Gå til innhold

Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

OMNOM!!!

stokkeland : Dette skal jeg lage på lørdag <3

Bare.. hvordan skal jeg få kvernet kjøttet jeg som ikke har kjøkkenmaskin med kniver? Min Kenwood blir brukt til baking og da trenger man ikke slikt.. Stavmikser fungerer vel heller ikke..

MEN AH! Blender??

Si fra hvis du vil ha gram-mål på dressing etc :)

Jeg kverner kjøttet mitt på Mathallen i Oslo, Slakterhuset. Koster ca 120kr per kilo for kjøtt (15 mer enn karbonadedeig...) og de kverner kjøtt for deg gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra hvis du vil ha gram-mål på dressing etc :)

Jeg kverner kjøttet mitt på Mathallen i Oslo, Slakterhuset. Koster ca 120kr per kilo for kjøtt (15 mer enn karbonadedeig...) og de kverner kjøtt for deg gratis.

Det er naboen min, så da stikker jeg dit lørdag formiddag! ;D

Ja legg gjerne ut eller send meg alt du har av mål og ingredienser og smarte triks! ELSKER å lage mat, så kan jeg lære noe blir jeg glad ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra hvis du vil ha gram-mål på dressing etc :)

Jeg kverner kjøttet mitt på Mathallen i Oslo, Slakterhuset. Koster ca 120kr per kilo for kjøtt (15 mer enn karbonadedeig...) og de kverner kjøtt for deg gratis.

Jeg har forresten en stor elgbiff i fryseren - hvordan tror du denne er å bruke? Hva burde jeg tilsette av fett? - det er jo relativt magert... jeg tenker i allefall finhakket bacon

Har i allefall kjøpt inn jordskokk og annet digg, så tilbehøret er på plass :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forresten en stor elgbiff i fryseren - hvordan tror du denne er å bruke? Hva burde jeg tilsette av fett? - det er jo relativt magert... jeg tenker i allefall finhakket bacon

Har i allefall kjøpt inn jordskokk og annet digg, så tilbehøret er på plass :D

Kommer gjene på en elg burger middag :p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naboen min, så da stikker jeg dit lørdag formiddag! ;D

Ja legg gjerne ut eller send meg alt du har av mål og ingredienser og smarte triks! ELSKER å lage mat, så kan jeg lære noe blir jeg glad ^^,

Kjøtt: 1-2 chili rød, uten frø, stor dæsj pepper, medium dæsj kayenne, 1 egg(1pr 400g..kun for fasthet, kan sløyfes, men vanskeligere å forme kjøttet), fra 1 og oppover finhakket hvitløk (jeg kan fint bruke 4 fedd på kjøtt og dressing).

Kjøttype: Kvernet høyrygg, med litt oksebryst for ekstra smak og fett.

Dressing: 1 boks mager kesam, 2/4 finhakket rødløk, 1 medium avokado (kan fint bruke 2), 1/2 - 1 finhakket chili uten frø, 1 finhakket hvitløksbåt, en dæsj pepper og salt (jeg bruker havsalt), en lime (snitt en kuttstripe i limen og press ut så mye saft du vil, smak til).

Tilbehør til burger: rødløk ringer, ananasringer, bacon (jeg synes Strynbacon er best), cheddar (siden du er på mathallen anbefaler jeg å kjøpe vintage cheddar, den hvite, fra en osteshop i mathallen. Jeg husker ikke hva den heter, men den ligger rett til høyre når du kommer inn. Ovenfor Solberg-Hansen kaffe).

Brød: hjemmelagde er best (eller så kan du bestille fra Godt brød-bakerne på løkka, 10,- per brød, minimum 20 stk - jeg skal kjøpe neste helg hvis noen vil spleise). Alternativt synes jeg de Gourmetbrødene fra Hatting er kjempegode.

Fremgangsmåte:

Kjøtt: Bland alt og lag burgere i passende størrelse. Stikk en finger eller et passende butt redskap med samme tykkelse midt i kjøttet og lag et hull på størrelse med ca 1-2/6 av burgeren. Salt kjøttet godt på stekesiden rett før du slenger den i pannen på høy varme med smør, ekte smør. Salt den siden som ikke er stekt og snu burgeren etter ca 30s-2 minutter avhengig av tykkelsen. Gjør det samme på andre siden og skru ned til lav/medium lav varme og la de ligge et par (et par, par) minutter, avhengig av tykkelsen.

Hvis du ønsker ost på kjøttet kan du legge på cheddar mot slutten av steketiden, skru varmen veldig lavt, sett på lokk og voilá.

Bacon: Stekes på rist / plate i ovn på aluminiumsfolie / bakepapir på ca 200 grader inntil det er sprøtt. Legg baconet på helt vanlig tørkepapir.

Brød: Legges i ovn for å gjøres litt sprø...hvis du vil ha ost på brødet kan du legge en slice eller fem på det.

Jeg har forresten en stor elgbiff i fryseren - hvordan tror du denne er å bruke? Hva burde jeg tilsette av fett? - det er jo relativt magert... jeg tenker i allefall finhakket bacon

Du kan jo tilsette finhakket bacon, og bruke elg. Men når du bruker elg blir det en helt annen smak på kjøttet, og jeg er veldig usikker på tilbehøret jeg har beskrevet i Den Legendariske, vil passe viltsmak.

Andre kilder til fett er oksebryst, som jeg pleier å bruke..eventuelt oksehale hehe. Du kan også tilsette svin..nakke fra svin blir det vel. En burger av svin og oksekjøtt er sinnssykt digg forresten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjørte samme stil som Kjetil i går.

[ATTACH=full]99802[/ATTACH]

Heimekverna. Relativt grovt.

[ATTACH=full]99803[/ATTACH]

Bruna løk.

[ATTACH=full]99804[/ATTACH]

Bakte brød..

[ATTACH=full]99805[/ATTACH]

Tok ein dæsj whisky på løken, la burgerene oppå, la ei skive ost på toppen, dekket det heile med brød.

Ventet..

[ATTACH=full]99806[/ATTACH]

Droolfest2000. Måtte bare le da eg smakte på de. LATTERLIG godt!

Fantastisk! Lyst til å dele oppskriften på brødet med alle her? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkay. Det tar litt tid å lage de. Hevet og etterhevet.

250g kveitemjøl

Halv pakke tørrgjær.

1,5dl vann

1 egg

1 dæsj honning

1 lett skvis av en halv sitron

1 sprut olivenolje.

1 klype salt

Vannet holder ca 40 grader og blir passelig temperert når alt det andre kommer oppi. RØRER det sammen med ei skje og setter til heving i ein boller over vanndamp.

Det er ei veldig fuktig deig, men funker.

Når den har heva i ca evigheter, så slår eg ut lufta og rører den sammen på nytt før eg heller ut røra og former 4 bollelignende klatter på eit bakepapirdekket brett. Strør over sennepsfrø og setter på nytt til heving over vanndamp. Fyller bare vasken og setter brettet over. Funker.

Når de er store nok så settes de i ovnen på 220 grader til de er ferdig. Ingen anelse om tid, men gyllene på toppen og sånn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kudos for at du laget lakseburgerne, jeg tror faktisk du er den eneste som har turt å prøve deg på dem hittil!

De er virkelig akkurat like gode som en hvilken som helst burger av storfe. Det sier ALLE som har smakt dem, men det er faen meg ingen som tør å lage dem. Spread the word!

Åh jeg har laget de MANGE ganger! Jeg har bare aldri tatt bilde og posta :) TAKK for at du posta det, føles ikke ut som man spiser fisk for å si det sånn! drit digg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten en stor elgbiff i fryseren - hvordan tror du denne er å bruke? Hva burde jeg tilsette av fett? - det er jo relativt magert... jeg tenker i allefall finhakket bacon

Har i allefall kjøpt inn jordskokk og annet digg, så tilbehøret er på plass :D

Prøv soppstuing på burgeren! :D Prøvde det en gang. Var latterlig digg. Enese minus var bare at burgeren ikke var viltkjøtt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordrer en av dere som liker å ta burgerlaginga til et nytt nivå til å bruke denne ølen i matlaginga. Har ikke prøvd før, men ser for meg at det kan bli bra. Enten som saus, marinade, i kjøttet eller whatever.

Lukter bål når man åpner flaska :D

8595112119_620ba77623_z.jpg

phatlegs, ubertass, Keegil, noen som tar den? :hungry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordrer en av dere som liker å ta burgerlaginga til et nytt nivå til å bruke denne ølen i matlaginga. Har ikke prøvd før, men ser for meg at det kan bli bra. Enten som saus, marinade, i kjøttet eller whatever.

Lukter bål når man åpner flaska :D

8595112119_620ba77623_z.jpg

phatlegs, ubertass, Keegil, noen som tar den? :hungry:

Fett. Challenge accepted. Dette blir lekt med neste lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...