Gå til innhold

Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Meir ælg!

Da var det elgburger igjen! :)

Ettersom det har vært så populært å steke løk i panna først, så hive burger og brød oppå der igjen, så måtte jeg prøve.

Burgerene består av:

500g elgkjøttdeig

1 egg

dæsj med: Potetmel, Worcestersaus, ketjap manis, østerssaus, lønnesirup og finrevet ost

Kjørte i morteren: sort pepper, koriander, chili flakes og 2 fedd hvitløk

Blandet bønnhørlig sammen, og lagt i stekepanna (som var full av olivenolje og smør) på medium varme på toppen av den allerede møre løken.

La brødet på toppen av burgeren.

Frua er ikke så glad i løk, så hun fikk litt ost på sine burgere ^^

Gadd heller ikke å garnere så mye, burger er burger!

Smaksmessig = OMFG!

[ATTACH]103757[/ATTACH][ATTACH]103758[/ATTACH][ATTACH]103759[/ATTACH][ATTACH]103760[/ATTACH][ATTACH]103761[/ATTACH]

Aaaalt for lite grønnsaker. Mikroer er vel så viktig som makroer, ffs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingburgere

[ATTACH=full]107198[/ATTACH] [ATTACH=full]107199[/ATTACH]

[ATTACH=full]107200[/ATTACH]

[ATTACH=full]107201[/ATTACH]

Disse brødene så kjempegode ut! Kjøpt eller laget selv? Hvis laget selv, hva er oppskriften? :sneaky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ELSKER denne tråden! :love:

Er en liten stund siden jeg laget disse stakkarslige jenteburgerne... Men jeg håper de kan kvalifisere til Apporved Bøs Burgere likevel. Hvis de blir det skal jeg lage flere :giggle:[ATTACH=full]110678[/ATTACH][ATTACH=full]110679[/ATTACH][ATTACH=full]110680[/ATTACH][ATTACH=full]110681[/ATTACH]

Wow! De der er approved så det holder! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde burger igjen idag :rolleyes: Bare sånn...siden det tross alt er mandag.. :whistle:

Jeg lagde med svinekjøttdeig idag, det er så utrolig saftig! Men uansett: Først stekte jeg løk til det ble "blankt og mykt". Samtidig som jeg fant frem nåtidens favorittkryddere; havsalt, svart pepper og chili explosion :love: Når løken var ferdig, mikset jeg den sammen med kjøttdeigen, krydderet (pepret til det kilte i nesa) og litt potetmel og vann, formet dem til burgere og stekte dem (med enda mer krydder) i smør mens jeg kuttet opp grønnsaker og fant frem ost. Jeg fant også frem noe italiensk salat, men det glemte jeg å ta bilde av. Slang noen polarbrød i brødristeren og la på grønnsaker, to burgere (den minste av de tre fikk dessverre ikke være med på leken idag) med en skive jalapenoost mellom dem, og italiensk salat og brød oppå der igjen. Spiddet den før jeg delte den i to og serverte den til meg selv med noen ekstra servietter. *Mums mums!* :hungry:

post-13101-14440947646184_thumb.jpg post-13101-14440947646184_thumb.jpg

post-13101-1444094764199_thumb.jpg

post-13101-14440947642757_thumb.jpg

post-13101-14440947643507_thumb.jpg

post-13101-14440947644199_thumb.jpg

post-13101-14440947644823_thumb.jpg

post-13101-14440947645533_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Dagens middag og snacks :rolleyes:

post-13101-1444094964968_thumb.jpg

Karbonadedeig og svinekjøttdeig, blandes sammen med hvitløk, jalapeno, potetmel og krydder, før de formes og stekes. Brødene legges sammen med dem, (dette "lærte" jeg faktisk i denne tråden, tusen takk for det, dere! (y)) mens litt grønt forberedes. Så er det bare å smelle det hele sammen med cheddarost og ketchup, og putte litt potetgull i en skål.

post-13101-1444094965059_thumb.jpg

post-13101-14440949651323_thumb.jpg

post-13101-14440949651953_thumb.jpg

post-13101-1444094965298_thumb.jpg

post-13101-1444094965376_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siklet litt i denne tråden her om dagen, følte jeg måtte gjøre noe bøst.

Startet med å lage "burgerbrød". Denne gangen, stekte poteter og løk.

(tynnstrimlet rødløk, purre og persille - med diverse krydderier, blandet med estragon dijon sennep, poteter og egg. Stekt i panne, brukt som burgerbrød.) post-21365-14440949694236_thumb.jpg

2.25kg Svinenakke, kokt i en krydderblanding og 1l Samuel Adams øl, i 5 timer. Revet fra hverandre i ettertid (pulled pork).

post-21365-14440949697306_thumb.jpg

ASSEMBLE THE BEAST!

post-21365-14440949699433_thumb.jpg

Servert med broccoli og konjakksaus. Awwww yizz! Motherfucking pulled pork! :D

Var så "hamburger" jeg klarte å lage den - in spirit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
*snip*

Hvorfor nakke? Har alltid trodd skulder (bog) eller rumpe var best? Og nummer to, hvor kjøpte du nakken? Dette må jeg prøve! Og hvordan kokte du det? I ovnen ? på hvor mange grader? eller i gryte med lokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor nakke? Har alltid trodd skulder (bog) eller rumpe var best? Og nummer to, hvor kjøpte du nakken? Dette må jeg prøve! Og hvordan kokte du det? I ovnen ? på hvor mange grader? eller i gryte med lokk?

Har egentlig bare pleid å bruke okse høyrygg selv, men de hadde ikke noe inne da jeg var hos den lokale slakteren. Men anbefalte svinenakke de nettopp hadde fått inn. Da bare gikk jeg for det :) Var fin marmorering i kjøttet - så resultatet ble meget bra. Tror det er hipp som happ hva man velger - så lenge det er ferskt.

Kjøpte nakken hos den lokale slakteren i Moss, Ertnes Kjøtt.

La den i dypt stekebrett, pakket godt inn med alufolie så den holdt på dampen og stekte på 120grader i 5 timer.

EDIT: Antar at det sikkert er bedre å krydre kjøttet et par dager i forveien også - sånn at smaken setter seg. Husk å pøs på med krydder, det meste renner ned i "sjyen" uansett. Kan lage en ganske spektakulær saus av den i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Har egentlig bare pleid å bruke okse høyrygg selv, men de hadde ikke noe inne da jeg var hos den lokale slakteren. Men anbefalte svinenakke de nettopp hadde fått inn. Da bare gikk jeg for det :) Var fin marmorering i kjøttet - så resultatet ble meget bra. Tror det er hipp som happ hva man velger - så lenge det er ferskt.

Kjøpte nakken hos den lokale slakteren i Moss, Ertnes Kjøtt.

La den i dypt stekebrett, pakket godt inn med alufolie så den holdt på dampen og stekte på 120grader i 5 timer.

EDIT: Antar at det sikkert er bedre å krydre kjøttet et par dager i forveien også - sånn at smaken setter seg. Husk å pøs på med krydder, det meste renner ned i "sjyen" uansett. Kan lage en ganske spektakulær saus av den i ettertid.

Da er jeg med på notene ;) Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...