Gå til innhold

Dagens mattips på facebook


Anbefalte innlegg

SUKKERFRI PROTEINRIK VANILJEISKREM A la Schumacher

1 beger skyr naturell

1 scoop vaniljeprotein

2 eggehvitter

1 eggeplomme

1 dl sukrinmelis

1 ts vaniljepulver eller frø fra vaniljestang

Stivpisk eggehvittene i en bolle, og eggeplommen med sukrinmelis i en annen bolle. Bland så alt sammen, sammen. Hell over i en boks med lokk, og putt i fryseren. Rør om litt innimellom (hvert 15.-20. minutt?) for å unngå at det blir krystaller. Den er ferdig når det har en is-konsistens, hvis du skjønner. Etter et tre timer kanskje?

[ATTACH=full]85700[/ATTACH]

Midtiukatastyproteinbombe | À la Schumacher

Mmmmmmm! :D Denne så god ut, skal definitivt testes!! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest SlettetBruker3

Spinat-lakseburgere

1 porsjon

200 g laks

100 g spinat (brukte frossen som jeg tinte litt i mikrobølgeovnen)

2 ss soyasaus

1,5 teskje potetmel

Salt

Pepper

Chilli

Koriander

Kjøres sammen i food processor, formes til burgere og stekes et par minutter på hver side.

Poteten skjæres opp i skiver og legges på et stekebrett. Krydres med salt og pepper, og smøres med olje. Grill (240 grader) i 10-15 minutter. Tomatsalaten er en tomat, salt, pepper og balsamico! Brokkolien er rett og slett kokt.

post-1277-1444092185054_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinat-lakseburgere

1 porsjon

200 g laks

100 g spinat (brukte frossen som jeg tinte litt i mikrobølgeovnen)

2 ss soyasaus

1,5 teskje potetmel

Salt

Pepper

Chilli

Koriander

Kjøres sammen i food processor, formes til burgere og stekes et par minutter på hver side.

Poteten skjæres opp i skiver og legges på et stekebrett. Krydres med salt og pepper, og smøres med olje. Grill (240 grader) i 10-15 minutter. Tomatsalaten er en tomat, salt, pepper og balsamico! Brokkolien er rett og slett kokt.

[ATTACH=full]87538[/ATTACH]

:hungry::hungry::hungry::hungry::hungry::hungry::hungry::hungry::hungry::hungry::hungry::hungry::hungry: Flink!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
Jeg trekker tilbake alle vonde ord om middagen din, Ingrid B. Ser jo superdigg ut! (snapchat lurer meg til å tro det er kjipt) :D

Haha, bacon du liksom.... Lakseburger<3 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanelsnurrer!

Ikke det peneste bildet, ei heller den aller "sunneste" oppskriften. Men jeg synes den passer bra om det er noen som bare ønsker å lage noe som er litt sunnere, og samtidig smaker like godt. Kan nå ut til mange av facebook-likerne. Kan til fordel bytte ut bildet, hehe :D Litt mer proteiner, litt mindre fett, og tilnærmet null sukker.

post-599-14440922316868_thumb.jpg

Oppskriften er faktisk, enkelt og greit, en liten "sunnifisering" av speltboller (oppskrift på speltmel-pakken):

Ingredienser:

600g mel (1 scoop valgfritt proteinpulver, 100g havremel og resten speltmel)

100g søtning (15g sukrin+ (dobbelt så søtt som sukker), 40g sukrinmelis og 30g sukker)

Kan også bytte ut sukkeret med annen søtning.

1 pakke tørrgjær

1ts salt

1ts kardemomme

70g smeltet smør

30g mager kesam

3,5dl lunkent vann eller melk

2ss appelsinjuice

Ekstra mager kesam, sukrin+ og kanel til utbaking.

Det tørre blandes, før man tilsetter væsken. Elt godt i ca 5 minutter, og settes på heving i ca 1 time i lune omgivelser.

Deigen kjevles ut, og formes som et rektangel. Smør på godt med mager kesam, og strø rikelig over med kanel og sukrin+. Deigen rulles fra langsiden, og skjæres opp i boller. Står til etterheving på samme måte som tidligere, ca 1 time.

Bollene stekes på 200 grader i 10-15 minutter, nytes med et glass iskald melk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH=full]25862[/ATTACH]

[ATTACH=full]25863[/ATTACH]

Vet ikke hva jeg skal kalle dette for, men det er en slags versjon av Shepherd's Pie.

Til kålrabimos:

- 1 stor eller 2 små kålrabi

-1/2 boks cottage cheese

- litt matfløte evt melk

- salt og pepper

Kok opp kålrabi i terninger til de blir myke. Bruk blender til å mose sammen med Cottage Cheese og fløte. Visst du liker å ha litt å tygge i, kan du la være å mose alt. varm stappen i ei kjele og tilsett salt og pepper.

Stek 400 gram karbonadekjøttdeig sammen med 1 løk. Tilsett 1 boks hakkede tomater og krydre med salt, pepper, hvitløk, cummin og litt chilli. Mot slutten heller du oppi 1 boks med minimais.

Legg stappen underst i en form, og hell oppi kjøttblandinga med ost på toppen. Settes i ovnen på 200 grader til osten blir gyllen:)

Det der såg sykt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

KANEL I SVINGENE, STAPPET MED PROTEINER

A la Schumacher

Ca. 8 stk. Doble gjerne. Jeg tripler denne gangen.

300g speltmel eller hvetemel

1 scoop Bakepro eller mer mel

1/2 beger kesam

1 egg

1 pose tørrgjær

1/2 – 1 dl h-melk

2 ts kardemomme

5-6 ss Sukrin+ eller noen ts Stevia for litt mer søtsmak

Rosiner, hvis ønskelig

Smør, sukrin og kanel til fyll

Egg til pensling

Lunk melka først, og resten bare blander du sammen. Sett til heving i ca. 45 minutter. Form slik du ønsker. Hvis du lager kanel i svingene kjevler du deigen utover, smører lett med litt smør og strør over sukrin og kanel. Ruller sammen igjen, og putter på brett (eller i mufinnsformer, som jeg gjorde denne gangen). Settes igjen til heving, ca. 45-60 minutter. Før de puttes i ovnen, pensler du med egg. Stek så på 200 grader i ca. 10 minutter, kan være lurt å følge litt med, ettersom slik avhenger av størrelse og ovnen din.

post-6209-14440924548267_thumb.jpg

post-6209-14440924547635_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LINSESUPPE

3 gulrøtter

1-2 løk

2 fedd hvitløk

Litt sellerirot eller persillerot

Dette freses først blankt i litt olje

1 boks hermetiske tomater

400 g røde linser

ca. 2 liter vann

3 – 4 grønnsaksbuljonger

Skyll linsene godt! Deretter er det bare å putte det hele sammen med det du har frest blankt. Kokes i 30-40 minutter, til det har tyknet. Smak til med salt og pepper. Denne må rett og slett toppes med sprø bacon, revet parmesan og timian. Brød smurt med pesto, philadelphia eller smør hører også med.

post-6209-14440924548764_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KANEL I SVINGENE, STAPPET MED PROTEINER

A la Schumacher

Ca. 8 stk. Doble gjerne. Jeg tripler denne gangen.

300g speltmel eller hvetemel

1 scoop Bakepro eller mer mel

1/2 beger kesam

1 egg

1 pose tørrgjær

1/2 – 1 dl h-melk

2 ts kardemomme

5-6 ss Sukrin+ eller noen ts Stevia for litt mer søtsmak

Rosiner, hvis ønskelig

Smør, sukrin og kanel til fyll

Egg til pensling

Lunk melka først, og resten bare blander du sammen. Sett til heving i ca. 45 minutter. Form slik du ønsker. Hvis du lager kanel i svingene kjevler du deigen utover, smører lett med litt smør og strør over sukrin og kanel. Ruller sammen igjen, og putter på brett (eller i mufinnsformer, som jeg gjorde denne gangen). Settes igjen til heving, ca. 45-60 minutter. Før de puttes i ovnen, pensler du med egg. Stek så på 200 grader i ca. 10 minutter, kan være lurt å følge litt med, ettersom slik avhenger av størrelse og ovnen din.

[ATTACH=full]89983[/ATTACH][ATTACH=full]89984[/ATTACH]

Jeg har prøvd bolleoppskrift fra deg før, og vet at de er nydelige :) Kan jeg spørre hvilken type/merke speltmel du pleier å bruke? Sammenlignet med bollene du lager blir mine veldig mørke/grove av utseende (jeg bruker Møllerens sammalt spelt). De er kjempegode på smak okke som da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd bolleoppskrift fra deg før, og vet at de er nydelige :) Kan jeg spørre hvilken type/merke speltmel du pleier å bruke? Sammenlignet med bollene du lager blir mine veldig mørke/grove av utseende (jeg bruker Møllerens sammalt spelt). De er kjempegode på smak okke som da :)

Så gøy at du har laget de! Bruker stort sett siktet spelt, ikke sammalt. Da blir de lyse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-552-14440925499428_thumb.jpg

Orgasmiske kjøttboller:

400 gr Karbonadedeig

1-2 Fed hvitløk (avhengig av str)

1,5-2 Fersk rød chili

1/2 Gul løk

1 Håndfull lunkent vann

Litt salt og en god slump nykværnet pepper

Ha karbonadedeigen i en bolle,bruk deretter en hvitløkspresse til å tilsette hvitløksfed.

Finhakk så chili og løk og tilsett dette med en håndfull lunket vann.Krydre godt.

Elt det hele godt sammen så alt blir godt fordelt,form små kjøttboller og hiv de i en panne med litt olje e.l.lignende,stek

til gjennomstekt;-)

Tilbehør:

1 Boks hakkede tomater

1/2 Gul løk

2-3 Ts tomatpure

1 Fed hvitløk

Basilikum

Oregano

Salt

Pepper

Fres løken lett med LITT olje i en kasserolle,tilsett tomatene og la det putre med litt omrøring.

Ha i tomatpure,press i hvitløken og krydre med basilikum,oregano,salt og pepper.

La det putre litt på svak varme før servering.

Legg det hele sammen på en tallerk med litt grønt,husk og legg opp maten skikkelig,synet gir da ekstra mersmak.

Nyt og hjertelig velbekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfilet med potetgull og fylt paprika.

Ja, du hørte rett, potetgull! Og du kommer ikke til å angre om du prøver denne her, tro meg.

Ingredienser:

Kyllingfilet

Salt potetgull (Sørlandschips for ekstra knas)

Fullkornris

Stor paprika

sukkererter

Sjampinjong

Ost (brukte mozarella)

Smør

post-7229-14440925520165_thumb.jpg

Så gjør du følgende:

Sett ovnen på 200 grader og risen på kok. Legg potetgullet (ca 1/3 av posen) i et plastpose og knus grovt. Smør de ferdig tinte kyllingfiletene med smeltet smør, rulles i det knuste potetgullet. Legges i ildfast form, hell litt ekstra potetgull-strø over for ekstra godsaker og drypp litt smør på toppen så det holder seg.

Settes midt i ovnen i ca 25 min.

Bland risen sammen med soppen og sukkerertene, skjær av toppen på paprikaen og legg fyllet i. Paprikaen settes oppå aluminiumfolie slik at den kan stå stødig, og toppes med ost.

Når kyllingen har ca 10 min igjen settes paprikaen inn i ovnen til osten er gratinert. Smaker godt med mager kesam til så klart.

post-7229-14440925520465_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
DSC_0002-1.jpg

Fyllt paprika

Karbonadedeig

Chilikrydder, paprikapulver, pepper og grillkrydder

Basmatris/fullkornsris

Tomat (hakket)

Paprika

Gulrot (raspet)

Hvitløk (finhakket)

Sjampinjong (hakket)

Mager Kesam som dressing

Mozarella

Stek kjøttdeigen og kryddre den etter eget ønske, ha gjerne ferdigkokt og avkjølt ris på forhånd. Bland alt i stekepanna og hul ut paprikaene, fyll inn alt innholdet og topp med mozarella, settes oppå aluminiumsfolie i en ildfast form for å ikke tippe over i ovnen til osten er smeltet (da er paprikaen ennå chrispy). Mager Kesam(med ønsker krydder i) helles over etter steking. Vel bekommen.

Ooooh, det så da farlig godt ut! Skal prøves på tirsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

post-661-14440930016225_thumb.png

post-661-14440930017413_thumb.png

Sjoko-cappuccinokake

4 ss atkinsmel (eller annet mel som mandelmel, sesammel, kokosmel ++)

2 scoops sjokoladeprotein

1 ss sukrin

1 ts bakepulver

1 egg

2 ss smør

1 liten kopp cappuccino (eller svart kaffe)

Melk til passe konsistens

1 håndfull mørke sjokoladedråper (kan sløyfes)

Bland sammen alt det tørre. Smelt smør, og ha i det, egget og kaffen. Rør inn melk til du synes konsistensen er passelig. Vend forsiktig inn sjokoladedråper, eller hakket mørk sjokolade til slutt. Stekes på 180 grader, husker ikke helt hvor lenge, bare følg med på den. Det er uansett forskjellig fra ovn til ovn.

Glasur 2 scoops sjokoladeprotein

Smeltet mørk sjokolade

1-2 dl kaffe

Melk til passe konsistens

Toppes med revet kokos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...