Gå til innhold

Dagens mattips på facebook


Anbefalte innlegg

Verdens enkleste kylling!

Du trenger:

Kyllingfileter

Grønnsaker, frosne

Fullkorns eggnudler

Soyasaus

Stek kyllingen lett på begge sider, og ha den i en ildfast form i ca 20min på 175 grader. Legg grønnsakene i panna du stekte kyllingen i. Kok opp vannet som nudlene skal ligge i. Når det er 4min igjen av kyllingen legger du nudlene oppi det varme vannet. Legg opp på en tallerk ta over ønsket mengde soyasaus, nyyt :D

Skulle egentlig vært et bilde her, men fila var for stor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gårsdagens middag:

Andeconfit med aspergesbønner og stekt sopp.

post-4009-14440932081886_thumb.jpg

Andeconfit:

Her er det lurt å lage en del. Andeconfit holder seg lenge. Det tar litt tid, men herregud så godt.

6 andelår

salt

andefett

Tørk andelårene godt. Legg de lagvis i en tett beholder og dekk med grovsalt i mellom. Pass på at kjøtt uten skinn får godt med salt på seg. La stå i kjøleskapet i et døgn.

Tørk saltet av andelårene. Plasser de i en ildfastform. Det kan lønne seg å bruke en høy form her. Dekk fullstendig med andefett (fås kjøpt på Meny f eks, eller lager du hel and, hell av feettet i dertil egnet beholder. Dette fettet kan brukes flere ganger).

Sett i varm ovn ved 80 grader i fire timer.

Når andelårene er ferdige, kan du enten spise dem der og da, eller spare de til seinere. Confitering er en gammel konserveringsmetode.

Når du skal spise dem, sleng de under grillelementet i ca 10 minutter til skinnet er sprøtt.

Skal du ikke spise dem med en gang, legg de i en egnet beholder og dekk med andefettet. Saltingen og fettet gjør at de holder i månedsvis.

Aspargesbønner:

250 gr aspargesbønner

1 hel hvitløk

dijonsennep

rapsolje

salt

pepper

søtning

Bak hvitløken i ovenen til den er helt myk. Klem hvitløken ut i en bolle. Bland med sennep, litt olje, salt, pepper og søtning. Denne dressingen skal være itt skarp, men også ha en søtlig undertone.

Blancher bønnene, det vil si, gi de et oppkok i et par minutter, og så legger du dem i iskaldt vann for å stoppe kokingen, slik at de fortsatt har litt tyggemotstand.

Bland bønner og dressing. Dryss over litt ristede pinjekjerner rett før servering

Stekt sopp

Stek soppen hel, bruk gjerne en soppblanding. Her er det snadder å bruke en blanding av smør og andefett. Salt, pepper og fersk persille. Det gjør seg med et par drag ferskrevet parmesan over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også bruke annen olje enn andefett hvis man ikke har tilgang på meny. Olivenolje, rapsolje, motorolje(Ok, kanskje ikke motorolje) fungerer finfint det og. Du kan også f.eks lage urtesalt(kjøre f.eks hvitløk,rosmarin,timian salvie,estragon i foodprosessor med finsalt til det blir grønt) og pakke dette oppmot anda isteden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også bruke annen olje enn andefett hvis man ikke har tilgang på meny. Olivenolje, rapsolje, motorolje(Ok, kanskje ikke motorolje) fungerer finfint det og. Du kan også f.eks lage urtesalt(kjøre f.eks hvitløk,rosmarin,timian salvie,estragon i foodprosessor med finsalt til det blir grønt) og pakke dette oppmot anda isteden:)

Hva, har ikke alle et stort glass andefett i kjøleskapet!?!?

Nøytral olje funker gulll det også. Ville nok anebfalt raps eller solsikke fremfor oliven.

Fikk tips om confitering av lammesteik i påska. Samme fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann Katrin's Panacotta.

1 beger mager kesam

4 plater gelatin

1,5 dl vann

50 g bringebær

3 ss sukrin

2 dæsjer funlight wildberry

Fremgangsmåte:

-Ha begeret med mager kesam i en skål.

-Legg 4 plater gelatin til bløt i vann i 6-7 min.

-Kok opp 1,5 dl vann.

-Hell av vannet fra gelatinplatene, og ha over det kokende vannet, og rør til platene løser seg opp.

-Hell så denne blandingen opp i bollen med mager kesam, og rør til du har en jevn blanding.

-Smak så til med sukrin og funlight saft, til ønsket søthet på blandingen.

-Hell blandingen over i glass og sett i kjøleskapet i ca 3 timer.

-Ha ønsket mengde bær i en skål,smak til med sukrin og

funlight saft til ønsket søthet på blandingen.

-Ha dette på toppen av puddingen, deretter nyt Panacottaen.

post-1856-14440933713596_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann Katrin's Panacotta.

1 beger mager kesam

4 plater gelatin

1,5 dl vann

50 g bringebær

3 ss sukrin

2 dæsjer funlight wildberry

Fremgangsmåte:

-Ha begeret med mager kesam i en skål.

-Legg 4 plater gelatin til bløt i vann i 6-7 min.

-Kok opp 1,5 dl vann.

-Hell av vannet fra gelatinplatene, og ha over det kokende vannet, og rør til platene løser seg opp.

-Hell så denne blandingen opp i bollen med mager kesam, og rør til du har en jevn blanding.

-Smak så til med sukrin og funlight saft, til ønsket søthet på blandingen.

-Hell blandingen over i glass og sett i kjøleskapet i ca 3 timer.

-Ha ønsket mengde bær i en skål,smak til med sukrin og

funlight saft til ønsket søthet på blandingen.

-Ha dette på toppen av puddingen, deretter nyt Panacottaen.

[ATTACH=full]98242[/ATTACH]

skal prøves i helgen :D gleder meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

757074-10-1365107452751.jpg

Ovnsbakt laks med grønnsaker og mager kesam med sukrin:)

Kutt opp løk og legg på en folie, legg over en laksefilet (Funker bra med annen fisk som f.eks sei også)

Sprut over med sitronsaft, krydre (masse) med salt, pepper, gastromat og persille. Snu og gjør det samme på andre siden.

Legg på en liten klatt smør og et laurbergblad, lukk og stek i ovnen på 200 grader i 20 minutter.

Server med valgfri kokte grønnsaker og mager kesam med sukrin blandet oppi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

100202-ddb83270a48a998079e19b36dc46a901.jpg Lagde denna herligheten i går! Oppskrift:

2 Egg (piskast lett), 0,7 dl sukrin +, 2 SS sukrin & 2 SS sukrin gold (piskast godt inn i egga med hvisp)

1,5dl mjøl (brukte 1dl siktet spelt, 0,4dl fiberfib & 1 SS kokosmel), 1 ts bakepulver, 1 ts vaniljesukker, 2 SS rått kakaopulver, 1 SS carob pulver (litt søtare enn kakao, også kjøpt fra Iherb) 2 scoops (ca 38g) chocolite brownie fugde protein pulver. Ha ca. halvparten av det tørre i eggerøra, så tilsett ca. 100g mager kesam og 2dl ekstra lett melk for å gjera konsistensen på røra "blaut", så ha i resten av det tørre! røra skal vera litt flytande når den hellast i forma, så tilsett gjerne litt meir melk/ eller vatn om nødvendig:) ha i ei lita form, og steik i ovnen på 180 grader i ca. 17-20 min! Til og med mamma syntes denna smakte godt, og ho er ikkje fan av min ellers så sunne bakst! ;)

post-23387-14440935709012_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100202-ddb83270a48a998079e19b36dc46a901.jpg Lagde denna herligheten i går! Oppskrift:

2 Egg (piskast lett), 0,7 dl sukrin +, 2 SS sukrin & 2 SS sukrin gold (piskast godt inn i egga med hvisp)

1,5dl mjøl (brukte 1dl siktet spelt, 0,4dl fiberfib & 1 SS kokosmel), 1 ts bakepulver, 1 ts vaniljesukker, 2 SS rått kakaopulver, 1 SS carob pulver (litt søtare enn kakao, også kjøpt fra Iherb) 2 scoops (ca 38g) chocolite brownie fugde protein pulver. Ha ca. halvparten av det tørre i eggerøra, så tilsett ca. 100g mager kesam og 2dl ekstra lett melk for å gjera konsistensen på røra "blaut", så ha i resten av det tørre! røra skal vera litt flytande når den hellast i forma, så tilsett gjerne litt meir melk/ eller vatn om nødvendig:) ha i ei lita form, og steik i ovnen på 180 grader i ca. 17-20 min! Til og med mamma syntes denna smakte godt, og ho er ikkje fan av min ellers så sunne bakst! ;)

Eliza.. Kan du lage til meg? :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

post-10380-14440935733324_thumb.jpg.jpg]

Enkelt som faen, egentlig.

kyllingfilet, hvitløk, cherrytomater, pasta, chili, spinat, pesto, olje, rosmarin

Strø salt, pepper og rosmarin på kyllingen.

Steik kyllingfiletene i panna på relativt høy varme, klin oppi en hvitløk... selv gidder jeg ikke pille dem reine, det er digg når de får bakt litt inne i skallet. Snitter også en chili på langs og har den oppi panna.

setter så ned varmen til omtrent 4 (av 12) og snur kyllingen ca en gang i minuttet.

Kok opp vann og putt pastaen din oppi. (samma hva du bruker egentlig, jeg liker lasagneplater som jeg har kutta opp i tilfeldige former...)

La stå til pastaen er omtrent ferdig.

Snitt opp cherrytomater, og putt i panna med kylling/hvitløk/chili... rør litt rundt...

Siste to sek før pastaen er ferdig, hell oppi en pose spinat... og sil så av pastaen med en gang..

Klæsj så oppi en god del pesto og bland det godt..

Og så kan du lempe alt tilfeldig opp på en tallerken.

Tar ca 15 minutter, totalt. Enkleste ting i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100202-ddb83270a48a998079e19b36dc46a901.jpg Lagde denna herligheten i går! Oppskrift:

2 Egg (piskast lett), 0,7 dl sukrin +, 2 SS sukrin & 2 SS sukrin gold (piskast godt inn i egga med hvisp)

1,5dl mjøl (brukte 1dl siktet spelt, 0,4dl fiberfib & 1 SS kokosmel), 1 ts bakepulver, 1 ts vaniljesukker, 2 SS rått kakaopulver, 1 SS carob pulver (litt søtare enn kakao, også kjøpt fra Iherb) 2 scoops (ca 38g) chocolite brownie fugde protein pulver. Ha ca. halvparten av det tørre i eggerøra, så tilsett ca. 100g mager kesam og 2dl ekstra lett melk for å gjera konsistensen på røra "blaut", så ha i resten av det tørre! røra skal vera litt flytande når den hellast i forma, så tilsett gjerne litt meir melk/ eller vatn om nødvendig:) ha i ei lita form, og steik i ovnen på 180 grader i ca. 17-20 min! Til og med mamma syntes denna smakte godt, og ho er ikkje fan av min ellers så sunne bakst! ;)

tipper man kan bruke bare mandel mel også istede for siktet spelt, fiberfib og kokosmel. kunne vært å prøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper man kan bruke bare mandel mel også istede for siktet spelt, fiberfib og kokosmel. kunne vært å prøve ;)

kan sikkert bruka det istede for spelt ja, men personlig følger eg biorytmen, så litt karbs om kvelden ska eg ha ;) har laga den nokre gonger før, men da berre brukt sukrin. så det har derfor gitt ein ganske kald ettersmak, derfor eg har bytta det med sukrin +, og det vart så mykje bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde nettopp en superenkel pesto som krever få ingredienser :) en halv dl kaldpresset olivenolje, et hvitløksfedd og rundt 50 gram basilikum. finhakk hvitløken og ta basilikummet i en bolle og bruk stavmikser så tilfør oljen litt etter litt. salt og pepper det. ble kjempegodt og tok 5 min sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...