Men dette er iallefall planen min :thumbsup:

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[ATTACH=full]23264[/ATTACH]

Kyllingfilet, sellerirotfries av 200 g sellerirot og salat. 257 kcal (ja, kyllingen er litt tørr fordi den var stekt fra før og varmet opp igjen)

[ATTACH=full]23265[/ATTACH]

150 g svinestrimler, bambusskudd, spinat, paprika, løk, champignon, karri, chinese five spice, kanel, ingefær, chili, hvitløk, ingefær, salt, pepper, limesaft. Pok choy ved siden av. 272 kcal

Nå er du godt igang ser jeg :-) flink!

[ATTACH=full]23266[/ATTACH]

Klassikeren tacosalat med 150 g karbonadedeig. 210 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du kjøttet saftig? Er du lei av tørr ihjælkokt/stekt kylling? I så fall har jeg løsningen til deg her:

Du trenger:

Kjøtt. Det spiller ingen rolle omdet er kylling, eller høne, gammel sau eller lam eller lama. Billigste buljongkjøttslintrer duger.

2 panner som kan stå i hverandre.

Lokk til den minste pannen.

Vann.

Steketermometer

God tid.

Dette tar litt tid, men jeg bruker lage så jeg har til mange måltider. Det kan også fryses ned, for senere tining i vannbad.

Kjøttet bør freses litt for å drepe bakterier på overflaten. (jeg har mange ganger hoppet over dette punktet, og lever enda). Det skal ikke stekes, bare varmebehandles litt på alle overflater.

Ha kjøttet i den minste kjelen. Slå over kokende vann til kjøttet er dekket helt. Rør rundt og ha på lokk.

Putt den lille kjelen oppi den store og ha oppi litt (varmt) vann i den store kjelen slik at detblir vannbad. Omden lille kjelen står på bunnen av den store, så putt 3-4 teskjeer under den lille slik at det blir plass til endel vann mellom bunnene.

Skru på plata og sett hele sulamitten over varmen. Rør litt rundt av og til og sjekk temperaturen på kjøttet med steketermometeret. Når det når 50 grader så skal varmenskrus ned slik atdet ikke blir varmere. Mulig du må ta den lille pannen ut litt, tilsette kaldt vann i vannbadet, osv. Det er her viktig at temperaturen ikke kommer over 55, men holdes på ca 50 grader i et par timer. Dette høres vanskelig ut, men etter å ha gjort det noen ganger så blir det lett. Jeg setter plata mi på fult til tempen er 40, så skrur jeg ned på 1 og lar det stå til jeg er klar til neste fase. I mellomtiden gjør jeg helt andre ting.

Så skrur jeg opp tempen litt og øker temperaturen på kjøttgryta til 70 grader. Lar det stå i 1 time på 70 grader. Gir det ett lynkjapt oppkok for å pasteurisere.

Nå kan du spise. Det du ikke spiser med en gang, står på benken (i kjelen) til den når romtemperatur, eller ihvertfall under 40 grader. Nå kan det puttes i porsjonsposer som går i kjøl eller fryseskap. Tines i romtemp eller kjøleskap og varmes helst i vannbad.

Kjøttet kan krydres med løk, paprika, pepper, chili, hvitløk, urter, soyasaus, eddik, balsamiko eller hva som helst du liker.

Det som skjer med kjøttet er at på langkokingen brytes cellevegger ned, slik at smaker og kjøttsafter virkelig får godgjøre seg. Når du holder det på 70 grader så omdannes kollagenet i bindevev og hinner delvis til gelatin. Når dette kjøler seg ned på benken vil kjøttet trekke til seg væske fra kokevæsken, slik at det ikke tørker. Kokevæsken er jo nå full av godsmak. Bruker du store kjøttstykker så er det kjernetemperatur vi går etter.

Resultatet er at det billigste mest trevlete kjøttet du finner i butikken blir mørere enn den fineste indrefileten du tilbereder på vanlig måte.

Bon apetite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se bildet nederst :)

Røkt laks med grønnsaker (vet noen synes det er fyfy med laks på psmf, men jeg spiser det en gang i uka:)),

224 kcal,

29gram prot,

5gram karb,

9gram fett.

[ATTACH]23304[/ATTACH]

Indrefillet svin med grønnsaker.

280kcal,

45gram prot,

6gram karb,

5gram fett,

[ATTACH]23307[/ATTACH]

Kveldskos: fun light gele i ulike smaker. Lagde 2 liter, slik at jet har i noen dager :thumbsup:

Har tilsammen fått i meg 160gram prot idag (målvekta mi er 65kg, så det skulle være nok) :)

Dag 12 på dietten, og synes dette går veldig bra til nå :)

post-57-14440847619927_thumb.jpg

post-57-14440847623564_thumb.jpg

post-57-14440847627575_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert litt på en ting siden jeg startet på PSMF. Hva skal jeg gjøre når jeg er ferdig, hvilke oppskrifter skal jeg bruke da, og hva skal jeg spise? Vil det ikke være hensiktsmessig eventuelt å starte et nytt innlegg med oppskrifter og diettforslag for overgangen og livsstilsendringen? (var ikke sikker på hvor jeg skulle poste denne, men satset det gikk bra her)

Med tanke på hvor mange eggeplommer jeg har i fryseren nå, så tror jeg nok det blir is! BARE is! Sikkert i flere måneder.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel poenget borte :)

Jada, det var en spøk! :) Men, lurer på hva jeg skal bruke alle plommene til... jeg er litt allergisk mot å kaste mat..

Har sett at noen har nevnt på tønner med eggehvitte eller eggehvittepulver fra Prior, noen som veit hvor man kan kjøpe dette? Jeg synes ærlig talt det er litt mye å kaste nesten 50 eggeplommer i uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modifisert marengsoppskrift for de som vil ha noe søtt som "kos"!

5 eggehviter

75mg Sukrin+ (den som er blandet med stevia, fås på helsekostbutikk),

2 ss Sitronsaft

1 ts vaniljeessens

Bland alt i en bolle, og bruk miksmaster til den er så stiv at du kan snu den opp ned uten at noe faller ut. Fordel deretter utover ett bakepapir med skje f.eks. hvis du ikke har kondittorsprøyte. Stekes i ca. 1 time, 1time og 15 minutter. Skal være sprø på toppen, hvis ikke la de stå litt lenger.

88 Kcal for hele blandingen

0,06g fett

20,56g protein

1,2g karbohydrater

+ en rekke vitaminer som Riboflavin, magnesium, kopper, selen, fosfor, kalium, kalsium, niacin, natrium, tiamin, vitamin B12, B6, E og C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...