Gå til innhold

Dagens mattips på facebook


Anbefalte innlegg

MILK CHOCOLATE MUFFINS Á LA SCHUMACHER

Insirert av Aunt Mabel’s

3 egg

150 g mager vaniljekesam

1,5 dl vann

100 g mandelmel20 g bakeprotein eller vaniljeprotein

1,5 dl sukrin gold burde være sukrin gold varianten, det gir best smak og konsistens

1 rør steviadråper vanilla creme

2 ts bakepulver

1ts fiberhusk gir god konsistens til bakst med mandelmel50 g sjokolade jeg brukte denne her

Bland sammen egg og kesam, så tilsetter du det tørre. Hell litt og litt vann til konsistensen blir riktig, ca 1,5 dl. Mens du rører vil du kjenne hvor mye væske mandelmel suger til seg, så du må sikkert ha bittelitt til etter mye røring. Jeg hadde to spiseskjeer røre i hver muffinsform. Da fikk jeg 6 store, saftige muffins.

Bare for å sammenlikne til slutt:

Aunt Mabels’s per stykk inneholder ca. 5,3 g protein, 41,9g karbohydrater, 21,5g fett, 1,1g fiber.

Á la Schumacher’s inneholder per stykk: 16,5g protein, 7,3g karbohydrater, 7,3g fett, 6g fiber.

http://alaschumacher.wordpress.com/2013/10/31/digg/

post-6209-14440959882216_thumb.jpg

post-6209-1444095988117_thumb.jpg

post-6209-14440959881737_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er en oppskrift jeg snekret sammen på lørdag - uten bilde :p

Mandig lasagne du kan spise deg mett, med god samvittighet, på!

Denne bytter ikke ut pastaplatene med noe tørt skvip eller vassete grønnsaker. Denne bruker ikke cottage cheese eller annet ræl som ostesaus. Dette er skikkelig lasagne!

Kaloriene ble, for hele med ost, pasta og alt (ikke tilbehør selvsagt):

Kalorier: 1008

Karbohydrater: 107g

Protein: 95g

Fett: 27g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oppskrift jeg snekret sammen på lørdag - uten bilde :p

Mandig lasagne du kan spise deg mett, med god samvittighet, på!

Denne bytter ikke ut pastaplatene med noe tørt skvip eller vassete grønnsaker. Denne bruker ikke cottage cheese eller annet ræl som ostesaus. Dette er skikkelig lasagne!

Kaloriene ble, for hele med ost, pasta og alt (ikke tilbehør selvsagt):

Kalorier: 1008

Karbohydrater: 107g

Protein: 95g

Fett: 27g

Så god ut:D

Har du prøvd å heller kutte løken i småbiter og ha i jbkmel i tomatsausen? :D Da tykner den godt og du får de gode små løkbitene med i sausen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos bechamel, finnes det et sunnere alternativ til hvetemel man kan bruke når man lager denne sausen? Aller helst noe som er mulig å oppdrive i vanlige dagligvarebutikker.

Fint fullkorn av hvete, spelt, rug, bygg kanskje? :) Blir andre smaker selvsagt, men det går sikkert an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos bechamel, finnes det et sunnere alternativ til hvetemel man kan bruke når man lager denne sausen? Aller helst noe som er mulig å oppdrive i vanlige dagligvarebutikker.

Hvorfor ikke bruke den sausen jeg har i oppskriften min? Bechamel er jo feit uansett hvordan du vrir og vender på det, og den ene spiseskjeen med hvetemel er ikke det som gjør den ille, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avokado-og-sharonsalat-med-limedressing-FLF-1.jpg

Avokado- og sharonsalat med limedressing

Ingredienser (2 porsjoner):

  • 2 sharon
  • 2 avokado
  • 10 valnøtter
  • 2 store never ruccula
  • 1 lime
  • 4 ss soyaolje
  • 1/2 ts kvernet pepper
  • 1/2 ts salt

Fremgangsmåte:

  • Bland sammen olje, saften av lime samt salt og pepper.
  • Skjær vekk bladene på sharonfrukten, del i to, deretter i båter.
  • Del avokado, fjern kjernen og scoop ut avokadokjøttet med en skje.
  • Del valnøttene i fire deler.
  • Legg alt lagvis, avslutt med dressing.

Hva er bra med denne retten?

Avokado består av mye fett, men mesteparten er av typen sunt fett (enumettet) som kroppen har godt av, som er gunstig i forebyggelsen av dårlig kolesterol og hjerte- og karsykdommer.

Veldig mange anbefaler å spise avokado ofte ettersom den er proppfull av forskjellige vitaminer og mineraler som kroppen trenger. Den inneholder blant annet kalium, magnesium, jern, sink og folsyre samt vitaminer som a, b, c, e og k. I tillegg inneholder den også kostfiber, som er bra for fordøyelsen samt motvirker sykdommer i tarmsystemet.

Vennligst hilsen Frøken Larsen

http://www.larsensfristelser.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint fullkorn av hvete, spelt, rug, bygg kanskje? :) Blir andre smaker selvsagt, men det går sikkert an!

Takker!

Hvorfor ikke bruke den sausen jeg har i oppskriften min? Bechamel er jo feit uansett hvordan du vrir og vender på det, og den ene spiseskjeen med hvetemel er ikke det som gjør den ille, for å si det sånn...

Tenkte mer på generell basis. Bruker ofte bechamelbaserte sauser i andre ting enn lasagne. Oppskriften din skal for øvrig testes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daddelboller! Glutenfri snacks

post-3797-14440961197166_thumb.jpg

250 g dadler, uten stein

4 dl (1 boks) kokosmelk

litt salt

1 ts vaniljesukker

3 dl mandler,

6 dl havregryn

kokosmasse

litt kakao

litt søtning, stevia feks

(jeg tilsatte også litt proteinpulver med sjokoladesmak, utelot det fra facebooksida mi for å ikkje skremme "vanlige folk".

Rens dadlene for stein, skjær de opp litt, og kok i halvparten av kokosmelka en liten stund til de mykner opp. Mos de med stavmikser eller annet til det er grøt, tilsett salt, vaniljesukker, litt kakao og søtning og bruk håndmikser videre.

Finmal mandlene og tilsett så dette sammen med havregryn og resten av kokosmelka. Miks det godt, og vent til det har kjølnet litt, før du ruller små baller i kokos.

Jeg doblet oppskriften her.

Oppbevares i kjøleskapet eller fryses ned.

[ATTACH]123671[/ATTACH]

post-3797-14440961200045_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SAFTIG HAVREBRØD

5 dl vann på ca 30 grader

300g hvetemel

150g havremel malt selv i foodprossesor

200g havregryn

30g bakeprotein

1 pose tørrgjær

1 ts salt

1 ss honning

Melk til pensling

Store havregryn til toppen

Bland alt sammen i en bolle, og tilsett vannet. Kna deigen skikkelig godt med hendene (eller i en kjøkkenmaskin). Kle bakebollen med et kjøkkenhåndkle, og sett til heving et lunt sted i 1,5 time. Da former du brødet (eller fyller i en brødform som jeg gjerne skulle gjort) på et stekebrett, og lar heve 15 minutter til. Pensle med litt melk og dryss over havregryn rett før det går inn i ovnene. Mitt brød var ganske flatt, så 180 grader i 1 time var perfekt. Det vil nok bli litt annerledes når det stekes i form, men ikke så mye lenger vil jeg tro.

Saftig, men samtidig luftig, nybakt havrebrød. Dette burde du lage!

http://alaschumacher.wordpress.com/2013/11/24/nybakt-brod/

post-6209-14440962049892_thumb.jpg

post-6209-14440962049396_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PROTEINSNICKERS

FUDGE

60g sjokoladeprotein jeg syns 100% myseprotein blir best her, mest kliss og «karamellaktig» konsistens1 ss sukrin+1 ss kakao1 ss speltmel/hvetemel/mandelmelLitt vann

Det her er noe evig klissete greier, men det er sånn det skal være. Bland alt sammen, og rør godt, godt, godt med en gaffel mens du tilsetter få dråper med vann av gangen. Når du tror det er for lite, er det sannsynligvis nok, du må bare røre masse og klisse alt sammen. VIKTIG at du ikke tar for mye vann, da blir konsistensen for bløt, og det lar seg ikke stivne på samme måte. Ta litt bakepapir i en liten form/boks og dytt denne klissete sjokoladerøra ut i kantene. Lag et så flatt og gjevt lag som mulig. Inn i kjøleskapet 1 times tid.

PEANUTTFYLL

2 ss PB21-2 ss vann

Bland sammen og bre på toppen av den stivnede sjokoladerøra som har stått til avkjøling.

SJOKOLADETREKK

85g tagatose melkesjokolade

Smelt sjokoladen i vannbad. Del sjokoladefudgen (som har fått peanuttlaget smurt på toppen) i ruter. Dypp hver bit i den smeltede sjokoladen. Jeg brukte gaffel og bare bada hver bit.

Det her er klissete å lage, men blir sååå godt! Deilige, proteinrike konfektbiter.

Mmmmm!

http://alaschumacher.wordpress.com/2013/11/27/proteinsnacks/

post-6209-14440962315996_thumb.jpg

post-6209-1444096231551_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PROTEINSNICKERS

FUDGE

60g sjokoladeprotein jeg syns 100% myseprotein blir best her, mest kliss og «karamellaktig» konsistens1 ss sukrin+1 ss kakao1 ss speltmel/hvetemel/mandelmelLitt vann

Det her er noe evig klissete greier, men det er sånn det skal være. Bland alt sammen, og rør godt, godt, godt med en gaffel mens du tilsetter få dråper med vann av gangen. Når du tror det er for lite, er det sannsynligvis nok, du må bare røre masse og klisse alt sammen. VIKTIG at du ikke tar for mye vann, da blir konsistensen for bløt, og det lar seg ikke stivne på samme måte. Ta litt bakepapir i en liten form/boks og dytt denne klissete sjokoladerøra ut i kantene. Lag et så flatt og gjevt lag som mulig. Inn i kjøleskapet 1 times tid.

PEANUTTFYLL

2 ss PB21-2 ss vann

Bland sammen og bre på toppen av den stivnede sjokoladerøra som har stått til avkjøling.

SJOKOLADETREKK

85g tagatose melkesjokolade

Smelt sjokoladen i vannbad. Del sjokoladefudgen (som har fått peanuttlaget smurt på toppen) i ruter. Dypp hver bit i den smeltede sjokoladen. Jeg brukte gaffel og bare bada hver bit.

Det her er klissete å lage, men blir sååå godt! Deilige, proteinrike konfektbiter.

Mmmmm!

http://alaschumacher.wordpress.com/2013/11/27/proteinsnacks/

[ATTACH=full]124635[/ATTACH][ATTACH=full]124637[/ATTACH]

oh.. my.. god.. :eek::love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sitronstekt-laks-med-r%C3%A5kost-av-r%C3%B8dbet-FLF.jpg

Sitronstekt laks med råkost av rødbet

Ingredienser (2 porsjoner):

  • 350 gr laks, uten skinn og bein
  • 1/2 sitron
  • 2 ss smør
  • 5 stilker persille
  • Råkost av rødbet
  • kesam

Fremgangsmåte:

  • Skjær sitronen i skiver, grovhakk persillestilkene, del fisken i 2-4 stykker samt ha på salt og pepper på hver side.
  • Smelt smør i en stekepanne på medium til høy temperatur, tilsett sitron og persille og la det steke i ca 1 minutt.
  • Tilsett fisken og stek med den fine siden ned til du ser den er stekt halveis gjennom, snu og stek like lenge på den andre siden.
  • Tipp pannen litt og bruk en skje til å ta opp smøret for så å helle det over fiskestykkene.
  • Server med Råkost av rødbet og kesam.

Hva er bra med denne retten?

Laks er en god kilde til omega 3, som er veldig viktig å få gjennom kosten da kroppen vår ikke produserer det selv. Omega 3 er avgjørende i kampen mot diabetes og hjerte-og karsykdommer, bidrar til lavere kolesterol, reduserer høyt blodtrykk, næring til immunforsvaret og reduserer symptomer på leddgikt og depresjon. Så ved å få i deg godt med omega 3 vil både helsen og humøret bli bedre.

Vennligst hilsen Frøken Larsen

http://www.larsensfristelser.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...