Jump to content

Frøken Larsen

Members
  • Content Count

    59
  • Joined

  • Last visited

About Frøken Larsen

  • Rank
    Member
  • Birthday 09/18/1982

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.larsensfristelser.com/

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hei og goddag Jeg studerer til bachelor i ernæringsfysiologi og lærer for øyeblikket om kommunikasjon. I neste uke, hvis alt går etter planen, skal jeg holde et lite 5 minutters foredrag. Dette er mest for å lære å kommunisere ved å holde foredrag og lære hvordan det er å holde et foredrag på en god måte. Jeg har fått i oppgave å holde et om proteinbehov og som målgruppe har jeg fått personlige trenere! Det jeg lurer på ved å ha opprettet denne tråden er om det er noe spesielt jeg burde få fram ved at det er nettopp til personlige trenere? Hva kan personlige trenere fra før? hva vil de vite? Hva bør de vite? Kan jeg bruke faguttrykk? osv osv... Jeg håper å få et lite innblikk i personlige trenere og at det kan hjelpe meg noe på vei til et enda bedre foredrag. Vennligst hilsen Frøken Larsen
  2. Her fant jeg en annen oppskrift fra Lindas kokebok, som kan modifiseres til å bli litt sunnere og med ingredienser som er lett tilgjengelige: GULROTCUPCAKES Ingredienser (12 cupcakes): 2 egg 1,25 dl matolje *anbefaler raps, solsikke eller soyaolje! 2 dl sukker *kan byttes ut med flytende honning, 40 - 50 gram! 2,5 dl hvetemel *bytt ut halvparten med mandelmel/malte mandler (pleier å stå med glutenfrie matvarer)! 1 ts vaniljesukker *kan sløyfes eller byttes ut med ferske vaniljefrø/vaniljeessens! 1 ts kanel 0,25 ts muskat 0,25 ss natron 0,2 ss bakepulver 75 g kokesjokolade, hakket i biter *kan byttes ut med mørk sjokolade (70%)! 250 g revet gulrot, finrevet 1 grønt eple, finrevet Ostekrem: 50 g smør 350 g melis 150 g kremost 1 ss vaniljesukker *Ostekrem kan byttes ut med rørt philadelhpia, evt. lett philadelphia! - Pisk sammen egg, olje og sukker til massen blir lys. - Sikt sammen hvetemel og de øvrige tørre ingrediensene. - Rør i hakket kokesjokolade. - Vend inn gulrot og revet eple i deigen. - Ha deigen i små muffinsformer. - Stek midt i ovnen ved 180°C i ca. 25 minutter. - Avkjøl muffinsene. - Rør sammen romtemperert smør og melis til ostekremen. - Pisk deretter inn romtemperert kremost og vaniljesukker. - Til dekorering brukte jeg en wilton 1M tipp.
  3. Jeg har ingen egen oppskrift på gulrotmuffins, men idag så ser jeg at Linda Marie Stuhaug har publisert en oppskift på sukkerfri og saftig gulrotkake som ser helt fantastisk ut: http://fitnessbloggen.no/oppskrift-pa-sukkerfri-og-saftig-gulrotkake/ Og hun har mange flotte oppskrifter! så det er gjerne noe å prøve ut, det er nok også helt mulig å fylle røren i muffinsformer, men pass på at steketiden må nok reduseres noe da Sukkerfri og saftig gulrotkake ♦ 2 egg ♦ 50 g sukrin ♦ 30 g sukrinmelis (m/stevia) ♦ 30 g sukrin gold ♦ 50 g havremel + 30 g kokosmel ♦ 120 g kesam ♦ 1 ts bakepulver ♦ 1,5 ts kanel + 1 ts kardemomme ♦ 1 ts ekte vaniljepulver, evt. frø fra 1 vaniljestang og noken dråper vaniljeessens/stevia vanilje♦ 0,5 dl vatn, om det er nødvendig ♦ 1 gulrot på ca. 120 g *Det er ikkje ofte dere ser eg bruker vanlig sukrin i oppskriftene mine, men for å piske eggedosis er det nødvendig. Du kan bruke anna søtning enn dei som nevnt ovenfor, men uten sukrin vil ikkje eggedosisen og kaka bli like luftig. Derfor er sukrinmelis m/stevia og sukrin gold brukt for å unngå en kjølande ettersmak som sukrin aleine kan gi. Framgangsmetode 1. Sett ovnen på 175 grader. Pisk egg, sukrin, sukrin gold og sukrinmelis til eggedosis med miksmaster. Dette kan ta litt tid. 2. Veg opp tørrvarene og bland godt. Vend kesam forsiktig inn i eggedosisen med slikkepott, deretter tørrvarene. Når røra er jevn og klumpfri vender du inn revet gulrot. Juster med litt vatn om det er nødvendig. 3. Hell røra i ønska form med bakepapir. Enkel oppskrift passer til rund form på 20-22 cm i diameter og firkanat form på 14×18 cm. 4. Steik midt i ovnen i 15-20 minutter, eller til kaka akkurat er gjennomstekt. Avkjøl. Glasur ♦ 1 pk, 200 g philadelphia ♦ 100-150 g sukrinmelis (m/stevia) ♦ 1 ts ekte vaniljepulver, evt. frø fra 1 vaniljestang eller steviadråper vanilje Miks sammen til en jevn og klumpfri glasur, og smak til med sukrinmelis og vaniljesmak etter kor søt du ønsker den. Du kan bruke både vanlig eller lett-varianten av Philadelphia. Bre over den avkjølte kaka og oppbevar i kjøleskap, den holder seg saftig i fleire dager. Nyt med den beste samvittighet!
  4. Har startet trening av rygg m fysioterapeut,mye smerte og piller,føler meg sterkere og er positiv til dette. Er ganske bra idag tilogmed :)

  5. Fikk svar på MR igår;har fått et nytt prolaps i ryggen :(

  6. STEKT LAKS MED RISOTTO OG FENNIKEL- OG SQUASHSALAT Ingredienser (4 porsjoner): 2 pk gresskarrisotto fra superbra á 250 g (aspargesrisotto går også bra) 1/2 agurk 1/2 fennikel 1/2 squash 2 ss sitronsaft 2 ss olje (liker selv best raps eller soya) 700 g laks, uten skinn og ben litt olje til steking av fisken 1 boks creme fraîche (300 g) 60 g finrevet parmesan Fremgangsmåte: Kok risotto som anvist på pakke. Høvle tynne skiver av agurk og squash med potetskreller/ostehøvel, samt finsnitt fennikel med kniv. Bland grønnsakene med 2 ss sitronsaft, 2 ss olje, litt salt og pepper. Del laks i 4 like stykker og krydre med salt og pepper. Stek fisken i litt olje i en panne på medium til høy temperatur; begynn å steke med oversiden ned til du ser den er stekt halveis gjennom, snu og stek ca like lenge på den andre siden. Hvis været tillater det, kan du grille laksen om ønsket. Når risottoen er ferdig kokt (all væske har samlet seg godt rundt risen) blander du i creme fraîche, parmesan og smaker til med salt, pepper og litt sitronsaft. Server laks med risotto og fennikel-, squash- og agurksalaten. Om ønsket, slik jeg har gjort på bildet, kan retten serveres med litt ekstra parmesan, litt dill og noen sirkler med balsamicosirup rundt. Hva er bra med denne retten? Laks er en god kilde til omega 3, som er veldig viktig å få gjennom kosten da kroppen vår ikke produserer det selv. Omega 3 er avgjørende i kampen mot diabetes og hjerte-og karsykdommer, bidrar til lavere kolesterol, reduserer høyt blodtrykk, næring til immunforsvaret og reduserer symptomer på leddgikt og depresjon. Så ved å få i deg godt med omega 3 vil både helsen og humøret bli bedre. Det er endel mettet fett i creme fraîche og parmesan, men dette kan sløyfes om det er ønskelig med en litt lettere middag. Det er nok av andre gode smaker i superbra sine risottopakker så ingenting annet trenger tilsettes.
  7. KALD PASTASALAT MED OVNSBAKT KYLLING OG KESAM Ingredienser (4 porsjoner): 3-4 kyllingbryst, uten skinn og fett Krydder til kylling: cayennepepper,oregano,timian ca 280 gr penne pasta (fullkorn) 3 dl kesam 1/2 sitron 1/2 agurk 1/2 rødløk 2 tomater salat en god håndfull friske urter (basilikum/gressløk/timian) litt brød Fremgangsmåte: Strø krydder på kyllingbrystene og stek i forvarmet ovn på 200 grader i 25-30 minutter, til gjennomstekt. La kyllingbrystene hvile litt før de skjæres i skiver, de kan være lunka eller kalde når de skal serveres, det kan også være en idé å steke dem dagen før. Kok pasta og kjøl deretter ned i kaldt vann. Sil av vannet og rist godt så alt også inni pastaen renner av. Bland kesam med sitronsaft av ca 1/2 sitron, samt smak til med salt og pepper før du blander det med pasta. Kutt agurk, rødløk og tomat i ønskede biter, her er det ingen fasong som er feil! Servér med litt salat, grovhakka friske urter og litt brød. Hva er bra med denne retten? Denne salaten inneholder blant annet proteiner, c-vitamin og kostfiber, men det aller beste med den er at det er en kald salat som er perfekt på en varm sommerdag. Den vil ha en kjølende effekt, noe som er spesielt lurt på ekstra varme dager.
  8. RASK SJOKOLADEIS Ingredienser (6-8 porsjoner): 4 bananer 2 ss flytende honning 1-2 ss mørkt kakaopulver 5 ss yoghurt naturelle 0,5 dl vann Skrell bananene, kutt i terninger og frys. Når bananene er helt frossne har du dem i en blender med resten av ingrediensene og kjører til det blir helt smooth, her må du stoppe ved flere anledninger og røre litt for hånd eller bruke «ice crush» function hvis du har det. Server umiddelbart med litt grovhakka valnøtter og kakaopulver drysset oppå. Hva er bra med denne retten? Denne isen er sunnere en en del andre iskremer som selges i butikker, da den får sin søte smak fra bananer og honning, samt sjokoladesmaken fra kakaopulver istedenfor sjokolade. Kakaopulver fra kakaobønnen inneholder blant annet fiber og antioksidanter, noe som kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer. Mens i de fleste sjokolader er fiber fjernet og kan inneholde mye sukker og fett. Velger du derimot en mørkere sjokolade med høyt innhold av kakao, kan den spises med bedre samvittighet, bare ikke spis for mye Kilder: KLIKK HELSE. (2012). Fem tips som gjør sjokoldaespising sunt. Hentet 21. juli 2014 fra http://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/article762156.ece
  9. STEKT LAKS MED SVART RIS OG SENNEPSVINAGRETTE Ingredienser (4 porsjoner): 3 dl svart ris 4 egg 650 gr laks, uten skinn og ben 100 gr sukkererter 80 gr rødløk en god håndfull fersk dill 50 gr mandler 1/2 sitron Kok ris som vist på pakken (2 deler vann til 1 del ris). Varm opp en gryte med vann, når det koker har du i eggene og lar dem koke i ca 6 minutter. Skyll deretter i kaldt vann noen minutter før du tar av skallet. Del fisken i like store stykker og strø salt og pepper på begge sider. Stek fisken i en panne på medium til høy temperatur; begynn å steke med oversiden ned til du ser den er stekt halveis gjennom, snu og stek ca like lenge på den andre siden. Sukkerertene og rødløk kuttes i fine strimler, dill grovhakkes og mandlene kuttes i mindre biter. Legg først risen på ønsket tallerken, ettersom den farger av, dryss over strimler av rødløk og sukkerter, del egg i to og trykk litt ned i risen. Legg fisken ved siden av og dryss på mandler og dill. Servér med en sitronbåt og sennepsvinagrette. Sennepsvinagrette: 2 ts dijon sennep 8 ss rapsolje 2 ss hvitvinseddik 1/2 ts salt 1/2 ts pepper Rør sammen med en visp eller gaffel. Hva er bra med denne retten? Svart ris inneholder mye av antioksidanten antocyanin som beskytter kroppen mot skadelige stoffer (frie radikaler). «-Bare én teskje med svart ris inneholder mer av det helsefremmende antioksidantet antocyanin, enn du finner i samme mengde blåbær.» Svart ris inneholder også mindre sukker og mer fiber enn hvit ris. Dette vil holde blodsukkeret mer stabilt, øke metthetsfølelsen og forhindre overspising. Kilder: KK. (2013). Derfor bør du velge svart ris. Hentet den 8. juli 2014 fra http://www.kk.no/livsstil/derfor-b%C3%B8r-du-velge-svart-ris-25150
  10. Første året bestått (Medisin)! 2 år med ernæring igjen , gleder meg :)

  11. KYLLING MED SQUASHSPAGHETTI OG TOMAT- OG MOZARELLASALAT Ingredienser (4 porsjoner): 4 kyllingbryst, uten skinn og fett 600 gr squash 150 gr rødløk 40 cherrytomater 2 ferske mozarella (250 gr) 30 gr basilikum rapsolje 4 små skiver grovt brød (det groveste du kan finne) Fremgangsmåte: Dryss salt og pepper på kyllingbrystene og stek på hver side i litt olje til de får en fin gyllen farge. Stek deretter i forvarmet ovn på 160 grader i ca 20 minutter, til gjennomstekt. Del cherrytomatene i 4, kutt rødløk og mozarella i små biter, samt riv basilikum i mindre biter. Bland deretter sammen med 3 ss rapsolje, salt og pepper. Squash kuttes i lange, tynne strimler: bruk mandolin eller hvis du ikke har mandolin kan du bruke ostehøvel til å lage lange bånd for så å kutte lange strimler med kniv. Stek så i panne med litt rapsolje til det får litt varme i seg, ikke mer. Servér med grovt brød og en liten basilikumdusk, det ser alltid ekstra flott ut med friske urter til pynt! Hva er bra med denne retten? Kyllingbryst (u/skinn) inneholder lite fett og mye proteiner og vil derfor være et sunnere alternativ i motsetning til endel andre kjøttvarer. Per 100 gr inneholder kyllingbryst (u/skinn) 1 gr fett og 24 gr protein (1). Tomat er en god kilde til vitamin c og ulike karotenoider som betakaroten og lykopen. Lykopen er en fettløselig antioksidant som ved flere undersøkelser tyder på at kan forebygge ulike typer kreft, som blant annet prostatakreft hos menn. Lykopen kan også hemme kolesterolproduksjonen og fremme nedbrytning av den «dårlige» LDL-kolesterolet (2). Referanser 1. Matvaretabellen. (u.å). Kylling, bryst, filet, uten skinn, rå. Hentet 3. juli 2014 fra http://www.matvaretabellen.no/kylling-bryst-filet-uten-skinn-raa-03.205 2. Bama. (u.å.). Cherrytomater. Hentet 3. juli 2014 fra http://www.bama.no/eway/default.aspx?pid=241&trg=Content_6140&Main_4489=6128:0:10,2467:1:0:0:::0:0&Main_6128=6135:0:10,2478& Content_6140=6185:0:10,2481
  12. KYLLING MARENGO Ingredienser (4 porsjoner): 2 kyllingbryst og 2-3 kyllinglår (med eller uten skinn, det bestemmer du selv) litt hvetemel 2 ss fløtesmør 20-16 småløk, skrelt 1 laurbærblad 2 ss soyasaus 1 dl hvitvin 1 hermetisk boks (400 gr) med cherrytomater i juice (anbefaler Mutti) 5 dl hønsebuljong/kyllingkraft 250 gr sopp (aromasopp og/eller sjampinjong) 2 ss olje en håndfull persille, grovhakka Fremgangsmåte: Del kyllingbryst og lår i 2 deler hver og vend i mel. Stek kyllingbitene i smør til de får en gyllen farge, tilsett løk, laurbærblad, soyasaus, hvitvin, hermetiske tomater og buljong/kraft og la det småputre under lokk i ca 30 minutter. Børst vekk jord fra soppen med en pensel og kutt deretter i skiver. Fres i varm panne med 2 ss olje, gjør dette i 2 omganger slik at soppen blir stekt og ikke kokt, sett til side. Fjern lokket til gryten med kyllingen og skru opp varmen, la koke i ca 10 min ( ikke fosskoke, men koke) mens du smaker til med pepper. Ha i soppen og dryss over persille. Servér med ovnsbakte poteter, søtpoteter eller ris. Kylling marengo er en rett som ble utviklet av kokken til Napoleon ved slaget ved Marengo i Italia 14. juni 1800. Han skulle da lage et måltid kvelden etter slaget og hadde bare kylling, egg, kreps, olivenolje, hvitløk og brød til rådighet. Han stekte kyllingen rå i olivenolje med hvitløk og serverte den garnert med stekte egg, pillede kreps og brødkrutonger. Med tiden har retten utviklet seg og fått flere klassiske utførelser. Det er vanlig å bruke tomater og sopp, mens krutonger og egg har mer eller mindre forsvunnet (Wikipedia. Kylling Marengo. Hentet 28. mai 2014 fra http://no.wikipedia.org/wiki/Kylling_Marengo).
  13. 1 uke og 6 dager til jeg får svar på mine siste 2 eksamener det første året på Bachelor i ernæringsfysiologi studie :) gleder meg :)

  14. Jeg har prøvd grillet/stekt avokado, hadde på litt salt, pepper og en god olivenolje. Det var overraskende godt, absolutt til å anbefale
  15. Da vil jeg anbefale denne retten, super enkel å lage og ikke så altfor dyrt: SITRONSTEKT LAKS MED RÅKOST AV RØDBET Ingredienser (2 porsjoner): 350 gr laks, uten skinn og bein 1/2 sitron 2 ss smør 5 stilker persille (kan sløyfes) Råkost av rødbet kesam Fremgangsmåte: Skjær sitronen i skiver, grovhakk persillestilkene, del fisken i 2-4 stykker samt ha på salt og pepper på hver side. Smelt smør i en stekepanne på medium til høy temperatur, tilsett sitron og persille og la det steke i ca 1 minutt. Tilsett fisken og stek med den fine siden ned til du ser den er stekt halveis gjennom, snu og stek like lenge på den andre siden. Tipp pannen litt og bruk en skje til å ta opp smøret for så å helle det over fiskestykkene. Server med Råkost av rødbet og kesam. RÅKOST AV RØDBET Ingredienser (3-4 porsjoner): 100 gr rødbet, skrelt 150 gr gulrot, skrelt 1 eple saften av 1/2 sitron Fremgangsmåte: Rasp rødbet, gulrot og eple(behold skrellet på). Bland godt sammen og smak til med sitron, salt og pepper.
×
×
  • Create New...