Gå til innhold

Dagens mattips på facebook


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Elsker disse! Gir en perfekt start på morgenen, lager alltid noen ekstra som jeg kan te med til lunsj på jobb ;)

For havrelapper nok til 1 person trenger du:

1 egg

1dl yoghurt naturell

Rør inn havregryn til du får en tykk grøt

Yoghurt naturell kan også erstattes med feks. kesam(vanilje eller vanlig) eller cottage cheese.

Bland alle ingrediensene godt i en bolle. Havregrynet skal i helt til slutt ;)

Stek lappene i en forvarmet panne på middelsvarme til de blir gyllenbrune på hver side.

Kan nytes som de er eller med rørte bær på toppen eller kremost.

Her har jeg laget en blanding av vanlig kesam, litt vaniljesukker og sukrin melis, med noen bananskiver på toppen <3

img20130414120238.jpg

img20130414120715.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
linsesuppe

Til ca 4 porsjoner

4 sjalottløker, finhakket

½ ss smør

2-3 dl røde linser

8 dl vann

2 fedd hvitløk, finhakkes

1 boks hakkede tomater

2 laurbærblad

1 ss paprikapulver

2 ts tørket timian

Salt og pepper

1. Linsene legges i vann i 3-4 min. Skylles til vannet blir klart. Jeg brukte "gryteklare" linser fra go green.

2. Smelt smøret i en kasserolle og tilsett løk og hvitløk. Fres løken til gyllen farge. Jeg valgte også å frese peppermixen sammen med løk og hvitløk, da denne inneholder litt grovere pepperkorn.

3. Tilsett de skylte linsene og hell på vann. Tilsett paprikapulver, laurbærblad og timian. La suppen koke i ca. 10 minutter.

4. Tilsett tomatene og la suppen koke i 5 minutter til.

5. Smak til med salt og malt pepper. Kan rundes av med litt balsamico og fruktose.

1428669-7-1354869743861.jpg

Tips

Denne suppen er et glimrende utgangspunkt for en balansert lunsj. Når du serverer suppen bør du tilsette noen skiver strimlet skinke eller biter av kylling for å få et tilstrekkelig proteininnhold. Kokte egg er også en fin proteinforsterkning. Dryss over noen urter og hell på litt god olivenolje etter at du har øst suppen i tallerken.

Sunt og Godt by Regine - Sunnhet er enkelt

Sunt &amp; Godt Regine | Facebook --> bli med på førjulskoknurransen min på facebook, og vinn en førjulsgave :)

Denne var veldig lik Fedon Lindbergs linsesuppe, bortsett fra at det der er masse vann og olje, samt buljong. Så bare hiver man i rå løk, hvitløk og hakkede tomater og koker opp. Jeg bruker også go greens linser, de fungerer kjempebra! :)

Personlig hiver jeg oppi en haug kidneybønner i suppa, det fungerer sikkert også utmerket i denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag hadde jeg helt latterlig lyst på fårikål. Siden butikkene er stengt (fu) og jeg hater å utsette ting ble det en egen variant. MAN TAGER DET MAN HAVER!

post-24037-14440940183089_thumb.jpg

Hønsikål :cool:

Kok opp vann med lys kjøttbuljong og kok en kyllingfilet. Legg til siden (eventuelt del i biter)

Imens koker du kål i samme buljonvannet du hadde kyllingen i, og tilsetter pepperkorn og salt.

Jeg hadde litt smør i for å få opp kaloriinnholdet, men regner med det smaker godt uten og!

So simple - so good. Hadde aldri trodd det skulle smake i nærheten av så godt, men dette var faktisk bedre:D Nå slapp jeg plukke vekk fett og bein fra maten min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Indrefilet med blomkålmos

En porsjon:

1 liten blomkål

1 ss kesam eller kremost

Ønsket mengde indre/ytrefilet

Salat

Cherrytomater

Krydder

1. Skjær blomkålen i små biter og legg til koking. Blomkålen skal koke i ca.10min.

2. Krydre biffen med salt og pepper evt. annet ønsket krydder.

3. Skjær opp salaten og cherrytomatene.

4. Sett biffen på steking, tid står som regel på pakningen. Varierer på hvor stekt du vil ha den.

5. Sil av vannet på den ferdigkokte blomkålen, og mos med stavmikser. Ha så i litt salt og en ss kesam/kremost.

417865_10200613880943717_1459551875_n.jpg?oh=508d15336460595e6e61e0333e5e7768&oe=518E540B&__gda__=1368385005_c874ebcc3371927d58cfb411ddcec21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Thookdee`s no bake cheesecake

Jeg som mange andre menn kan være litt late og vil helst at ting skal lages kjapt! Denne "ostekaken" lages bare på noen få minutter og kan spises rett etterpå!

Den inneholder ikke stevia eller sukrin! Men er sikkert mulig å minske karb mengden ved å bruke havregryn som bunn og lage en egen vanilje kesam med smakstilsatt stevia.

Du trenger :

  • En boks (300g) mager vanilje kesam.
  • Mariekjeks 50g (bruk hva du vil)
  • Litt blåbær / jordbær

Pulveriser 50g (eller mer) mariekjeks til ønsket konsistens. Legg deretter et lag med knusk kjeks i bunnen av skålen, fyll på med halvparten av kesam boksen og dryss over ønsket mengde dær på toppen. Gjenta dette en gang til eller lag flere porsjoner :)

Næringsinnhold :

Ca 460 kcal

31g protein

66g karb

8g fett

post-2294-14440945099348_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...