Gå til innhold

Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

eeeeeeeeeeeeeeeh jeg klarer ikke gå...så mett er jeg nå.........dårlige bilder, men fy faen så digg smak.

den pilsen, 100% peated er nydelig...n-y-d-e-l-i-g. mer orker jeg ikke skrive før i morgen. haha

Haha, konge! Gleder meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lørdag, ingrediensene var kjøpt inn og han begynte å så vidt å smatte når han tenkte over kvelden han hadde i vente. En kveld med god mat, hygge og drikke. Plutselig klarte han ikke vente lengre. Han gikk med raske skritt mot kjøkkenet der den ferdigpakkede brune burgerbagen stod klar. Nå skulle det lages mat.

Phatlegs pakket ut baggen i høyt tempo, med både glød og lyst i blikket. Den ene ingrediensen etter den andre havnet på kjøkkenbenken så han kunne nyte synet av dem før de ble tilberedt.

[ATTACH]101438[/ATTACH]

Pølsene og kjøttet var klare til tilberedning. De spesiallagde øksepølsene var kjøpt inn noen timer tidligere fra Anni's Slakteri på Mathallen, mens oksebiffen som burgerne skulle lages av kom fra Slakterhuset i samme bygg.

Baconet smeltet radig i folien ettersom varmen fra ovnen tok seg tid til å smelte fettet og gi det en gyllen skarp crispy tone.

[ATTACH]101436[/ATTACH]

I dag stod det tre ting på menyen.

1 - Ølburger

[ATTACH]101446[/ATTACH]

2 - Double Trouble (Pølseburger)

post-4698-14440936992471_thumb.jpg

3 - Den "vanlige"

[ATTACH]101437[/ATTACH]

Ølburger:

Dette var nytt for meg. Jeg har aldri laget mat med øl i før, og jeg angrer bittert på at dette var burgeren jeg spiste til sist..da jeg var rimelig mett etter de to ande typene. Nuvel, jeg bestemte meg for å bruke litt øl i kjøttet, men basere hovedbruken av ølet for å braisere noe løk og lage en sykt digg løksaft.

Ingredienser kjøtt: Worches(massegreier)saus, tabasco, litt øl, salt og pepper.

Løk: en hel del smør, finkuttet løk, en hel del øl, liten teskje salt, liten teskje sukker. La det putre i panna i ca 18 min.

post-4698-14440936995613_thumb.jpg

Double Trouble (Pølseburger)

Dette var morsomt, og kjempegodt. Jeg fikk ideen fra en burgerjoint i LA som gjør det samme.

Mye Worchsaus i kjøttet, litt tabasco, litt hvitløk og chili. Salt og pepper.

Pølsene er greit å velge noe som kan komplimentere smaken i kjøttet du allerede har, så jeg valgte noen kraftige, lite spicy oksepølser som var magiske. Litt cheddar og friske grønnsaker...voilá

Pølsen steker du bare vanlig, så snitter du den opp på langs, samt på tvers. Deretter flater du den ut, slik at innsiden stekes og du kan legge den enkelt oppå burgeren etterpå.

Den Legendariske (aka Den Vanlige :p )

Nesten lik som Double Trouble, men uten Worch og tabasco, mer chili og hvitløk i kjøttet, samt salt og pepper.

Dressing: litt bedre most rødløk, så den fikk en litt mer thousand island rødpreg over seg, fortsatt samme ingredienser: mager kesam, avokado, lime, chili, hvitløk og rødløk.

Det ble ganske digg, selv om bildene ikke er helt bra (ganske kjipe faktisk), så tar burgerne igjen tap av swag på smak #yolo

post-4698-14440936982254_thumb.jpg

post-4698-14440936983634_thumb.jpg

post-4698-14440936985251_thumb.jpg

post-4698-14440936986557_thumb.jpg

post-4698-14440936988623_thumb.jpg

post-4698-14440936990628_thumb.jpg

post-4698-1444093699445_thumb.jpg

post-4698-14440936997262_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetils Bøse Amerikanere™

24.03.12

[ATTACH=full]17271[/ATTACH]

Jeg ville perfeksjonere min american style-hamburger i dag, så da skred jeg til verket med cheddar, bacon, løkringer, majones, BBQ-saus og alt annet som skriker amerikansk burger. Løkringene er naturligvis hjemmelagde.

Til burgerne:

600g kjøttdeig

1/2 løk

1 fedd hvitløk

1/2 rød chili

1/2 grønn chili

1 eggeplomme

1 kavring

Cumin

Til løkringene:

1 løk

4 dl melk

3 dl mel

1 egg

Litt bakepulver

Chilisaus

Tilbehør:

4 burgerbrød

Bacon

Cheddar

Salat

Tomat

Sylteagurk eller pickles

Majones (blandes med chilipulver og hvitløkpulver)

BBQ-saus

Begynn først på løkringene: Kutt opp løken i ringer (O RLY), og bland melk og en god dose chilisaus i en bolle eller dyptallerken. Legg løkringene oppi og la stå i kjøleskapet en stund.

Lag burgerdeigen imens. Peis løk, hvitløk, chili (to prikker på mannekortet hvis du tar ut frøene), eggeplomme og kavring i en food prosessor eller mikser og kjør det til det blir en fin guffe. Bland guffa godt sammen med kjøttdeig, cumin, salt og pepper i en bolle med henda – IKKE bruk mikser i kjøttet, det ødelegger alt som heter tekstur i burgerne – og form fire burgere som du presser flate og legger på et bakepapir. Drypp litt olje på dem og strø over mer salt og pepper.

Ta løkmelkchilisausmixen ut av kjøleskapet. Ha melet i en dyptallerken, ta løkringene opp av melkeblandingen og dypp dem i melet for å dekke dem til. Sett dem deretter til side, og hell melkeblandingen oppi melet sammen med egg, bakepulver, salt og pepper. Rør godt til det blir en litt seig masse – ha i mer mel hvis den blir for tynn, og sett den gjerne i kjøleskapet en stund.

Varm opp en panne og stek burgerne godt på den ene siden på sterk varme til de ser godt stekt ut (de skal være litt svarte). Snu dem, ha på OPPTIL FLERE TJUKKE SKIVER med cheddarost og ha på lokket på stekepanna så osten smelter. Stek til de ser digge ut og sett til side. Stek bacon til det er sprøtt og legg det oppå de ferdige burgerne. Skyll pannen, ha i godt med olje og varm opp på sterk varme. Dypp løkringene i deigmassen og stek dem til de er gylne.

I mellomtiden har du selvfølgelig varmet opp burgerbrødene i ovnen, samt hamburgerne med cheddar og bacon som du naturligvis satt inn sammen med dem for å holde dem varme og for å smelte osten litt ekstra. Du har åpenbart også kuttet opp salat og tomat, og blandet majonesen med chilipulver og hvitløkpulver i et lite glass eller en kopp.

Nå det viktigste: Å sette sammen burgerne. Dandér burgerbrødene på en tallerken og smør majones på dem. Deretter har du på salat, tomat og sylteagurk, i den rekkefølgen. Så kommer selve burgerne med cheddaren og baconet. Deretter en svær sprut BBQ-saus på, før du legger på et par løkringer på hver burger. Burgerbrød på toppen.

Velbekomme!

Dette er den sykeste burgeren jeg har smakt!! Rakk ikke å ta bilde før alle var spist opp, og jeg lagde dobbelt opp! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de forrige eg laga (Reinsdyrs burgere surra inn med serrano skinke, 4 typer ost, vilt saus++ Så har motivasjonen stått litt stille.

Har to konsept:

Nr1: Hesteburgere! Hørt det kjøttet er veldig godt, så vil ikkje ha for mye dill dall. Muligens noe skogsbacon, samt inkorpere hvitløk på en lur måte, smelte ost og hvitløk sammens og helle over burgern kanskje? Forslag?

Nr2: Wok burger. Chop Suey saus, enten på etterpå eller i burgerene før steiking. Kanskje få lagt litt nudler oppå, men ferdig kokt, eller steke de? Hmmm..

Innspill takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I did it again! Samme som forgje, men med feitere kjøtt, meir løk, meir whisky og meir WIN.

[ATTACH=full]103688[/ATTACH]

[ATTACH=full]103689[/ATTACH]

[ATTACH=full]103690[/ATTACH]

[ATTACH=full]103691[/ATTACH]

[ATTACH=full]103692[/ATTACH]

[ATTACH=full]103693[/ATTACH]

[ATTACH=full]103694[/ATTACH]

[ATTACH=full]103695[/ATTACH]

[ATTACH=full]103696[/ATTACH]

[ATTACH=full]103697[/ATTACH]

begynne med matblogg kanskje ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert syn ubertass :woot: , i tidligere tider, da menn var menn, og hjerteinfarkt og kolesterol var uvesentlige snikksnakkerier så samlet mammaene rundt om i de tusen hjem det fettet som er i panna der, i norgesglass/beholdere, og brukte det i fremtidig matlaging, de hadde 2-4 glass, alt ettersom hva fettet kom fra.

Ellers, er lard (Engelsk for fett/innvollsfett) et godt gammelt produkt for å øke fettinnholdet i maten: Lard - Wikipedia, the free encyclopedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meir ælg!

Da var det elgburger igjen! :)

Ettersom det har vært så populært å steke løk i panna først, så hive burger og brød oppå der igjen, så måtte jeg prøve.

Burgerene består av:

500g elgkjøttdeig

1 egg

dæsj med: Potetmel, Worcestersaus, ketjap manis, østerssaus, lønnesirup og finrevet ost

Kjørte i morteren: sort pepper, koriander, chili flakes og 2 fedd hvitløk

Blandet bønnhørlig sammen, og lagt i stekepanna (som var full av olivenolje og smør) på medium varme på toppen av den allerede møre løken.

La brødet på toppen av burgeren.

Frua er ikke så glad i løk, så hun fikk litt ost på sine burgere ^^

Gadd heller ikke å garnere så mye, burger er burger!

Smaksmessig = OMFG!

post-8749-14440939728979_thumb.jpg

post-8749-14440939725863_thumb.jpg

post-8749-14440939726487_thumb.jpg

post-8749-14440939727644_thumb.jpg

post-8749-14440939728335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt spørsmål.. Denne elgen er det gammeln som har skutt, og søskenbarnet hans igjen som har videreforedlet det :)

Men har sett kjøttdeig av reinsdyr og annet vilt i noen butikker (iallefall i Trondheim), så bør være mulig å skaffe.

Slakteren er nok det enkleste vil jeg tro.

Elgkjøttdeig er veldig magert, så litt vanskelig å få det til å holde seg sammen. Men smaker veldig godt!

Edit: I morgen blir det et forsøk på torskeburger... Ikke peiling på hvordan jeg skal angripe fisken.. men men.. Blir vel et slag.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål.. Denne elgen er det gammeln som har skutt, og søskenbarnet hans igjen som har videreforedlet det :)

Men har sett kjøttdeig av reinsdyr og annet vilt i noen butikker (iallefall i Trondheim), så bør være mulig å skaffe.

Slakteren er nok det enkleste vil jeg tro.

Elgkjøttdeig er veldig magert, så litt vanskelig å få det til å holde seg sammen. Men smaker veldig godt!

Edit: I morgen blir det et forsøk på torskeburger... Ikke peiling på hvordan jeg skal angripe fisken.. men men.. Blir vel et slag.. :p

Hvor finner man slaktern? I Trondheim?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...