Gå til innhold

Dagens mattips på facebook


Anbefalte innlegg

PROTEINRIKE KAKEDEIGKULER

1 scoop sjokoladeprotein

1 scoop kakemiks

1 stor ts kako

5 dråper stevia english toffee

1 ss peanutsmør som du prøver å rulle til klatter på toppen av hver. Jeg brukte PB2 med litt vann.

Noen dråper vann bare ta bitte, bitte, bitte litt av gangen. Tar du for mye, så blir det bare kliss. Da kan du egentlig bare doble røra (med det tørre) for å justere ut vannet. Eller så spiser du det klisset du har der med skje.

Bland. Trill kuler. Avkjøl i kjøleskap minst 1 time. Spis.

Cookie dough – À la Schumacher

Jeg har blitt helt avhengig av disse. Står stadig ny ladning i kjøleskapet (som alltid er snikspist på av min mamma).

post-6209-1444095113605_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kyllingbryst og brokkolipuré:

1 kyllingbryst (dette var roidz chicken fra EU)

1 stk brokkoli

Smør, fløte, oregano, salt, pepper, persille, peccorino.

Salte og pepre kyllingbrystet. La det ligge litt. Krydre med oregano.

Brun smør og olje i panna, og brun kyllingen kjapt på begge sider. Skru ned varmen og snu brystet ca hvert 90. sekund inntil det er gjennomstekt. De siste minuttene kan du godt skru av plata og steike på ettervarmen. La brystet hvile et par minutter.

Kok opp vann. Del opp brokkolien og kokt til mør. Evt kjør den i mikroen.

Ha i ca 1 ss smør og en skvett fløte, salt, pepper, muskatnøtt, kjør til en jevn pure med håndmikser, evt i blender. Salt og pepper etter smak, evt juster med litt mer fløte om du liker det, evt bulk forevvah.

Legg opp puré på tallerken.

Skjær brystet i skiver og anrett.

Press over litt fersk sitron, dryss ferskrevet peccorino (fåremelk)/parmesan (kumelk) og litt persille.

post-4009-14440951223789_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det snart er helt tenkte jeg å tipse om en av favorittene mine når det gjelder sunn mat: Stifado!

I denne oppskriften har jeg fjernet alt fettet som opprinnelig brukes, og denne er perlesunn! Perfekt lørdagsmiddag, men tar litt tid å lage den fordi den skal putre og godgjøre seg en stund - men enkel å lage og selve arbeidet tar ikke lange stunden...

IMG_0505.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fiskemiddag

Stek laks i panna med litt olje og litt krydder du liker

Kutt opp spinat og bland med kesam, 1 fedd hvitløk, salt, pepper og litt muskat - bland sammen

Når fisken er ferdig kan man ta en dæsj sitronsaft og litt dill på for å få enda bedre smak :)

Dette er inspirert fra boka "mat for muskler" av Kristine Weber

post-28698-14440952397115_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

FISKEKAKER MED CURRY OG KORIANDER

Til 3 personer

800 g torskefilet åpna 1 pose med filet, kunne like gjerne bruke alt

2 ts salt

1 neve fersk koriander

1 ts paprikakrydder

1 ts chilikrydder

2 ts currykrydder

Bland alt i en foodprosessor eller med stavmikser, form til kaker, og stek i litt olje (det gir en fin overflate, og ekstra smak til den magre, magre torsken). Jeg serverte med byggris, kesam, sylteagurk, litt mer fersk koriander, persille og sursøt saus. Det var en ny smaksopplevelse når det kom til torsk, ja!

Fiskekaker – À la Schumacher

[ATTACH=full]113129[/ATTACH][ATTACH=full]113130[/ATTACH][ATTACH=full]113131[/ATTACH]

NAMMM dette var kjempe godt!!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVINEWOK

2 personer

1 blomkål

1 rød paprika

1 grønn paprika

1/2 rødløk

1 ss smør

300g strimlet svinekjøtt

Litt currykrydder, cummin, koriander og hvitløkspepper

1 boks kikerter

1 ts paprikakrydder

Litt salt og pepper

Begynne med å steke svinekjøttet med krydderet. Ikke stek for lenge, svin blir fort veldig tørt og kjedelig! Kutt grønnsakene slik du selv ønsker. Jeg liker blomkålen som skiver når det brukes på denne måten. Sett en stekepanne på middels-høy varme, putte oppi smøret og stek blomkålen aleine til å begynne med. Når den har fått snurra litt rundt der, og begynner å få noen få brune kanter, da kan du tilsette paprika og løk. Kikertene er bare skylt godt, putta i en kjele med høy varme, rista litt på og rørt rundt oppi der, tilsatt krydderet- voila! I det lille begeret er det sursøt chili-saus.

http://alaschumacher.wordpress.com/2013/09/08/svinewok/

post-6209-1444095494232_thumb.jpg

post-6209-14440954941791_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne frokosten gjør meg mett, og det holder seg lenge. Mektig, og så deilig med en sterk kopp kaffe til. Egentlig høres det veldig rart ut å blande sammen dette for å koke det, men det burde prøves! Denne ideen kom frem ved en faila pannekakerøre som jeg bare putta i stekepanna og surra litt på. Bittelitt videreført ble dette reseultatet:

SJOKOGRØT!

2 egg

1 ss kokosmel20 g sjokoladeprotein

4-5 dråper stevia med kokosmak.

Et lite glass melk etter eget ønske. Kokosmelk var sykt digg, men ekstra lett funka også, bare sånn for å nevne noen av variasjonsmulighetene

Finn fram en tykkbunnet kjele, greit å ha siden det skal melk oppi der. De tynneste bunnene vil nok bare svi hele greia veldig lett. Bruk en visp til å mikse alle inngrediensene sammen oppi kjelen, før du setter på varmen. Så kan du sette på middels varme, og la koke seg opp til den begynner å tykne. Stopp når du syns konsistensen er tykk nok. Bruk en slikkepott for å lette prosessen fra kjele til skål. Jeg liker å toppe med Sukrin Gold og kokosflak. Sikkert veldig godt med litt bær oppi også, for å balansere det søte litt.

Og, og, og! Jeg lagde denne klar en kveld, helte over i bolle dekket med plast, og lot stå i kjøleskap over natta. Det var sjokoladepuddingen sin til frokost neste morgen, skal jeg si deg! Kanskje bedre kald enn varm faktisk.

VANILJEGRØT

2 egg

1 ss fettsedusert, lyst mandelmel

20 g vaniljeprotein

4-5 dråper stevia med vaniljesmak

1 lite glass melk etter ønske

Visp alt sammen i en tykkbunnet kjele, og rør om helt til det tykner. Stopp når du syns det er tjukt nok. Toppes med det du måtte ønske. Jeg syns det er godt med eplebiter, kanel og sukrin gold og nøtter hvis jeg har. Sånn egentlig kunne smaken av denne minne litt om mormors “prinsessepudding”. Det er en vaniljepudding bakt i ovnen med mandler og rosiner. Neste gang skal jeg toppe med nettopp mandler og rosiner, pluss litt havregryn.

Er du ikke fan av kokos? Da kan du bytte ut kokosmel med mandelmel i sjokogrøten, bruke steviadråper med sjokoladesmak, vanilje eller karamell kanskje? Også varierer du toppingen med akkurat det du måtte syns passe.http://alaschumacher.wordpress.com/2013/09/09/engodstart/

post-6209-14440954943505_thumb.jpg

post-6209-14440954942921_thumb.jpg

post-6209-14440954944047_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Denne frokosten gjør meg mett, og det holder seg lenge. Mektig, og så deilig med en sterk kopp kaffe til. Egentlig høres det veldig rart ut å blande sammen dette for å koke det, men det burde prøves! Denne ideen kom frem ved en faila pannekakerøre som jeg bare putta i stekepanna og surra litt på. Bittelitt videreført ble dette reseultatet:

SJOKOGRØT!

2 egg

1 ss kokosmel20 g sjokoladeprotein

4-5 dråper stevia med kokosmak.

Et lite glass melk etter eget ønske. Kokosmelk var sykt digg, men ekstra lett funka også, bare sånn for å nevne noen av variasjonsmulighetene

Finn fram en tykkbunnet kjele, greit å ha siden det skal melk oppi der. De tynneste bunnene vil nok bare svi hele greia veldig lett. Bruk en visp til å mikse alle inngrediensene sammen oppi kjelen, før du setter på varmen. Så kan du sette på middels varme, og la koke seg opp til den begynner å tykne. Stopp når du syns konsistensen er tykk nok. Bruk en slikkepott for å lette prosessen fra kjele til skål. Jeg liker å toppe med Sukrin Gold og kokosflak. Sikkert veldig godt med litt bær oppi også, for å balansere det søte litt.

Og, og, og! Jeg lagde denne klar en kveld, helte over i bolle dekket med plast, og lot stå i kjøleskap over natta. Det var sjokoladepuddingen sin til frokost neste morgen, skal jeg si deg! Kanskje bedre kald enn varm faktisk.

VANILJEGRØT

2 egg

1 ss fettsedusert, lyst mandelmel

20 g vaniljeprotein

4-5 dråper stevia med vaniljesmak

1 lite glass melk etter ønske

Visp alt sammen i en tykkbunnet kjele, og rør om helt til det tykner. Stopp når du syns det er tjukt nok. Toppes med det du måtte ønske. Jeg syns det er godt med eplebiter, kanel og sukrin gold og nøtter hvis jeg har. Sånn egentlig kunne smaken av denne minne litt om mormors “prinsessepudding”. Det er en vaniljepudding bakt i ovnen med mandler og rosiner. Neste gang skal jeg toppe med nettopp mandler og rosiner, pluss litt havregryn.

Er du ikke fan av kokos? Da kan du bytte ut kokosmel med mandelmel i sjokogrøten, bruke steviadråper med sjokoladesmak, vanilje eller karamell kanskje? Også varierer du toppingen med akkurat det du måtte syns passe.http://alaschumacher.wordpress.com/2013/09/09/engodstart/

[ATTACH=full]118223[/ATTACH][ATTACH=full]118225[/ATTACH] [ATTACH=full]118224[/ATTACH]

... Og jeg som var en tosk og spiste opp eplene jeg hadde i går -.-'

Det så veldig godt ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EPLECOOKIES

6 store

1 egg

50 g havremel du kan male havregryn i en foodprosessor selv eller kjøpe ferdig

30 g store havregryn

1 ss smør/margarin/olje det du syns måtte passe seg for deg

3-4 ss Sukrin Gold

20 g vaniljeprotein kan byttes ut med nøytralt bakeprotein, mer mel eller havregryn

1 ts bakepulver

1 ts kanel

Et dryss kardemomme

Bland alt sammen, og lag 6 klumper på et bakepapirkledd stekebrett. Dytt nedi eplebiter og dryss litt kanel og sukrin gold over. Inn i ovnen på 180 grader i 12-15 minutter. La de avkjøles helt, før du begynner å ta på de/spise/klå/flytte/dandere. Det blir best sånn. Da er de sprø utenpå, og mykere inni. Jeg valgte eple og kanel nå i dag, ettersom jeg hadde norske epler tilgjengelig og høstmørket var skikkelig på plass. Du kan selvfølgelig dytte nedi det du måtte ønske som f.eks. sjokoladebiter, nøtter og rosiner, bare nøtter, annen tørket frukt. Tror det blir sjokolade og walnøtter i min neste ladning!

http://alaschumacher.wordpress.com/2013/09/10/smak-av-host/

post-6209-1444095509914_thumb.jpg

post-6209-14440955098531_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUKKERFRIE, SAFTIGE SJOKOLADEMUFFINS

3 egg

1/2 boks mager kesam

ca. 1,5 dl vann

3 dl hvetemel (ca. 180 g)

20 g bakeproteineller sjokoladeprotein evt. mer mel

2 dl sukrin gold

4 ss kakao 3 ss holder hvis du bruker sjokoladeprotein

1 toppet ts bakepulver

Noen dråper stevia english toffee evt. nøytrale eller sjokolade, vanilje funker nok også

Så gjør jeg som alltid – bare blander alt sammen, men venter litt med vannet i tilfelle det viser seg at 1,5 dl er litt mye. Vannet heller jeg altså i når alt er rørt sammen, da er det lettere å se når det er nok. Jeg fikk 6 STORE muffins av denne oppskriften. Blir kanskje 12 små/vanlige? Stekte mine i muffinsbrett (sånn til store muffins, 6 hull) som jeg la bakepapir i bunn og smurte kantene. Inn i ovnen på 180 grader i 16-18 minutter. Lager du små muffins tipper jeg de er ferdig etter 6-8 minutter.

SJOKOLADEGLASUR

5 dl SukrinMelis med stevia nykommer, forbedret smak!

2 ss kakao syns 100% kakaoen (den brune pakka) fra eldrorado smaker mye bedre enn bakekakakoen (den røde)

2 ss philadeplhia

Bittelitt ferdigkokt kaffe

Bland alt sammen før du tilsetter dråper for dråper med vann. Absolutt ikke mye som skal til. Putt i en sprøytepose (i wish… Bruker altså bare vanlig brødpose hvor jeg klipper hull i tuppen. Skikkelig utstyr skal kjøpes. Sånn med forskjellige sprøytetupper og sånn. Moro!) og snirkle over muffinsen.

http://alaschumacher.wordpress.com/2013/09/18/sjokolademuffins-med-glasur/

post-6209-14440955860899_thumb.jpg

post-6209-14440955860391_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Dagens middag; enkelt, raskt og godt.

Dette er vanlige, butikkkjøpte raud fiskekaker med tilbehør. MEN før de fiskefarsehatende dømmer; Disse har en spesiell vri.

Jeg er ikke glad i smaken av vanlig fiskekake, men de blir helt nyydelige om man steker de i sitronsaft.

Sitronstekte fiskekaker servert med potetbåter (stekt i salt, pepper og provance-krydder) og brokkoliblanding, med dressing av mager kesam med sukrin. søtt til krydret er magisk godt!

a>a>UXpKOWt5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tittet innom med fredagsmiddagen, et ganske velrepresentert måltid i tråden, but still;

NnBIaTU2.jpeg

Karbonadedeig blandet med hakket løk, persille, egg, salt og pepper og stekt som karbonader

Polarbrød havre delt i to

Ost

3% dressing

isbergsalat

Pommes frites er bare vanlige rå poteter, strimlet og stekt på 200 grader til (litt for ) svidd i kantene.

Servert med salat:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinboller med pålegg!

4 STK

60 g mandelmel (10 gram til utrulling)

30 g bakepro

30 g glutenmel/hveteprotein (http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Vital-Wheat-Gluten-Flour-22-oz-623-g/11169)

5 ss sukrinmelis/kokossukker/daddelsukker (kokossukker og daddelsukkeret gjør at gjæren får gjort mere ut av seg!)

1 ss kardemomme

1 ss fiberhusk

1 ts bakepulver

3 ts tørrgjær

(cirka 40 grader) 0,7 dl soyamelk/vann/melk (hell i litt og litt)

1 egg

3 ss mager kesam

3 dråper stevia vanilla

Bland alt det tørre sammen i en bolle. Pisk egget og mager kesam sammen til det blir litt luftig. Varm opp væsken til cirka 40 grader(litt varmere ett fingervarmt) og drypp steviadråpene på. Hell det tørre i bollen med mager kesam og egg, rør litt, og deretter hell væsken i litt og litt til passe konsistent. Skal bli deigete. Dekk bollen med plast og la det heve i cirka 1 time. Rull ut på bakepapir med litt mandelmel på. Etterhev gjerne litt med plast over. Pensel bollene med vann før du setter de inn midt i ovnen på 200 grader. Stekes i cirka 12-15 minutter. Pensel med melk rett etter de er kommet ut!

Voila! Gode, saftige proteinboller! Serveres gjerne med pålegg, men godt alene. Jeg spiste som dere ser på bildet med philedelphia sjokolade, hvitost, og brunost! Perfekt lørdagskos(for min del), eller søndag/hverdagskos hvis du får lyst på noe godt! :)

post-19210-14440959368288_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...