Gå til innhold

Dagens mattips på facebook


Anbefalte innlegg

KYLLINGBURGER

Brødet består av:

  • 1 eggehvite
  • 5 gram havregryn
  • 5 gram peanøttmel
  • 5 gram bakepro
  • 2 ss skummet melk
  • bakepulver
  • salt

Stekes på 200 grader i 12 minutter.

post-7048-1444089333794_thumb.jpg

Stek kyllingfilet og kutt grønnsaker i mellomtiden. Når brødet er ferdig, smører du kremost på den ene siden (jeg brukte Mager Hvitløk - og Olivenost) og ketchup på den andre.

post-7048-14440893339159_thumb.jpg

.... og såååå .....

post-7048-14440893340568_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAM!!... steike nå er jeg glad for at jeg spiste kalkun til kvelds.. men ennå så frister det bildet der sykt mye :D

Åh, hohoho, så kjekt å høre, Hanna!! :D:p

Kalkun er jo jammen ikke verst det heller da!! :):)

Ha en god natt! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KYLLINGBURGER

Brødet består av:

  • 1 eggehvite
  • 5 gram havregryn
  • 5 gram peanøttmel
  • 5 gram bakepro
  • 2 ss skummet melk
  • bakepulver
  • salt

Stekes på 200 grader i 12 minutter.

[ATTACH=full]63517[/ATTACH]

Stek kyllingfilet og kutt grønnsaker i mellomtiden. Når brødet er ferdig, smører du kremost på den ene siden (jeg brukte Mager Hvitløk - og Olivenost) og ketchup på den andre.

[ATTACH=full]63518[/ATTACH]

.... og såååå .....

[ATTACH=full]63519[/ATTACH]

¨

NamNam!!!! :lol: Det så godt ut! :D Det må prøves en dag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt - stroganoff

  • 1 boks creme fraiche / lett CF / matyoghurt
  • Kjøtt (feks karbdeig, 400g) eller biff
  • tomatpuré
  • 1 løk
  • 1ts sitronsaft
  • 1 buljongterning

Først steker du kjøtt (jeg foretrekker karbdeig, enkelt og billig) og løk i en panne. Deretter hiver du oppi 1 boks med CF eller matyoghurt. CF inneholder sykt mye kalorier, men smaken blir bedre så det må man nesten vurdere selv.

I dette mikser man inn tomatpuré. Hvis jeg kjører de små hermetikkboksene på rema1000 tar jeg en hel boks. Kjører jeg fra glass tar jeg kanskje rundt 3-4 ss. Smak til litt selv. Knus oppi en buljongterning og 1ts sitronsaft.

Smak til med salt og pepper. Pga tomatpuré og buljong er den ofte salt nok. La det putre litt så alt blir blandet og varmt, server med ris.

Retten ser kanskje ikke så vilt lekker ut på bilde, men er dårlig til å dandere mat og ta bilder. :p

Ca Næringsinnhold med matyoghurt (uten ris).

Kalorier:

1007

Fett:

48.65

Karbohydrat:

39.45

Protein:

99.55

[ATTACH]63747[/ATTACH]

post-2249-14440893648961_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

image2-jpg.63767

Oppskrift fra Kristine Weber, med noen små endringer:

Mørk sjokoladekake med espresso

1 egg

2 eggehviter

30 g mandelmel

20 g sjokoladeprotein

20 g kokosmel

noen ss espresso (utblandet)

1,5 dl skyr naturell

3 ts kakao

sukrinmelis + noen stevia dråper

en klype salt

Visp eggehvitene stive med sukrinmelis. Visp det hele egget med sukrin, ha deretter i skyr og espresso. Bland inn det tørre, visp godt og vend eggehvitene forsiktig inn på slutten. Inn i ovnen i 20-25 minutter på 180 grader. Den skal være litt fuktig, sett den inn i kjøleskapet slik at den får satt seg - da smaker den best.

Glasur: bland philadelphia naturell med litt cocosa, kakao, sjokoladeprotein, sukrinmelis og noen dråper stevia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærkake med sjokoladesaus

Frisk kake som ikke skal stekes og er ferdig på en, to, tre! :D

1. Bunnen

1 dl mandler

1/2 dl hasselnøtter

1 dl dadler

2 ss kokosmasse

2. Fyll

5 dl ferske bringebær, eller frosne som er nesten tint

3. Saus

2 ss agavesirup eller yaconsirup

2 ss kakao

2 ss kokosolje

Ta ut bær til tining hvis du bruker frosne. Lag bunnen først. Kjør nøtter og dadler i en matprosessor til det blir en en sammenhengende deig, men gjerne litt smuldrete og cruncy. Strø bunnen av en form med kokosmasse og trykk bunndeigen ut så godt det lar seg gjøre. La stå kjølig imens du lager resten.

Smelt kokosolje i vannbad. Tilsett kakao og agave/yaconsirup, og rør sammen sjokoladesausen. Vær nøye med at all kokosoljen er løst opp.

Fyll kakebunnen med bringebær. Hvis du bruker fryste, må du kanskje helle ut litt væske først.

Server med sjokoladesaus og pynt eventuelt med mynteblader el.

post-7051-14440893720071_thumb.jpg

post-7051-14440893717745_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplekake etter en oppskrift jeg fant hos Mat for sjelen:

eplekake-3-jpg.65354

Eplekake

3 egg

1 1/2 dl sukrin

150 g malte nøtter (for eksempel 50g mandler, 50 g hasselnøtter og 50 g valnøtter)

1 ts bakepulver

1 ts kanel

1 ts vaniljeekstrakt

1 ts fiberhusk

1 boks Cottage Cheese

1/2 dl fløte

2 epler i tynne skiver

kanel og hakkede nøtter til pynt

Bland sammen alt det tørre.

Kjør sammen egg, CC og fløte til en jevn masse - bruk stavmikser eller blender.

Ha alt det tørre i eggeblandingen og bland godt.

Ha røren i en godt smurt form.

Skjær eplene i tynne skiver og legg disse på toppen.

Strø over kanel og hakkede nøtter.

Stekes på 180 grader midt i ovnen i ca. 30 minutter.

Følg med underveis - blir kaken for mørt kan du legge et bakepapir på toppen av kaken siste del av stekingen.

Serveres lunken med pisket krem eller hjemmelaget vaniljekesam :)

Kaken kan fryses, og smaker om mulig bedre dagen etter...

eplekake-1-jpg.65356

Vaniljekesamen lages enkelt ved å blande en halv boks Kesam med frøene fra en 1/2 vaniljestang og 2-3 ts sukrinmelis. La stå en stund i kjøleskapet slik at smaken får satt seg. På denne måten blir det mindre karbohydrater enn den kjøpte varianten, og det smaker like godt, om enn ikke bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovnsbakt laks og kålrabi-fries

Denne retten lager seg nesten av seg selv. Ha salt, pepper og olivenolje over laksefileter og strimlet kålrabi i en ildfast form. Sett midt i ovnen på 200° i ca 20 minutter. Kast litt rundt på kålrabi-strimlene et par ganger under veis.

Agurksalaten lager du ved å legge tynne agurkskiver i en bolle, drysse salt over, og la det trekke i 5 minutter. Skyll så av saltet og ha 4ss eddik og 2dl vann i bollen, og la det trekke sammen med agurkskivene i ca 20 minutter.

Topp med kesam og valgfritt krydder. På bildet er det for eksempel brukt chili. Vel bekomme

:)

fishandchip-jpg.65404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg friste med en deilig jordbær og banansmoothie? Herlig mellommåltid eller perfekt som dessert. Oppskriften gir 2 store glass.

post-10232-1444089567809_thumb.jpg

1 pakke frosne jordbær, noen ferske jordbær, 1/2 banan, 2 dl mild biola (mango, ananas og banan smak), 1 skyr (jordbær og granateple) kjøres i kjøkkenmaskin/smoothiemaker eller med stavmikser til det blir en jevn og fin smoothiemasse. Helles i 2 store glass, og nytes kald og god.

Sunt og Godt by Regine - Sunnhet er enkelt

Sunt & Godt Regine | Facebook (lik siden min, så blir jeg glad, og du får gode mattips :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tacogryte kylling

3 porsjoner

500 g kyllingfilet

1/2 rød paprika

1/2 grønn paprika

1/2 gul paprika

1 rødløk

Masse jalapeno

1 pakke fullkornsris

1 boks hakkede tomater

1 ss creme fraiche, lett

Tacokrydder, paprikakrydder, himalayasalt, chilipulver, spisskummin

  1. Kok opp risen.
  2. Skjær kyllingen i mindre biter og stek sammen med små biter av paprika og rødløk.
  3. Ha de hakkede tomatene i en kjele sammen med litt creme fraiche og finhakkede/moste jalapenos. Velg selv hvor mye jalapenos du vil ha, ettersom at de er ganske sterke.
  4. Bland tacokrydder, paprikakrydder, chilipulver og spisskummin i tomatene, og rør om.
  5. Ha risen i tomatsausen når den er ferdig kokt. Tilsett så den ferdigstekte kyllingen og bland godt.
  6. Smak til med krydder.
  7. BON APETIT!

post-10232-14440895688286_thumb.jpg

Sunt og Godt by Regine - Sunnhet er enkelt

Sunt & Godt Regine | Facebook

post-10232-14440895685276_thumb.jpg

post-10232-14440895686802_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tacogryte kylling

3 porsjoner

500 g kyllingfilet

1/2 rød paprika

1/2 grønn paprika

1/2 gul paprika

1 rødløk

Masse jalapeno

1 pakke fullkornsris

1 boks hakkede tomater

1 ss creme fraiche, lett

Tacokrydder, paprikakrydder, himalayasalt, chilipulver, spisskummin

  1. Kok opp risen.
  2. Skjær kyllingen i mindre biter og stek sammen med små biter av paprika og rødløk.
  3. Ha de hakkede tomatene i en kjele sammen med litt creme fraiche og finhakkede/moste jalapenos. Velg selv hvor mye jalapenos du vil ha, ettersom at de er ganske sterke.
  4. Bland tacokrydder, paprikakrydder, chilipulver og spisskummin i tomatene, og rør om.
  5. Ha risen i tomatsausen når den er ferdig kokt. Tilsett så den ferdigstekte kyllingen og bland godt.
  6. Smak til med krydder.
  7. BON APETIT!

[ATTACH=full]65484[/ATTACH][ATTACH=full]65485[/ATTACH][ATTACH=full]65486[/ATTACH]

Sunt og Godt by Regine - Sunnhet er enkelt

Sunt & Godt Regine | Facebook

Naaaam! Dette må jeg lage ASAP :wideyed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Har ikke sett før at dere har postet matoppskrifter fra meg :D Kan bidra litt til jeg, hehe. Ikke de beste bildene akkurat, men smaken er da god :p

Selmas oktoberknekkebrød (1 brett)

2 dl store havregryn

1 dl små havregryn

1 dl blanding av gresskarkjerner og solsikkekjerner

1/2 dl havrekli

1/2 dl sesamfrø

1/2 dl grovhakket mandler eller hasselnøtter

1/2 dl tørkede tyttebær, tranebebær eller hakket tørket mango

1/2 dl linfrø

1/2-1 ts salt

1 egg

2-3 dl vann

Olivenolje

Bland alt sammen, rør godt og la svelle. Strykes tynt ut på to bakepapir på et brett. Stekes i 45-50 min 180-200 grader (brukte 180 på varmluft). NB: Etter det første kvarteret tar du de ut og skjærer ut passe rutestykker med en pizzakutter el. før du setter de inn til steking igjen. Åpne dørene noen ganger iløpet av stekingen eller ha døra litt på gløtt så knekkebrødene blir sprø :)

post-7051-1444089603817_thumb.jpg

post-7051-14440896037739_thumb.jpg

post-7051-14440896037961_thumb.jpg

post-7051-14440896038402_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Har ikke sett før at dere har postet matoppskrifter fra meg :D Kan bidra litt til jeg, hehe. Ikke de beste bildene akkurat, men smaken er da god :p

Oktoberknekkebrød alla Selmis (1 brett)

2 dl store havregryn

1 dl små havregryn

1 dl blanding av gresskarkjerner og solsikkekjerner

1/2 dl havrekli

1/2 dl sesamfrø

1/2 dl grovhakket mandler eller hasselnøtter

1/2 dl tørkede tyttebær, tranebebær eller hakket tørket mango

1/2 dl linfrø

1/2-1 ts salt

1 egg

2-3 dl vann

1 ss olivenolje

Bland alt sammen, rør godt og la svelle. Strykes tynt ut på to bakepapir på et brett. Stekes i 45-50 min 180-200 grader (brukte 180 på varmluft). NB: Etter det første kvarteret tar du de ut og skjærer ut passe rutestykker med en pizzakutter el. før du setter de inn til steking igjen. Åpne dørene noen ganger iløpet av stekingen eller ha døra litt på gløtt så knekkebrødene blir sprø :)

[ATTACH]65818[/ATTACH][ATTACH]65819[/ATTACH][ATTACH]65821[/ATTACH][ATTACH]65820[/ATTACH]

:eek::D:eek::D Mmmmmmmm! FLINK!! :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rockwok - kylling, ananas og kanel

3-4 porsjoner

ca. 500 g kyllingfilet

1/2 ananas

1 pakke findus rockwok'

1 boks minimais (uten sukker!!)

1 boks vannkastanjer (uten sukker!!)

Himalayasalt, masse kanel, chilipulver

Litt kokosolje til wokingen

  1. Wok rockwok grønnsakene i litt kokosolje, ta de så til sides. Dryss over litt salt.
  2. Hell vannet av minimais og vannkastanjene. Wok så minimais, vannkastanjer og ananas sammen. Ha litt kanel over.
  3. Del kyllingen i passelig store biter, og stek den. Ha på masse kanel.
  4. Ha så alle grønnsakene, ananas og kylling i samme panne, og sørg for at alt er varmt før servering. Smak til med kanel og chilipulver.
  5. Server med litt chilisaus.
  6. Bon apetit.

1428669-8-1350678044697.jpg

Mye fine farger, og mye god mat.

1428669-8-1350678124179.jpg

På tallerkenen med chilisaus.

1428669-8-1350678193049.jpg

Også perfekt i lunsjboksen, med chilisaus selvsagt.

post-10232-14440896608888_thumb.jpg

post-10232-14440896612115_thumb.jpg

post-10232-14440896615112_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...